Terveydenhuollon ammattilaisena ottaa päähän, kun omaiset eivät anna elvytyskieltoa
Jopa yli 80 v pitäisi elvytellä. Että ottaa päähän. Mutta ammattilaisena en sitä suoraan sano. Annan vain ymmärtää.
Kommentit (29)
Elvytyskiellon antaa Suomessa lääkäri. Ei omaiset tai potilas. Turha syytellä omaisia! Suomessa liiankin helposti noita jaellaan esim.vammaisille. Olisi suotavaa olla potilaan oma hyväksyntä asialle, monesti lääkäri päättää asian ilman potilaan hyväksyntää. Sairaalla voi olla kova halu elää ja taistella.
Minä itse esimerkiksi omaisena toivoin läheiseni kuolevan, mutta hän itse halusi taistella sairaanakin. Puolustin potilaan halua, vaikka tiesin sen turhaksi lääkärin sanaa vastaan. En siis todellakaan vastustanut läheiseni kuolemaa, vaan hän itse harasi vastaan.
Omassa työssäni näen sen, että joiden omaisten mielestä edes yli 90-vuotias (jolla runsaasti vaikeita perussairauksia, muistisairaus, syöpää, sydän- ja verisuonitauteja... ) ei saisi kuolla arvokkaasti vaan kaikki mahdollinen lääketieteellinen hoito olisi tullut tehdä ihmisen pitämiseksi hengissä (eli lähettää erikoissairaanhoitoon inavasiivisiin tutkimuksiin ja hotoihin vaikka potilas ei niistä merkittävästi enää hyödy vaan aiheuttaa vaan kipua) . Edes opiaattipohjaista kipulääkitystä ei saisi antaa. Onneksi lääkärit voivat näissä tapauksissa kävellä omaisten mielipiteiden yli. Se taas poikii sitten tukun valituksia ja näiden omaisten mielestä hoitohenkilökunta tappoi vanhuksen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mummini on 96-vuotias. Ei diagnosoituja muistisairauksia tai muita vakavia sairauksia. Jaksaa edelleen laittautua kun mennään kylään. Voidaan keskustella ajankohtaisista asioista, menneistä ja vaikka mistä.
Hän on joutunut aikaisemmin vanhana ollessaan sairaalaan. Sinunko mielestä olisi ollut väärin elvyttää ihmistä vain siksi että on niin vanha?
Mitäs sitä juoppoja, matalasti koulutettuja, luonnevikaisia, rumia tai vaikkapa ulkomaalaisia hoitamaan... Äly hoi.
Aina ikä ei ole pelkkiä numeroita. Itse ainakin toivon että minua ei elvytettäisi yli 80-vuotiaana vaikka olisin kuinka hyväkuntoinen. Toivon toki että saan sellaista hoitoa että voin elää terveenä mahdollisimman pitkään. Elvytys ei yli 80 vuotiaalle ole sitä.
https://www.hus.fi/ajankohtaista/juuri-julkaistu-sydanpysahdyksen-elvyt…
Samaan kastiin voisi laittaa huumeiden yliannostuksesta kärsivät jne. Hetken kun odottelisi pidempään ambulanssin kanssa, niin päästäisiin eroon ongelmasta kertaheitolla.
Vierailija kirjoitti:
Elvytyskiellon antaa Suomessa lääkäri. Ei omaiset tai potilas. Turha syytellä omaisia! Suomessa liiankin helposti noita jaellaan esim.vammaisille. Olisi suotavaa olla potilaan oma hyväksyntä asialle, monesti lääkäri päättää asian ilman potilaan hyväksyntää. Sairaalla voi olla kova halu elää ja taistella.
Elvytyskieltoja tehdään melko vähän. Paljon yleisempää on se että ei hoideta potilasta jolla on paljon perussairauksia tai joku vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen mummini on 96-vuotias. Ei diagnosoituja muistisairauksia tai muita vakavia sairauksia. Jaksaa edelleen laittautua kun mennään kylään. Voidaan keskustella ajankohtaisista asioista, menneistä ja vaikka mistä.
Hän on joutunut aikaisemmin vanhana ollessaan sairaalaan. Sinunko mielestä olisi ollut väärin elvyttää ihmistä vain siksi että on niin vanha?
Mitäs sitä juoppoja, matalasti koulutettuja, luonnevikaisia, rumia tai vaikkapa ulkomaalaisia hoitamaan... Äly hoi.
Aina ikä ei ole pelkkiä numeroita. Itse ainakin toivon että minua ei elvytettäisi yli 80-vuotiaana vaikka olisin kuinka hyväkuntoinen. Toivon toki että saan sellaista hoitoa että voin elää terveenä mahdollisimman pitkään. Elvytys ei yli 80 vuotiaalle ole sitä.
https://www.hus.fi/ajankohtaista/juuri-julkaistu-sydanpysahdyksen-elvyt…
Näin. Elvytyksen jälkienen elämänlaatu iäkkäillä on useimmiten heikko vaikka ennen sitä olisi ollut hyväkuntoinen
Ammattilaisen pitäisi kyetä näkemään milloin työn kuormittavuus ylittää oman jaksamisen, ap:n olisi aiheellista puhua jollekulle, esimiehelleen tai jos työskentelee ammatinharjoittana, hakea tukea ulkopuoliselta ohjaajalta.