Aktiivisuusrannnekkeista/askelmittareista tietävät
Mistä johtuu, kun testasin eilen kahdella eri rannekkeella, samassa kädessä, että toinen antoi päivän askeliksi vähän yli 6000 askelta, toinen yli 10000?
Kommentit (13)
Oliko niissä samat käyttäjän fyysiset asetukset?
Nyrkkisääntönä aina että kaikissa on se 50% virhemarginaali.
Askelten mittaus ranteesta ei ole aivan yksinkertaista. Luotettavammat mittarithan kiinnitetään esim. lenkkariin. Ehkä kannattaa seurata vaan pulssia ja kaloreita. Tosin pulssinkin kanssa on joskus ongelmia ranteesta.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niissä samat käyttäjän fyysiset asetukset?
Tarkistin, että on.
Tulokset ovat vain suuntaa antavia. Jos "oikea" on 8000, molemmat menevät virhemarginaaliin.
Kalibrointi on helppo tehdä laskemalla itse muutamaan sataan.
Itsellä mittari oikeassa kädessä, puolen tunnin pianotreeni kattaa päivän liikuntatatarpeen.
Kuinkahan monella oikeasti toimii tuo rannesykemittaus. Itsellä merkkikello ja näyttää ihan mitä sattuu, on täysin hyödytön. Seurasin jotain käyttäjäkokemusketjua, jossa suurin osa kehui ensin toimivuutta, mutta pikku hiljaa kritiikin lisääntyessä yhä useammat alkoivat tunnustaa, ettei se toimi. No saa niihin yleensä liitettyä rintapannan, joka toimii, mutta täysin huijausmarkkinointia on alalla!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella oikeasti toimii tuo rannesykemittaus. Itsellä merkkikello ja näyttää ihan mitä sattuu, on täysin hyödytön. Seurasin jotain käyttäjäkokemusketjua, jossa suurin osa kehui ensin toimivuutta, mutta pikku hiljaa kritiikin lisääntyessä yhä useammat alkoivat tunnustaa, ettei se toimi. No saa niihin yleensä liitettyä rintapannan, joka toimii, mutta täysin huijausmarkkinointia on alalla!
Kyllä minulla toimii rannesykemittaus (Polar M200) ilman ongelmia. Voi olla, että jotkut nopeat muutokset eivät tule näkyviin ilman viivettä, mutta olen itse kiinnostunut koko harjoituksen keskiarvosta, ja ainakin siinä se toimii luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Askelten mittaus ranteesta ei ole aivan yksinkertaista. Luotettavammat mittarithan kiinnitetään esim. lenkkariin. Ehkä kannattaa seurata vaan pulssia ja kaloreita. Tosin pulssinkin kanssa on joskus ongelmia ranteesta.
Vaikka sykemittaus toimisi luotettavasti, niin myös kalorinkulutus liikunnan aikana voi olla 50 % pielessä, jos ei ole laittanut mittariin todellista maksimaalista hapenottokykyään (jota useimmat eivät edes tiedä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla toimii rannesykemittaus (Polar M200) ilman ongelmia. Voi olla, että jotkut nopeat muutokset eivät tule näkyviin ilman viivettä, mutta olen itse kiinnostunut koko harjoituksen keskiarvosta, ja ainakin siinä se toimii luotettavasti.
Toimimaton kelloni ei ollut kumpikaan suomaistaustaisista merkeistä.
Vaikka kaikki arvot laitettu,kalorimittaus voi olla ihan mitä tahansa, yleensä helppo ohjelma laskee keskiarvot .
En keksi miten kellon anturit vois tietää oikean kulutuksen,sne mittaus muutenkin hieman hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kaikki arvot laitettu,kalorimittaus voi olla ihan mitä tahansa, yleensä helppo ohjelma laskee keskiarvot .
En keksi miten kellon anturit vois tietää oikean kulutuksen,sne mittaus muutenkin hieman hankalaa.
Kello/sykemittari ei voi mitenkään mitata todellista kalorinkulutusta (sen voisi mitata vain hengityskaasuista). Mittari mittaa sykettä ja päättelee sen perusteella (siis siitä, mikä syke on ollut suhteessa maksimisykkeeseen), kuinka raskasta liikunta on ollut. Lisäksi se ottaa huomioon käyttäjän painon ja harjoituksen ajan. Näiden perusteella se laskee arvion energiankulutukselle. Mittari saattaa lisäksi käyttää jollain tavalla hyväkseen tietoa harjoitetusta liikuntamuodosta (jos käyttäjä on valinnut sen) ja kuljetusta matkasta (jos mittari mittaa sitä).
Sykkeeseen perustuvan arvion virhe tulee siinä, että jos käyttäjä on selvästi paremmassa tai huonommassa kunnossa kuin mitä mittari on olettanut, niin mittari arvioi harjoitetun liikunnan raskauden väärin. Otetaan esimerkkinä kaksi samanikäistä, -painoista ja sukupuoleltaan samaa henkilöä, joiden molempien maksimisyke on 180 ja joiden juoksutekniikassa ei ole merkittävää eroa. He juoksevat yhdessä 10 km ja käyttävät siihen tunnin. Ensimmäinen juoksija on selvästi paremmassa kunnossa ja hänen keskisykkeensä juoksun aikana on 125. Toisen kunto on paljon huonompi ja hänen keskisykkeensä on 160. Mittari antaa jälkimmäiselle selvästi korkeamman energiankulutusarvion kuin ensimmäiselle, vaikka oikeasti molempien kuluttama energia on lähes sama.
Arvio on selvästi tarkempi, jos on asettanut mittariin maksimaalisen hapenottokykynsä.
Koska ne ovat kaikki rahanhukkaa.