Luminen talvi saa mut hiukan inhoamaan koiranomistajia.
Vaikka siis koirista pidänkin, niin en voi ymmärtää joitain koiranomistajia. Miten lumi antaa tekosyyn olla keräämättä niitä oman karvakuonon pökäleitä pois teiden varsilta ja pahimmillaan toisten pihoilta? Onhan näitä ympäri vuoden joille ei kuulu kakkojen kerääminen, mutta lumisena talvena niitä läjiä ilmaantuu kyllä enemmän ja keskemmälle kulkuväyliä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hirveältä kyllä näyttää tienvarret ja jopa taloyhtiön piha!! Keltaisia kusitahroja siellä täällä vieri vieressä ja pökäleitä jopa keskellä jalkakäytäviä.
Ei ne kusipaikatkaan kivalta toki näytä, mutta niille ei mitään voi ja ne on vaan pieni esteettinen haitta. Mutta kun joka toisen vieressä on ruskea läjä jonka olisi voinut kerätä pois.
Koirat kuseksii kesät talvet. Tykkäättekö koirista vain lumettomina kuukausina?
Paskan keräämättä jättäminen ei kyllä ole asiallista.
Olen samaa mieltä!
Jos koiran tarpeet on vastenmielistä siivota niin sitten ei pitäisi hankkia koiraa.
Aina silloin tällöin tulee yllätyksenä, että olen astunut johonkin piilo tarpeisiin.
Mä olen elänyt tämän asian kanssa vähän kuplassa ja pitänyt tätä koirankakkakeskustelua jopa vähän naurettavana. Asuinalueellani ei ole tätä ongelmaa, me kaikki koiranomistajat keräämme koirien jätökset.
Kävimpä sitten ystäväni luona. Hän asuu alueella, joka ei ole ehkä yhtä laadukas kuin tämä missä itse asun. Hyi helv... oikeasti lasten mäenlaskupaikkakin oli täynnä läjiä. Mikä ihme ihmisiä vaivaa? Tämän takia me kaikki koiranomistajat sitten saamme huonon maineen.
Koiranomistajana peukutin tätä avausta. En voi ymmärtää miksi pökäleitä ei kerätä
lumihangesta. Se on niin helppoakin nyt kun pökäleet erottuvat hyvin ja kuivalta lumelta
ne on tosi helppo kerätä pois. Eikä sen koiran tarvitse joka paikkaan kuseskellakaan, itse
ohjaan koiran sivummalle pissalle, ei se kadun varsi ole ainoa paikka. Laiskoja ovat
monet koiranomistajat ja valitettavasti pilaavat meidän vastuullistenkin maineen.
Näin koiranomistajana ja niiden kakkojen kerääjänä ihmettelen samaa, miten ihmiset ovat niin välinpitämättömiä? Ihmettelen myös sitä tupakantumppien ja roskien määrää, jota tuolta löytyy ja joita aina silloin tällöin myös kerään roskiin. Siis miksei ihmisiä kiinnosta yhtään minkä paskan keskellä he elävät?
Minulla on koiria kaksi kappaletta ja en todellakaan anna niiden edes pissata lumikasoihin "näkyvällä" paikalle. Eivätkä sitä edes pyri tekemään. Kakat kerään aina, paitsi keskeltä metsää.
Koira ei kuulu kaupunkiin. Ei sen takia etteikä viihtyisi siellä vaan koska omistajat eivät kykene huolehtimaan koiriensa sotkuista.
Itse koiranomistaja (2 terrieriä), ja se pussien matkassa pitäminen ei ole vaikeata, eikä selkä voi olla niin jäykkä, ettei siihen toimitukseen taivu. Minulla on ollut koiria vuodesta -89 ja isoilla aloitin, ja silloinkin opetin koiran paskantamaan ojan pohjalle ajatuksella että siellä ei kukaan kävele, talvella keräsin.
Isojen koirien omistavat varsinkin näyttävät olevan sitä mieltä, että heillä on oikeus sotkea. Koira ei sille paskantamiselleen mitään voi, mutta omistaja voi siivota sotkut. Jos kerran koiran olet ottanut, niin hoida myös sotkut.
Samaa ihmettelen itsekin koiranomistajana, monet antavat koiransa kusta ja paskoa aivan toisten talojen portin pieleen, eikä kakkoja kerätä. Tilanne on varmaan sama kaikkina vuodenaikoina mutta lumettomana aikana sitä ei näe. Sitä ihmettelen että ketä ne paskottajat on ja mihin aikaan ne kulkee, kun lenkeillä en koskaan näe niitä jotka paskat jättää keräämättä...? Ärsyttää kun pilaavat omankin maineen vaikka itse kerään aina ja/tai potkin kikkareet metsän puolelle jos ollaan kävelyteillä jossa metsä vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Näin koiranomistajana ja niiden kakkojen kerääjänä ihmettelen samaa, miten ihmiset ovat niin välinpitämättömiä? Ihmettelen myös sitä tupakantumppien ja roskien määrää, jota tuolta löytyy ja joita aina silloin tällöin myös kerään roskiin. Siis miksei ihmisiä kiinnosta yhtään minkä paskan keskellä he elävät?
Suuri osa suomalaisista ei vaan välitä tai pitää jopa hienona, jos roskataan tai sotketaan. Ihan koulutukseen katsomatta. Meinaa leuka pudota aina lattiaan kun kaveriporukan mökkireissuilla putoaa makkarapaperit, ruokailuvälineet tai tyhjät tölkit just siihen paikkaan missä silloin ollaan, oli se sitten terassin ruokapöytä tai joku muu, vaikka roskis olisi siinä ihan vieressäkin.
Suomessa elää ihan oikeasti tosi laiska, kuriton ja välinpitämätön kansa, vaikka kovasti yritetään muuta väittää.
no jo taas! Koiranpaskat maatuu mutta jengi heittelee kasvosuojuksia pitkin poikin!
Oisin huolissani ennemmin siitä!
Kaikkein eniten ärsyttää, kun ne kakat jätetään lasten leikkipaikoille. Esim. pulkkamäkeen. Tai meillä on tässä vieressä pieni metsäpläntti, johon lapset tekevät majoja ja talvisin lumilinnoja. Niin onpas kiva huomata, että muksu pyörinyt siellä lumilinnassa koiranpökäleiden seassa. Menee pyykkiin kaikki ulkovaatteet. Eikö voisi koiranomistaja sen verran katsoa, että ei päästä sitä koiraa lumilinnan sisälle tarpeilleen? :(
Vai onko ne koiran tarpeita?
Tietysti osa on, mutta voihan kettukin olla osasyyllinen.
ei muute maadu pian kirjoitti:
no jo taas! Koiranpaskat maatuu mutta jengi heittelee kasvosuojuksia pitkin poikin!
Oisin huolissani ennemmin siitä!
Saman porukan aikaansaannosta. Jos ei maski löydä tietään roskikseen, niin tuskin löytää pökäleetkään. Nämä on varmaan niitä kuspäitä jotka jättää roskapussitkin taloyhtiön roskakatoksen lattialle.
Mutta tätähän se Suomessa on, kun mistään ei tule mitään seuraamuksia eikä kukaan ripitä edes sanallisesti. Jossain sivistysmaassa, esim. Singaporessa, olisi tiedossa useampi kymmenen tuntia roskien keräämistä oranssit haalarit päällä, sakkojen lisäksi, jos roskaamisesta jäisi kiinni. Jostain syystä kovin siistiä siellä onkin. Niin tosin on jo Venäjällä ja Tallinnassakin.
Oman kokemuksen mukaan niitä ei ole enemmän, ne vain näkyvät paremmin valkoisessa lumessa. Mistäkö tiedän? Oma koira yrittää syödä näitä muiden jätöksiä, siksi noita tienvieruksia tulee tarkemmin silmäiltyä.
USA:ssa näkyi teiden varsilla muistutuksia että roskaamisesta napsahtaa 1000-2000 dollarin sakko. Sama Suomeen, kiitos.
Olkaa tyytyväisiä että on myös niitä jotka siivoavat koirien jätökset.
Jos kukaan ei siivoaisi niin näky olisi vielä järkyttävämpi.
Minusta oli todella noloa jättää koirani jätökset kotitalon viereiselle kadulle kun pussi oli tippunut kesken lenkin jonnekkin. Häpeissäni kipitin kotia hakemaan uuden pussin ja lähdin takaisin ulos keräämään ne jätökset. En vain kehtaa jättää keräämättä ,mutta toisilla taitaa olla enemmän pokkaa.
Itse kerään aina koirani jätökset, ja talvella tuntuisi vielä entistäkin törkeämmältä jättää ne maahan, kun ne näkyvät lumessa niin hyvin. Yksi mahdollinen syy minkä voisin kuvitella vaikuttavan siihen, että jotkut eivät kerää kakkoja talvisin, on se että ainakin täällä lumiaurat hautasivat lähes kaikki roskikset kauas valtavien lumipenkkojen sisään, niin ettei niihin ylettynyt laittamaan mitään. Tuntuu, että roskaakin on kaduilla nyt paljon enemmän tämän vuoksi. Nyt on onneksi alettu kaivaa ainakin niitä eniten käytettyjä roskiksia esiin. Jonkin aikaa oli melkoinen tähtääminen, että sai kaukaa heittämällä kakkapussin osumaan roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko ne koiran tarpeita?
Tietysti osa on, mutta voihan kettukin olla osasyyllinen.
Eiköhän citykettukin tee tarpeensa ihan metsään. Eläin on erittäin haavoittuvainen ulostaessaan ja siksi tekee nuo hommat yleensä suht piilossa. Hihnan päässä vedettävä koira on vähän pakkotilanteessa tuon paikan suhteen.
Ihan hirveältä kyllä näyttää tienvarret ja jopa taloyhtiön piha!! Keltaisia kusitahroja siellä täällä vieri vieressä ja pökäleitä jopa keskellä jalkakäytäviä.