Suomen verotuksessa on huvittavia lakeja, jotka eivät toimi käytännössä. Esim. 5000 euron lahjaoikeus 3 vuoden välein on älytön.
Lapselleen voi siis antaa kolmen vuoden välein korkeintaan 5 000 euron lahjan ilman lahjaveroa. Kuka tällaista
pystyy valvomaan ja moni ei vanhempi ihminen ei ole edes tietoinen moisesta rajoituksesta. Tiedän miten eräskin hyvää eläkettä saava henkilö lahjoitti pojalleen/tyttärelleen 500e avustuksia melkein kuukausittain ja ilmeisesti vuosia. Jos verotuksessa on mahdollista vain 3 v välein max 5000 euron lahjat, niin eihän vuositasolla voi lahjoittaa kuin 1666 euroa. Kuka tällaisia lakeja Suomessa on kehittänyt? Oliskohan vähän päivittämisen varaa Suomen mitä ilmeisemmin kateuteen pohjaavissa laeissa. Perintöverokin on erittäin kyseenalainen. Jo moneen kertaan verotetusta kertyneestä omaisuudesta vielä kuoleman jälkeen valtio on haaskalla.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ok, ei veroteta.
Verokertymä pienenee.
Eli pitää leikata tukia. Voidaan aloittaa vaikka lapsilisästä, kotihoidontuesta ja poistaa vähennysoikeus kodissa tehtävistä remonteista.Miksi jollekin pitäisi maksaa siitä, että lisääntyy? Hoitakoon ne perheen sisäiset asiat niin kuin haluavat, nythän pitäisi olla varaa, kun lahjavero poistui.
Tai siitä, että tekee keittiöremontin?Ihmeellistä puuttumista ihmisten omiin päähänpistoihin.
Mä voisin kyllä aloittaa asumistuesta sen leikkelyn. Asumistuen vähentäminen ei vaan sovi yhdenkään puolueen agendaan. Vassareilla, persuilla ja vihreillä on vankka äänestäjäkunta asumistukea saavissa, demareilla Kojamo ja Keskustalla omat vuokra-asuntosäätiönsä, kokoomuksella ja ruotsalaisilla taas kiinteistösijoittajansa. Kaikkien merkittävimpien puolueiden äänestäjistä tai sidosryhmistä löytyy asumistuesta hyötyjiä. Vain me keskituloiset veronmaksajat häviämme siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni perintöä pitää verottaa. Rikkaiden ja köyhien varallisuuden ero kasvaa koko ajan, sen poistaminen vain lisäisi sitä entisestään.
Eipä pidä verottaa perintöjä. Monen köyhän köyhyys riippuu siitä että taloudenhallinnassa on puutteita. Eivät käyhät vaurastu sillä että niille syytää rahaa, vaan siten että ne opetetaan käyttämään se saatu raha järkevästi.
Mä tiedän, koska olen ollut köyhä. En ole enää, koska aloin käyttää rajallisia varojani järkevämmin ja tuottavammin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni perintöä pitää verottaa. Rikkaiden ja köyhien varallisuuden ero kasvaa koko ajan, sen poistaminen vain lisäisi sitä entisestään.
Eipä pidä verottaa perintöjä. Monen köyhän köyhyys riippuu siitä että taloudenhallinnassa on puutteita. Eivät köyhät vaurastu sillä että niille syytää rahaa, vaan siten että ne opetetaan käyttämään se saatu raha järkevästi.
Mä tiedän, koska olen ollut köyhä. En ole enää, koska aloin käyttää rajallisia varojani järkevämmin ja tuottavammin.
Yksi hullu asia, joka johtaa vaikeuksiin:
Yrittäjäpariskunta, jolla on huomattaba kiinteä omaisuus, mutta ei säästöjä, yritys hädin tuskin kannattava... alaikäisiä lapsia...
Toinen kuolee, maistraatti ei salli omaisuuden realisointia, koska valvoo lasten etua, jostain olisi kaivettava rahat perintöveroihin...
Käytännössä alle 30 000 euron lahjoja ei tutkita. Ei ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos. Itsehän saan aikanaan kaksi todennäköisesti homeista ja remontoimatonta 40-50 luvun taloa muuttotappiokunnasta, joita en tule saamaan myytyä, kulut juoksee ja perintöverot kolkuttaa. Ja vain koska näillä mun puolijuoppovanhemmilla ”on oikeus” asua kotonaam eivätkä aio elinaikanaan noita myydä. Siellä ränsistyvät nytkin. On hyvin todennäköistä että tilanme aiheuttaa itselleni taloudellisen katastrofin, näin pienituloisena duunarina jolla ei rahat riitä muutenkaan ja olisi tämä omakin perhe ja asuminen pystyttävä hoitamaan. Jos kieltäydyn perinnöstä, siirtyy ongelma omille lapsilleni. Meitä kaltaisiani on muitakin.
Lätkäistäänkö lisää kärsimystä jälkipolville vielä?
Perintöverolla tehokkaasti rajoitetaan pienyritysten kasvua keskisuureen kastiin.
No, rikkaalla Suomella on kai varaa tappaa lypsävät lehmät ja syödä siemenperunat.
Koulutusta, kasvatusta ja elatusta varten annettu lahja on veroton, jos se on annettu siinä muodossa ettei lahjansaaja pysty käyttämään sitä muuten.
Vanhempi voi esim. ostaa huonekaluja lapselle, maksaa lapsen vuokraa tai muita laskuja, maksaa ruokaostokset jne ilman verovelvollisuutta vaikka ne ylittäisivätkin tuon rajan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on länsimaiden pienimmät varallisuus- ja tuloerot ja pieni varallisuus. Vaikka vassarit toisin valehtelevat. Omaisuus verotetaan kolmessa polvessa nollaan.
Perintövero tulee poistaa kuten Ruotsissa.
No tuotahan pystyy kiertämään vaikka kuinka. Sään nuo lahjoitukset aina vanhemmiltani, mutta sen lisäksi esim. Maksoivat keittiöfirman laskun kun tein keittiöremontin. Se oli kymppitonnin luokkaa. Ei se keittiöfirma välitä että kuka laskun maksaa, kunhan vain saa rahat. Maksoivat sen verkkopankissa, ei siitä verottaja pääse osingolle että kuka on kaappeja vaihtanut... minä vai vanhempani.