Riskiryhmään kuuluvien alle 70-vuotiaiden rokotusjärjestys on julkaistu
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Olisin luullut, että 1-diabetes on I-ryhmässsä ja 2-diabetes (lääkehoitoinen) II-ryhmässä, mutta onkin toisin päin eli kakkoset ensin.
Kaikki mun tuntemani - ja heitä on useampia - 1. tyypin diabetesta sairastavat ovat muuten varsin terveitä ja hyväkuntoisia. Eivät ole ylipainoisia, syövät terveellisesti, harrastavat enemmän tai vähemmän aktiivisesti liikuntaa jne. Sen sijaan 2. tyypin diabetesta sairastavat ovat ainakin jonkin verran ylipainoisia, ruokailutavat eivät kovin terveelliset, liikunnan määrä vähäinen jne. Ei siis mikään ihme, jos sairaalahoitoon on joutunut enemmän 2. tyypin diabeetikkoja kuin 1. tyypin diabeetikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tässä sitten todistetaan että on joku noista sairauksista. Mullakin vain jostain oma kannasta saattaa löytyä lääkäkäynneistä merkintöjö, joissa diagnoosi. Sellainen kourassako sitten mennään rokotusta hakemaan?!
Vai pitääkö olla joku sellainen ”virallinen diagnoosi” jossain. Itsellä siis lääkärinlausuntoja eri käynneiltä joissa vaan lukee J45.9 Määrittämätön astma ja päivittäin lääke käytössä. Mutta ei mulla mitään ”todistusta” ole.
Ajanvarauksellahan noi rokotukset toimii. Ehkä siinä aikaa varatessa he tarkistavat atk:sta?
Oisko niin että terveydenhuollon henkilöt näkevät helposti jonkin diagnoosilistan hetun avulla
Kela kortissa numero jos on joku diagnisoitu sairaus kuten astma.
Mun astma diagnosoitu vasta viime syksynä. Olisiko mun pitänyt jonnekin Kelalle tästä siis ilmoittaa?
Maksatko kalliit astmalääkkeet ihan itse, ilman Kela-tukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tässä sitten todistetaan että on joku noista sairauksista. Mullakin vain jostain oma kannasta saattaa löytyä lääkäkäynneistä merkintöjö, joissa diagnoosi. Sellainen kourassako sitten mennään rokotusta hakemaan?!
Vai pitääkö olla joku sellainen ”virallinen diagnoosi” jossain. Itsellä siis lääkärinlausuntoja eri käynneiltä joissa vaan lukee J45.9 Määrittämätön astma ja päivittäin lääke käytössä. Mutta ei mulla mitään ”todistusta” ole.
Ajanvarauksellahan noi rokotukset toimii. Ehkä siinä aikaa varatessa he tarkistavat atk:sta?
Oisko niin että terveydenhuollon henkilöt näkevät helposti jonkin diagnoosilistan hetun avulla
Mun astma diagnosoitu vasta viime syksynä. Olisiko mun pitänyt jonnekin Kelalle tästä siis ilmoittaa?
Olen ihan hukassa tän kanssa kun työterveydestä heitettiin pihalle (eivät hoida pitkäaikaissairauksia). Ja en saanut mitään ohjeita sieltä, mitä pitäisi tehdä. Mistä sellaisen b-lausunnon nyt saan kun työterveys ei sitä kirjoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hukassa tän kanssa kun työterveydestä heitettiin pihalle (eivät hoida pitkäaikaissairauksia). Ja en saanut mitään ohjeita sieltä, mitä pitäisi tehdä. Mistä sellaisen b-lausunnon nyt saan kun työterveys ei sitä kirjoita?
Siltä lääkäriltä, joka teki sulle astmadiagnoosin.
Keuhkoastmaa pidetään erityiskorvaukseen oikeuttavana vaikeana ja pitkäaikaisena sairautena sekä lapsilla että aikuisilla, kun säännöllinen keuhkoputkien tulehdusta vähentävä lääkitys on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoastmaa pidetään erityiskorvaukseen oikeuttavana vaikeana ja pitkäaikaisena sairautena sekä lapsilla että aikuisilla, kun säännöllinen keuhkoputkien tulehdusta vähentävä lääkitys on kestänyt vähintään 6 kuukautta ja jatkuu edelleen.
Kiitos, tämä oli se mitä muistelin eli en voi vielä saada korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kuuluu ryhmään 1 diabeteksen vuoksi. Itse olen ryhmässä 2, koska astma edellyttää jatkuvaa päivittäistä lääkitystä. Kortisonitabletteja olen käyttänyt viimeksi yli vuosi sitten, koska etätyöhön siirtyminen vähensi muita infektioita, jotka puolestaan pahentavat astmaa.
Sitä jäin miettimään, että miten ihmeessä porukasta seulotaan esiin vaikka nyt astmaatikot? Kelassa on tieto siitä, että mulla on astma (ja miehellä diabetes), kun asiasta on koodi myös Kelakortissa. Mutta eihän se Kelakortin koodi kerro taudin vaikeusasteesta ja hankaluudesta mitään.
Kuvittelisi olevan melkoinen duuni vääntää vielä erikseen Omakannasta esiin tieto lääkityksen tarpeesta. Mun astmani on keskivaikea. Tämä on vakuutusyhtiön luokitus, koska astmani on työperäinen (ammattiastma). Mutta ei se missään kannassa lue.
No - sama se. Joskus se rokote annetaan.
Mun käsittääkseni reseptit näkee Kannasta aika helposti. Eli ei ole melkoista duunia etsiä sitä, ellei sulla nyt sitten satu olemaan satoja reseptejä. Kuitenkinhan se rokotuksen antaminen pitää kirjata Kantaan, niin siinä samallahan ne reseptit vilkaisee.
Eiköhän sinne rokotukseen pidä ensin kutsua ennen kuin siitä merkintä tehdään. Ihmettelyni liittyi siihen, että astmani on diagnosoitu vuonna kirves ja miekka ihan muualla kuin, missä asun . Kannassa toki näkyvät käyttämäni lääkkeet. Mutta ei kai niitä rokotettavia sumarissa haeta. Että löytyykö henkilöitä X-Xn, jotka vetää esim. Spirivaa, Alvescoa ja Ventolinea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin luullut, että 1-diabetes on I-ryhmässsä ja 2-diabetes (lääkehoitoinen) II-ryhmässä, mutta onkin toisin päin eli kakkoset ensin.
Kaikki mun tuntemani - ja heitä on useampia - 1. tyypin diabetesta sairastavat ovat muuten varsin terveitä ja hyväkuntoisia. Eivät ole ylipainoisia, syövät terveellisesti, harrastavat enemmän tai vähemmän aktiivisesti liikuntaa jne. Sen sijaan 2. tyypin diabetesta sairastavat ovat ainakin jonkin verran ylipainoisia, ruokailutavat eivät kovin terveelliset, liikunnan määrä vähäinen jne. Ei siis mikään ihme, jos sairaalahoitoon on joutunut enemmän 2. tyypin diabeetikkoja kuin 1. tyypin diabeetikkoja.
Ihan sama havainto. Miehelläni ja muutamalla tutulla 1-tyypin diabetes. Hyvin hoikkia, urheilullisia ja säntilliset elintavat. Mutta tosiaan kohonnut riski vakaville jälkitaudeille diabeteksen takia. Ja sit nämä tutut 2-tyypin keissit on vankasti ylipainoisia ja kaikenlaista muuta kremppaa heillä kanssa. Ruokailutavat diplomaattisesti sanottuna epäterveelliset.
Itsehän olen normi plösö mutta terve sohvaperuna. Kattellaan sitä rokotusta sitten syssymmällä. Kerkeen odotteleen sitä täällä sohvalla vauvapalstaillen.
Vierailija kirjoitti:
Eli kotona makaava sairaalloisen ylipainoinen sohvaperuna saa rokotteen ennen normaalipainoista, perustervettä opettajaa tai varhaiskasvattajaa. Reilukerhosta päivää.
Läskien rokottaminen tulee meille veronmaksajille kuitenkin halvemmaksi kuin niiden teho-osastolla makuuttaminen. Onko kumpikaan vaihtoehto reilu, siihen en ota kantaa.
Ei tosiaan saa astmalääkkeisiin erityiskorvausta ennen kuin on puoli vuotta ollut käyttöä ja siltikin pitää moni muukin kriteeri b- lausunnossa täyttyä että korvauksen saa. Mutta ei kai tällä silti pitäisi olla mitään tekemistä rokotuksen saamiseen?
Kuulun ryhmään 1 vaikea-asteisen munuaisten vajaatoiminnan ja synnynnäisen munuaissairauden takia. En ymmärrä, miten joku voi olla kateellinen tästä. Olisin paljon mieluummin terve ja saisin rokotuksen viimeisenä. Vajaatoiminnan lisäksi minulla on liitännäisairautena verenpainetta, anemia, lisäkilpirauhasen liikatoiminta, luustosairaus. Riskinä sydän- ja verisuonisairaudet ja varhainen kuolema. Ikä alle 40.
Uo