Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistatko osakkeita/rahastoja/asuntoja

JyvÄJemmari
07.02.2021 |

Miten olet kartuttanut varallisuuttasi? Onko miten hyvä puskuri ns. pahan päivän varalle? Miten paljon pystyt säästämään kuukaudessa?

Itse olen aina säästänyt rahastoon jo nuoresta pientä kk- summaa ja edelleenkin, myöhemmin kun opin lisää säästämisestä ostelin hieman osakkeita. En suurilla summilla kun tulot ei kummemmat mutta pikkuhiljaa olen kasvattanut salkkuani tyylillä "osta ja pidä". Jotkut huonot osakkeet myin pois mutta vakaat olen pitänyt ja vuosien aikaan niiden arvo on kasvanut kivasti.

Puskurivarat pidän toisella tilillä kuin missä AO- tili, muutama tuhat odottamattomia menoja varten. Mm. yllättävät hammashoidot vaativat sievoisen summan muutama vuosi sitten ja oli mahtavaa kun oli vararahat niihin.

Asuntoihin ei ole ollut varaa, vuokralla edelleen.

En ole innostunut jostain syystä OS- tilistä. Ehkä pitäisi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kyllä ja kyllä. Tosin sijoitusasuntoja on vain yksi, nimittäin oma ensiasunto vuosien takaa. Sijoitan vähintään 2000€/kk. Olen keski-ikäinen, velaton ja lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa.

Vierailija
2/65 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainasta on yli puolet maksettu, mutta muuta sijoittamista en ole hoksannut aloittaa, vaan olen typerästi laittanut rahaa vain säästötilille. Nyt aion aloittaa rahastosijoittamisen. Tilillä on lähes satatonnia rahaa. Osan jätän yllättäviin menoihin ja tuleviin tarpeisiin, mutta 50k voisin hyvin sijoittaa. Harmittaa, kun en tajunnut aloittaa sijoittamista jo vuosia sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalakuluisia indeksirahastoja. Liian myöhään meni, ennen kuin uskalsin alkaa sijoittaa. Pankkitilillä makaa liikaa rahaa, mutta ei oikein uskalla olla hajauttamatta. Talousasiat eivät kiinnosta niin paljon, että osakepoimintaan lähtisi. Sijoitan 1200 euroa kuukaudessa.

Vierailija
4/65 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainasta on yli puolet maksettu, mutta muuta sijoittamista en ole hoksannut aloittaa, vaan olen typerästi laittanut rahaa vain säästötilille. Nyt aion aloittaa rahastosijoittamisen. Tilillä on lähes satatonnia rahaa. Osan jätän yllättäviin menoihin ja tuleviin tarpeisiin, mutta 50k voisin hyvin sijoittaa. Harmittaa, kun en tajunnut aloittaa sijoittamista jo vuosia sitten.

Jos et ole rahaa muuhun käyttänyt, saako kysyä, mikset vain maksanut asuntolainaa pois? Silloinhan velan pitäminen on järkevää, jos saa rahalle isomman tuoton. Tässä tapauksessa lainaa olisi voinut maksaa pois.

Vierailija
5/65 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeita muutamalla eri välittäjällä. OS-tilistä en innostu, liikaa poliittista riskiä ja sanktiovaara

Vierailija
6/65 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalakuluisia indeksirahastoja. Liian myöhään meni, ennen kuin uskalsin alkaa sijoittaa. Pankkitilillä makaa liikaa rahaa, mutta ei oikein uskalla olla hajauttamatta. Talousasiat eivät kiinnosta niin paljon, että osakepoimintaan lähtisi. Sijoitan 1200 euroa kuukaudessa.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa säästämään.

Ärsyttää kun puhutaan niin paljon sijoittamisesta kuin säästämisestä. Harva keltanokka hallitsee ns sijoittamisen vaikka kaikkea tietenkin voi oppia. Säästäminen osakkeisiin ja luotettaviin rahastoihin on kuitenkin viisasta ja kantaa ajan myötä hedelmää.

Vierailija
7/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan. Salkku alkaa olla lähellä 150 000.

Vierailija
8/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasunto on ja siitä säännöllistä vuokratuloa joka kuukausi, osakesalkku on melkein 200 k€ paitsi juuri äsken myin Nokian renkaat siitä pois yli kymppitonnilla. Rahastosalkku on ja siinä yli 100k€ rahaa kiinni. Yhteensä osakesalkku ja rahastosalkku ovat yli 40 k€ plussalla. Rahastosalkkuni pääomaa kasvatan joka kuukausi 1200€. Velkaa ei ole, oma asunto ja vuoden vanha BMW pihalla.. 

Vierailija
9/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ulkomaille sijoittaa?

T. Keltanokka

Vierailija
10/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma velaton asunto on, ns. hyvällä alueella ja osa jakamattomasta kuolinpesästä, josta joskus tulee n. 200 000e (jos lähdetään luonnollisessa järjestyksessä). Vähän kultaa jemmassa sekä tilillä liikaa rahaa.

Olen pidempään pähkäillyt noiden säästöjen kanssa, mutta en halua kartuttaa omaisuutta. Koronan takia ei edes kulu mitään, vaan säästyy vaan lisää.

Lahjoituksia teen vuosittain jonkin verran.

Vierailija
11/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan vielä parempaa: metsää ja paljon.

Vierailija
12/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistatko osakkeita/rahastoja/asuntoja

Kyllä (monen eri yhtiön)/en/kyllä (yhden). Osakkeet ovat paria poikkeusta lukuunottamatta pörssinoteerattuja. Rahastonhoitajien palkkiot ovat liian suuret; haluan rahoillani tehtävät voitot ja tuotot ihan itselleni. Asunto on omassa käytössäni eli ei ole sijoituskämppä.

Rahoitus sijoitustoimintaani on kertynyt palkkarahoistani säästämällä. Palkkani ei ole suuri, mutta jää siitä säästöönkin, kun järkevästi kuluttaa.

Vierailija
13/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Keltanokka

Voi. Oman pankin tai esim. Nordnetin kautta. Valuuttariski on syytä huomioida.

Vierailija
14/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma velaton asunto on, ns. hyvällä alueella ja osa jakamattomasta kuolinpesästä, josta joskus tulee n. 200 000e. Vähän kultaa jemmassa sekä tilillä liikaa rahaa.

Olen pidempään pähkäillyt noiden säästöjen kanssa, mutta en halua kartuttaa omaisuutta.

Hei, haluaisitko avata sitä, miksi et halua kartuttaa omaisuutta, eli mitä tarkoitat tällä? IAjatteletko ehkä, että omaisuuden hoidosta on sitä enemmän työtä, mitä enemmän varoja on?

Vierailija
15/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keltanokka

Voi. Oman pankin tai esim. Nordnetin kautta. Valuuttariski on syytä huomioida.

Ok, kiitos vast.

Vierailija
16/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma velaton asunto on, ns. hyvällä alueella ja osa jakamattomasta kuolinpesästä, josta joskus tulee n. 200 000e. Vähän kultaa jemmassa sekä tilillä liikaa rahaa.

Olen pidempään pähkäillyt noiden säästöjen kanssa, mutta en halua kartuttaa omaisuutta.

Hei, haluaisitko avata sitä, miksi et halua kartuttaa omaisuutta, eli mitä tarkoitat tällä? IAjatteletko ehkä, että omaisuuden hoidosta on sitä enemmän työtä, mitä enemmän varoja on?

Sitäkin. Haluan olla niin vapaa kuin suinkin.

Haluan myös käyttää rahojani, koska rintaperillisiä ei ole eikä tule

Vierailija
17/65 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi nyt mahdollisuus sijoittaa n 150 k. Tarkoitus hankkia rahastoja ja osakkeita, mutta vielä en tiedä miten etenen. Nyt opiskelen ja perehdyn aiheeseen ja toivottavasti teen järkeviä ratkaisuja.

Vierailija
18/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kryptoja pari vuotta sitten 150k:lla. Nyt niiden arvo on päälle 500k.

Vierailija
19/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuteni arvo on n. 1,2milj.

Vierailija
20/65 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen joten en pysty kovin paljon sijoittamaan tai säästämään mutta sijoitan kaiken liikenevän ja salkulle on kertynyt arvoa n 70t. Säästötilillä on 20t. Asuntolainaa on jäljellä vielä 35t mutta kaikkineen näillä tuloilla (netto 1300€/kk) olen onnistunut hyvin. Olisin kyllä todella rikas jos olisi vaikka 2000€:n nettokuukausitulot 😁.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi