Hei te äidit ja isät, jotka jatkuvasti lataatte materiaalia esim instastroryn: miten teillä jää aikaa lapsillenne?
En kysy paheksuen vaan ihan vaan mielenkiinnolla, koska itselläni ei ole yksinkertaisesti vain aikaa. Arkena ruuan laittoon, läksyjen kuulusteluun, siivoamiseen, harrastuksiin kuskaukseen ja ihan vaan läsnäoloon menee niin paljon aikaa että pimahtaisin, jos joutuisin vielä somea päivittämään.
Kommentit (32)
Minä en lataa kuvia tai päivitä somea, mutta harrastan paljon käsitöitä, ompelua ja musiikkia ja hyvin ehdin töiden jälkeen.
Kotityöt on jaettu miehen kanssa puoliksi ja lapset pyörivät siinä ja ollaan vaan yhdessä.
Ei se läsnäolo lapselle tarkoita, että napitetaan lasten silmiin ja leikitään yhdessä, kun siihen eivät aikuiset pysty, päinvastoin, aikuinen riistäisi lasten leikeissä lapsen oman luovuuden, mielikuvituksen ja ongelmien ratkaisun mallin, jos on osana leikeissä ja ohjaa sitä.
Ja meillä lapset menevät nukkumaan ilta 8-9 välillä, niin hyvin jää aikaa itselle.
Ja ne jotka pyörivät somessa, käyttävät oman aikansa sinne ja joku muu käyttää saman ajan johonkin muuhun, vaikkaa lukemiseen tai muuhun.
Storyyn lataus vie noin minuutin jos kirjoittaa jotain ja tai etsii sopivan giffin. Kyllä minulla viisi minsaa on aikaa. Joskus kymmenenkin.
Eli teillä on aikaa päivittää somea muttei seurata muiden somepäivityksiä. Olen ilmeisesti vanhana kääpänä nyt ymmärtänyt meiningin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle some on ns ”toinen koti”, ja haluan jakaa siellä elämääni. Se on mulle prioriteetti ihan niin kuin irl.
Ei kuulosta ihan normaalilta
Millä meriitillä sinulla on oikeus määritellä, mikä jonkun toisen elämässä on normaalia?
Ihan saman kysymyksen voisi esittää ap.lle, mistä sinulla riittää aikaa seurata niitä, mitä jotkut lataavat sivustoilleen?
Eikö seuraamisessa mene enemmän aikaa, jos useampi kohde, niin kuin aloituksessa kerrot?
Itse olen laiska lataamaan tietoa ja kuvia, mutta myös seuraaminen vie aikaa ja se on omaa aikaa ja rentouttaa työpäivän jälkeen.
Hyvin, kiitos kysymästä!
En kokkaa joka päivä (teen isompia satseja)
En siivoa joka päivä (kestän sotkua)
Koronan takia ei olla harrastuksissa
Pakkasten takia ulkoillaan vain noin tunti päivässä, toki päiväkodissa ulkoilevat myös
Yllättäen jää myös omaa aikaa puhelimella, varsinkin kun teen nykyään nelipäiväistä työviikkoa. Myös töissä voi tauoilla päivittää tai vaikka bussissa ollessa.
Simppelii.
PS. Miten sulla on aikaa päivittää aaveeta? 🧐
En ymmärrä tätä jatkuvaa vanhempien syyllistämistä ja eikä ihme jos vanhemmuus on raskasta ja ollaan väsyneitä, kun ympäristön paineet ja syyllistäminen on joka päiväistä.
Vanhemmilla ei saisi olla hetkeään omaa aikaa, vaan olla lasten käytettävissä 24/7.
Ja tämä on uusi ilmiö Suomessa ja lähes aina syyllistäjät ovat naisia, jotka kyseenalaistavat muiden vanhemmuuden, olkoon se vaikka Instagram tai joku muu.
Kautta maailman sivun, vanhemmat ovat tarvinneet omaa aikaa, jaksaakseen olla hyviä vanhempia, paitsi nämä syyllistäjät, jotka tavoittelevat sädekehää päänsä päälle, muita syyllistämällä.
Ja eikä ole oma lehmä ojassa, kun lapseni on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä jatkuvaa vanhempien syyllistämistä ja eikä ihme jos vanhemmuus on raskasta ja ollaan väsyneitä, kun ympäristön paineet ja syyllistäminen on joka päiväistä.
Vanhemmilla ei saisi olla hetkeään omaa aikaa, vaan olla lasten käytettävissä 24/7.Ja tämä on uusi ilmiö Suomessa ja lähes aina syyllistäjät ovat naisia, jotka kyseenalaistavat muiden vanhemmuuden, olkoon se vaikka Instagram tai joku muu.
Kautta maailman sivun, vanhemmat ovat tarvinneet omaa aikaa, jaksaakseen olla hyviä vanhempia, paitsi nämä syyllistäjät, jotka tavoittelevat sädekehää päänsä päälle, muita syyllistämällä.
Ja eikä ole oma lehmä ojassa, kun lapseni on jo aikuisia.
Eikös ap snonut, ettei kysy paheksuen vaan mielenkiinnosta.
En mahda mitään, mutta minusta ihminen, joka roikkuu jatkuvasti sosiaalisessa mediassa, antaa itsestään vähän huonon vaikutelman. En oikein tiedä miksi. Kertoo ehkä jostakin riippuvuudesta, tyhjyydentunteesyta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla ei saisi olla hetkeään omaa aikaa, vaan olla lasten käytettävissä 24/7.Ja tämä on uusi ilmiö Suomessa ja lähes aina syyllistäjät ovat naisia, jotka kyseenalaistavat muiden vanhemmuuden, olkoon se vaikka Instagram tai joku muu.
Ja eikä ole oma lehmä ojassa, kun lapseni on jo aikuisia.Eikös ap snonut, ettei kysy paheksuen vaan mielenkiinnosta.
En mahda mitään, mutta minusta ihminen, joka roikkuu jatkuvasti sosiaalisessa mediassa, antaa itsestään vähän huonon vaikutelman. En oikein tiedä miksi. Kertoo ehkä jostakin riippuvuudesta, tyhjyydentunteesyta tms.
Ehkä se "huonon vaikutelman" ilmapiiri on syntynyt näiden paheksujen ansiota, kun nyt 2000-luvulla ollut muotia paheksua somea, älylaitteita ja muita härpäkkeitä, jotka ovat jo kaikkien käytössä, mutta joillekin vielä uutta.
Itse en näe mitään ihmeellistä esim. Instagramissa, jossa tänä päivänä päivitetään kuulumiset, suurellekin joukolla, kun vielä 80-luvulla soitettiin tunnin puheluita ystäville, kirjoitettiin pitkiä kirjeitä tai päiväkirjaa. Tai saatettiin kutsumatta mennä kylään, jotka ennen todellisuudessa veivät perheen arjesta ja yhdestäolosta enemmän aikaa, kuin nykyisin joku some päivittäminen.
Ja silloinkin jotkut paheksuivat jos joku kirjoitti päiväkirjaa tai soitettiin ystäville. Jopa jonkun rakksusromaanin lukeminen oli höppää tai elokuvan katsominen ja ajan tuhlausta.
Ehkä se on Lutherin ja uskonnon peruja, ihmisen pitää elää kurinalaista elämää ja olla ahkera 24/7 ja kaikki huvittelu ja mielihyvää tuottava on paheksuttavaa ja turhaa. Ja oiva keino syyllistää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eikä ole oma lehmä ojassa, kun lapseni on jo aikuisia.Eikös ap snonut, ettei kysy paheksuen vaan mielenkiinnosta.
Mulle ei tuu huonoo vaikutelmaa jos jollain vaik korona-aikoina onkin ihan paska meininki ja tyhjyydentunne. Musta se on ymmärrettävää. Mutta semmonen turha ”ei saisi vaikuttaa tyhjyydentunteiselta, kyllä ihminen ei saisi kehdata paljastaa olevansa ihan normaali, pitäisi vaan ylläpitää kulissia ja semmosta näytelmää että täydellinen olen ja tasapainossa 100% tralalaa”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tuu huonoo vaikutelmaa jos jollain vaik korona-aikoina onkin ihan paska meininki ja tyhjyydentunne. Musta se on ymmärrettävää. Mutta semmonen turha ”ei saisi vaikuttaa tyhjyydentunteiselta, kyllä ihminen ei saisi kehdata paljastaa olevansa ihan normaali, pitäisi vaan ylläpitää kulissia ja semmosta näytelmää että täydellinen olen ja tasapainossa 100% tralalaa”
Odotan näitä aikoja kun kukaan ei enää jaksa esittää normaalia, mikä vapaus! Me ollaan kaikki ihan pimeitä ja luusereita, ja se on tosi okei!!!
Mistä tiedät miten paljon muut postaa, jos sinulla ei ole aikaa tsekkailla instagramia?