Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1404)

Vierailija
1381/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.

Joo, totta. Pahimpia ovat koirientaluttajat, ja varsinkin naiset, jotka eivät tajua että oikeanpuoleinen liikenne kevyen liikenteen väylillä koskee myös heitä!

Vierailija
1382/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kuljen kävelytien oikeaa laitaa, saa vastaantulijat väistää, jos kulkevat ns. väärää laitaa. Porukat on saman edessä, en väistä, mutten kävrle ylikään, vaan pysähdyn ja katson, mitä taphtuu.

Vasemmalla kulkevat sotkevat koko väylän käytön.

Olet väärässä. Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan ei tarvitse kulkea oikealla tai vasemmalla, vaan reunassa. Pyöräilijät ohittavat keskeltä väylää. Itse kuljen vasemmassa laidassa, koska 1) vasemmassa laidassa suositellaan liikkuttavan autotiellä ja 2) en enää halua, että takaa tuleva pyöräilijä törmää minuun.

Jos vastaani tulee jalankulkija oikeaa laitaa kävellen, väistän keskelle väylää, koska näen hänen takaa tulevat pyöräilijät.

"Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan ei tarvitse kulkea oikealla tai vasemmalla, vaan reunassa."  

Tätä en ymmärrä. Jos kuljen kävelytietä tai pyöräilijöiden kanssa jaettua kevyenliikenteen väylää niin jalankulkijana käytän oikeaa laitaa kulkusuuntaani nähden, siis aina jalankulkijoille tarkoitetussa osiossa oikeassa laidassa kulkusuuntaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan ei tarvitse kulkea oikealla tai vasemmalla, vaan reunassa."  

Kevyen liikenteen väylällä  jalankulkuja saa kulkea missä kohtaa haluaa. Keskelläkin saa kävellä. Löytyy Liikenneturvan sivulta.

Vierailija
1384/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ei havainnoi ollenkaan ympäristöään, osa on niin kusipäitä että on tottunut että heitä väistetään ja loput ovat kaltaisiasi tarkoituksellisia punkijoita. 

Väärää puolta kulkevat väistää.

Vierailija
1385/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kävelee sinua päin, niin ethän ole itsekkään häntä väistänyt? voinet siis itse vastata kysymykseesi. maailma on täynnä mitä omituisempia ihmisiä... miksi vaivata sillä päätään?

Vierailija
1386/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan missään huomannut tällaista, ihan luontevasti ihmiset kävelee ja väistää toisiaan. Ehkä jos siihen rupeaa erikseen jotenkin kiinnittämään kauheasti huomiota, niin tuntuu, että kaikki törmäilee?

Vierailija
1387/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen se, joka väistää aina. Vastaantulijat ovat jotain zombeja, jotka eivät näe eikä kuule mitään. Nuorisojengit väistävät kokemukseni mukaan, mutta vaunukompaniat katsovat kuin halpaa makkaraa. Joudun monesti väistämään ojaan tai autotielle. Luontossa pitkospuilla minä olen aina se, joka väistää vastaantulijaa märkään suohon.  Kerran jossain ruuhkassa kukaan ei väistänyt vanhusta ja pyörätuolilla liikkuvaa. Ihmiset kävelevät suurin piirtein päälle. Itse annan aina ruuhkassa tilaa pyötätuolilla liikkuville, vanhuksille ja lastenvaunujen kanssa liikkuville

Tänään tuli vastaan joku vaunun ja koiran kanssa. He kävelivät keskellä tietä ja koira pörräsi flexissä monen metrin päässä. Äidillä oli kuulokkeet päässä, eikä hän huomannut maailmanmenosta mitään. Oli pakko väistää autotielle. 

Vierailija
1388/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku kävelee sinua päin, niin ethän ole itsekkään häntä väistänyt? voinet siis itse vastata kysymykseesi. maailma on täynnä mitä omituisempia ihmisiä... miksi vaivata sillä päätään?

Normaalia olisi, että molemmat väistävät vähän. Joskus itse joutuu hyppäämään melkein autotielle, kun toinen vain tulee päin.

Vierailija
1389/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö niin, että jos on jollain asiat huonosti ja tuntuu ettei pysty muuten pätemään, niin se yrit etään kostaa muille. Ehkä tuollainen käytös antaa jotain tyydytystä heidän paskaan olotilaansa.

Tai sitten se johtuu vain yksinkertaisesti tyhmyydestä. 

Suomessa on joka paikassa oikeanpuoleinen liikenne.

Vierailija
1390/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi ihmistä törmää toisiinsa kävellen, niin silloinhan kumpikaan ei ole väistänyt ja molemmat ovat kävelleet päin. Vika on kummassakin.

En ole ikinä törmännyt keneenkään, enkä ole kokenut mitenkään vaikeaksi kävellä niin, että en törmää. Millaisille ihmisille näitä väistämis- ja törmäämisongelmia oikein tulee? Onko teillä joku neurologinen häiriö vai mitä?

Jos mä kävelen kadun oikeata reunaa hiha taloja viistäen, niin mihin voisin väistää kun vastaan tulee kolmen hengen joukko rivissä?

Vierailija
1391/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa väistely. Monta kertaa olen koukannut kuralammikon/hangen läpi vauhdikkaasti. 

Ihmisten ilmeet usein hauskan hölmistyneitä kun painelee hymy huulilla lammikon läpi.

Varmaan hymyilyttää silloinkin, jos kaadut ja joudut sairaalaan jonkun idiootin takia? Eihän haittaa yhtään?

Vierailija
1392/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ottanut nyt tavaksi olla väistämättä kaikkia muita paitsi lapsia, vanhuksia ja liikuntarajoitteisia. Oikeanpuoleinen liikenne tulisi kaikkien tajuta. Eniten päälle kävelee ulkomaalaiset. Kuvittelevat olevansa maailmanomistajia.

N32

Oman kokemukseni mukaan vanhukset menevät väärää puolta useimmiten. 

Vierailija
1393/1404 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia olisi, että molemmat väistävät vähän. Joskus itse joutuu hyppäämään melkein autotielle, kun toinen vain tulee päin.

Minustakin olis normaalia että molemmat väistää vähän. 

Itse ihmettelen joitain eri kulttuureista tulevia. Onko heillä eri kokemus ympäröivästä tilasta? Eivätkö ennakoi reittiään?

Iso lauma naisia ja lapsia tulee usein vastaan koko kävelytien leveydeltä eikä aiettakaan väistää. Mietin miten toimisivat kotimaissaan?

Itse teen nykyään niin että menen "sekaan vaan" ja reitti löytyy. Jos ei löydy, pysähdyn ja joskus olen nostanut kädet eteen estämään törmäystä. Näin Espoossa 😀 monikulttuurisesti!

Vierailija
1394/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kyllästyneet väistelemään.

Itse aikaisemmin väistin mutta näköjään vastaantulijat väistivät just samalle kävelylinjalle ihan kuin tahalteen niin nyt saavat väistää ihan rauhassa.

Vierailija
1395/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen aina tuollaisia päin itse jos huomaan ettei ole aikomustakaan väistää. Jotkut on alkaneet jotain änkyttämään mutta mitäs sanomista heillä on kun tekevät itsekin niin ja olen aina sanonutkin että et väistänyt itsekään. Nuohan ovat itsekkäitä mulkkuja ja tuskin koskaan mitään oppivat.

Vierailija
1396/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyen liikenteen väylällä  jalankulkuja saa kulkea missä kohtaa haluaa. Keskelläkin saa kävellä. Löytyy Liikenneturvan sivulta.

Ok. Mä kävelen sitten missä haluan. Muut väistäkööt. Aika paska ohjeistus.

Vierailija
1397/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuijottavat puhelintaan kävellessään eivätkä huomaa mitään.

Vierailija
1398/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jäävät auton yliajamaksi.

Vierailija
1399/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuijottelen naisten perseitä enkä välttämättä huomaa kaikkea ympärillä. Ei ole tarkoitus kävellä muita päin mutta vahinkoja voi sattua. M55

Vierailija
1400/1404 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylttyyrin_ricastajat ei ainakaan väistä senttiäkään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi