Kuinka usein vaihdatte tyynyjä ja peittoja?
Olen ostamassa lapsille uusia peittoja ja luin, että tyyny pitäisi vaihtaa peräti kahden vuoden välein. Vaihdatteko tyynyjä näin usein? Meillä samaa tyynyä on käytetty 4-5 vuotta. Peittoja hiukka pidempään. Peittojen vaihtoväli olisi kuulemma noin 5 vuotta. Aika tyyriiksi tulee, jos koko perheen untuvatyynyt pitäis vaihtaa parin vuoden välein!
Kommentit (32)
Kuka mitenkin. Mökillä on menneet samat jo kolmisenkymmentä vuotta, eikä ole edes pesty.
Paljon pidempään tulee käytettyä. Peittoja varmaan lähemmäs 10v. Tyynyjä muutama vuosi. Peittoja on kesä ja talvipeitot erikseen.
Vaihdan sitten, kun tuntuu olevan tarpeen. En tarvitse tyynyfirmoja kertomaan, milloin tyyny on uusimista vaille.
Tuuletan untovapeitot pakkasessa kerran vuodessa ja hyvänä on pysyneet jo 8 vuotta. Riippuu varmaan kuinka paljon hikoilee. Kumpikaan meistä ei hikoile öisin erityisemmin ja lakanat vaihdetaan kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiniitä pitäisi vaihtaa? Meillä on Joutsenen peitot ja tyynyt, ja pesen niitä satunnaisesti.
Niin meilläkin. Suositus näyttää olevan. Mm. hiki kertyy tyynyihin. Netistä näitä suosituksia tuli vastaan kun etsiskelin uusia peittoja. Ap
Niitä suosituksia tekevät kauppiaat. Tai en minä tiedä, onko peittojen ja tyynyjen laatu nykyään niin kehno, että eivät enää kestä pesua. Siitä on yli kymmenen vuotta aikaa, kun olen ostanut uusia tyynyjä , ja uusin peitto on vielä niin vähän ollut käytössä, että ei ole tarvinnut pestä. En muista, kauanko oli edellinen.
Harvoin vaihdan mutta varsinkin talvella pakastan usein.
Tyynyt pesen kerran vuodessa, nyt oma on 5 vuotta ja alkaa kaivata vaihtoa kun on jo vähän lytyssä. Miehen tyyny on varmaan 10 vuotta ja kuvottavassa kunnossa mutta ei siitä suostu luopumaan.
Peitot on lähemmäs 20 vuotta vanhoja ja hyvässä kunnossa mielestäni. En ihan ymmärrä miten ne menisi huonoksi, ainakin meillä hiki valuu tyynyyn ja aluslakanaan eikä päällä pidettävään peittoon jota pussilakana vielä pitkälti suojaa, edes mies ei saa peittoa haisevaksi.
Nainen on kuin hyvä tyyny ja toisinpäin, siitä ei luovuta ilman rähinää. koska vain yksi tuntuu omalta.
N. 5 vuoden välein. Tosin meillä kahen hengen taloudessa käytössä useampi peitto, kingsize malli, normikokosena kesä- ja talvipeitot erikseen. Eivät nuhjaannu niin nopeasti ja ne pestään vähintään kerran vuodessa. Tyynyt vaihtuu 3 vuoden välein ja niissä käytetään tyynynsuojuksia tyynyliinan alla.
Minä uusin eilen untuvatyynyt oli tarjous ota 2 maksa 1. Edelliset samanlaiset oli 3 vuotta olleet käytössä. Peitot uusin kesällä kun piti ostaa asunnon vaihdon yhteydessä paksummat. Olivat jotain 5 vuotta vanhoja.
Viime vuosina on tullut käytettyä vaahtomuovityynyjä, jotka ollaan uusittu 2-3 vuoden välein. Tyynyjä ei voi pestä, mutta käytän niiden mukana tulevien tyynynsuojien päällä vielä toista tyynynsuojaa ja pakkaskeleillä tuuletan tyynyt. Aiemmin käytin kuitutyynyjä ja uusin ne aina kun menivät muodottomaksi.
Untuvapeittoni olen ostanut Ikean alesta joku 15 vuotta sitten. Setissä oli kaksi peittoa, jotka voi tarvittaessa yhdistää toisiinsa neppareilla todella lämpimäksi peitoksi. Ohuempaa peittoa tulee käytettyä keväästä alkutalveen ja paksumpaa kylmimmät kuukaudet, ja pyrin pesemään molemmat ennen säilöön laittamista. Ohuempi alkaa olla sen verran kulunut, että saumoista pöllähtää irtountuvia aina lakanoidenvaihdon yhteydessä. Jonkun verran olen yrittänyt peittoa paikkailla, mutta saa nähdä kauanko sitä vielä pystyy käyttämään.
Tyynyn vaihdon ymmärrän, koska ne eivät usein tule pesukoneesta ihan priimakuntoisina ulos. Helteillä ne saavat kunnon hikiannokset. Peitto taas saa olla jo osin riekaleina, ennenkuin vaihdan uuteen. Vanupeitot kestää yleensä pesun, kunnes kangas menee puhki ja pumpulit alkaa tosiaan leviämään pitkin petiä.