Onko eläkeiässä elämäsi turvattu vai turvaton taloudellisesti?
Yhteisvastuukeräyksen mainoksessa vanhus kertoo, että eniten yllätti köyhyys.
Onko sinulla taloudellisesti turvallinen olo eläkkeelle jäämiseen vai onko kaikki mennyt mitä tullutkin?
Itsellä on tilanne, että tuleva eläke melko minimissä, koska olen yrittäjä joka maksanut pientä eläkemaksua ja olenkin tiedostanut etten pysty sillä elämään kuin kituuttamalla.
Vanhuuden turvaksi meillä on omaisuutta jonka voi muuttaa rahaksi ja elää niillä eli mökkiä sekä sijoitusasuntoa.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvattu. Sekä työeläkkeen että sijoitusten ja varallisuuden osalta. Työeläke toki on asia, jota seuraavat hallitukset saattavat leikata moneenkin kertaan.
Lue huuliltani. Työeläkkeitä ei tulla leikkaamaan koskaan. Ainut mahdollisuus olisi että niitä ruvettaisiin verottamaan ankarammin. Sekin saattaa törmätä yhdenvartaisuuteen, ettei voi kovin poiketa muusta verotuksesta, esim. palkkaverotuksesta.
Työeläkkeen kertymistä voidaan leikata.
Toivottavasti olet oikeassa :)
Eläkkeeseeni on vielä niin pitkä aika etten voi varmuudella sanoa. Maailma on ihmeellinen ja kummallinen. Kukaan meistä ei tiedä jos omaisuutemme arvo romahtaa tai tuhoutuu. Voi tulla sotia tai muita katastrofeja.
Pyrin kyllä turvaamaan itselleni mukavat eläkepäivät ja mikäli kaikki menee odotetusti, ei minulla ole hätäpäivää.
Olen laskenut että 65v nä meillä on noin 1 milj omaisuus. Siitä kun ostaa velattoman asunnon, niin jää säästöjä käyttöön sen verran että pärjätään vaikka eläkkeet leikataan. Jos kaikki menee hyvin ja suurituloinen mies pysyy töissä eläkeikään asti, on eläke sen suuruinen että lapsilla on myös turvattu eläkeikä, silloin emme taida juurikaan säästöihin koskea. Jos huonosti käy ja nyt tulee sairaus/vammautuminen/työttömyys niin siltikin pärjättäisiin jotenkin , mutta tässä 20v aikana jos ei enää pysty säästämään niin sitten ei kovin herroiksi elellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä eläke 1800 nettona.
Ei valittamista,hyvin pärjään.
Miksi tätä alapeukutettu (saman verran kuin yläp)? Toivottavasti ei ainakaan syystä että tuo ei olisi riittävä eläke.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjätään mieheni kanssa.
Eläkkeet yhteensä nettona 3120
Yhtiövastike 300€
Hyvä teille. Leskeneläkekin juoksee leskenä loppuelämän kivasti nuorempien maksamana.
Toisilla on, toisilla ei! Riippuu tietenkin elämäntavoista ja aikaisemmasta työhistoriasta!
Tällä hetkellä näyttää turvatulta.
Olen tehnyt täyttä työpäivää 18v. lähtien ja eläkekertymäni on jo nyt parempi kuin monilla ikäisilläni (27v.). Alani tulevaisuus on valoisa ja minulla on omistusasunto, joka sopisi hyvin eläkepäiville (kunhan saan velan maksettua).
Sijoittaminen on ainut mihin haluaisin vielä panostaa, kaduttaa etten ole jo aloittanut.
Hirveän köyhä vanhuus odottaa ja kun se tulee niin tapan itseni kitumasta.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on, toisilla ei! Riippuu tietenkin elämäntavoista ja aikaisemmasta työhistoriasta!
Millä tavoilla riippuu elämäntavoista? Raitis, tupakoimaton ikänsä siivoojana työskennellyt on ansainnut sossuvanhuuden pienen palkan vuoksi?
Enköhän jotenkin pärjää. Viimeisen työeläkeotteen mukaan saan eläkettä kuukaudessa verojen jälkeen puhtaana hiukan yli 2000 euroa ja eläkeikään on kuitenkin vielä parikymmentä vuotta joten aika paljon lisääkin ehtii kertyä. Ei sillä kuuhun mennä mutta eipä siinä iässä ole tarvettakaan. Matkustelut ja maailman näkemisen olen oikeastaan hoitanut jo. Eläkkeellä muutan johonkin lämpimään missä on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Lisäksi jos ei jotain ennakoimanta tapahdu niin silloin on säästöjä ja realisoitavaa omaisuutta helposti noin miljoonalla nykyrahassa. Onhan se tosin melko perseestä, että eläkettä saan noin vähän ottaen huomioon minkä verran sitä valtiolle maksan. Saman rahan itse sijoittamalla saisin moninkertaisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjätään mieheni kanssa.
Eläkkeet yhteensä nettona 3120
Yhtiövastike 300€
Hassua kuinka ihmiset eivät varaudu eläkkeeseen yhtään, tai kuinka eläkkeen suuruus tulee yllätyksenä. Suuri osa suomalaisista ei kyllä omaa pientäkään talousosaamista. Itse olen 30v lapseton ja samanikäiset lapsettomst työkaverit aina valittavat kuinka tili on tyhjä ennen palkkapäivää, kysyttäessä he eivät itsekään osaa sanoa että mihin kaikkeen rahaa kuluu? Olemme keskituloisia ja netto reilu 2000€, tästä summasta olen vuosien aikana maksanut omistusasunnosta jo puolet pois + 100k sijoitusvarallisuutta josta saan osinkoja n.5000€/v. Ja ei, nollasta olen lähtenyt, mitään perintöjä tai apuja en ole saanut perheeltäni tai suvultani - taino sen avun olen saanut että minut on kasvatettu käyttämään rahaa hyvin:) - köyhästä perheestä kun olen.
Miettikää ihmiset oikeasti kannattaako elää esim. Keskituloisena kädestä suuhun, vai vähän pistää sivuun samalla... ( Ja kyllä tiedän ettei pienituloinen tai köyhä pysty tähän, tekstini koskikin keskituloisia etc..)
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut että 65v nä meillä on noin 1 milj omaisuus. Siitä kun ostaa velattoman asunnon, niin jää säästöjä käyttöön sen verran että pärjätään vaikka eläkkeet leikataan. Jos kaikki menee hyvin ja suurituloinen mies pysyy töissä eläkeikään asti, on eläke sen suuruinen että lapsilla on myös turvattu eläkeikä, silloin emme taida juurikaan säästöihin koskea. Jos huonosti käy ja nyt tulee sairaus/vammautuminen/työttömyys niin siltikin pärjättäisiin jotenkin , mutta tässä 20v aikana jos ei enää pysty säästämään niin sitten ei kovin herroiksi elellä.
Toivottavasti liittonne kestää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvattu. Sekä työeläkkeen että sijoitusten ja varallisuuden osalta. Työeläke toki on asia, jota seuraavat hallitukset saattavat leikata moneenkin kertaan.
Lue huuliltani. Työeläkkeitä ei tulla leikkaamaan koskaan. Ainut mahdollisuus olisi että niitä ruvettaisiin verottamaan ankarammin. Sekin saattaa törmätä yhdenvartaisuuteen, ettei voi kovin poiketa muusta verotuksesta, esim. palkkaverotuksesta.
Työeläkkeen kertymistä voidaan leikata.
Koko ajanhan nuorten eläkkeitä on leikattu juurikin verotuksella. Suurilla ikäluokilla lähti palkasta 8% eläkkeeseen kun nykyisin 30v ja alle tuo sama luku on 25% suoraan pois palkasta, samaan aikaan kun eläkekertymä on heikompi.
Ja älkää tuoko sönkkäämään tuosta "meillä alkoi eläke kertymään vasta 23v!". Sillä ei kuulkaa ole mitään väliä jos teillä eläkemaksut ovat olleet alle puolet siitä mitä meillä ja kertymä silti isompi. Hei, teidän eläke on silti isompi kuin meillä vaikka meillä on n.10vuotta pidempi työura.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos miehesi kuolisi, miten pärjäisit?
Vaikea sanoa. Tilanne nyt nelikymppisenä on kohtuuhyvä, mutta elämä voi aina yllättää.
Meillä on liki velaton omakotitalo, mutta mahdoton sanoa mikä tämän arvo on sitten eläkeiässä. Tämä voi olla sitten vaikka arvoton, mistä näistä tietää. Työpaikka voi mennä. Puoliso voi kuolla tai tulla avioero. Itse voin sairastua ja jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, siinä jää eläke aika pieneksi.
Onneksi olen aika vähään tyytyväinen ja osaan venyttää penniä. Uskon, että pärjään pienelläkin eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kuinka ihmiset eivät varaudu eläkkeeseen yhtään, tai kuinka eläkkeen suuruus tulee yllätyksenä. Suuri osa suomalaisista ei kyllä omaa pientäkään talousosaamista. Itse olen 30v lapseton ja samanikäiset lapsettomst työkaverit aina valittavat kuinka tili on tyhjä ennen palkkapäivää, kysyttäessä he eivät itsekään osaa sanoa että mihin kaikkeen rahaa kuluu? Olemme keskituloisia ja netto reilu 2000€, tästä summasta olen vuosien aikana maksanut omistusasunnosta jo puolet pois + 100k sijoitusvarallisuutta josta saan osinkoja n.5000€/v. Ja ei, nollasta olen lähtenyt, mitään perintöjä tai apuja en ole saanut perheeltäni tai suvultani - taino sen avun olen saanut että minut on kasvatettu käyttämään rahaa hyvin:) - köyhästä perheestä kun olen.
Miettikää ihmiset oikeasti kannattaako elää esim. Keskituloisena kädestä suuhun, vai vähän pistää sivuun samalla... ( Ja kyllä tiedän ettei pienituloinen tai köyhä pysty tähän, tekstini koskikin keskituloisia etc..)
Juurikin noin , olemme tyhjästä aloittaneet ja olleet ihan tavallisia palkkatyölaisiä. Nyt on lähes lähes millin omaisuus. Nuorena sijoitin hiukan ja lapsillekin säästimme aspit.
Katkeamatonta työhistoriaa 40 vuotta ja 6 vuotta vielä eläkkeelle. Säästöjä on jonkun verran ja eläke vähintään keskinkertainen, mutta silti jännittää, että miten sitä sitten pärjää, pitääkö köyhäillä. Kurjaa nyt tässä iässä vielä pihdata kaikesta ja säästää vimmatusti kaiken varalta. Luen aina innolla tältä palstalta niiden pienituloisten kertomuksia jotka pärjäävät kivasti ja pystyvät nauttimaan elämästä ja vakuuttelen itselleni, että kyllä minäkin sitten varmaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kateellinen miinuspeukuttaa.😄😄 kaikki joilla ei ole huolta toimeentulosta
Mikään ei ole varmaa ellet ole jo eläkkeellä...
Eläkkeellä ollaan talous turvattuna.
Kaikki ei ole, eikä tule olemaan. Voitko heittää almuja köyhille, sinä ihana rikas boomer?
Rupea säästämään kerkiät vaurastumaan.
Iso perintösi pumpataan vielä moneen otteeseen veroparatiiseihin terveysjättien tileille.