"Mulla on narsisti exä" - totta vai mustamaalausta?
Jatkuvasti saa kuulla naisilta, että heidän entinen poikaystävä oli narsisti,
mutta käsitettä narsisti viljellään liian yleisesti tietämättä sen merkitystä,
mutta miten on asioiden laita oikeasti - onko totta vai mustamaalausta tämä osoittelu?
Kommentit (589)
Aika moni käyttäytyy narsistisesti eron aikana eikä silti ole narsisti. Jos moista haukkuu treffeillä niin eron käsittely on kesken.
Itse päätin jo etukäteen että en toista kertaa tapaa ketään joka haukkuu ex-puolisoaan, enkä itsekään tee niin. Nyxä vaan valitettavasti oli samoilla linjoilla eli kaunisteli totuutta ja totuus "helposta ja yhteistyökykyisestä" exästä selvisi vasta myöhemmin. Katkeroitunut, kostonhimoinenen, selkäänpuukottava vaikka erosta jo kohta kymmenen vuotta. Missä ovat ne aikuiset jotka osaavat suhtautua ex:ään kuin ikävään työkaveriin?
Exäni haukkui minua suhteessa narsistiksi. Eron jälkeen myöhemmin tajusin, että ex oli itse narsisti suhteessa.
Neuvon varomaan kaikkia näitä naisia ja myös miehiä, jotka öyhöttää narsisti-exästä.
Todennäköisimmin ovat itse joko narsisteja tai muuten persoonallisuushäiröisiä.
Nämä tyypit siis suoraan mappiin Ö.
Turhaa nillittämistä ja mustamaalausta, kun eihän nämä tyypit ole oikeaa narsistia edes kohdanneetkaan.
Narsistilla viitataan ihmistyyppin, joka syyllistää, solvaa, halveksii ja uhkailee. Jos näin toimii, niin moni puhuu narskusta, vaikka oikea termi olisi narsistisesti käyttäytyvä eksä.
Uskon, että monella on tällainen eksä. Se on voittamiskulttuuriin liityvä ominaisuus. Jotta voi itse voittaa, pitää olla joku, joka häviää. Ja kun ihminen ei tunne itseään, niin hän painaa toista alaspäin päästäkseen itse ylivertaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismia sairastaa 1% väestöstä, joten 99% tapauksista ex ei ollut narsisti.
Minusta prosentti on aika iso luku. Jokainen tuntee useamman narsistin. Miksi se ei voisi olla se kaverisi exä?
Niinpä.
Lisäksi narsistisia ihmisiä, eli eivät saa diagnoosia, mutta ovat joltain persoonallisuushäriöisiä, on 15-20 %.
20 % ihmisistä 1,2 miljoonaa.
Miksi naiset sitten menevät näiden "narsistien" kanssa yksiin,
vaiko muuten valehtelevat existään, ja mitä se edes hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset sitten menevät näiden "narsistien" kanssa yksiin,
vaiko muuten valehtelevat existään, ja mitä se edes hyödyttää?
Eihän kukaan mene yksiin ihmisen kanssa, joka heti alusta solvaa. Tuhoava käytös tulee ajan myötä. Ja miksi sitten ihminen pysyy liitossa on se, että se käytös ei ole jatkuvaa. Hyvinä kausina on kaikki hyvin ja ihanaa, ongelmat tulevat, kun ei toimi, kuten toinen haluaa.
Sitten sitä alkaa miellyttämään puolisoaan, jotta ei kuule olevansa paska ihminen, ja kierre on valmis. Parisuhde voi näin kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitamatonta tai huonossa hoitotasapainossa olevaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan käytös usein muistuttaa narsismia. Erityisesti maniassa. Luulempa että tämä vaikuttaa osaltaan asiaan.
Samoin aspergereilla, erityisesti miehillä, voi käytös olla monilta osin samankaltaista kuin narsistilla. Narsistinen persoonallisuushäiriö on helppo sekoittaa moneen muuhun persoonallisuushäiriöön/mielenterveyden häiriöön/nepsy-oireyhtymään. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos deitti heti tutustumisen alussa mustamaalaa eksiään narsisteiksi tai muuten hulluiksi, niin kannattaa jättää tapailu siihen. Muuten se olet sinä, joka on seuraava "narsisti" tai "hullu", koska hän ikään kuin tekee sinusta sellaisen.
Siitä nyt vaan tulee itselle parempi mieli, kun laittaa kaiken toisen syyksi ja selittää päässään että hän oli narsisti. Itsekin tein samoin naisen kohdalla.
Onko niille mitään diagnoosia, jotka jäävät jumiin exän syyttelyyn. Narsismista, vallankäytöstä on helppo syyttää toista.
Omassa tuttavapiirissäni nimenomaan tuo syyttelijä on jotenkin mental case, ei se syyttelyn kohde
Vierailija kirjoitti:
Onko niille mitään diagnoosia, jotka jäävät jumiin exän syyttelyyn. Narsismista, vallankäytöstä on helppo syyttää toista.
Omassa tuttavapiirissäni nimenomaan tuo syyttelijä on jotenkin mental case, ei se syyttelyn kohde
Pitkävihaisuus ja kyvyttömyys antaa anteeksi on diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla viitataan ihmistyyppin, joka syyllistää, solvaa, halveksii ja uhkailee. Jos näin toimii, niin moni puhuu narskusta, vaikka oikea termi olisi narsistisesti käyttäytyvä eksä.
Uskon, että monella on tällainen eksä. Se on voittamiskulttuuriin liityvä ominaisuus. Jotta voi itse voittaa, pitää olla joku, joka häviää. Ja kun ihminen ei tunne itseään, niin hän painaa toista alaspäin päästäkseen itse ylivertaiseksi.
Hyvin sanottu.
"Jos uskomme kuulopuheita, narsismi näyttää rehottavan. Arjen keskusteluissa narsistiksi leimautuvat mielipahaa aiheuttaneet exät, pomot ja anopit. Totuus on kuitenkin toinen.
– Usein sanalla halutaan leimata jokin ongelma yhden henkilön syyksi, ja tämä on aika harvoin totta, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauerma kertoo.
– Nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä, Lauerma jatkaa."
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/11/onko-laheisesi-narsisti-narsis…
Kuspää voi olla ilman narsismiakin. Ja jos ex ei alistu kynnysmatoksi niin se ei tarkoita, että olisi narsisti.
No... Minusta kyökkidiagnosointi on aina aika huono piirre ihmisessä.
Voi ihan vaan sanoa, että inhoaa eksäänsä. Siinä vaan tulee kertoneeksi kuten asia on eli että kyse on lausujan omasta subjektiivisesta tunteesta, josta joku voi olla aivan eri mieltäkin.
Narsismi taas on (väitetyn) kohteensa objektiivinen ominaisuus, fakta. Siksi se kuulostaa asialta, jolle lausuja ei ole mitään voinut, ja hän on "viaton uhri".
Fksu ihminen tietysti ottaa vastuun omista tunteistaan, mutta kaikki tuohon kykene. Naiset heittelevät herkästi narsistileimoja, miehet tykkäävät leimata eksiään seksuaalisen aktiivisuuden tai sen puutteen perusteella.
Onko sillä merkitystä, millä nimellä kutsuu eksää, joka oli kusipää? Samalla tavalla kusipää sekä oikea narsisti ovat inhottavia.
Moni voi kokea parisuhdedynamiikan ja puolison vaatimukset velvoittavina tai painostavina. Pitkään jatkuessaan vuorovaikutus helposti vinoutuu.
Myös työpaikoilla valtasuhteet, työroolit ja työnjaot voivat luoda vastaavia tilanteita. Osaa voi olla pakko aina vaan totella ja jotkut kokevat, että heidän asemansa on seurausta heistä itsestään, vaikka kyse olisi työrooleista. Myös paine olla ystävällinen kaikille tai etenkin ylemmille, vakinaisille, lähikollegoille, asiakkaille tai milloin keillekin voi johtaa epäaitoon vuorovaikutukseen.
Parisuhde voi olla osalle yhtä lailla työpaikka: arkena ja juhlana on oltava yhdessä, eikä pakoon välttämättä pääse. Vahvempi tai manipuloivampi voi alkaa vedättää.