Omistatko osakkeita/rahastoja/asuntoja
Miten olet kartuttanut varallisuuttasi? Onko miten hyvä puskuri ns. pahan päivän varalle? Miten paljon pystyt säästämään kuukaudessa?
Itse olen aina säästänyt rahastoon jo nuoresta pientä kk- summaa ja edelleenkin, myöhemmin kun opin lisää säästämisestä ostelin hieman osakkeita. En suurilla summilla kun tulot ei kummemmat mutta pikkuhiljaa olen kasvattanut salkkuani tyylillä "osta ja pidä". Jotkut huonot osakkeet myin pois mutta vakaat olen pitänyt ja vuosien aikaan niiden arvo on kasvanut kivasti.
Puskurivarat pidän toisella tilillä kuin missä AO- tili, muutama tuhat odottamattomia menoja varten. Mm. yllättävät hammashoidot vaativat sievoisen summan muutama vuosi sitten ja oli mahtavaa kun oli vararahat niihin.
Asuntoihin ei ole ollut varaa, vuokralla edelleen.
En ole innostunut jostain syystä OS- tilistä. Ehkä pitäisi?
Kommentit (65)
On kyllä lohdullista kuulla, ettei kaikki elä missään sossutuki-/pikavippimaailmassa. Tämä on sitä normaalia, työssäkäyvää, asiansa hoitavaa väkeä. Hyvä Suomi!
Nyt olen säästänyt vuoden osakkeisiin, tällä hetkellä salkku n. 50 000e. Asuntolainaa on 320 000, toivon että saan osakesalkun kasvamaan 10 vuoden sisällä niin, että voin maksaa lopun asuntolainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen säästänyt vuoden osakkeisiin, tällä hetkellä salkku n. 50 000e. Asuntolainaa on 320 000, toivon että saan osakesalkun kasvamaan 10 vuoden sisällä niin, että voin maksaa lopun asuntolainan pois.
Ei kannata maksaa asuntolainaa nopeammin pois. Jos korot ja marginaalit pysyy vähänkin samoissa kuin nyt, niin anna sijoitusten tuottaa vaan.
Itse harrastin rahastosäästämistä kymmenkunta vuotta tyyliin automaattisesti 200€/kk rahastoihin ja "unohdin" ne sinne. Sitten menin naimisiin ja myin hyvällä voitolla. Piti hankkia omakotitaloa ja autoa ja ties mitä. Nyt on ero edessä, auto pihassa, velkainen talo alla ja vaimo lähdössä. Rahastot on muisto vain. Bummer. Onneksi on vielä aikaa ja sain pienen pääoman muutama kuukausi sitten, joten jaoin sen osinko-osakkeisiin, rahastoon ja kohtuullisella riskillä kasvuyhtiöön. Toivon mukana pääoma tuplaantuu vuodessa-kahdessa. Kunhan ero on selvä, alan laittamaan lisää rahaa. Tässä on parikymmentä vuotta vielä aikaa ennen eläkeikää. Tavoitteena on tilanne että eläkkeelle päästyä sijoitustili tuottaa sen verran että eläkkeen lisäksi on vara vähän matkustaa, syödä ulkona ja ostaa lapselle jotakin kivaa.
Osakkeita, indeksirahastoja, asuntoja ja kryptovaluuttaa. Yksi asunto saatu perintönä, kaksi hankittu omin varoin. Kaikki muut sijoitukset omalla rahalla hankittuja. 50+, naimisissa, ei lapsia, ei asuntovelkaa. Sijoittamiseen jäisi noin 2k€ kuussa, mutta en sijoita säännöllisesti, vaan sopivina ajankohtina. Näyttää siltä, että syksyllä saattaa tulla yksi asunto lisää vaihteeksi tuolta Espanjasta, sen verran näyttää hyvältä Bitcoinin kehitys ja Espanjan asuntojen hintojen lasku meidän toivomalla alueella (ei aurinkorannikko).
Omistan noita kaikkia. Syy on se, että olen lapsesta saakka tähdännyt vakavaraiseen elämään ja mm. tehnyt uravalinnan sillä perusteella. Myös puolisoksi valikoitui materialisti, joka on koko elämänsä pyrkinyt kartuttamaan varallisuutta. Toki se on auttanut, että olemme molemmat voineet opiskella ja lapsuuden perheissämme on siihen kannustettu. Olen työläisperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Hei sijoittajat, sellainen kysymys tähän väliin, että mitä mun pitäis tehdä, kun näytän jäävän jälkeen indeksistä mun osakesalkun kanssa?
Pääasiassa kotimaisia arvo-osakkeita olen hankkinut, jonkun EFT:n ja nyt tuntuu siltä, että pitäis tehdä joku korjausliike, mutta mikä?
Sijoittaminen on aina riski, ja tappiot mahdollisia. Riippuu millaisella aikajanalla olet mukana pelissä, nopeita voittoja vai pitkällä jänteellä. Ehkä laittaisin osan kryptovaluuttoihin (suuret voitot, suuret riskit), osa myös koronan takia dropanneisiin yhtiöihin, jotka nousevat takaisin kun maailma alkaa normalisoitumaan. Tällaisia on esim. Finnair ja muut lentoyhtiöt (tuotto tulee myyntivoitosta myöhemmin, ei osingoista vähään aikaan), Norjasta löytyy myös mielenkiintoinen öljy-yhtiö Hafnia, jossa mahdollisuus 100% tuottoon jos nousee takaisin mistä putosi ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on ja siitä säännöllistä vuokratuloa joka kuukausi, osakesalkku on melkein 200 k€ paitsi juuri äsken myin Nokian renkaat siitä pois yli kymppitonnilla. Rahastosalkku on ja siinä yli 100k€ rahaa kiinni. Yhteensä osakesalkku ja rahastosalkku ovat yli 40 k€ plussalla. Rahastosalkkuni pääomaa kasvatan joka kuukausi 1200€. Velkaa ei ole, oma asunto ja vuoden vanha BMW pihalla..
Tuo BMW heitto pilasi kaiken, todella noloa... ;)
Vierailija kirjoitti:
Omistan vielä parempaa: metsää ja paljon.
Miksi se on parempaa? Onko kyseessä jokin luonnonsuojeluprojekti? Onko sinulla hyvät suhteet kunnan poliitikkoihin, niin ettei mikään yllättävä kaavamääräys sotke kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Hei sijoittajat, sellainen kysymys tähän väliin, että mitä mun pitäis tehdä, kun näytän jäävän jälkeen indeksistä mun osakesalkun kanssa?
Pääasiassa kotimaisia arvo-osakkeita olen hankkinut, jonkun EFT:n ja nyt tuntuu siltä, että pitäis tehdä joku korjausliike, mutta mikä?
Ensimmäiseksi. Osakkeiden arvot heilahtelevat. Mahdollisesti olet indeksistä edellä ensi vuonna, vaikket tee mitään.
Toiseksi. Mieti strategiaasi, mikäli sellaista on. Useimmilla ei ole. Mikä on tavoitteesi? Valitse strategia, sijoita sen mukaan, äläkä harhaile.
Kolmanneksi. Laskusuhdanteessa tulee helposti myyntipaniikki. Älä mene joukon mukana. Jos kyseessä on vakavarainen yhtiö, jolla on terve liiketoimintamalli, se nousee kyllä ajan kanssa takaisin (jos et ostanut Gamestopia sen huipulla).
Itselläni on seuraava strategia.
- Osa osinko-osakkeisiin, joista tulee säännöllistä tuloa. Min. 5% tuotto/vuosi.
- Osa indeksirahastoihin, joissa kasvu on maltillista, mutta niin eivät myöskään romahda äkillisesti.
- Osa kasvuyhtiöihin, joilla kasvava liiketoiminta-ala. Näissä on usein yliarvostettuja osakkeita ja kova heilunta hinnassa, mutta tähtäin kun on 5v päässä, jossa yhtiön arvo on moninkertaistunut, on osakekin noussut kivasti siihen mennessä ja nykyinen yliarvostus onkin siihen mennessä tasoittunut.
Disclaimer. En väitä että em. on hyvä strategia tai että muiden pitäisi sitä seurata. Se on minulle sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on aina riski, ja tappiot mahdollisia. Riippuu millaisella aikajanalla olet mukana pelissä, nopeita voittoja vai pitkällä jänteellä. Ehkä laittaisin osan kryptovaluuttoihin (suuret voitot, suuret riskit), osa myös koronan takia dropanneisiin yhtiöihin, jotka nousevat takaisin kun maailma alkaa normalisoitumaan. Tällaisia on esim. Finnair ja muut lentoyhtiöt (tuotto tulee myyntivoitosta myöhemmin, ei osingoista vähään aikaan), Norjasta löytyy myös mielenkiintoinen öljy-yhtiö Hafnia, jossa mahdollisuus 100% tuottoon jos nousee takaisin mistä putosi ennen koronaa.
Onneksi ei sentään tappiota ole tullut, tuottokäyrä vaan on loivempi kuin indeksikehitys.
Kiitos vinkeistä. Hafnia on mielenkiintoinen, tosin en löytänyt siitä mitään norjalaista, kun pääkonttori on Singaporessa ja hallituksen jäsenet lähinnä tanskalaisia ja brittejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunto on ja siitä säännöllistä vuokratuloa joka kuukausi, osakesalkku on melkein 200 k€ paitsi juuri äsken myin Nokian renkaat siitä pois yli kymppitonnilla. Rahastosalkku on ja siinä yli 100k€ rahaa kiinni. Yhteensä osakesalkku ja rahastosalkku ovat yli 40 k€ plussalla. Rahastosalkkuni pääomaa kasvatan joka kuukausi 1200€. Velkaa ei ole, oma asunto ja vuoden vanha BMW pihalla..
Tuo BMW heitto pilasi kaiken, todella noloa... ;)
Nooh, esim Virossa nuorilla miehillä on hienoja bemareita nykyään...
Osakkeiden ja rahastojen arvo romahtanut korona aikana todella paljon, mitäs sijoittajat sanovat siihen?
En omista.
Olen kai sitten köyhä.
Omaa asuntoa maksan pois ja osakkeissa reilu 70t, säästötilillä muutama tonni.. ihan ok alku ja pikkuhiljaa salkku kasvaa. N 500e säästän kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden ja rahastojen arvo romahtanut korona aikana todella paljon, mitäs sijoittajat sanovat siihen?
Romahti noin vuosi sitten, sen jälkeen ollut hullua nousua. Fiksut ostivat halvalla lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei sentään tappiota ole tullut, tuottokäyrä vaan on loivempi kuin indeksikehitys.
Kiitos vinkeistä. Hafnia on mielenkiintoinen, tosin en löytänyt siitä mitään norjalaista, kun pääkonttori on Singaporessa ja hallituksen jäsenet lähinnä tanskalaisia ja brittejä.
Ostin osakkeet Oslon pörssistä ja olen ymmärtänyt, että nuo öljytankkerit toimivat juurikin Norjasta käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ulkomaille sijoittaa?
T. Keltanokka
Voi. Oman pankin tai esim. Nordnetin kautta. Valuuttariski on syytä huomioida.
Pankit tosin myyvät niitä omia pakettejaan, ei voi itse poimia. Kahdesta pankista kysynyt suosituksia rahan sijoittamisesta, eivät uskalla suositella mitään. Ainoa mitä suositteli op:ssa oli joku varovainen sijoitustili (01/2021).
Säästöpankissa suositteli puoli vuotta (08/2020) sitten pitämään rahoja tilillä. Sanoi, että 03/2020 olisi kannattanut sijoittaa Aasian markkinoihin, mutta mitä se jälkikäteen hyödyttää.
Tiedä sitten, saako tuolta Nordnetistä kunnon neuvoja, tai suosittelisiko joku täällä hyvää pankkia?
Usassa jotkut tahot pelkäävät inflaatiota Bidenin toimenpiteiden seurauksena. Heti kun korona iski tietoisuuteen, suursijoittajat laittoivat rahansa turvaan jalometalleihin. Onko kellään tietoa metalleihin sijoittamisesta juuri tällä hetkellä?
Entä kryptat, yhden bitcoinin arvo eilen oli 44k, niin tyhmä kysymys, voiko sitä ostaa pienempiä eriä, esim vaikka 2000€:lla?
Tuo inflaatio yhdysvalloissa ei ole todellinen uhka. Nykyinen Bidenin ajama 1,9biljoonan tukipaketti on enemmänkin hätäapua jolla pidetään työttömät perheet hengissä, eikä steroideja talouden ylikuumenemisen aiheuttamiseen. Yleinen korkotaso on niin matala että pieni inflaatio olisi syytäkin saada käyntiin jotta keskuspankeilla olisi työkaluja laskea korkotasoa seuraavan kriisin koittaessa. Lisäksi, keskuspankeilla on erittäin hyvin työkaluja torjua inflaatiota jos se lähtee nousemaan.
Tässä on hyvä kirjoitus tuosta Bidenin paketista (englanniksi):
https://www.nytimes.com/2021/02/07/opinion/covid-biden-economy-stimulus…
Olisi erittäin hyvä että tuo paketti ja jatkossa sitten infrastruktuuripaketti ja muut laiminlyödyt investoinnit saataisiin käyntiin Yhdysvalloissa mahdollisimman nopeasti. Niistä tippuisi hyvin murusia myös tänne Suomeen, saataisiin omaa vientisektoria pumpattua sitä kautta verotuloja ja hyvinvointia meille kaikille.