Rahani riittävät vain suht. niukkaan kulutukseen, koska en käy töissä. Omaisuus n. 1,5 milj netto. Olenko siis köyhä????
Olen valinnut jo muutamaksi vuodeksi ennen eläkeikää elämäntavan, jossa en käy työssä. Asunto on maksettu ja rahat riittävät melko niukkaan (ostetuilla tavaroilla mitattuna) kulutukseen mainiosti. Olen työkykyinen, en ole luonnollisestikaan oikeutettu mihinkään tukiin.
Paradoksi on siinä, että olen kuluttanut samanlailla varsin vähän myös silloin kun sain työstä lk 100 000 e vuodessa bruttotuloja.
Tuosta nuo asunnotkin on suht nopeasti maksettu ja säästöt, joilla nyt siis elän.
Jos jatkaisin työssäkäyvää elämäntapaa jossa siis tienaisin ja säästäisin paljon, kaikki pitäisivät minua rikkaana, vaikka kuluttaisin yhtä vähän kuin nyt.
Nyt elän aineellisesti samaa elämää ilman muutosta kulutukseen. Säästöjä ei kerry, ne kuluvat. Koska kulutan vähän ja vaikka tässä ei siis muutosta ja ilman työssä käyntiä on pakkokin kuluttaa vähän (jos en halua palata työhön) elän "köyhän" elämää.
Kommentit (4)
Et ole köyhä koska sinulla on varallisuutta. Sijoita rahat järkevästi. Jos sinulla on sijoitettuna 1 M € ja saat keskimäärin 6% tuoton sijoituksille = 60 000 € /vuosi. Tästä toki menee verot, mutta jää silti yli 40 000 € käteen, jolla elää ihan mukavasti. Näin säästösi eivät hupene.
En tiedä millä mittarilla kuvittelet olevasi köyhä. Sinulla on omaisuutta, jota tarvittaessa ja halutessasi realisoida. Sinulla on vaihtoehtoja. Et ole köyhä.
Siis sulla on heikko kassavirta. Se tarkoittaa sitä että katastrofin iskiessä joudut pienentämään pääoman määrää eli myymään sitä jotta selviät. Itse taas hankin omaisuutta joka tuottaa kasvavaa kassavirtaa.
Toki jos ihminen väittää että hänellä on 1,5M€ omaisuutta ja silti kyselee onko hän köyhä, on hän lähinna a) trolli b) tyhmä.
Et ole köyhä. Voi olla että et ole edes pienituloinen, riippuen siitä missä omaisuutesi makaa ja tuottaako se mitään.