Teinillä krapula. Sääliä vai ei?
Kuulin yöllä kun rymisteli kotia. Oli kiitettävästi saanut kaadettua ja särjettyä tavaroita kulkiessaan. Kusikin oli puoleksi lattialla. Äsken heräsi oksentamaan. Valittaa hedaria.
En tiedä onko menkat tulossa vai miksi, mutta jotenkin vituttaa suunnattomasti. Ensin menee vapaaehtoisesti ryyppäämään, sitten särkee kotona kaikki esineet, sotkee ja sitten kaipaa vielä ymmärrystä. Ämpärin vein huoneeseen. Levätköön siellä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Teinillä on huono omatunto. Ole lempeä ja antakaa nukkua.
Paskan marjat sillä mikään huono omatunto on. Nytkin laittaa viestejä kännykästään ja hihittelee itsekseen niille... Varmaan joku kolli kulli tanassa lukee niiitä.. Kohta liehuu nahkaremmi ja perseelle nii että roikuu pärkkele!
Vierailija kirjoitti:
Sääliä. Anna burana 400 ja vettä. Jotain syötävää varalle joka menee alas. Sitten toisella kertaa kerro alkoholiannosten määrästä, mikä on aivan liikaa ja mikä sopiva määrä, ettei tule vahinkoa aivoille.
Jos aivojaan haluaa säästää, sopiva annos on 0.
Vierailija kirjoitti:
Sääliä. Anna burana 400 ja vettä. Jotain syötävää varalle joka menee alas. Sitten toisella kertaa kerro alkoholiannosten määrästä, mikä on aivan liikaa ja mikä sopiva määrä, ettei tule vahinkoa aivoille.
Baarikaapista vaan se ikivanha konjakkipullo esiin ja siitä vaan kunnon kulauksia. Ja jos ei maistu,niin vaan pakotat juomaan. Siitäpä oppii mokomaki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aivojaan haluaa säästää, sopiva annos on 0.
Viisas kommentti. Näin kannattaa tehdä. Viinaa ei kannata juoda lainkaan.
Veisin "vettä", joka olisi oikeasti kirkasta viinaa. Kun kerran maistuu alkoholi, juokoon sitten kunnolla.
En ymmärrä ajatusmallia että toista pitäisi erityisesti rangaista jos hän on itselleen krapulan hommannut. Exällä oli tapana ihan tahallaan imuroida ja kolistella ja keksiä kaikkea mahdollista ihan erityisesti niinä aamuna kun minulla sattui olemaan krapula, jos olin ollut edellisenä iltana viihteellä. Hän osoitti mieltään koska hän ei itse juuri koskaan lähtenyt mukaan illanviettoihin tms. tilaisuuksiin vaikka aina pyysin, oli enemmän kotona viihtyvää sorttia. Ei myöskään sietänyt sitä että minä tykkäsin nukkua pidempään koska hän itse heräsi aina tosi aikaisin, joten minut piti aina herättää. Sitten ihmetteli miksi olin väsynyt tai äksyllä päällä.
Jos tiedät että toisella on huono olo niin miksi tekisit hänen elämästään vielä ikävämpää? Oli se sitten itse aiheutettua tai ei. Jos on kykenevä jonkunlaiseen empatiaan niin tuskin saa nautintoa toisen kärsimyksestä? Jos toista väsyttää tai on huono olo niin anna levätä ja laita siivoamaan tai korvaamaan aiheuttamansa vahingot sitten kun hän on taas jalkeilla.
Pyytäisin pikkusisarusta harjoittelemaan ahkerasti nokkahuilun soittoa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä päätä silitettäisi, jos teini tulisi kännissä kotiin. Ei ole alaikäisen alkoholinkäyttö mikään pikkujuttu.
Myös täysi-ikäinen voi olla vielä teini, aina 20-vuotiaaksi saakka.
Vastuuttomaan alkoholin käyttöön kannattaa kyllä puuttua ja opettaa paremmille tavoille. Sitä voi käydä vaikka vakavia keskusteluja aiheesta kunhan on krapulansa nukkunut pois. Mutta huolestuttavampaa olisi jos kotiin ei uskaltaisi mennä. Silloin saattaisi jäädä ilmojen tai ties kenen vieraiden ihmisten armoille haavoittuvassa tilassa. Kodin pitäisi olla turvapaikka, myös silloin jos on mokannut, tai juonut liikaa.
Todella ymmärtäväistä porukkaa täällä. Eikö ketään muuta huolestuta, että teini-ikäinen on A) juomassa ja B) juomassa pandemian aikaan? Tuskin teini itseään yksin humalaan joi.
Teinin ikä myös vaikuttaa, onko 13 vai 18. En itse juonut alaikäisenä enkä hyväksyisi tätä myöskään omilta lapsilta: saavat kotona maistaa ja juoda halutessaan valvotusti, mutta tilanne jossa lapsi tulee rymisten kusten kotiin.. kyllä miettisin mikä on kasvatuksessa mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä päätä silitettäisi, jos teini tulisi kännissä kotiin. Ei ole alaikäisen alkoholinkäyttö mikään pikkujuttu.
Myös täysi-ikäinen voi olla vielä teini, aina 20-vuotiaaksi saakka.
Vastuuttomaan alkoholin käyttöön kannattaa kyllä puuttua ja opettaa paremmille tavoille. Sitä voi käydä vaikka vakavia keskusteluja aiheesta kunhan on krapulansa nukkunut pois. Mutta huolestuttavampaa olisi jos kotiin ei uskaltaisi mennä. Silloin saattaisi jäädä ilmojen tai ties kenen vieraiden ihmisten armoille haavoittuvassa tilassa. Kodin pitäisi olla turvapaikka, myös silloin jos on mokannut, tai juonut liikaa.
Ei se, että väärillä teoilla on seurauksensa, tee kodista turvatonta. Päinvastoin. Se vasta turvatonta onkin, jos mitään rajoja ei ole ja kaikki kuitataan vaan päätä silittämällä. Mitä se lapsi silloin oppii? Ei mitään.