Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi dokumenttisarja: Unelma Lapista

Vierailija
08.02.2021 |

Kertoo ihmisistä, jotka muuttavat eri puolille Lappia unelmiensa perässä.

Ei vielä jaksot näkyvissä, mutta esitellään sarja
https://areena.yle.fi/1-50738953

Kommentit (315)

Vierailija
81/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaja kirjoitti:

"Eivätkö he halunneet ostaa talon ja asuntojen myyntihinat esim. Kemijärvellä eivät päätä huimaa, Kemijärvihän ei tosin ole verrattavissa Ivaloon tai Kittilään."

Ketkä ihmeen HE? Minä puhuin vuokra-asuntojen kalleudesta, kun nimenomaan siitä oli puhetta.

Naispari, etenkin Minna puhui talosta.

Lapissa voi vuokrata myös taloja.

En ole vielä katsonut tuosta kuin aloitusjakson, joten ei muuta voi kommentoida. Työn ja toimeentulon saaminen on täällä paljon vaikeampaa kuin kohtuhintaisen asunnon, jos sijainnilla ei ole väliä.

Käsitin, että olivat ostamassa kesämökkiä sieltä. Eri

Vierailija
82/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn saaminen Lapissa taas riippuu ihan mitä työtä haluaa, mikä koulutus on. Itse työllistyin Lapissa heti kun muuton jälkeen aloin töitä hakea. Korona-aikana. Ja esim.hoito- ja sosiaalialan paikoissa työvoimapulaa. Avoimiin vakituisiin työpaikkoihin ei ole välttämättä ainuttakaan hakijaa.

Olen aika eri mieltä joistain kommenteista muutenkin.

"Samaa arkea se Lapissa on kuin muuallakin". No arki on sitä millaiseksi sen tekee. Meillä arki sisältää töitä kuten muuallakin, mutta vapaa-aikana on ihan eri tekemiset kuin etelämmässä. Työpäivän jälkeen voi kävellä tunturiin iltapalalle, lähteä laskettelemaan, on reittejä ja mahdollisuuksia vaikka kuinka ja kaunis luonto joka puolella. Ja se rauha ja tila mitä ympärillä on :) Vaikka ei isossa kaupungissa asuttu etelämmässäkään.

Myös tapaamani nuoret viihtyvät hyvin eivätkä ole lähdössä Lapista pois, päinvastoin. Jos joku lähteekin kauas opiskelemaan niin on palannut valmistuttuaan takaisin koska täällä on "kaikki". Selvähän se että jotkut muuttaa mutta samaa se on etelässäkin. Täällä olen yllättynyt siitä miten suuri osa nuoria viihtyy täällä tosi hyvin eikä halua pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen nähnyt kaikki jaksot, todella ihastunut tähän sarjaan ja ihmisiin, enkä olisi halunnut, että sarja loppuu, varsinkin Petron elämästä olisin halunnut nähdä, tuliko elämänmuutoksesta pysyvä.

Vierailija
84/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn saaminen Lapissa taas riippuu ihan mitä työtä haluaa, mikä koulutus on. Itse työllistyin Lapissa heti kun muuton jälkeen aloin töitä hakea. Korona-aikana. Ja esim.hoito- ja sosiaalialan paikoissa työvoimapulaa. Avoimiin vakituisiin työpaikkoihin ei ole välttämättä ainuttakaan hakijaa.

Olen aika eri mieltä joistain kommenteista muutenkin.

"Samaa arkea se Lapissa on kuin muuallakin". No arki on sitä millaiseksi sen tekee. Meillä arki sisältää töitä kuten muuallakin, mutta vapaa-aikana on ihan eri tekemiset kuin etelämmässä. Työpäivän jälkeen voi kävellä tunturiin iltapalalle, lähteä laskettelemaan, on reittejä ja mahdollisuuksia vaikka kuinka ja kaunis luonto joka puolella. Ja se rauha ja tila mitä ympärillä on :) Vaikka ei isossa kaupungissa asuttu etelämmässäkään.

Myös tapaamani nuoret viihtyvät hyvin eivätkä ole lähdössä Lapista pois, päinvastoin. Jos joku lähteekin kauas opiskelemaan niin on palannut valmistuttuaan takaisin koska täällä on "kaikki". Selvähän se että jotkut muuttaa mutta samaa se on etelässäkin. Täällä olen yllättynyt siitä miten suuri osa nuoria viihtyy täällä tosi hyvin eikä halua pois.

Aika hyvin tiivistetty se, mitä itsekin ajattelen elämästä lapissa. Olen sieltä pois, eli asunut pk-seudulla ja ulkomailla reilun 20v ja paluumuuttoa mietin tässä aika tiiviisti. Ja syy on juuri tuo: työpäivän jälkeen pääset tunturiin, laavulle, hyppäät moottorikelkan päälle ja ajat pilkille. Paljon tilaa olla ja hengittää. En koe samaa täällä pk-seudulla, vaikka kuinka menisin lähimetsään palloilemaan. Mulla siellä vielä olisi lähisukua ja ystäviäkin. Minulla vielä säilyisi nykyinen työpaikkakin vaikka muuttaisin, kovasti saa asiaa tässä nyt pähkäillä. 

Vierailija
85/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti aussipari jää Suomeen, niin ei tarvitse koiraa jättää.

He sanoivat, että kouluttavat koiran Annamarin isälle ja koira on siis isän koira ja jää tälle.

Vierailija
86/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annamari ja Grit ovat lapin kansassa, mutta juttu on maksumuurin takana. Tietääkö joku, jäivätkö sittenkin rolloon?

Vierailija
87/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin putkeen kaikki jaksot. Aivan ihana dokkari 🤩 Hyvin tehty, rauhallinen tunnelma. Liekö sitä Lapin taikaa 😊

Vierailija
88/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli katsoa kaikki jaksot areenasta! Aivan ihana sarja 😍

Vierailija
89/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin putkeen , tälle päivää ei ollutkaan sitten mitään televisiosta ohjelmaa minulle.

Aivan ihana sarja tämä Unelma Lapista .

Jk

On se kumma, että vaikka minulla on areena, ruutu+, c more, Netflix , katsomo - en löydä mielestäni ohjelmaa.

Mistä olen tykännyt:

- Unelma Lapista

Sohvaperunat ( siinä saa pika kattauksen ohjelmista, kannattako katsoa )

Unelmakoti ( osin)

Irtiotto oravanpyörästä

Talot huokuvat historiaa

Kun haikara lentää ohi

Theroux

Sairaanhoito-opisto

Suurperheen maalaiselämää

Tohtori Intiasta, kaikenkarvaiset ystäväni,

Kadonneita etsimässä, kadonneet perijät, tuntematon perillinen,

Lähde vielä kun voit ( aivan huippu sarja )

Sotalaiva: elämää merellä

Naissotilaat

SAS: erikoisjoukot

Uusi elämä kreikassa

The Handmaid’s tale-

Magnus ja Petski

Ja britti sarjat on katsottavia.

Sukuni salat, myyrä, maskeille singer, kuningattaret, Emmerdale, kuutamolla. Hayu realya seuraan joskus, ja kaikki love island pikakelauksella.

Arman ohjelmat ruutu+

Poliisit

Temptation island ( pikakelauksella )

Voice

Odotan selviytyjät ja farmi Suomi ohjelmaa ,

Pitkä lista , mutta kun on nähnyt noi , niin nyt ei sitten ole katsottavaa.

Et oo töitä miettiny?

Vierailija
90/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa tälle jatkoa!!!!

Vierailija
91/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset Minnat ovat ihmistyyppi rasittavimmasta päästä. Voimia Pernillalle ja isälle.

Vierailija
92/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänmakuinen dokumentti, suosittelen. Ja kaunis Lapin luonto ❤️

Vierailija
93/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo Grit loistotyyppi, mutta samoin Annamari. Aivan ihana!

Vierailija
94/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ensimmäisen jakson. Puolet siitä oli tylsän lesboparin kuvaamista. Miksi ihmeessä joka ohjelmassa on pakollinen seksuaalivähemmistökiintiö????

Vierailija
95/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin ensimmäisen jakson. Puolet siitä oli tylsän lesboparin kuvaamista. Miksi ihmeessä joka ohjelmassa on pakollinen seksuaalivähemmistökiintiö????

Hih ja mä taas ajattelin, että ihana, kun tässä dokkarissa ei kerrankin ole mitään erityistä ja paheksutaa aiheuttavaa perhettä ( kuten vaikka siinä missä muuttivat eka kerran omilleen ja täällä oli monien satojen viestien ketju, miten pitää tehdä lasu, samoin näissä häähässäkkäohjelmissa)

Vierailija
96/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin putkeen , tälle päivää ei ollutkaan sitten mitään televisiosta ohjelmaa minulle.

Jk

On se kumma, että vaikka minulla on areena, ruutu+, c more, Netflix , katsomo - en löydä mielestäni ohjelmaa.

Mistä olen tykännyt:

- Unelma Lapista

Sohvaperunat ( siinä saa pika kattauksen ohjelmista, kannattako katsoa )

Unelmakoti ( osin)

Irtiotto oravanpyörästä

Talot huokuvat historiaa

Kun haikara lentää ohi

Theroux

Sairaanhoito-opisto

Suurperheen maalaiselämää

Tohtori Intiasta, kaikenkarvaiset ystäväni,

Kadonneita etsimässä, kadonneet perijät, tuntematon perillinen,

Lähde vielä kun voit ( aivan huippu sarja )

Sotalaiva: elämää merellä

Naissotilaat

SAS: erikoisjoukot

Uusi elämä kreikassa

The Handmaid’s tale-

Magnus ja Petski

Ja britti sarjat on katsottavia.

Sukuni salat, myyrä, maskeille singer, kuningattaret, Emmerdale, kuutamolla. Hayu realya seuraan joskus, ja kaikki love island pikakelauksella.

Arman ohjelmat ruutu+

Poliisit

Temptation island ( pikakelauksella )

Voice

Odotan selviytyjät ja farmi Suomi ohjelmaa ,

Et oo töitä miettiny?

Tai sitä ettei lapset harrasta. On aika hemmetin paljon aikaa odotta, kun pari lasta harrastaa 6 kertaa viikossa , 3 h/ kerta. 

Vierailija
97/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin matkailumainos, sattui  vaan vähän huonoon saumaan.

Vierailija
98/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Lapin routa nämäkin porsaat takaisin etelän kotiin ajaa.

Vierailija
99/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jk

Et oo töitä miettiny?

Tai sitä ettei lapset harrasta. On aika hemmetin paljon aikaa odotta, kun pari lasta harrastaa 6 kertaa viikossa , 3 h/ kerta. 

Siis nuo ohjelma on menneiltä ajoita , eihän noita ole samaan aikaan katsottuaan.

Maille millaisista ohjelmista tykkään ja vakka maksaisin suoratoistopalvelusta, niin YLE areena näyttää ne parhaimmat sarjat.

Ja töissäkin ehdin käydä. Kerrostalo asukkaalla kun ei muuta viihdettä ( varsinkaan korona aikaan ) ole kuin toi töllö.🥰

Vierailija
100/315 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Annamari hammaslääkäri vai mikä ammatiltaan? Olisi ollut kiva, jos muidenkin ammatteja olisi vähän avattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi