Voiko työnantaja pakottaa pitämään maskia? (Vaatekaupasta kyse)
Siis kun se on suositus, mitään lakia ei ole joka velvoittais käyttämään maskia.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun pidät sitä maskia vaan. Vai onko sulla kareniitti?
Kyllä mä sitä käytän, mut on tosi tukalaa käyttää sitä 7,5h isossa myymälässä kun joutuu liikkumaan/puhumaan paljon.
Ap
Voi nyyhkis! Ei esim. Lähihoitajilla ole yhtä rankkaa ku sulla VAATEKAUPASSA. Voi sua raukkaa kun et edes kuumassa, kosteassa suihkutilassa joudu työskentelemään.
Älä pidä maskia, itsekkyys on muotia!
Hoitoala on ihan eri asia. Meillä iso myymälä missä voi pitää helposti sen 2m turvavälin ja kassalla on pleksit.
Ap
Voi jos työnantaja ostaa maskit ja käskee niitä käyttää. Ainoastaan jos saat lääkäriltä lapun ettei tarvitse käyttää voit vapautua pakosta. Muuten varoitus, varoitus ja kolmannesta varoituksesta pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUOSITUS on eri asia kuin pakko, sitä tässä mietin. Mitään maskipakkoa ei periaatteessa ole.
Ap
Jos työnantaja vaatii sua käyttämään punaista paitaa töissä, silloin sä käytät punaista paitaa. Työnantajan on tosin hankittava sulle punaiset paidat eli sun ei tarvitse ostaa sellaisia itse. Sama sen maskin kanssa eli työnantajan pitää hommata työntekijöilleen maskit, jos työnantaja vaatii maskin käyttöä työpaikalla.
Meille on annettu muutama kangasmaski, en käytä niitä kun ne on huonon mallisia. Ostanut itse noita kertiksiä..
Ap
Meillä on töissä maski"pakko" (oikeasti vahva suositus) ja ne saa "vapautuksen", joilla on lääkärintodistus. Sen saa pyytäessä.
Itselläni on astma ja olisin saanut vapautuksen, mutta kokeilin pitää maskia ja koko ajan tuntuu helpommalta. Alussa siitä tuli hengenahdistusta. Juttelin työkaverin kanssa tästä. Hänelle lääkäri oli sanonut, että hengenahdistus johtuu siitä, kun ihminen hengittää pinnallisesti maskin läpi. Nyt, kun maskiin on jo tottunut, sen läpi hengittäminen on helpompaa.
No voi nyyhky! Itse olen puhetyössä ja maskeja menee työpäivän aikana 4 kpl. En valita, vaikka tietenkin olisi kivempi olla ilman maskia. Tilanne on mikä on, joten maskien käytölle on syystäkin vahva suositus. Näillä mennään ja pitkään.
Meillä on vaihtoehtona joko maski tai visiiri. Jompaa kumpaa on käytettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUOSITUS on eri asia kuin pakko, sitä tässä mietin. Mitään maskipakkoa ei periaatteessa ole.
Ap
Jos työnantaja vaatii sua käyttämään punaista paitaa töissä, silloin sä käytät punaista paitaa. Työnantajan on tosin hankittava sulle punaiset paidat eli sun ei tarvitse ostaa sellaisia itse. Sama sen maskin kanssa eli työnantajan pitää hommata työntekijöilleen maskit, jos työnantaja vaatii maskin käyttöä työpaikalla.
Meille on annettu muutama kangasmaski, en käytä niitä kun ne on huonon mallisia. Ostanut itse noita kertiksiä..
Ap
Työnantaja on täyttänyt velvoitteensa hankkia muutaman kangasmaskin. On oma valintasi, jos haluat ostaa itse kertiksiä. Ymmärrän, että et haluaisi pitää maskia, mutta jos työnantaja sen käyttöön velvoittaa, työnantaja on toiminut ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vaihtoehtona joko maski tai visiiri. Jompaa kumpaa on käytettävä.
Täytyy kysyä tosta visiiristä, on ehkä miellyttävämpi käyttää.
Ap
Hoitoalalla on käytetty maskeja töissä jo ennen tätä nykyistä pandemiaa,
enkä koskaan ole kuullut heidän valittavan niistä.
Itse olen käyttänyt vain satunnaisesti töissä ennen pandemiaa ja nyt käytän aina kun olen työnantajan tiloissa, ihan jo siksikin, että haluan huomioida toiset kanssaihmiset, niin työkaverit kuin asiakkaatkin.
Eri maskeissa on eroja käyttömukavuuden suhteen. Kokeilemalla löytyy itselle sopivin.
Maskien lisäksi tulee huomioida turvavälien pitäminen ja tilassa tulee olla hyvä ilmanvaihto (jos ei ole, niin tehokas ilmanpuhdistin parantaa ilmanlaatua).