Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni vihaa kaurapuuroa?

Vierailija
06.02.2021 |

Tuossa yhdessä toisessa ketjussa moni sanoi, että kaurapuuro on inhokkiruoka. Miksi tätä vihataan niin valtavasti? Laittamalla joukkoon marjoja, hedelmiä, kanelia, inkivääriä, maapähkinävoita, pähkinöitä, hilloa tai vaikka mitä niin tuostahan saa todella hyvän pohjan herkulliselle ja terveelliselle aamiaiselle.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

En käytä puuroon suolaa ollenkaan, miksi ihmeessä pitäisi?!

Suolan käyttö on opittu tapa.

Höpö höpö.

Suola (NaCL) on meille välttämätön aine, jota ilman emme pysy hengissä. Sitä on saatava riittävä määrä ravinnon mukana tai muuten käy huonosti.

Ei ole sattumaa, että suonissasi virtaavan veren suolapitoisuus on lähellä valtamerten suolaisuutta. Olemme merestä maalle siirtyneiden lajien jälkeläisiä. Limakalvoja rauhoittaa parhaiten mieto suolavesi. Nestehukasta kärsivälle annettava nesteytysliuos sisältää suolaa, eikä ole missään nimessä pelkkää puhdasta vettä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
82/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko osalla viha siitä että puuro on hätäisten ja väärin tehty.

Mä luulen, että pitkälti tästä on kyse, kyllä siihen puuronkin tekemiseen jonkinlaista taitoa sekä tietämystä tarvitaan. Ei limainen, kökkäreinen tai sitkeä puuro todellakaan mitään herkkua olo. Paljon vaikuttaa myös minkälaisia hiutaleita käyttää, mitä nestettä käyttää ja kauanko hauduttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei puuro maistu niin voi muuttaa maasta ulos johonkin Afrikkaan sitten.

Niin yksinkertaista se on. 

Afrikassa tarjotaan maissipuuroa, koettu sekin: 3 viikkoa maissipuuroa, kiitos, mutta EI KIITOS!

Kaurapuuroa 6 vuotta, EI KIITOS enää koskaan!

Vierailija
84/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että pitkälti tästä on kyse, kyllä siihen puuronkin tekemiseen jonkinlaista taitoa sekä tietämystä tarvitaan. Ei limainen, kökkäreinen tai sitkeä puuro todellakaan mitään herkkua olo. Paljon vaikuttaa myös minkälaisia hiutaleita käyttää, mitä nestettä käyttää ja kauanko hauduttaa. 

Juuri näin. Kakruna äidin tekemää kovaa jankkia, ettei vaarin rinnuksille tippunut. YÖK. Tädin kaurapuuro pitkään haudutettua, taisi olla puuron ja vellin välimaastosta. NAM.

Vierailija
85/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kuin koululiikunta. Minun puuroiluni pilasi 60-luvun kouluruoka mm.kaurapuuro, jolla olisi voinut liimata tapetit seinään.

Vierailija
86/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurelta osin varmasti siitä varmasti monella on kyse. Puuron voi tehdä monella tavalla ja vain osalla niistä syntyy hyvää syötävää, muuten siitä tulee ikävää liisteriä, kuivaa kittiä tai paksua jöötiä, joka ei maistu ja josta jää ikävät muistot.

Minulle noin 30v sitten kun vielä silloin noin kolmekymppisenä ei olisi tullut mieleenkään syödä aamulla kaurapuuroa, satunnaiset ikävät kokemukset kitistä, jöötistä ja heti keittämisen jälkeen nautitusta puurosta kotoa lapsena eivät houkutelleet.

Mutta sitten kerran kesävieraana söin aamulla kohteliaisuudesta emännän tekemää kaurapuuroa ja sehän maistui ihan hyvälle. Olennaista on veden ja hiutaleiden oikea suhde, ripaus suolaa, olla keittämättä liian kauaa ja antaa hautua (tekeytyä) niin, että puuro pysyy lämpimänä koko ajan syömiseen asti. Teen itse puuron seuraavasti, annos on yhdelle henkilölle.

- kattilaan 2 täyttä juomalasillista vettä (4,dl)

- kattila liedelle ja 6:lle, kun vesi alkaa kiehua niin

- 1/4 tl suolaa veteen ja desin mitan pohjalle otan 1/2 rl kauraleseitä ja loput mitasta täyteen kauraryynejä (löysästi, ei pakatun reunaa vasten) ja heitän ne kehuvan veteen

- sekoitan vispilällä kerran pari ja kun se alkaa vaahdoten nousta, virta pois levystä, vedän kattilan levyltä eristävälle pannunaluselle, kattilankansi heti päälle ja pannumyssy vielä päälle että pysyy lämpöisenä hautomiseen ajan

Sitten lähden tekemään arkena aamutoimia ja syön noin tunnin päästä puuron, vapaapäivinä palaan sänkyyn loikoilemaan puuronkeiton jälkeen. En hätäile sen syönnin kanssa, puuro on parhaimmillaan noin tunnin päästä kehittämisestä.

Lisään yleensä vain maitotikan puuroon. Syön porkkanan ja sellerinvarren kanssa, kahvia juon päälle ja vatsa tykkää ja toimii erinomaisesti.

Kaurastsa on noin 7% rasvaa, sen vuoksi se pitää nälkää hyvin lounaaseen asti.

Vierailija
87/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viljat mieluummin leivän muodossa

Vierailija
88/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuron syönnistä pitäminen aamulla on hieman kun kahvin makuun tottuminen, harva siitäkään ensimmäisellä kerralla juodessa pitää. Mutta kofeiini piristää ja juo piristävän vaikutuksen vuoksi, kunnes sitten jossai vaiheessa huomaa pitävänsä kahvin mausta ja kaipaa sitä jos ei hetkeen saa.

Samalla tavalla, kaurapuuron mausta ei luultavasti monikaan pidä alussa tai pitää sitä mauttomana mössönä. Mutta vatsalle se on hyvä ja saa hyvin energiaa. Jonka vuoksi ei ole saatumaa, että puuro, erityisesti kaurapuuro on urheilijoiden suosiossa. Kun sitä syö aikansa terveydellisen vaikutuksen ja energian riittämiseksi lounaaseen asti, niin sitten aivan kuten kahvinkin kassa siitä huomaa pitävänsä ja sitä kaipaa mm. matkoilla kun joka hotellista sitä ei aina saakaan.

Kaurapuuro addiktoi, siinä kun kahvikin, MOT. :D

Vierailija
89/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen syystä ihmisillä on käsitys puuro = KAURA

Vierailija
90/93 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja raikas aamupala, tai mihin aikaan päivästä vaan. Itse en tykkää yhtään laittaa puuron sekaan mitään lisähöysteitä esim. hilloa tai marjoja, syön ne erikseen. Jotenkin ei mielestäni sovi lämpimään puuroon yhdistelmänä. Kylmää maitoa kuumaan puuroon ja se on siinä! Voita jos maito on loppu

Vierailija
91/93 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapähkinä voi hillo terveellisiä? Huutista.

Sokeri lisää joka ruokaan huutaa paisuva kansakunta.

Vierailija
92/93 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro on hyvää, jos sen tekee oikein. Ryynit kiehuvaan veteen, sitten hella ykköselle. Annetaan tekeytyä itsekseen n. 10 minuuttia, ei sekoitella, muuten tulee limaista liisteriä. Lopuksi maustetaan suolalla ja sekoitetaan, jos tekee litran puuroa, niin voi laittaa 1 tl suolaa. Lautasella voisilmä päälle, ei se juur muuta tartte.

Itse ihmettelen lähinnä niitä, jotka laittavat kaurahiutaleet johonkin rahkaan yön yli ja sitten syövät sitä kitalakeen tarttuvaa laastia ah niiiiin terveellisenä. Ei ole mennyt minun jakeluun, että mitä kiksejä siitä saa, vai onko se vaan ortorektikkojen juttuja?

Vierailija
93/93 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset osaa olla typeriä. Kaurapuuroa parempaa ravintoa saa hakemalla hakea!