Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita jotka huolehtivat LIIKAA aikuisten lastensa takia? Tai jos olette itseäni fiksumpia: millä tavoin pidätte itsenne aisoissa?

Vierailija
07.02.2021 |

Lapset 20-25v. kotoa pois muuttaneet jo ja silti olen ainaisessa paniikissa ettei vaan kävisi mitään. Etenkin näin viikonloppuisin olen aina ihan huolesta soikeana kun tuon ikäisten elämään nyt väistämättä kuuluu mm. alkoholi ja kavereiden tapaaminen ja yöaikaan kaupungilla kulkeminen.

Mielikuvitukseni lentää helposti muutenkin, mutta tässä kohtaa se suorastaan räjähtää aina, vaikkei mitään kunnon syytä sille edes ole: lapset ovat fiksuja, eivätkä ymmärtääkseni käytä päihteitä mitenkään liian kanssa tms. Pelottaa vaan se kaikki muu mitä saattaa viikonloppuyössä sattua. Tai liikenteessä. Tai missä vaan...

Millä tavoin te muut pidätte itsenne aisoissa, ettette huolehdi ja huolestu liikaa?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli sellainen välinpitämätön äiti. Tai ei hän ollut täysin välinpitämätön mutta sellainen kuitenkin, että en tuntenut oloani oikein huolehdituksi. Niinpä olen halunnut itse olla toisenlainen. Enemmän välittävä ja läsnäoleva. 

Siitä se varmaan johtuu, että kun on itsellään ollut turvaton lapsuus, niin se heijastuu aikuisuuteen ja muihin ihmissuhteisiin ja vanhemmuuteen eikä siitä varmaan koskaan pääse täysin eroon, sillä vamma on niin syvällä omassa olemuksessa.

Hommasin lapsilleni jo varhaisessa vaiheessa kännykät, että heihin saa yhteyden ja että he itse saavat vanhempiin yhteyden.  Se on helpottanut kovasti nyt kun he ovat aikuisiakin, että on tuollainen nopea yhteydenottoväline. 

Vierailija
22/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanut sen kannan, että vaikka miten paljon minä murehtisin ja huolehtisin, niin sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Siinä hukkaa oman elämänsä, jos pelkää asioita, jotka ovat omat vaikutusvallan ulkopuolella.

Juuri näin. Viisas äitini antoi hyvän neuvon; Älä koskaan kanna huolta asioista, joille et voi tehdä yhtään  mitään.

Sinänsä hyvä neuvo. Itse vaan luulen, että voin jatkuvilla varoituksillani jotenkin vaikuttaa siihen, ettei mitään tapahdu.

Ja skannaan koko ajan päässäni, olenko nyt varmaan varoittanut kaikista asioista ja onko jokin vaara jäänyt huomiotta.

Lapseni ovat lukioikäisiä. Pelottele esim ihan liikaa kumppaninvalinnan virheistä. Esikoinen sanoikin juuri, että hänellä alkaa tulla sellainen olo, ettei uskalla alka enää seurustella kenenkään kanssa. (hänellä oli parivuotinen suhde ikäisensä poikaan, joka lopulta alkoi juoda ihan liikaa. Vanhempansa alkoholisteja.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin oli sellainen välinpitämätön äiti. Tai ei hän ollut täysin välinpitämätön mutta sellainen kuitenkin, että en tuntenut oloani oikein huolehdituksi. Niinpä olen halunnut itse olla toisenlainen. Enemmän välittävä ja läsnäoleva. 

Siitä se varmaan johtuu, että kun on itsellään ollut turvaton lapsuus, niin se heijastuu aikuisuuteen ja muihin ihmissuhteisiin ja vanhemmuuteen eikä siitä varmaan koskaan pääse täysin eroon, sillä vamma on niin syvällä omassa olemuksessa.

Hommasin lapsilleni jo varhaisessa vaiheessa kännykät, että heihin saa yhteyden ja että he itse saavat vanhempiin yhteyden.  Se on helpottanut kovasti nyt kun he ovat aikuisiakin, että on tuollainen nopea yhteydenottoväline. 

Olisin voinut itse kirjoittaa tämän tekstin, niin samankaltainen tilanne.

AP

Vierailija
24/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanut sen kannan, että vaikka miten paljon minä murehtisin ja huolehtisin, niin sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Siinä hukkaa oman elämänsä, jos pelkää asioita, jotka ovat omat vaikutusvallan ulkopuolella.

Juuri näin. Viisas äitini antoi hyvän neuvon; Älä koskaan kanna huolta asioista, joille et voi tehdä yhtään  mitään.

Sinänsä hyvä neuvo. Itse vaan luulen, että voin jatkuvilla varoituksillani jotenkin vaikuttaa siihen, ettei mitään tapahdu.

Ja skannaan koko ajan päässäni, olenko nyt varmaan varoittanut kaikista asioista ja onko jokin vaara jäänyt huomiotta.

Lapseni ovat lukioikäisiä. Pelottele esim ihan liikaa kumppaninvalinnan virheistä. Esikoinen sanoikin juuri, että hänellä alkaa tulla sellainen olo, ettei uskalla alka enää seurustella kenenkään kanssa. (hänellä oli parivuotinen suhde ikäisensä poikaan, joka lopulta alkoi juoda ihan liikaa. Vanhempansa alkoholisteja.)

Itse olen myös pelännyt että pelottelen liikaa ja siksi tarkkailenkin sanomisiani ja säännöstelen huolen (paniikin) näyttämistäni. En tahdo sabotoida suhdettani lapsiin, enkä liikaa pelotella heitä elämän ja ihmisten suhteen.

AP

Vierailija
25/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee nyt kognitiiviseen / ratkaisukeskeiseen terapiaan, jossa oppii pysäyttämään huoli- ja ahdistusajatukset. Olisko tyyliin max 10 kertaa ja on tehokasta nimenomaan poisoppimisessa ja ahdistuksen hallitsemisessa.

Missään tapauksessa älä aikuisten lastesi kanssa ala ruotia ahdistuksia ja käydä läpi, mitä heidän pitää muistaa varoa. Se vaan vahvistaa sitä, että turvallisuus olisi jotenkin ap:n vastuulla ja tod näk myös työntää lapsia kauemmaksi.

Eli terapiaan nyt mars, ei tuo mistään itsekseen artikkelien lukemisesta muutu, kun oma perehtyminen ei ole tähän asti auttanut.

Vierailija
26/26 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan näissä asioissa ole yhtä oikeaa neuvoa. Mulla on vain yksi lapsi ja tuli varmaan ylihuolehdittua monestakin asiasta silloin, kun hän oli pieni.

Kummasti sitä vain aika tekee tehtävänsä. Autan aikuista lastani, jos hän pyytää apua, mutta muuten hän saa elää kaikessa rauhassa omaa elämäänsä.

Poikani ja hänen ystävänsä ovat itse asiassa varsin säntillisiä eläjiä opintoineen. Oma nuoruuteni oli toisenlaista. Omat vanhempani ovat jälkikäteen ajatellen saaneet kestää melkoista menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi