Onko maskinkäyttö vähentynyt?
Töölönlahdella en nähnyt yhtään maskinkäyttäjää. Rautatieasemalla vain pienellä vähemmistöllä oli maski. Espalla ja Aleksilla vastaan tuli tänään vain muutama maskillinen. Kampinkeskuksessa ja Stoccalla maski oli korkeintaan joka neljännellä.
Kommentit (15)
Ainakin täälläpäin on selvästi vähentynyt.
Ihmiset ymmärtäneet ettei se ole tärkeä verrattuna etäisyyden pitämiseen
On vähentynyt. En itsekään enää käytä. Toki sairaaloissa ym käyttäisin.
On. Eilen kävin kaupoissa ja ehkä reilulla puolella oli maski, alkuviikolla oli vielä lähes kaikilla. Tämä pikkukaupungissa. Ihmiset alkaa laajemmin heräilemään tähän hölmöyteen. Veikkaan, että hallituksen kaavailema sulku huhtikuulle ei onnistu.
Sääntöuskovaisetkin alkavat tulla järkiinsä pikkuhiljaa.
Kaupoissa Espoossa näkee kyllä enemmän. Itse en enää käy Helsingissä, ja ylipäätään hoidan vaan pakolliset asioinnit. Johtuisko vähentyminen siitä että vastuulliset ihmiset jää nyt kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa Espoossa näkee kyllä enemmän. Itse en enää käy Helsingissä, ja ylipäätään hoidan vaan pakolliset asioinnit. Johtuisko vähentyminen siitä että vastuulliset ihmiset jää nyt kotiin?
Vastuullinen ei ole laiskan ja pelokkaan synonyymi.
Toistanpa tähänkin kun edellinen ketju poistettiin, että täällä on maski ollut 99,9% ihmisistä ja nyt on ollut viikossa yhtä paljon tartuntoja kuin oli koronan ensimmäisen 10kk aikana yhteensä ja marraskuun jälkeen kun maskisuositusta on eniten noudatettu niin tautimäärä on viisinkertaistunut. Hyvät ihmiset jättäkää se rätti kotiin kun ette osaa pitää sitä. Peskää kätenne ja pitäkää sopivaa väliä ihmisiin kuten normaalistikin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Tosin niitä harvoja kertoja kun käyn kaupassa tai kirjastossa aamupäivän aikaan isolla osalla on maski ja hyvä niin (itselläni tosin hengityssuojain).
Olen maskirealisti.
Esim. kampaajalla käydessä laitan maskin, koska siinä rikkoutuu sekä aika- että etäisyysraja.
Mutta en tajua, miksi nopea ruokakaupassa käyminen vaatisi maskin, kun siellä ei olla kauaa, eikä olla lähellä samaa ihmistä.
Viikonloppuna Porissa yllätyin, kun lähes kaikilla oli maski kaikkialla sisätiloissa. Ehkä pk-seudulla alkaa homma lipsumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen maskirealisti.
Esim. kampaajalla käydessä laitan maskin, koska siinä rikkoutuu sekä aika- että etäisyysraja.
Mutta en tajua, miksi nopea ruokakaupassa käyminen vaatisi maskin, kun siellä ei olla kauaa, eikä olla lähellä samaa ihmistä.
Koska virus tarttuu aerosoleina eli hengitysilmasta. Saksassa vaaditaan maskeilta jo tasoa eli on käytettävä maskien sijasta hengityssuojaimia. Aika nopeasti päättivät sen jälkeen, kun rupesi selviämään, että Britannian, Brasilian ja Etelä-Afrikan mutaatiot tarttuvat helpommin ja voivat olla rokotteille vastustuskykyisiä. Lisäksi on tullut tutkimustuloksia Covid-19 oheis-/jälkitaudeista: Miesten lisääntymiskyvyn heikkenemistä, lasten sisäelinvauriosyndroomista (MIS-C, Kawasakin tauti), sairastaneiden sisäelinvaurioista, Long Covidista. Jos haluaa pikaisesti päivittää omat tiedot, kannattaa seurata Yhdysvaltojen valtion epidemiologiajohtajan, Anthony Faucin, tiedotteita.
Onko mau mu illa ollenkaan maskeja?
Sen olen täällä pääkaupunkiseudulla huomannut että Citymarketeissa ja Prismoissa maskit on miltei kaikilla, mutta sitten taas supermarket-kokoluokan kaupoissa maskeja käyttää huomattavasti harvempi. Pari päivää sitten olin esim. eräässä K-Supermarketissa klo 21.00, ja siellä olleesta n. 20 asiakkaasta vain kahdella oli maski. Mistäköhän johtuu?
On. Se nyt vaan on lapsellista kulkea rätti naamalla.