Kiva koulut onkin paskaan kouluja joissa saa jatkaa kiusaamista ilman rangaistuksia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007793532.html
Kyllä on niin että kaikille kivat sulle ei toimi ja juttelukaan ei tepsi
Kommentit (115)
Ei toiminu Kiva-koulu, poliisi hoiti kiusaamisasian tehokkaasti, mutta silti asiallisesti ja osapuolia kunnioittaen. Koulun varaan jos asia olisi jätetty, en tiedä olisiko meillä lasta enää! Tämä tiedoksi Kiva-koulun perustajille. Vakavimmat tapaukset kuuluu poliisille ja koulujen on tajuttava se. Vakavaa väkivaltaa ei pidä koulujen alkaa selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Rangaistukset kuuluvat vuoteen karttakeppi ja nahkaremmi. Nykykouluissa ei enää rangaista, ja hyvä niin. Kasvatustieteessä behavioristinen teoria on kumottu jo ajat sitten, ja nykyisin ymmärretään, ettei rankaisu opeta mitään hyvästä käytöksestä. Päin vastoin, rankaisemalla lasta heikennetään lapsen luottamussuhdetta aikuiseen ja monissa tapauksissa myös tuotetaan traumoja lapselle. Lapsi joka ei luota eikä usko aikuiseen käyttäytyy heikommin eikä paremmin, vaikka saattaakin pelon vuoksi esittää tottelevaa silloin kun aikuinen on läsnä.
Tää on just tätä liipa-laapa-paskaa mitä kukaan jota on pahastikin kiusattu ei jaksa kuunnella.
Silitellään kiusaajia, kuinka heillä on niin paha olla ja eihän ne mitään tarkoita.
Itse olen esim 70 luvun lapsena saanut tukkapöllyt ja pari kertaa selkäänkin ( samoin moni mun tuttu ) ja ihan varmasti osasin käyttäytyä sen jälkeen paremmin ja en ole kokenut mitään luottamuksen menetyksiä rankaisijoihini ! En sano, että selkäsauna on hyvä juttu, mutta sitä mieltä olen, että joskus ei auta kun kovemmat otteet. Omaa lastani kiusattiin yläasteella ja , kun mitään ei tapahtunut koulun puolesta eikä sen, että itse puhutin kavereita sanoin lapselleni, että vedä turpaan sitä idioottia. Ja poikani pöllytti kiusaajansa mennen tullen ja siihen loppui sen kaverin osalta kiusaaminen. Heistä tuli jopa jonkinlaiset kaverit. Ja poikani ei todellakaan ole mikään väkivallan ihannoija, kaukana siitä. Hyvin rauhaa rakastava kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaistukset kuuluvat vuoteen karttakeppi ja nahkaremmi. Nykykouluissa ei enää rangaista, ja hyvä niin. Kasvatustieteessä behavioristinen teoria on kumottu jo ajat sitten, ja nykyisin ymmärretään, ettei rankaisu opeta mitään hyvästä käytöksestä. Päin vastoin, rankaisemalla lasta heikennetään lapsen luottamussuhdetta aikuiseen ja monissa tapauksissa myös tuotetaan traumoja lapselle. Lapsi joka ei luota eikä usko aikuiseen käyttäytyy heikommin eikä paremmin, vaikka saattaakin pelon vuoksi esittää tottelevaa silloin kun aikuinen on läsnä.
Pelokas lapsi kuuntelee ja ymmärtää paljon paremmin. "käyttäytyy heikommin" = siis paremmin, mutta heikommin. Tämä selvä.
Lapsen kasvattaminen pelolla ei tuota mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä tunkkainen ilmapiiri. Oikeinko tosiaan ehdotatte että lasten kasvattamisesta luovutaan koska jonkun höirikköperheen höirikkökakarat oireilevat? Ja että niille kiusatuille råkänokille ase taskuun turvaksi vielä enemmän aseistettuja pukareita varten? Ei hyvää päivää, mikä voimattomien vanhempien ruikutusketju. Kasvattakaa ne lapsenne paremmiksi kuin itse olette älkääkä odottako että opettaja hoitaa asian puolestanne.
Siinä taas yksi kiusaamiseen kannustava opettaja vastaillut ketjuun. Ongelmahan on siinä, että ihan mitä tahansa vanhemmilta vaadittaisiin, niin kiusaajan vanhemmat ovat aina sellaisia, etteivät osaa kasvattaa lastaan oikein ja siksi lapsi jatkaa kiusaamista. Siis ollut aina niin ja tulee olemaan, joten yhteiskunnan tulee puuttua siihen. Mutta ei tee niin. Mikä tässä on niin vaikeaa? Ja tosiaan uhrilla/potentiaalisella uhrilla pitäisi olla tässä maassa enemmän työkaluja puolustaa itseään, eikä itsensä puolustamisesta pitäisi saada maksimituomiota vaan maksimituomio pitäisi aina saada sen syyllisen!
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on sosialismissa ja naisissa. Naiset ovat lääpällään aina väkiv....isiin jän...ämiehiin, eivätkä halua rankaista heitä mitenkään ja ovat muutenkin liian heikkoja siihen. Ja sosialismissa yritetään aina miettiä "syytä" jollekin pahantekijälle, koska se kiusattuhan on joku "paha kapitalisti", jota vastaan kiusaaja on noussut vastaan. Ja jos kiusattu vähänkin pistää väk...val..sti vastaan, niin kaikki onkin heti hänen syytään. Täysin sama juttu jos joku murtautuu kotiisi ja puolustat itseäsi, niin saat puolustautumisesta maksimisyytteen pah...pitelystä, mutta jos et puolustaisi ja sinulle kävisi jotain pahaa hyö...jän toimesta, niin se murtautuja saa aina minimituomion sosialismissa. Jos tämä kommentti saa paljon alapeukkuja niin tiedän, että ne tulevat aiv...pestyiltä kommunisteilta.
Totta on että naiset ei halua rangaista vaan rakastaa ja ymmärtää. Tämä koskee siis poikia ja miehiä. Kiusaaja on seksikkäämpi kuin kiusattu.
Välituntitoiminta. Pihalle ope/hlö. vetämään pelejä ja leikkejä valvovan silmän alle.Kuka vaan saa osallistua, ei jää yksinäiset nurkkiin eikä valvovan silmän alla niin helposti kiusailla. Vttuako niiden kaikkien on samaan aikaan kahville päästävä opettajanhuoneeseen???
Kiusaaminen on saatava poikki heti kun se alkaa. Nyt odotellaan että kiusaaja tulee itsekseen järkiinsä, mitä ei todellakaan tapahdu ilman kovia toimenpiteitä. Vieläkin kiusattu uhrataan.
KiVa Koulu on vaa yks niistä lukuisista keinoista, millä opettajat pystyvät välttämää ylitöitä. Katsos ku opet ei saa palkkaa siitä, et tekisivät jotaki kiusaamisen eteen. :) Tolla keinolla voidaa vaa ummistaa silmät ja toitottaa, et kaikki o hyvin. Kiusaamine o iha opettajista kiinni, mut eihä ne rahanahneet tee asialle mitää, ennen kui saavat siitä rahaa…
Sellaista se on se demokratia, tätä asiaa vatvotaan maailman tappiin asti ja mikään ei muutu
Vierailija kirjoitti:
Suomi on itsepetoksen ja silmien sulkemisen mallimaa: täällä ei ole rikollisuutta, täällä ei ole korruptiota jne.
Sinä vain näet väärin :)
Koulu on hyvin samanlainen ympäristö kuin vankila. Siellä vainotaan helposti pienempiä. Itse olin koulussa niitä luokan lyhyempiä poikia, mutta olin harrastanut hieman itsepuolustuslajeja. Ekan kerran kun päälle tuli välitunnilla isompi poika jota aloin lýömään niin itketti sen jälkeen, koska äiti oli opettanut ettei ketään saa lýödä edes itsepuolustuksena vaan pitäisi aina yrittää keskustella asiat. Tälle kimppuun käyjälle ei tullut mitään seurauksia, koska oli luokalta mihin oli laitettu kaikki varakkaampien perheiden lapset. Seuraavana vuonna samalta opettajien suosikki luokalta päälle tuli jockey. Tuli päälle välitunnilla koska kaikki hänen luokkansa tytöt olivat siinä mun vieressä eli ilmeisesti halusi näyttää niille tytöille. Nyt toisella kertaa ei tullut sitä syyllisyyden tunnetta kun toista löí vaan siitä tuli hyvä ja oikeudenmukainen tunne, huumaava tunne jopa. Hákkasin paskaksi mutta olin armollin koska aneli.
Vierailija kirjoitti:
Kiva-koulut ovat oikeasti aivan hirvittävää scheissea jossa ei kanneta mitään vastuuta! Kiusaamisen kehtoja, jonka kaikki järkevät opettajatkin myöntävät!
Olen yksi niistä opettajista, jotka allekirjoittavat tuon. Lieneekö sattumaa, että pahimmat tietooni tulleet kiusamistapaukset ovat sattuneet kiva-kouluissa. Olen ollut sijaisena monessa eri paikassa ja lapseni oppilaina vielä eri kouluissa, joten havaintoja on tullut.
Kiva-koulu on minun käsittääkseni pelkkää rahastusta, ja toisaalta peittelyä tyyliin "ei meillä kiusata kun on tämä Kiva-koulu".
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on se demokratia, tätä asiaa vatvotaan maailman tappiin asti ja mikään ei muutu
Tällä asialla ei ole mitään tekemistä demokratian kanssa.
Omaa lasta kiusattiin koulussa kymmenen vuotta sitten. Kun asia tuli ilmi ja otin rehtoriin yhteyttä, tuli rehtori lankoja pitkin huutaen, että tämä on KiVa-koulu, täällä ei kiusata. Samalla sain kuulla, kuinka lapseni on puolustautumaan kykenemätön reppana ja pitää ottaa myös itse joku vastuu. Puhuttiin 9 vuotiaasta.
Menin sitten käymään kousaajan kotona ja hänen vanhempansa tekivät kiusaamisesta lopun. Tuo KiVa-koulu on omien kokemusten perusteella ihan vitsi, jonka taakse on hyvä piiloutua.
Vierailija kirjoitti:
Kivassa koulussa kaikilla on kivaa, niinku. Miksi opettajilta on leikattu munat pois? Kuri luo turvallisuutta.
60-luvulla opettaja kiusasi oppilaita (ja oppilaat muita), vaikka kuri oli silloin käytössä.
Minä olin opiskelijana opetusharjoittelussa kivassa koulussa, jossa ketään ei kiinnostanut että opettajat kiusasivat harjoittelijoita ihan kunnolla. ":)"
Asutaan keskisuuressa kaupungissa,kaksi alakoulu ikäistä lasta. Heidän koulussaan ei ole ikinä mainittu mistään kiva-koulu asiasta. Mutta lapset ovat puhuneet että heidän koulussa ei ole kiusaamista. Ihmeissään luen joskus lehdista koulukiusaamistapauksista ja melkein aina mainitaan että kuuluu kivakouluun.
Vierailija kirjoitti:
Välituntitoiminta. Pihalle ope/hlö. vetämään pelejä ja leikkejä valvovan silmän alle.Kuka vaan saa osallistua, ei jää yksinäiset nurkkiin eikä valvovan silmän alla niin helposti kiusailla. Vttuako niiden kaikkien on samaan aikaan kahville päästävä opettajanhuoneeseen???
Jokaisella välitunnilla on oltava opettaja välituntivalvojana. Kyllä siinä on säpinää , kun opettajainhuoneessa havaitaan, että me kaikki olemme täällä, kuka on unohtanut valvontavuoronsa. Ei riitä, että on kouluavustaja on ulkona. Se ei tietenkään pelasta kiusaamiselta, jos isolla pihalla on yksi opettaja.
Mä voin ilmaiseksi kurmoottaa kusipäitä piilossa katseilta.
Vahinkojen järjestäminen on helppoa. Kerrankos joku kompastuu portaissa ja kolauttaa päänsä.
Juurikin näin. Itse en hirveästi mitään tehnyt aikoinaan 2000-luvun alussa, kun tiedossa oli, että itse kuitenkin olisin ollut syyllinen. Piti vaan kestää. Suomessa on sen verran rakenteellista korruptiota, että luultavasti korruptoituneet päättäjät, opettajat ja oikeusjärjestelmään pesiytyneet demlalaisetkin ovat itse olleet kaikki kiusaajia tai vähintään sivusta katsovia passiiveja, eli asian 100 % hyväksyviä lam...aita. Ei siis mitään mahista saada pahuutta loppumaan täällä.