Miten kauan kuvittelit viime maaliskuussa, että tätä kestää? Entä nyt?
Minä jaksoin ajatella jouluun asti. Jotkuthan luulivat, että syksyllä ollaan jo selvillä vesillä.
Nyt jaksan taas ajatella vain seuraavaan jouluun asti. Pakkohan niiden rokotteiden on jotenkin tehota.
Kommentit (20)
Tarkoitan tätä karanteeninomaista elämistä, ettei voi tehdä mitään. ap
Minua ei korona haittaa pätkääkään. kiva vaan kun kaikki pakollinen sosiaalisuus on poissa. saa jatkua vaikka maailman tappiin. Rokotustakaan en haluaisi ottaa. mutta katotaan sitten millainen sosiaalinen paine asiasta syntyy. Onneksi siihen menee vielä aikaa, joten ehkä haitoista alkaa jo tippua tietoa ennen sitä.
Sinne seuraavaan kevääseen. Toivoa siis vielä on, mutta nyt epäilen, että ainakin jossain määrin tämä on tullut jäädäkseen, ja esimerkiksi maskeja nähdään julkisilla paikoilla jatkossakin muillakin kuin aasialaisturisteilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan tätä karanteeninomaista elämistä, ettei voi tehdä mitään. ap
Minä olen voinut tehdä ihan kaikkea mitä ennenkin, joten ajattelin että kestäkööt vaikka ikuisuuden, sillä pidän etätöiden tekemisestä.
Minä varauduin pariin vuoteen. Vielä pysyn samassa arviossa. Eiköhän kesällä 2022 pystytä maltillisesti palaamaan normaaliin.
Pari vuotta. KAtsoin espanjantaudista dokumentin just ennen ja sehän se pahin siinä kesti pari vuotta, sitten tuli sellainen normiflunssa-aalto lievänä vielä.
Ajattelin, että pari vuotta. Sen päättelin siitä, että kestänee nykyään kehittyneemmän rokotetutkimuksen ja sairaanhoidon vuoksi kestää noin puolet siitä mitä espanjantauti kesti.
Ajattelin että pandemia kestää 2-3 vuotta. Edelleen samoilla linjoilla, tai ainakin toivon ettei pidempään. Kyllä karanteenin omaisissa oloissa eläminen silti alkaa väsyttää, vaikken koskaan kuvitellutkaan että tästä puolessa vuodessa selvitään. En väsymisestä huolimatta halua ottaa isoja riskejä.
Ennustin tämän olevan ihmiskunnan loppu ja nyt olen yhä varmempi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä kestää? Oikeastaan mikään ei ole muuttunut, samanlaista tuntuu elämä olevan kaikista kielloista huolimatta. Väki kävi vielä syksyllä lomilla ulkomailla, jouluna laskettelemassa, baareissa on väkeä jne. ja muutamat salafestaritkin on järjestetty, joten kyllä tätä jaksaa.
Jep, tämä.
Kaikki kun ei asu missään miljoonakaupungin keskustassa.
Omassa paikassani ei vaikuta elämään millään tavalla.
Olen käynyt koko "pandemian" ajan esim. kuntosalilla säännöllisesti, eikä ole tullut mitään ongelmaa. Ihmeellistä, että jotkut rajoittaa asioita, jotka lopulta aiheuttavat suuremman ongelman kuin mitä tämä virus voi aiheuttaa. Liikunnan lopettaminen aiheuttaa huomattavasti pahemmat terveysongelmat kuin korona.
Viime keväänä ajattelin, että loppuu kesällä. Nyt arvelen, että kestää vielä non vuoden.
Trumpin ennusteet on itseasiassa osunut aika hyvin. Rokotteet tuli yms. Usa hoitanut koronan paremmin kuin Saksa. Tämäkin kerrottiin vasta kun Biden astui taloon. Meidän kaikkien rakastama oranssi koronameedio ei ole kyllä saanut paljon kehuja medioissa. Ihan ruohonjuuritasolta joudunkin tässä kiilloittamaan hänen sädekehäänsä.
Baareissa käyminen on minulla loppunut, näen kavereita vähän vain, joukkuepeliharrastus on jäissä, ja teen pysyvästi etätöitä. Näistä tuo etätyö on ehdottomasti hyvä asia. Tulen jatkamaan työntekoa näin seuraavat 20 vuotta. Aluksi tosin kuvittelin, että kevääseen 2021 mennessä kaikki olisi jo normalisoitunut.
Olisi hyvä, jos maskin käyttö jäisi olemaan, näin flunssat yms. rasittaisivat vähemmän yhteiskuntaa sairaala- ja sairauskulujen vähentyessä. Maskien käyttö olisi pieni vaiva, mutta suuri vaikutus.
Tähänkin asti ennen koronaa olen vaikean astmani ja immuunipuutostautini vuoksi käyttänyt maskia aina kun olen suurissa ihmisjoukoissa ollut. Tämä on ihan hyvä tapa koko elämäksikin. Ja pakkasessa oleilu onnistuu maskin kanssa paremmin, kun ilma lämpenee ennen keuhkoihin menoa.
Koronan jälkeen tulee uusi virustauti ja sitten taas uusi. Ei tämä ole kuin alkua. Niin kauan kuin ihmiset asuvat sumpussa kaupungeissa, virustaudit kukoistavat. Paluuta entiseen ei ole.
Viime maaliskuussa en ajatellut koronasta juuri yhtään mitään.
Tajusin, että vaarallinen virus on liikkeellä, mutta työasiat ja oma elämä vaativat kaiken muun huomion.
Annettuja ohjeita kuitenkin noudatimme, koska kukaan perheessä tai myöskään sinkuissa ei aivan varmasti halua mitään ylimääräisiä sairauksia ja tulehdustauteja riesakseen.
Myöhemmin keväällä kun seurasimme taudin nopeaa leviämistä Euroopassa ja erityisesti Italian tosi vaikeaa tilannetta vaikeasti sairastuneiden ja kuoleiden suhteen, sitä lopulta tajusi, miten vakavasta viruksesta on loppujen kyse.
Sen jälkeen on tullut noudatettua ohjeita ja tarkoin.
Toistaiseksi olemme välttyneet tartunnalta, mutta tulevasta ei koskaan voi olla varma.
En tiedä. Ehkä on varauduttava vuoteen ainakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Trumpin ennusteet on itseasiassa osunut aika hyvin. Rokotteet tuli yms. Usa hoitanut koronan paremmin kuin Saksa. Tämäkin kerrottiin vasta kun Biden astui taloon. Meidän kaikkien rakastama oranssi koronameedio ei ole kyllä saanut paljon kehuja medioissa. Ihan ruohonjuuritasolta joudunkin tässä kiilloittamaan hänen sädekehäänsä.
Niin johan se bännäsi kaikki lennot Kiinasta jo Tammikuussa, tuli erittäin kritisoiduksi ja rasistiksi haukutuksi. Mutta oli lopulta oikeassa.
Täällä oltiin vielä sormi suussa Maaliskuussa, kun Trump oli jo Tammikuussa asioista enemmän perillä kuin kukaan muu.
En enää muista mitä ajattelin vuosi sitten, että kesään (2020) asti vaiko pidemmälle. Kesän jälkeenhän kahdeksi viikoksi lakkasi etätyösuosituskin, että hah nyt on kaikki kunnossa taas, ja meidän työnantaja toki siihen tarttui heti. Se kaksi viikkoa ehdittiin olla toimistolla ennen kuin alkoi taas 100% etätyö, jotka on kestänyt siitä saakka.
Nyt ajattelen että tätä kestää kesään 2022 saakka. Sen jälkeen ei valtiot (tai ihmiset) enää jaksa jatkuvaa vuosikausien rajoittamista pitää yllä. Sitten vaan otetaan joka syksy se koronarokotus samalla lailla kuin nyt on influenssapiikit tarjolla. Menee kuitenkin vielä ehkä siitä seuraavat pari vuotta, että koronasta ja sen aiheuttamista epidemioista jaksetaan pitää enemmän mediassa hälyä kuin mitä influenssasta on.
Ajasta en tiedä, mutta kuvittelin, että tämä olisi levinnyt paljon voimakkaammin. Yllättävän hyvin mennyt. Thl:n johdon voisi ehkkä silti laittaa sähkötuoliin kaikesta tunaroinnista.
Siis mitä kestää? Oikeastaan mikään ei ole muuttunut, samanlaista tuntuu elämä olevan kaikista kielloista huolimatta. Väki kävi vielä syksyllä lomilla ulkomailla, jouluna laskettelemassa, baareissa on väkeä jne. ja muutamat salafestaritkin on järjestetty, joten kyllä tätä jaksaa.