Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piti elää 46 vuotta ennen kuin mulle selvis että riisiä ei kannata uudelleen lämmittää.

Vierailija
08.02.2021 |

Syön paljon riisiruokia ja keitän sitä runsaasti että riittää seuraavaankin päivään. Jätän riisin jäähtymään huoneen lämpöön ja sitten vasta laitan jääkaappiin. Nyt sain kuitenkin kuulla että riisiin tarttuu herkästi bakteerit jotka aiheuttavat ruokamyrkytystä. Olenpa ollut onnekas kun en ole vielä koskaan ruokamyrkytystä saanut. Miten jäähdytät nopeasti ylijäämäriisin?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaan kysyn kirjoitti:

Miksi riisi pitäisi esihuuhdella ennen keittämistä?

Lähtee paskat veke.

Vierailija
22/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö! Äiti 86 v. ja minä sekä koko perhe syö eilistä ja jopa vanhempaa keitettyä riisiä, olemme syöneet aina. Ei ikinä mitään vatsaoireita. Paistettu riisi on lempparia! :) Ai niin, se jäähdyttäminen: Keittämisen ja ensimmäisen ruokailun jälkeen se on yleensä jo jäähtynyt tarpeeksi, että sen voi suoraan laittaa jääkaappiin. Toki samaa riisiä ei lämmitetä tms. useampaan kertaan vaan rasiasta otetaan sopiva määrä kerta-annokseksi esim. evääksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupat on pullollaan einesruokia, joissa on riisiä, ja käyttöaikaa pari viikkoa. Että tuota.

Ja karjalanpiirakoissa se riisi on vielä lämpimässä koko päivän.

Täytyyhän sen bakteerin olla tosi harvinainen. Kymmeniä vuosia meidän suvussa on piirakoita paistettu, eikä niitä jääkaapissa säilytetty, eikä kukaan ole koskaan niistä sairastunut.

Vierailija
24/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentää arseenin (syöpävaarallista) ja tärkkelyksen määrää. Ja kannattaa oikein liottaa eikä vain huuhdella.

Vierailija
25/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaiken ruoan kohdalla, lämmityksen ja jäähdytyksen toisto useaan kertaan ei ole hyväksi. 

Kuitenkin vaikkapa paistettu riisi on parasta aiemmin keitetystä ja jäähdytetystä riisistä. Aasiassa yksinelävät saattavat keittää riisinkeittimen kerralla täyteen, mutta pakastaa ylimääräisen riisin ja käytellä pikkuhiljaa. 

Itse lämmitän aiemmin keitettyä riisiä useamman kerran viikossa, enkä ole koskaan saanut ruokamyrkytystä. Riskejä on kaikessa.

Vierailija
26/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis myydäänhän näitä riisillä olevia valmisruokia ihan rutosti. Kerran on riisi ollut tummaa pari päivää ostosta. Muuten ei mitään väliä.

Vierailija
27/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähentää arseenin (syöpävaarallista) ja tärkkelyksen määrää. Ja kannattaa oikein liottaa eikä vain huuhdella.

Jos liikaa liottaa, riisin tarttuvuus katoaa. Riippuu siis siitäkin mitä ruokaa tekee. 

Suosittelen huuhtelemaan riisin pari kolme kertaa.

Vierailija
28/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupat on pullollaan einesruokia, joissa on riisiä, ja käyttöaikaa pari viikkoa. Että tuota.

Ja karjalanpiirakoissa se riisi on vielä lämpimässä koko päivän.

Ja jokaisessa kiinalaisravintolassa on listoilla aina paistettua riisiä, yleensä se edullisin annos. Entäpä indonesialaisten Nasi Goreng ja texmex-ruoista Jambalaya? Vanhaa keitettyä riisiä kaikki.

Vierailija
29/29 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko niin että seuraavana päivänä voi käyttää, jos on ollut puhdas sekoituslusikka. Ja huoneenlämmössä voi jäähdyttää kun vesi on kaadettu pois (sen jäähdytysajan), mutta siitä sitten jääkaappiin. Ei niin että puoli päivää seisoo. Hiukan jäähtyneen kattilan voi myös tunkea jääkaappiin kannella. Kannattaa ostaa valmistajalta, jolla ei ole ongelmia laadun kanssa. Muoviriisiä ei kukaan halua, toivottavasti joku testaa riisit.