Onko Turussa ihan normaalia, että lapsi tekee aikuisen työt? Pihahommat, pikkuveljien hoidon ja vahtimisen?
13v on lapsi.
Pitäisi harrastaa ja viettää aikaa kavereiden kanssa.
Ei olla kotipiika, jotta äiti pääsee helpommalla.
Kommentit (66)
Toivottavasti lapsi tekee vapaaehtoisesti ja saa rahallisen korvauksen.
Mitä se perheen isä sitten tekee, jollei pihahommia? Juo kaljaa sohvalla? On kuollut? Lähtenyt lätkimään?
Toki lapsi voi ja pitää pieniä kotihommia tehdä. Esim.siivota huoneensa. Jos joutuu aikuisen vastuuta kantamaan, se ei oikein.
Herrajestas, mistä lähtien on ollut LASU asia jos lapsi tekee kotitöitä tai vahtii nuorempia sisaruksiaan? Missä pumpulissa te olette oikein kasvaneet? Ja että pitäisi saada oikein rahallinen korvaus.
Tuohan on normaali käytäntö joka puolella Suomea. Lapset tekee kotitöitä ikätasonsa mukaan. Näin lapset oppivat kodinhoitoa eivätkä ole kädettömiä kun muuttavat omaan kotiin.
Tottakai noin ison lapsen kuuluukin jotain kotitöitä tehdä. Ei se estä koulua käymästä, harrastamasta tai olemasta kavereiden kanssa. Ei ole ihme, jos nuorilla pyyhkii huonosti tai on mielenterveysongelmia aikuisena, jos lapsuus vietetty kuin hotellissa ja sitten yhtäkkiä pitää vastata kaikesta itse eikä osaa tai jaksa mitään.
Lapsen vahtiminen tai pihahommat ovat tuonikäiselle ihan sopivaa puuhaa. Pihahommia ei kenelläkään loputtomasti ole. Ovat ihan satunnaistyötä. Veljen vahtiminen satunnaisesti on helppoa. Katsoi vain, ettei vahingoita itseään.
Minä tein 10 vuotiaasta asti ja vasta aikuisena tajusin että minulla on narsistinen vanhempi.
Pientä lasta ei saa jättää alaikäisen vastuulle. Tästä syystä esim. varhaiskasvatusyksiköt luovuttavat lapsen vain täysi-ikäisen haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on normaali käytäntö joka puolella Suomea. Lapset tekee kotitöitä ikätasonsa mukaan. Näin lapset oppivat kodinhoitoa eivätkä ole kädettömiä kun muuttavat omaan kotiin.
Meillä oli niin tiukka oppi kodinhoidossa että nautin aikuisena kun voin olla ne yksinkertaisesti tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein 10 vuotiaasta asti ja vasta aikuisena tajusin että minulla on narsistinen vanhempi.
sama täällä.
Pienempien sisarusten hoito ei kuulu isommille lapsille. Jos vanhemmat osaavat vääntää lapsia lisää, niin varmaan osaavat sitten hoitaakin ne.
Minun ei ole tarvinnut tehdä lapsena mitään kotitöitä. Silti olen pärjännyt. Myöskään omien lasteni ei ole tarvinnut tehdä kotitöitä. Ovat jo muuttaneet omilleen ja pärjäävät. Luonto tikanpojan puuhun ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Pienempien sisarusten hoito ei kuulu isommille lapsille. Jos vanhemmat osaavat vääntää lapsia lisää, niin varmaan osaavat sitten hoitaakin ne.
Minun ei ole tarvinnut tehdä lapsena mitään kotitöitä. Silti olen pärjännyt. Myöskään omien lasteni ei ole tarvinnut tehdä kotitöitä. Ovat jo muuttaneet omilleen ja pärjäävät. Luonto tikanpojan puuhun ajaa.
Kuka ne kotityöt teillä teki?
On ihan normaalia tehdä kotitöitä, hoitaa pikkulapsia,leipoa, tehdä taimikonhoitoa, kantaa vastuuta eläimistä (sitähänse koiran ulkoiluttaminen on), huoltaa polkupyörää jne. Koti ei ole mikään hotelli, jossa asiat tapahtuvat, siellä jokainen tekee osansa ja vieläpä ilman palkkaan (taimikonhoidosta maksetaan, se ei ole kotityö).
Koska meille syntyi sukupolvi, jolle työ on niin vieras käsite, että haravointia ei voi tehdä, koska se on aikuisten hommia? Ei ihme, että TETissä paikalle ilmestyy nuoria, jotka luulevat tulleensa pelleilemään ja joille on itkun paikka, kun sanotaan, että nyt otetaan uusiksi ja tehdään tämä kunnolla.
Siis jos ap on nähnyt yhdessä perheessä Turussa toimittavan näin, hän arvelee, että kaikki lapsiperheet Turussa toimii samoin? Mikä järjenjättiläisyys loistaa taas.
Sinänsä olen sitä mieltä, että kyllä teininkin pitää tehdä kotitöitä, ja aikaisemminkin jo ikätason mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on hieno homma, kun vanhemmat on kädettömiä, niin voi delegoida lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne kotityöt teillä teki?
Kiperä kysymys. Koetapa löytää vastaus. Kyllä se tuosta tekstissä on. Pitää pikkusen löytyä päättelykykyä.
lapsena tiskasin, siivosin, puita kannoin, pöydän katoin, ei joka pvä
Ihan on normaalia koko suomessa ja ei ole lapsen edun vastaista!
Ikä tuo vastuuta ja sitä olet pääsyt ikätasosi mukaisesti kokemaan.
Terve tuloa kohti aikuisuutta😄😅🤣
Nämä kotityöttömät ovat aikuisena niitä, joiden seurustelukumppanien pitää kädestä pitäen opettaa yksinkertaisetkin kotihommat.
13 vuotiaana tienasin mansikanpoiminnalla ensimmäisen rannekelloni. Leijona maksoi 125mk. Normaalia toimintaa oli, kukaan ei pakottanut.
Millainen linja Turun lastensuojelulla on tuon suhteen? Se vaihtelee ihan paikasta toiseen, että mikä lasketaan huoleksi ja mikä ei.