Omistatko osakkeita/rahastoja/asuntoja
Miten olet kartuttanut varallisuuttasi? Onko miten hyvä puskuri ns. pahan päivän varalle? Miten paljon pystyt säästämään kuukaudessa?
Itse olen aina säästänyt rahastoon jo nuoresta pientä kk- summaa ja edelleenkin, myöhemmin kun opin lisää säästämisestä ostelin hieman osakkeita. En suurilla summilla kun tulot ei kummemmat mutta pikkuhiljaa olen kasvattanut salkkuani tyylillä "osta ja pidä". Jotkut huonot osakkeet myin pois mutta vakaat olen pitänyt ja vuosien aikaan niiden arvo on kasvanut kivasti.
Puskurivarat pidän toisella tilillä kuin missä AO- tili, muutama tuhat odottamattomia menoja varten. Mm. yllättävät hammashoidot vaativat sievoisen summan muutama vuosi sitten ja oli mahtavaa kun oli vararahat niihin.
Asuntoihin ei ole ollut varaa, vuokralla edelleen.
En ole innostunut jostain syystä OS- tilistä. Ehkä pitäisi?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen säästänyt vuoden osakkeisiin, tällä hetkellä salkku n. 50 000e. Asuntolainaa on 320 000, toivon että saan osakesalkun kasvamaan 10 vuoden sisällä niin, että voin maksaa lopun asuntolainan pois.
Ei kannata maksaa asuntolainaa nopeammin pois. Jos korot ja marginaalit pysyy vähänkin samoissa kuin nyt, niin anna sijoitusten tuottaa vaan.
Toisaalta joo, mutta velattomuus on sinänsä arvo, ja se on joillekuille tavoteltavaa.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan vielä parempaa: metsää ja paljon.
Miksi se on parempaa? Onko kyseessä jokin luonnonsuojeluprojekti? Onko sinulla hyvät suhteet kunnan poliitikkoihin, niin ettei mikään yllättävä kaavamääräys sotke kaikkea?
Eikös metsän omistamiseen liity metsänhoitovelvollisuus?
Lueskelin joskus metsäasiaa ja päätin olla hankkimatta. Yhteismetsä olisi ollut kiinnostava, muttei löytynyt hyviä tarjokkaita.
Korjatkaa, jos olen väärässä.
t. En tiedä
Vierailija kirjoitti:
Osakkeita, indeksirahastoja, asuntoja ja kryptovaluuttaa. Yksi asunto saatu perintönä, kaksi hankittu omin varoin. Kaikki muut sijoitukset omalla rahalla hankittuja. 50+, naimisissa, ei lapsia, ei asuntovelkaa. Sijoittamiseen jäisi noin 2k€ kuussa, mutta en sijoita säännöllisesti, vaan sopivina ajankohtina. Näyttää siltä, että syksyllä saattaa tulla yksi asunto lisää vaihteeksi tuolta Espanjasta, sen verran näyttää hyvältä Bitcoinin kehitys ja Espanjan asuntojen hintojen lasku meidän toivomalla alueella (ei aurinkorannikko).
Luotatko siihen, että pääset käymään siellä hyvin koronakriisistä ja sen ehkä jälkeenkin jättämistä rajoitteista huolimatta tulevina vuosina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen säästänyt vuoden osakkeisiin, tällä hetkellä salkku n. 50 000e. Asuntolainaa on 320 000, toivon että saan osakesalkun kasvamaan 10 vuoden sisällä niin, että voin maksaa lopun asuntolainan pois.
Ei kannata maksaa asuntolainaa nopeammin pois. Jos korot ja marginaalit pysyy vähänkin samoissa kuin nyt, niin anna sijoitusten tuottaa vaan.
Olen 10 vuoden päästä 55-vuotias, ja toiveissa on päästä siinä vaiheessa pois työelämän oravanpyörästä, tai ainakin nykyistä huomattavasti vähemmän stressaavaan työhön. Asuntolainan poismaksu pienentäisi kuukausikuluja huomattavasti, tai no pitää katsoa minkäkokoinen osakesalkku siinä vaiheessa on, jos pärjäisi osinkotuloilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on ja siitä säännöllistä vuokratuloa joka kuukausi, osakesalkku on melkein 200 k€ paitsi juuri äsken myin Nokian renkaat siitä pois yli kymppitonnilla. Rahastosalkku on ja siinä yli 100k€ rahaa kiinni. Yhteensä osakesalkku ja rahastosalkku ovat yli 40 k€ plussalla. Rahastosalkkuni pääomaa kasvatan joka kuukausi 1200€. Velkaa ei ole, oma asunto ja vuoden vanha BMW pihalla..
Tuo BMW heitto pilasi kaiken, todella noloa... ;)
Ei ole ollenkaan noloa tässä ketjussa. Ihmiset laittavat rahansa siihen, mitä arvostavat. Bemari on hyvä auto, sen maineesta ei kannata välittää.
t. Jaguarin omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta joo, mutta velattomuus on sinänsä arvo, ja se on joillekuille tavoteltavaa.
t. Eri
Jep ja sijoituksissa on kuitenkin aina riskinsä, mitään riskiä ei ole siinä että maksaa velat piis, onpahan ”jotain” hyötynyt vaikka yhtäkkiä tulisi syvä lama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ulkomaille sijoittaa?
T. Keltanokka
Voi. Oman pankin tai esim. Nordnetin kautta. Valuuttariski on syytä huomioida.
Pankit tosin myyvät niitä omia pakettejaan, ei voi itse poimia. Kahdesta pankista kysynyt suosituksia rahan sijoittamisesta, eivät uskalla suositella mitään. Ainoa mitä suositteli op:ssa oli joku varovainen sijoitustili (01/2021).
Säästöpankissa suositteli puoli vuotta (08/2020) sitten pitämään rahoja tilillä. Sanoi, että 03/2020 olisi kannattanut sijoittaa Aasian markkinoihin, mutta mitä se jälkikäteen hyödyttää.
Tiedä sitten, saako tuolta Nordnetistä kunnon neuvoja, tai suosittelisiko joku täällä hyvää pankkia?
Usassa jotkut tahot pelkäävät inflaatiota Bidenin toimenpiteiden seurauksena. Heti kun korona iski tietoisuuteen, suursijoittajat laittoivat rahansa turvaan jalometalleihin. Onko kellään tietoa metalleihin sijoittamisesta juuri tällä hetkellä?
Entä kryptat, yhden bitcoinin arvo eilen oli 44k, niin tyhmä kysymys, voiko sitä ostaa pienempiä eriä, esim vaikka 2000€:lla?
No tuotahan on pyöritelty jo pidempään. Päästetäänkö maailma siihen sairaaseen (hyperinflaation) tilaan? Kuka siitä hyötyisi?
Paikallisestihan sitä tapahtuu nytkin.
Toistaiseksi kärvistelen, mutten oikein tiedä, mitä tehdä. Ostaa maata?
Kaikki oikein ja tileilläkin on rahaa. Terv. Pienten lasten pienipalkkainen äiti. Tulot n. 2000 kk, säästän siitä 700 joka kuukausi. Alkupääoma luotiin kovalla työllä ennen lapsia.
Nettovarallisuus on tällä hetkellä noin 140k. Siihen kuuluu osuuteni puolison kanssa yhteisestä talosta (lainaa on vielä reippaasti jäljellä), käteistä, osakkeita ja rahastoja. Käteisen paino on tällä hetkellä liiankin suuri, mutta olen ollut pitkään aika varovainen sijoittaja ja nyt kun tekisi mieli laittaa reippaasti rahaa pörssiin tuntuu, että kurssit on aivan pilvissä, joten se jarruttaa. Mutta tällä hetkellä noin 1000€/kk yritän saada laitettua joko osakkeisiin tai rahastoihin (tai oikeastaan yleensä molempiin jakautuen).
Olen ollut säästäväinen pienestäpitäen.
Postipankin kultapossukerhossa jo säästin pennini vaikka olin lapsirikkaasta ja varsin pienestä ja köyhästä maallaistalosta.
Pikkuhiljaa rahaa jäi tilille kun olin hyvässä ammatissa enkä tuhlaillut niitä turhuuksiin.
Nykyaikana tuntuu olevan enemmän voitolla se että kaikki menemään.
Pikkuhiljaa opettelin osakkeiden kauppaa, varsin vaihtelevalla menestyksellä.
Alkoihan sitten jotkut osakkeet myös nousemaan arvossa ja
ehkä yksi käännekohta oli kun sain kotoa kuitenkin pienen perinnön jolla rohkaistuin oikeaan aikaan ostaan enemmänkin osakkeita rahoillani. Pieni maatilkku kun oli noussut koviin hintoihin aikojen kuluessa vaikka se ei kummoistya elantoa isolle perheelle ennenvanhaan taannutkaan.
Muutamilla oikein ajoitetuilla ostoilla ja myynneillä on salkun arvo noussu mukavasti.
Ns. päiväkauppaan tai nopeean kauppaan en ole ryhtynyt, vaan katsonut millä yrityksillä on pidemmällä tähtäimellä hyvät näkymät.
T: DI
Ei osakkeita tai asuntoja. Rahastoja parikymmentä tonnia ja "korkeakorkoisilla" säästötileillä liikaa, jota en uskalla sijoittaa tässä markkinatilanteessa (normaalin kk säästön lisäksi) .
Asuntosäästön aloitin, mutta pidän vuokralla asumisesta (jos taloon tulee ongelmia, niistä pääsee helposti eroon muuttamalla tai jos työt vaihtuu, niin helppo vaihtaa asuntoakin) , joten saa nähdä miten käy kanssa.
Kyllä kyllä ja kyllä, Osakkeita parilla sadallatonnilla, rahastoja 15 000 eurolla ja asuntoja 460 000 eurolla.
Eli asuntoja ei montaa ole mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hei sijoittajat, sellainen kysymys tähän väliin, että mitä mun pitäis tehdä, kun näytän jäävän jälkeen indeksistä mun osakesalkun kanssa?
Pääasiassa kotimaisia arvo-osakkeita olen hankkinut, jonkun EFT:n ja nyt tuntuu siltä, että pitäis tehdä joku korjausliike, mutta mikä?
Jos haluat indeksin tuottoon, sijoita indeksiin. Osakepoiminnalla todennäköisesti häviät indeksille. Osakepoiminta vain on mukavampaa ja palkitsevampaa, siksi minä poimin itse osakkeeni. Olen voittanut indeksin monena vuonna reilusti, mutta vastaavasti esim viime vuonna hävisin indeksille reilusti, koska painotukseni on sellainen jota korona rankaisi. Tänä vuonna taas olen voittanut indexin. Kutakuinkin samalla tasolla (vähän alle) kuitenkin pitkällä välillä indexin kanssa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Elä kuitenkaan sitä virhettä tee että maksaisit. Tämä on kiva tilanne kun likvidit varat milloin tahansa riittäisi velkojen hoitoon. Minulla tämä tilanne on ja velkaakin on kutakuinkin saman verran kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Keltanokka
Pankit tosin myyvät niitä omia pakettejaan, ei voi itse poimia. Kahdesta pankista kysynyt suosituksia rahan sijoittamisesta, eivät uskalla suositella mitään. Ainoa mitä suositteli op:ssa oli joku varovainen sijoitustili (01/2021).
Säästöpankissa suositteli puoli vuotta (08/2020) sitten pitämään rahoja tilillä. Sanoi, että 03/2020 olisi kannattanut sijoittaa Aasian markkinoihin, mutta mitä se jälkikäteen hyödyttää.
Tiedä sitten, saako tuolta Nordnetistä kunnon neuvoja, tai suosittelisiko joku täällä hyvää pankkia?
Usassa jotkut tahot pelkäävät inflaatiota Bidenin toimenpiteiden seurauksena. Heti kun korona iski tietoisuuteen, suursijoittajat laittoivat rahansa turvaan jalometalleihin. Onko kellään tietoa metalleihin sijoittamisesta juuri tällä hetkellä?
Entä kryptat, yhden bitcoinin arvo eilen oli 44k, niin tyhmä kysymys, voiko sitä ostaa pienempiä eriä, esim vaikka 2000€:lla?
Ai hitsi.. miten minulle nyt käy kun olen kuitenkin itse poiminut ulkomaiset osakkeet... peräti 60 eri poimintaa olen tehnyt (ja valtaosaan useampia kertoja). Mitä lakia olen rikkonut kun olen näin kuitenkin toiminu, ja sitä ei voikaan tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Jep ja sijoituksissa on kuitenkin aina riskinsä, mitään riskiä ei ole siinä että maksaa velat piis, onpahan ”jotain” hyötynyt vaikka yhtäkkiä tulisi syvä lama.
On. siinäkin on riskinsä. Riski on siinä että tarvitseekin johonkin pääomia, ja likvidiä pääomaa ei olekaan kun se on seinissä kiinni. Lisäksi menettää sen sijoituksista pois otetun pääoman tuoton, joka lisää esim työttömyyden riskin vaikuttavuutta. Kuitenkin sijoitusten tuotto todennäköisesti on reilusti asuntolainan korkoa korkeampi.
Eli On parempi että sinulla on 100 000 likvidiä omaisuutta, joka tuottaa esim 4% vuodessa JA 100 000 velkaa 1% korolla, kuin että sinulla on velkaa 0 euroa ja 0 euroa likvidiä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Keltanokka
Pankit tosin myyvät niitä omia pakettejaan, ei voi itse poimia.
Miksi valehtelet? Ihan vapaasti voi ainakin Nordeassa poimia osakkeita lukuisista ulkomaalaisista pörsseistä.
Se on sitten eri juttu, että pankit eivät anna suosituksia siitä, mitä osakkeita kannattaa ostaa. Mutta se ei mitenkään estä ostamasta.
Vierailija kirjoitti:
Hei sijoittajat, sellainen kysymys tähän väliin, että mitä mun pitäis tehdä, kun näytän jäävän jälkeen indeksistä mun osakesalkun kanssa?
Pääasiassa kotimaisia arvo-osakkeita olen hankkinut, jonkun EFT:n ja nyt tuntuu siltä, että pitäis tehdä joku korjausliike, mutta mikä?
Vaikea neuvoa tarkkoja korjausliikkeitä, jos ei tiedä, mitä osakkeita sinulla on, kuinka paljon ja millä keskikursseilla hankittuina. Kannattaa opetella itse lukemaan tulosjulkaisujen dataa sekä jossain määrin seurata myös analyytikkojen kirjoituksia. Kertyneen tiedon pohjalta tekee omat osto- ja myyntipäätöksensä.
Esimerkiksi viime vuonna, kun markkina-arvot tulivat rytinällä alas ostin joidenkin yhtiöiden osakkeita lisää muutamaankin otteeseen. Ajatuksenani oli, että saan keskimääräistä hankintahintaa alas, jolloin kurssinousu alkaa nopeammin näkyä plussana salkussani. Omistusten painotus on aika vahvasti investointitavara- ja konepajateollisuudessa, jossain määrin myös IT:ssä. Ns. kansanosakkeet (elisat ym.) puuttuvat lähes kokonaan ja osinkotuoton sijaan valitsen mieluummin yhtiöitä, joissa on nousupotentiaalia. Kurssin kohottua olen myynyt kyseisen firman osakkeet ja ostanut niillä rahoilla taas jonkin muun yhtiön osakkeita. Pääasiassa myyn voitolla, mutta joskus olen myös tappiollisia realisointeja tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden ja rahastojen arvo romahtanut korona aikana todella paljon, mitäs sijoittajat sanovat siihen?
Romahduksen montusta noustiin jo viime kesänä. Katsoin just tänään markkina-arvon kehityksen vuoden ajalta: Plussaa on noin 30% enemmän kuin vuosi sitten, jolloin salkkuni saavutti siihenastisen huippunsa. Rahastoja minulla ei ole, kaikki "pelimerkkini" (eli sijoittamisleikkiin varaamani rahat) ovat osakkeissa.
Mitäs nyt sanot`?
Mitkä ovat tulevaisuudensuunnitelmasi kryptojen suhteen?