Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1404)
Kun kuljen kävelytien oikeaa laitaa, saa vastaantulijat väistää, jos kulkevat ns. väärää laitaa. Porukat on saman edessä, en väistä, mutten kävrle ylikään, vaan pysähdyn ja katson, mitä taphtuu.
Vasemmalla kulkevat sotkevat koko väylän käytön.
No kun tämmöisillä ihmisillä on kotona joku pirttihirmu joka kyykyttää sielä kotona. Sitten kun hetkeksi pääsee sen kyykyttäjän alta pois, niin pitää sitten päästä itse olemaan se kyykyttäjä ja vähän näyttää sitä "valtaa" muille. Minä menen nyt tässä enkä väistä ketään.
Asun seudulla jossa joskus tulee vastaan maata tuijottava teinityttö, joka kävelee päälle vaikka oikeassa reunassa olisi vieressä rautakaide tai oltaisiin kapealla kävelysillalla. Eli ei pääse alta pois vaikka on oikeassa reunassa. Se on jo ihan vaarallinen. Mistä tuollainen käytös voi johtua, kun tyttö käy kuitenkin tavallista koulua?
Koirahan on mahdotonta opettaa kulkemaan tien oikealla puolella. Paitsi ajoradalla, jossa oikea puoli onkin yhtäkkiä ainut mahdollinen.
Minua ei haittaa väistely. Monta kertaa olen koukannut kuralammikon/hangen läpi vauhdikkaasti.
Ihmisten ilmeet usein hauskan hölmistyneitä kun painelee hymy huulilla lammikon läpi.
Ihmiset on nykyään hyvin itsetietoisia, ja leveitä. Mitä leveämpi, sen suurempi oikeus kulkea mindfulnessina vaikka keskellä. Muut väistää.
Sama itselläkin esim kauppa keskuksessa yleensä väistän, turisti aikaan pysähdyn ja ootan et turisti ryhmä väistää.
Vierailija kirjoitti:
No kun tämmöisillä ihmisillä on kotona joku pirttihirmu joka kyykyttää sielä kotona. Sitten kun hetkeksi pääsee sen kyykyttäjän alta pois, niin pitää sitten päästä itse olemaan se kyykyttäjä ja vähän näyttää sitä "valtaa" muille. Minä menen nyt tässä enkä väistä ketään.
Voit erota siitä pirttihirmusta. 👍
Heikompi väistää jos kummallakaan ei ole väistämisvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan järkyttynyt ihmisten käytöksestä. Aikuiset ihmiset tukkivat kulkuväylät eivätkä tee mitään vaikka näkevät että joku tulee vastaan. Lapsillekin kuuluisi opettaa että väitetään = mennään jonoon tien reunaan kun joku tulee vastaan. Vilkkailla kulkureiteillä on syytä pysytellä reunassa ihan koko ajan, sillä myös takaatulijat on osattava huomioida.
1. Muista aina kulkea reunassa (kevyenliikenteenväylillä oikeassa reunassa), älä tuki tietä muilta kulkijoilta.
2. Maantiellä kulje vasenta reunaa.
3. Kapealla polulla kohdatessa kohteliasta että kumpikin väistää oikealle.
Näillä ohjein jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on turvallista ja mukavaa kulkea ilman turhia vaaratilanteita.Muuten näin, mutta kuljen kyllä maantielläkin oikeaa laitaa, ja tulen näin jatkossakin tekemään. Haluan nähdä jos minun täytyy väistää jos auto alkaakin heittelehtimään.
Ajoradalla jalankulkijan paikka on lain mukaan vasemmassa laidassa. Jos kuljet ajoradan oikeaa reunaa niin takaatulevat autot ohittavat sinut samaa puolta, eli ne voivat tulla "hihaa hipoen" vaikka heittelehtimällä ja et todellakaan paranna sillä turvallisuuttasi.
Näissä keskusteluissa on aina syytä muistaa puhutaanko ajoradasta vai jostain kevyenliikenteen väylistä.
Vierailija kirjoitti:
Saman oon huomannut. Viime keväänä kun korona oli vielä uusi juttu, porukka väisti ehkä hieman useammin, nyt taas tuntuu että suomalaisiin on iskenyt sietämätön ihokontaktin kaipuu. Ja just noi perheet ja pariskunnat jotka käy yhdessä ain' rinnakkain, kai niille iskee eroahdistus jos joutuisi edes ohittamisen ajan kävelemään peräkkäin. Pari vuotta sitten talvella klenkkasin kyynärsauvojen kanssa, ja kerran kaksi lasta juoksi rinnakkain täyttä vauhtia suoraan kohti, ilmeisesti isänsä käveli muutaman metrin taaempana. Mä horjahdin pientareelle, keppien ansiosta pysyin sentään pystyssä. Salaa toivoin että se faija olisi käskenyt kakaroita väistämään, mutta yhtä levein askelin sekin marssi keskellä tietä.
Meillä menee ihan automaatiolla kun puolison kanssa kuljetaan aina rinnakkain (:D) että toinen kävelee edellä ja toinen takana, jos tulee joku vastaan. Näitä ketkä ei väistä tuumaakaan, tulee tosi paljon vastaan. Parhaimmillaan ne on pyöräilijöitä, joilla on vielä semmonen hyvä välimatka vieripyöräilijään, tietysti, ettei kolahdeta yhteen. Mutta täysin symmetrisesti on oltava vierekkäin 24/7.
Ylpeys ja Kivekset nousseet päähän miehellä, naisella selkeä ajatus: jos tuo kävelee suoraan kohti niin seuraan sitä esimerkkiä. Toisaalta, hyvä Kysyjä, missä vaiheessa sinä väistyt sivuun hymyillen vastaantulijalle. Toimii ihan hyvin, tosin ei paniikkiruuhkassa jos on tosi-tosi vähän tilaa olla gentleman.
Oon aina lyhyenä se joka väistää, muuten ihmiset tulis päälle sama kaupassa, suoraan sanottuna vtuttaa väistää ettei itseään sattuisi, joskus oon antanut vaan kauppakorin kolahtaa toisen kärryyn siis sen joka ei väistä milliäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuljen kävelytien oikeaa laitaa, saa vastaantulijat väistää, jos kulkevat ns. väärää laitaa. Porukat on saman edessä, en väistä, mutten kävrle ylikään, vaan pysähdyn ja katson, mitä taphtuu.
Olet väärässä. Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan ei tarvitse kulkea oikealla tai vasemmalla, vaan reunassa. Pyöräilijät ohittavat keskeltä väylää. Itse kuljen vasemmassa laidassa, koska 1) vasemmassa laidassa suositellaan liikkuttavan autotiellä ja 2) en enää halua, että takaa tuleva pyöräilijä törmää minuun.
Jos vastaani tulee jalankulkija oikeaa laitaa kävellen, väistän keskelle väylää, koska näen hänen takaa tulevat pyöräilijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kevyenliikenteenväylällä jalankulkijan ei tarvitse kulkea oikealla tai vasemmalla, vaan reunassa. Pyöräilijät ohittavat keskeltä väylää. Itse kuljen vasemmassa laidassa, koska 1) vasemmassa laidassa suositellaan liikkuttavan autotiellä ja 2) en enää halua, että takaa tuleva pyöräilijä törmää minuun.
Jos vastaani tulee jalankulkija oikeaa laitaa kävellen, väistän keskelle väylää, koska näen hänen takaa tulevat pyöräilijät.
Tieliikennelaki sanoo, että ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa. Ei se ole mikään suositus.
Helsingin Rautatieasema ruuhka-aikaan on kaikkein pahin. Siellä ihmiset kävelee massoittain päälle, jos et väistä.
Eräs Sanna ja moni muu dominoiva naispoliitikko sais kävellä mun päältä
Itse olen ottanut nyt tavaksi olla väistämättä kaikkia muita paitsi lapsia, vanhuksia ja liikuntarajoitteisia. Oikeanpuoleinen liikenne tulisi kaikkien tajuta. Eniten päälle kävelee ulkomaalaiset. Kuvittelevat olevansa maailmanomistajia.
N32