Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistatko osakkeita/rahastoja/asuntoja

JyvÄJemmari
07.02.2021 |

Miten olet kartuttanut varallisuuttasi? Onko miten hyvä puskuri ns. pahan päivän varalle? Miten paljon pystyt säästämään kuukaudessa?

Itse olen aina säästänyt rahastoon jo nuoresta pientä kk- summaa ja edelleenkin, myöhemmin kun opin lisää säästämisestä ostelin hieman osakkeita. En suurilla summilla kun tulot ei kummemmat mutta pikkuhiljaa olen kasvattanut salkkuani tyylillä "osta ja pidä". Jotkut huonot osakkeet myin pois mutta vakaat olen pitänyt ja vuosien aikaan niiden arvo on kasvanut kivasti.

Puskurivarat pidän toisella tilillä kuin missä AO- tili, muutama tuhat odottamattomia menoja varten. Mm. yllättävät hammashoidot vaativat sievoisen summan muutama vuosi sitten ja oli mahtavaa kun oli vararahat niihin.

Asuntoihin ei ole ollut varaa, vuokralla edelleen.

En ole innostunut jostain syystä OS- tilistä. Ehkä pitäisi?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romahdus ei kauaa kestänyt ja harmittaa tosi paljon, etten ehtinyt siihen mukaan. Säästän SPP Global -rahastoon pääasiassa, 11 kuukauden tuotto reilut 40 %. Saisi kyllä romahtaa uudestaan niin saisin käteisiä sijoitettua. Nyt en uskalla nostaa sijoitettavaa kuukausisummaa yli 700 euron. Pahanpäivän varat ovat siis talletustilillä.

Vierailija
62/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sijoittajat, sellainen kysymys tähän väliin, että mitä mun pitäis tehdä, kun näytän jäävän jälkeen indeksistä mun osakesalkun kanssa?

Pääasiassa kotimaisia arvo-osakkeita olen hankkinut, jonkun EFT:n ja nyt tuntuu siltä, että pitäis tehdä joku korjausliike, mutta mikä?

Anna aja kulua. Sijoittamisessa/säästämisessä on todellista ideaa vasta ajan myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ulkomaille sijoittaa?

T. Keltanokka

Voi. Oman pankin tai esim. Nordnetin kautta. Valuuttariski on syytä huomioida.

Pankit tosin myyvät niitä omia pakettejaan, ei voi itse poimia.

Miksi valehtelet? Ihan vapaasti voi ainakin Nordeassa poimia osakkeita lukuisista ulkomaalaisista pörsseistä.

Se on sitten eri juttu, että pankit eivät anna suosituksia siitä, mitä osakkeita kannattaa ostaa. Mutta se ei mitenkään estä ostamasta.

Ihan rauhassa voi ostella osakkeita maailman eri pörsseistä kun on lainmukainen välittäjä.

Itselläni ainoastaan kotimaisia osakkeita ja muutama jenkkiosake. Rahastoja myös ja S- säästäjä johon menee kertyneet bonukset.

Salkku alkaa olla lähellä 150 000. En omista asuntoa, auto(50000 arvoinen) on ainoa omaisuuteni ja se on jo maksettu. Joka kuukausi noin 2000-3000 sijoitan(paitsi kesälomalla, silloin nautin elämästä).

Haaveena on sitten joskus kun eläkeikä koittaa, asua jossain lämpimämmässä paikassa syksyt ja ehkä alkutalvi.

Vierailija
64/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi nyt mahdollisuus sijoittaa n 150 k. Tarkoitus hankkia rahastoja ja osakkeita, mutta vielä en tiedä miten etenen. Nyt opiskelen ja perehdyn aiheeseen ja toivottavasti teen järkeviä ratkaisuja.

Hajautus. Ajallinen, maantieteellinen, sekä toimialojen hajautus. Hanki vain sellaista mitä itse ymmärrät. "Ei kaikkia munia samaan koriin" on hyvä nyrkkisääntö. Jos kori vaikka putoaa...

Vierailija
65/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan asunnon ja kesäasunnon, molemmat omassa käytössä. 

Lisäksi lomaosakkeen.

Ja sitten mulla on pari sijoitusta rahastoihin, toinen korkean riskin ja toinen semmonen turvallisempi ja pienempituottoinen. 

Ja rahaa tilillä makailee edelleen jouten. Tosin en tykkää sitä tiliä ihan tyhjäksi jättääkään, kun toi mökkihommeli enimmäkseen vie, ei tuo...

Tulot saan palkasta.