En jaksa enää amista kun luokkakaverit on niin s**tanan tyhmiä
Ala on mieleinen mutta luokkakaverit (aikuisia kaikki) niin pirun tyhmiä ja yksinkertaisia etten enää siedä niitä silmissäni. Suurinta hupia elämässä heillä on tupakointi, rääkyminen ja kiroilu sekä autolla hurjastelu. Haluaisin olla vaan kaikki päivät kuulosuojaimet korvissa siellä, mutta silloin en kuulisi mitä opettaja sanoo. En olisi halunnut, että tämä stereotypia amiksista olisi totta enkä itsekään sitä uskonut kunnes itse aloitin koulutusen ja ikävä kyllä se on sittenkin totisinta totta. Pääni hajoaa.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi opiskellessani hajonta luokalla oli todella isoa. Osa oli täysiä puupäitä, osa puolestaan todella skarppeja. Nämä fiksummat vetivät vähemmän fiksuja mukanaan, saman ilmiön huomasin myöhemmin työelämässä. Muuten kyllä ihan leppoisa luokka, ei siinä mitään. Itse olin sellainen keskiverto puurtaja.
Jos luokalla on 80% vähemmän fiksuja, niin kyllä ne vetävät loputkin mukanaan. Jos ei muuten, niin kiusaamalla.
Voi olla niinkin. Mutta tässä meidän luokassa oli sinänsä ihan kiva henki, ei siellä kukaan ketään kiusannut. Fiksummat vaan ottivat vastuuta enemmän esimerkiksi ryhmätöissä ja muussa organisoinnissa, heikommat sitten tulivat siinä mukana. Huonommat oppilaat kyllä ymmärsivät tämän itsekin ja arvostivat näitä skarpimpia oppilaita.
Lisätään nyt vielä se, että tästä on 20 vuotta aikaa. Silloin lähärikoulu ei vielä ollut ihan samanlainen tunkio mitä se tänä päivänä on ja alaikärajakin taisi olla 17-vuotta, eli suurin osa oli täysi-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Itse kävin amiksen lukion jälkeen ja oli tosi fiksua porukkaa. Kaikki oltiin siis yo-pohjalta siellä.
Tuo yo-pohjaisuus selittää fiksuuden.
Se että lukee pari vuotta turhaa jotain yleissivistäviä aineita ei kyllä tee kenestäkään sen fiksumpaa. Lukiossa pärjää kuka vain ei eroa peruskoulusta mitenkään.
No kyllä se vaan tekee fiksumman kun kolmen vuoden edestä opiskelee pidemmälle ja laajemmin yleissivistäviä asioita ja kypsyy henkisesti. Vai mitä sä kuvittelet fiksuuden olevan? Lisäksi ne lähtökohdiltaan fiksummat ehkä useammin menevät peruskoulusta lukioon kuin amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta. Itsekin olen opiskellut amiksessa, ja vaikka en nyt itseäni mitenkään poikkeuksellisen fiksuna pidäkään, niin täytyy sanoa että oli vaikea käsittää että on olemassa niin tyhmiä kuin mitä siellä oli. Siis osa oli ihan oikeasti lievästi kehitysvammaisen oloisia ja saattoi ollakin. Alkuun yritin tsempata ja ajatella positiivisesti tyyliin "itseäni vartenhan minä täällä opiskelen, ei tarvitse muusta välittää", mutta eihän siitä mitään tullut. Oli pakko lopettaa, kun ihmiset olivat niin vajaita. En vain pystynyt asettumaan siihen heidän moodiinsa, ei ollut mitään yhteistä. Moka oli koko amis.
Inhottavaa haukkumista, siis monilla on oikeasti kehitys- tai jokin muu vamma tai vaikkapa vaikea lukihäiriö eikä pysty esim. suorittamaan aineita, joihin pitää lukea paljon. Todella hienoa, että nämä nuoret yrittävät kuitenkin opiskella ammatin itselleen niillä edellytyksillä, jotka heillä on. Heille koko elämä on taistelua työpaikoista, kun ennakkoluulot on esteenä työllistyä.
Bensalenkkarit sannattelee pääministeriä ja uhriutuu, kun itse ovat täysiä nollia. Heille on nykyään suosittu puoluekin antamassa vertaistukea.
Samansuuntaisia kokemuksia täällä, mutta mainittakoon lieventävänä seikkana se, että luokkakaverit olivat melko nuoria, juuri 18 täyttäneitä. Vaikka olin vain pari vuotta vanhempi, silti muiden jutut tuntuivat ääliömäisen lapsenomaisilta ja typeriltä.
Minuakin turhautti ajoittain, mutta onneksi olimme työssäoppimassa suurimman osan ajasta ja lähiopetus jäi vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Bensalenkkarit sannattelee pääministeriä ja uhriutuu, kun itse ovat täysiä nollia. Heille on nykyään suosittu puoluekin antamassa vertaistukea.
Et se sinäkään kovin älykkäältä kuulosta.🤪
Opiskelu kehittää älyä ja aivoja koko ajan. Uskomatonta että joku täällä väitti toisin. Kaikki uusi tieto tuo myös lisää ymmärrystä ja kykyä hahmottaa logiikkaa ja suurempia kokonaisuuksia jne. Typeryys ja yksisilmäisyys vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Itse kävin amiksen lukion jälkeen ja oli tosi fiksua porukkaa. Kaikki oltiin siis yo-pohjalta siellä.
Se että lukee pari vuotta turhaa jotain yleissivistäviä aineita ei kyllä tee kenestäkään sen fiksumpaa. Lukiossa pärjää kuka vain ei eroa peruskoulusta mitenkään.
No kyllä se vaan tekee fiksumman kun kolmen vuoden edestä opiskelee pidemmälle ja laajemmin yleissivistäviä asioita ja kypsyy henkisesti. Vai mitä sä kuvittelet fiksuuden olevan? Lisäksi ne lähtökohdiltaan fiksummat ehkä useammin menevät peruskoulusta lukioon kuin amikseen.
Se että käytät 3-4 vuotta lukioon ja saat niin heikot paperit että menet ammattikouluun, kertoo fiksuudesta? Olisit voinu mennä siihen amikseen supraan, nyt tuhlasit neljä vuotta päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että käytät 3-4 vuotta lukioon ja saat niin heikot paperit että menet ammattikouluun, kertoo fiksuudesta? Olisit voinu mennä siihen amikseen supraan, nyt tuhlasit neljä vuotta päivähoidossa.
...Suoraan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tyytyväinen lukiopohjasta ja työkokemuksista ammattikoulussa. Amis tähtää suoraan työelämään, eikä yleissivistyksestä ole siellä mitään haittaa.
Niinhän työväenluokka on. Suurimmaksi osaksi näköalatonta todella tyhmää porukkaa. Akateemisilla aloilla on tasaisempaa kun tämä tyhmin aines. Jota ei pitäisi päästää edes sisätiloihin normaali ihmisten kanssa puuttuu.
Eikä meno paljon parane työelämässä. Yksinkertaisten, ihan perusjuttujenkin hoitaminen on joillekin ihan ylivoimaista. Koulutuksissa kouluttaja kertoo asian, näyttää sen ihan konkreettisesti ja kohta joku kysyy että mitä pitää tehdä.
Ja kyse ei ole mistään rakettitieteestä vaan ihan perus suorittavan tason duunarihommista.
Sama. Aikuispuolella yo-pohjalta ja kaikki oli todella fiksuja ja asiallisia ihmisiä siellä, ikähaitari 19-50v. Saman alan pk-pohjaisten ryhmässä oli sitten enemmän tuota ap:n kuvailevaa meininkiä. Riippuu varmasti myös paikkakunnasta ja linjasta.