Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen palaamassa ulkomailta Suomeen 15 vuoden jälkeen ja mahdotonta löytää töitä "vain" ylioppilaana

Vierailija
05.02.2021 |

Minulla jäi yliopisto kesken kun sain työpaikan ulkomailta ja vain lähdin sinne eli olen pelkkä "ylioppilas". Nyt erosin miehestäni + Brexit ja haluan takaisin Suomeen. Minulla on 15 vuotta työkokemusta kansainvälisessä firmassa.

Olen nyt ollut jo muutamassa verkkotyöhaastattelussa ja tuntuu siltä, että puuttuva koulutukseni on punainen vaate kaikille.

Onko tämä Suomessa normaalia?

Olen siis asunut UK:ssa koko tämän ajan.

N37

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kans. Ne alat missä ihmisiä kaikkein eniten tarvitaan, lasten ja sairaiden hoito, "lähäriksi" pääsee kuka tahansa.

Ja kuulakärkikynän napsutteluun tarvitaan oikein maisterin paperit.

Vierailija
22/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreään puolueeseen ministeriksi pääsee helposti tuolla tutkinnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen opetusministeri on jättänyt lukion kesken eli ei ole ylioppilas......että vasemmistoliiton ministeriksi ainakin pääset.

Ja ulkoministeriksi ja pääministerin valtiosihteeriksi. noin niin kuin aluksi...

Vierailija
24/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen opetusministeri on jättänyt lukion kesken eli ei ole ylioppilas......että vasemmistoliiton ministeriksi ainakin pääset.

Ja ulkoministeriksi ja pääministerin valtiosihteeriksi. noin niin kuin aluksi...

Ja jos vain palkka kiinnostaa, ulkoministerin juoksupoikana tienaa 6000 euroa kuukaudessa. Ylioppilastutkinto eduksi, muttei välttämätön. Naiset tai yli 25-vuotiaat vähemmän nätit miehet älkööt vaivautuko.

Vierailija
25/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää hakea suorittamaan joku tutkinto loppuun. Aloita valmistautuminen nyt, älä vasta kun olet hakenut töitä turhaan vuosia.

Vierailija
26/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilas ei ole mikään ammatti. En itsekään palkkasi sellaista jolla ei ole ammattipätevyyttä

Haavisto on pärjännyt ihan hy

Vierailija
27/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on tässä maassa. Hirvittää ajatella, kuinka monia vuosituhansia suomalaiset ovat heittäneet menemään erilaisia naurettavia näennäistutkintoja suorittaessaan.

Vierailija
28/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yllättävän vaikeaa löytää töitä korkealla koulutuksellakaan.

Vierailija
29/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisten kansanedustajaksi pääsee pelkällä peruskoululla.

Vierailija
30/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut jo muutamassa verkkotyöhaastattelussa ja tuntuu siltä, että puuttuva koulutukseni on punainen vaate kaikille.

Ai että ihan "muutama haastattelu" takana?

Kuule, työnsaanti on nykyään vaikeaa jokseenkin kaikille. On, vaikka olisi tutkinto suoritettunakin (kuten minulla). "Muutama haastattelu" on aika vähän. Sinulla on sentään hyvä syy esittää, miksi tutkinnon suorittaminen jäi, eli työllistyminen ulkomaille.

Sinun kannattaa haastattelussa suoraan kysyä asiaa, eli että olisivatko mahdollisuutesi paremmat, jos tutkinto löytyisi. Ja kohtahan alkaa taas haku korkeakouluihin, joten kannattaa myös hakea ja koettaa saada tutkinto valmiiksi. Vaikka olisit "vain" opiskelija, annat työnantajalle ainakin kuvan, että et jää paikoillesi odottelemaan, vaan haluat kehittyä.

Vierailija
31/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo voi tulla jollekulle yllätyksenä? Eihän ylioppilastutkinto valmista yhtään mihinkään, ei mihinkään ammattiinkaan. Pelkkä ylioppilas ei ole yhtään mitään.

Vierailija
32/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista näyttötutkintomahdollisuus. Joku koulutustodistus kannattaa olla tai sitten todella vahva näyttö osaamisesta.

Vierailija
33/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi ystävä työllistyi 90-luvulla ylioppilastutkintotodistuksella erääseen työpaikkaan, ja on edennyt siellä vuosikymmenten aikana ihan hyvään asemaan ilman mitään muita tutkintoja. Suomessa tosi harvinaista, en ole kuullut yhdestäkään toisesta tapauksesta.

Ennen vanhaanhan tämä oli yleistä.

Nykyään ainakin kaikkiin julkisiin virkoihin/töihin on olemassa tutkintokriteerit, joita ei voi kiertää. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää yksityinen sektori. Kilpailu paikoista on kovaa.

Mahdollisesti jossain maaseudulla voisi onnistaa, missä ei ole niin paljon muuta työvoimaa.

Vierailija
34/34 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit tuossa firmassa? Mihin tyssää se työnhaku kun haet samantyyppisiä töitä? Ohjelmistojen osaamiseen? Miten olisi merkonomitutkinto (voi opiskella myös monimuoto-opetuksena ja tehdä töitä) tai myynnin ammattitutkinto tai mitä se nyt sitten onkin, millaista työtä haet?

Tuskin siis olet nyt tehnyt vuosia sellaista työtä, johon tarvitsee nimenomaan korkeakoulututkintoa, joten siksi nämä ehdotukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän