Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisen lapsen huono elämänhallinta: mitä tekisit äitinä?

Vierailija
07.02.2021 |

Mulla on siis 20-vuotias poika, joka muutti omilleen armeijan jälkeen syksyllä. Opiskelee alaa jota halusi kovasti päästä opiskelemaan.

Ongelma on kuitenkin siinä, ettei poika huolehdi itsestään. Oikeastaan kaikki kurssit ovat tainneet olla etänä ja kouluhommat taitaa olla aika huonossa jamassa. Taitaa aika mennä pelatessa.

Tuossa joulua ennen lähdin poikaa varoittamatta käymään kylässä ja pojan kämppä oli kuin sikolätti. Haisikin todella pahalle. Jääkaapissa ei ollut mitään ruokaa. Kuulema voi olla pari päivääkin syömättä.

Olen oikeasti todella huolissani. Kun kaikki on netissä on poika jäänyt täysin oman kämppänsä vangiksi. Kun vielä asui kotona, oli todella tunnollinen oppilas ja tykkäsi liikkua. Nyt on täysin erakoitunut.

Eilenkin kun soitin, oli kuulema just heräillyt. Kello oli jo viisi illalla.. en tiedä mitä tehdä. Asun melko kaukana, eikä mulla ole mahdollisuuksia auttaa siivouksessa tai ruoanlaitossa. Eikä se tosin taitaisi muutenkaan olla kovin järkevää. Mutta onko jotain, mitä voisin tehdä? En voi vaan katsoa kun poika syrjäytyy täysin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko arvata. Teillä ei lasten tarvinnut tehdä kotitöitä?

Vierailija
2/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne kun ei ole mitään rytmittämässä päivää kun koulu on etänä. Ei tarvi mennä mihinkään niin elämä lipsuu. Olin samanlainen 20-vuotiaana kun muutin pois kotoa. En saanut pidettyä rytmistä kiinni jostain syystä ja olin aika masentunutkin. Nykyään 30-vuotiaana olen ihan normaali itsestäni huolehtiva aikuinen. Olin koko kesän työttömänä ja sain pidettyä rytmistä kiinni. Aamulla pyöräilin 10km ja usein illemmalla vielä toisen mokoman. Menin nukkumaan viimeistään klo 23. Asun toki mieheni kanssa, joka kävi töissä. Tilanne voi nyt olla hankala, mutta se ei jatku sellaisena ikuisesti ja poikasi kyllä oppii pitämään huolta itsestään. Omilleen muutto voi joskus ottaa koville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kyllä tekivät. Mutta kuten sanoin, poika on muuttunut täysin. Oli ennen sosiaalinen ja liikunnallinen. Oli ahkera. Nyt vaan nukkuu ja pelaa. Ei hyvältä kuulosta minusta

Vierailija
4/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutteluun. Mutta niin etten menetä malttiasi vaan sanot olevasi huolissasi pojan muutoksesta. Pahinta onkin unohtaa hänet lättiinsä sillä verukkeella että hän on jo aikuinen.

Nuo vuodet on minelle vaikeita ja mt ongelmat voivat äityä pahaksikin. Tietysti parasta olisi että sinulla olisi puolisosi tai muu läheinen tukena tuossa.

Vierailija
5/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuettu asuminen.

Vierailija
6/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne kun ei ole mitään rytmittämässä päivää kun koulu on etänä. Ei tarvi mennä mihinkään niin elämä lipsuu. Olin samanlainen 20-vuotiaana kun muutin pois kotoa. En saanut pidettyä rytmistä kiinni jostain syystä ja olin aika masentunutkin. Nykyään 30-vuotiaana olen ihan normaali itsestäni huolehtiva aikuinen. Olin koko kesän työttömänä ja sain pidettyä rytmistä kiinni. Aamulla pyöräilin 10km ja usein illemmalla vielä toisen mokoman. Menin nukkumaan viimeistään klo 23. Asun toki mieheni kanssa, joka kävi töissä. Tilanne voi nyt olla hankala, mutta se ei jatku sellaisena ikuisesti ja poikasi kyllä oppii pitämään huolta itsestään. Omilleen muutto voi joskus ottaa koville.

Niimpä.. olisi edes koulu rytmittämässä. Tällä hetkellä tästä ei tule kyllä yhtään mitään.

Vierailija
7/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on masentunut. Korona veti maton alta meiltä kaikilta, mutta tietysti tämä on osunut rniten opintojaan ja omaa elämäänsä aloitteleviin nuoriin.

Huoli on varmasti kova enkä minäkään osaa neuvoa, jos kerran välimatkaa on paljon. Sinun on varmaan haettava apua itsellesi tähän huoleen ja jospa tämä ammattilainen osaisi auttaa sinua auttamaan poikaa.

Pojan kaveripiiri voi olla samassa jamassa eikä hän sen vuoksi ymmärrä omaa tilaansa.

Vierailija
8/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutteluun. Mutta niin etten menetä malttiasi vaan sanot olevasi huolissasi pojan muutoksesta. Pahinta onkin unohtaa hänet lättiinsä sillä verukkeella että hän on jo aikuinen.

Nuo vuodet on minelle vaikeita ja mt ongelmat voivat äityä pahaksikin. Tietysti parasta olisi että sinulla olisi puolisosi tai muu läheinen tukena tuossa.

Niin. On vaan jotenkin todella vaikeaa pukea sanoiksi näitä juttuja pojalle kun musta valitettavasti tuntuu vähän siltä, ettei se itse ymmärrä koko ongelmaa. Vähän ehkä jopa ihmettelee miksi olen niin huolissani. Mies on myös koittanut jutella, mutta ei tuo tilanne ole sillä ratkennut. Ollaan kyllä todella huolissamme

Vierailija
9/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus, pojalleni kävi samoin. Toipuminen oli hidasta, nyt oN onnellinen kahden lapsen isä, perhe-elämä etusijalla, on hyvä työpaikka.

Kiitollinen olen, että poikani selvisi.

Tsemppiä sinulle ja pojallesi. Tarjoa apuasi, en tarkoita siivouksessa mutta avun hakemisessa, yhteys terveydenhuoltoon, opiskelijoille tarjolla oppilaitoksissa.

Vierailija
10/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen oli ennen armeijaa? Yhdelle kaverille kävi ihan samalla tavalla. Armeija vei kaiken itseohjautuvuuden ja nyt osaa suurinpiirtein vain kalsarit vaihtaa, jos kukaan ei ole käskyttämässä.

Vierailija
11/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. On vaan jotenkin todella vaikeaa pukea sanoiksi näitä juttuja pojalle kun musta valitettavasti tuntuu vähän siltä, ettei se itse ymmärrä koko ongelmaa. Vähän ehkä jopa ihmettelee miksi olen niin huolissani. Mies on myös koittanut jutella, mutta ei tuo tilanne ole sillä ratkennut. Ollaan kyllä todella huolissamme

Masentunut ei ymmärrä omaa tilannettaan. Koita ohjata ammattiavun piiriin, mutta älä painosta. Toivotaan että kaikki muuttuu vielä paremmaksi

Vierailija
12/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli eräs kaveri jonka koti oli varsinainen työleiri koko perheelle kun matriarkka laittoi kaikki tekemään päivittäin kotitöitä. Seurauksena tämä kaverini heti omilleen muuttaessaan heitti kaiken lössiksi kun oli päässyt tuosta työleiristä eroon.

Vierailija
13/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sun poikas mun alakerran naapuri? Se nimittäin todella haisee, sekä jätkä että kämppä löyhkää ku naalin raato...

Vierailija
14/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen oli ennen armeijaa? Yhdelle kaverille kävi ihan samalla tavalla. Armeija vei kaiken itseohjautuvuuden ja nyt osaa suurinpiirtein vain kalsarit vaihtaa, jos kukaan ei ole käskyttämässä.

Reipas, ahkera ja sosiaalinen. En kuitenkaan syytä armeijaa tästä. Koronarajoitukset ja uusi kaupunki ei vaan ole kovin hyvä yhdistelmä nuorelle

Vierailija
15/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä syytät armeijaa asiasta? Eiköhän taustalla ole jokin mielenterveysongelma. Minä en ole ainakaan ennen kuullut että armeija olisi kenestäkään tuollaista tehnyt ja minä ja kaikki armeijan käyneet jotka tunnen olemme jatkaneet elämäämme ihan normaalisti armeijan jälkeen.

Vierailija
16/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä poikasi koulupaikan opiskelijaterveyshuoltoon tai oppilaitospastoriin. Ainakin meillä nuo pastorit auttavat, vaikka ei kirkon asiakas olisikaan. Ottavat yhteyttä nuoreen ja antavat keskusteluapua, menevät vaikka lenkille nuoren kanssa tms. jotta saavat hieman irti kämpiltä.

Myös koululla etenkin amkeissa vastuuopettajat haluavat yleensä auttaa. Rohkeasti vain yhteyttä sinne päin, ennen kuin koko lukuvuosi on ryssitty.

Vierailija
17/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap on selkeästi jättänyt kasvattamatta lapsensa jos elämänhallinta on puutteellista. Onko lapselta vaadittu kotona mitään ja miten ihan perustaloustaitoja on opetettu kotona? Se pitää aloittaa jo ihan pikkumuksusta, noin vanhan kohdalla juna meni jo.

Eli äitinä pitäis katsoa peiliin koska oma duuni on laiminlyöty. Elämänhallintajuttujen opettaminen on nimenomaan kodin ja vanhempien duuni.

Vierailija
18/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin kissan pöydälle ja kertoisin pojalle huoleni.

Vierailija
19/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opinnot jäävät kesken, niin sitten seuraava osoite on kuntouttava työtoiminta, joka on nimenomaan sitä varten, että siellä elämänhallintaa jämäköitetään.

Vierailija
20/25 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika tarvitsee jotakin mikä pitäisi rytmissä. Työpaikka tai liikuntaharrastus esimerkiksi. Tai tyttöystävä. Onko opinnot edenneet niin ettei opintotukea peritä takaisin? Kun opinnot on kokonaan etänä niin voisi tulla kotiin asumaan ja muuttaa takaisin kun lähiopetus taas alkaa. Masennus voi oireilla noin, siihen pitäisi hakea apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi