Voiko työnantaja pitää puhallusratsian töissä?
Ilman mitään ilmoitusta mua pyydettiin aamulla puhaltamaan aamulla alkometriin. Olin niinku että mitä? Ja vaan tiuskaistiin, että puhalla nyt. No puhalsin ja nollaa tietenkin tuli. Mutta tuo nyt ei taida olla ihan laillista? Tämä on kuitenkin ihan normaali toimistotyö. Pitäisikö ottaa liittoon yhteyttä, jos tästä saisi jotain korvausta? En tajua miksi työntekijöitä pitää tällä tavalla nöyryyttää.
Kommentit (43)
Eipä ole koskaan puhallutettu. Jos olisi, niin se olisi peruste irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. kuljetuksen, liikenteen ja liikenneturvallisuuden alalla toleranssi on nolla. Tämä kerrotaan rekryssä jo. Ja kokemuksesta uskallan sanoa että esim. VR-konsernin työhönottotarkastus on varsin kattava. Eli oikeasti tiedät olevasi terve ja raitis kaikin tavoin. Samalla kun kirjoitat työsopimuksen niin sitoudut yhtiön sääntöihin. Ei oikein luotettavaa hommaa olisi jos junaa saisi huoltaa humalassa, tai kuljettaja käyttäisi huumeita. Sen verran olen juoppojen kanssa saanut olla töissä että en kaipaa ensimmäistäkään.
Se vaan että puhallus näyttää vain alkon. Kun on paljon muita aineita, kannabisturtumus ja muut jotka ei pikaselvityksessä näy.
Niillekin on pikatestinsä.
Ei, ei myöskään pelastuslaitoksilla.