Riskiryhmään kuuluvien alle 70-vuotiaiden rokotusjärjestys on julkaistu
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tässä sitten todistetaan että on joku noista sairauksista. Mullakin vain jostain oma kannasta saattaa löytyä lääkäkäynneistä merkintöjö, joissa diagnoosi. Sellainen kourassako sitten mennään rokotusta hakemaan?!
Vai pitääkö olla joku sellainen ”virallinen diagnoosi” jossain. Itsellä siis lääkärinlausuntoja eri käynneiltä joissa vaan lukee J45.9 Määrittämätön astma ja päivittäin lääke käytössä. Mutta ei mulla mitään ”todistusta” ole.
Ajanvarauksellahan noi rokotukset toimii. Ehkä siinä aikaa varatessa he tarkistavat atk:sta?
Oisko niin että terveydenhuollon henkilöt näkevät helposti jonkin diagnoosilistan hetun avulla
Kela kortissa numero jos on joku diagnisoitu sairaus kuten astma.
Mun astma diagnosoitu vasta viime syksynä. Olisiko mun pitänyt jonnekin Kelalle tästä siis ilmoittaa?
Ei. Jos sulla on jatkuva lääkitys, niin kyllä ne hoitajat Kannasta näkee astmalääkereseptin.
-sivusta
Totta! Jotenkin muistelin että tuon Kela-jutun saa hakea vasta kun lääkitys on ollut 6kk, joten en ole vielä asiaa edes sen kummemmin selvittänyt
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitain tuntuu niin harmittavan ettei kuulu riskiryhmään eikä pääse ennen muita rokotettavaksi. Eikös perusterveet rokoteta sitten heti tuon 2. riskiryhmän jälkeen eli käytännössä voi olla rokotuksessa vain päivä eroa tai viikko. Vaikka ois kuukausikikin niin eihän se ole juuri mitään, kun onhan tässä vuosi odotettu.
Ehkä just tuosta syystä, että kun tässä on jo vuosi odotettu. Silloin viikkokin voi tuntua juhlalta!
Mies kuuluu ryhmään 1 diabeteksen vuoksi. Itse olen ryhmässä 2, koska astma edellyttää jatkuvaa päivittäistä lääkitystä. Kortisonitabletteja olen käyttänyt viimeksi yli vuosi sitten, koska etätyöhön siirtyminen vähensi muita infektioita, jotka puolestaan pahentavat astmaa.
Sitä jäin miettimään, että miten ihmeessä porukasta seulotaan esiin vaikka nyt astmaatikot? Kelassa on tieto siitä, että mulla on astma (ja miehellä diabetes), kun asiasta on koodi myös Kelakortissa. Mutta eihän se Kelakortin koodi kerro taudin vaikeusasteesta ja hankaluudesta mitään.
Kuvittelisi olevan melkoinen duuni vääntää vielä erikseen Omakannasta esiin tieto lääkityksen tarpeesta. Mun astmani on keskivaikea. Tämä on vakuutusyhtiön luokitus, koska astmani on työperäinen (ammattiastma). Mutta ei se missään kannassa lue.
No - sama se. Joskus se rokote annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies kuuluu ryhmään 1 diabeteksen vuoksi. Itse olen ryhmässä 2, koska astma edellyttää jatkuvaa päivittäistä lääkitystä. Kortisonitabletteja olen käyttänyt viimeksi yli vuosi sitten, koska etätyöhön siirtyminen vähensi muita infektioita, jotka puolestaan pahentavat astmaa.
Sitä jäin miettimään, että miten ihmeessä porukasta seulotaan esiin vaikka nyt astmaatikot? Kelassa on tieto siitä, että mulla on astma (ja miehellä diabetes), kun asiasta on koodi myös Kelakortissa. Mutta eihän se Kelakortin koodi kerro taudin vaikeusasteesta ja hankaluudesta mitään.
Kuvittelisi olevan melkoinen duuni vääntää vielä erikseen Omakannasta esiin tieto lääkityksen tarpeesta. Mun astmani on keskivaikea. Tämä on vakuutusyhtiön luokitus, koska astmani on työperäinen (ammattiastma). Mutta ei se missään kannassa lue.
No - sama se. Joskus se rokote annetaan.
Mun käsittääkseni reseptit näkee Kannasta aika helposti. Eli ei ole melkoista duunia etsiä sitä, ellei sulla nyt sitten satu olemaan satoja reseptejä. Kuitenkinhan se rokotuksen antaminen pitää kirjata Kantaan, niin siinä samallahan ne reseptit vilkaisee.
Viime vuosi jankutettiin, että cpap laitteen käyttäjät (vaikea uniapnea), ei kuulu riskiryhmään, koska se ei ole keuhkosairaus vaan rakenteellinen vika. Ja tadaa, siellähän se listassa onkin. Google kertoo, että asiasta on tiedetty jo marraskuussa. Eipä näkynyt korona testi apissa joulukuussa riskiryhmävalikossa, eikä thl:n sivuilla.
Että eikun ffp2 maskeja ostamaan, 'tana.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosi jankutettiin, että cpap laitteen käyttäjät (vaikea uniapnea), ei kuulu riskiryhmään, koska se ei ole keuhkosairaus vaan rakenteellinen vika. Ja tadaa, siellähän se listassa onkin. Google kertoo, että asiasta on tiedetty jo marraskuussa. Eipä näkynyt korona testi apissa joulukuussa riskiryhmävalikossa, eikä thl:n sivuilla.
Että eikun ffp2 maskeja ostamaan, 'tana.
No ei astmaatikkojenkaan pitänyt kuulua riskiryhmään, jos hoito on tasapainossa. Mulla on tasapainossa, mutta se vaatii sen päivittäisen lääkityksen. Eli nyt oonkin yhtäkkiä riskiryhmää. Ffp2-maskeja en edes pysty pitämään. Astmakohtaus iskee ne päässä. Jos ei kirurginmaskit riitä, niin sitten ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä todella lihavien rokotekadehtijat niitä samoja jotka vihreinä kateudesta raivosivat köyhien epidemiakorvauksesta ja työttömien elämän ihanuudesta?
On varmaan vielä surkeampaa elämää teillä kuin yhdelläkään köyhällä tai lihavalla tuossa loputtomassa katkeruudessa sekä vihassa.
En kadehdi mutta vituttaa, että makaamalla ja mässyttämällä itsesi sairaaksi, saat rokotteen kuin Manulle illallinen. Muutenkin me muut maksamme kaikkien näiden lihavien, tupakoitsijoiden ja juoppojen sairaskulut, vaikka tieten tahtoen sairastuttavat itsensä.
Kai jotkut lihavat ovat niin nerokkaan ihania, että saavat maksettua omat sairaskulunsa. Tulee mieleen eräskin työttömiä halveksiva kokoomuspoliitikko.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu vissiin minäkään. Ms-tauti on, muttei lääkitystä siihen.
Vastaankin itselleni. Katsoin THL- ohjeistuksen, niin kuulun ryhmään kaksi.
Kuulun 2. ryhmään, mutta en minä uskalla tuota rokotetta kyllä ottaa juuri tuon autoimmuunisairauteni vuoksi. Kiitos, jään odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä 70-80 - vuotiaat?
Tämä lista koski sairauden vuoksi riskiryhmläisiä, tottakai muuten mennään ikjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu riskiryhmiin. Puoliso kuuluu.
Tässä tulee ongelma, että hän saa rokotteen, ja alkaa elää kuin ellun kana, ja tuo taudin kotiin:(
Miksi ihmeessä alkaisi? Minäkin olen saanut työni takia myös tehosteen, mutta eipä tuo ole vielä lisävapauksia elämään tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko rasitusastmaa sairastava riskiryhmään? Sekavia ohjeistuksia, sanotaan että jos astma on huonossa tasapainossa niin se tarkoittaa että kuuluu ryhmään 2.
Miten se määritellään, että astma huonossa tasapainossa? En ymmärrä. Olisi riittänyt, että pelkkä astma olisi syy ottaa rokote....
Jos otat aamuin illoin kortisonipohjaista lääkettä (esim inhaloitava becklomet), niin kuulut. Jos pärjäät pääasiassa ilman lääkitystä, niin silloin et.
Minulla on uniapnea, mutta ei vaikeaksi luokiteltu, eli en kuulu luokittelun mukaan riskiryhmiin. Itse olen eri mieltä ja pelkään kovasti, että korona olisi minulle suuri riski, koska normaalit flunssatkin ottavat aina tosi koville ja kestävät viikkotolkulla.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten tässä sitten todistetaan että on joku noista sairauksista. Mullakin vain jostain oma kannasta saattaa löytyä lääkäkäynneistä merkintöjö, joissa diagnoosi. Sellainen kourassako sitten mennään rokotusta hakemaan?!
Vai pitääkö olla joku sellainen ”virallinen diagnoosi” jossain. Itsellä siis lääkärinlausuntoja eri käynneiltä joissa vaan lukee J45.9 Määrittämätön astma ja päivittäin lääke käytössä. Mutta ei mulla mitään ”todistusta” ole.
Suomessa systeemi toimii. On rekisteri jossa on diagnoosit ja tiedetään lääkkeet. Et sinä tarvitse todistuksia. Sinut kutsutaan rokotukseen.
Tämä on syy miksi Suomi tulee selbiämään rokotuksista huippuhyvin.
Ps. Ja tästä syystä tupakointi ei kelpaa syyksi. Ei ole rekisterissä diagnoosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitain tuntuu niin harmittavan ettei kuulu riskiryhmään eikä pääse ennen muita rokotettavaksi. Eikös perusterveet rokoteta sitten heti tuon 2. riskiryhmän jälkeen eli käytännössä voi olla rokotuksessa vain päivä eroa tai viikko. Vaikka ois kuukausikikin niin eihän se ole juuri mitään, kun onhan tässä vuosi odotettu.
Ehkä just tuosta syystä, että kun tässä on jo vuosi odotettu. Silloin viikkokin voi tuntua juhlalta!
Ei. Vaan sama ilmiö kuin miksi thl ilmoitti tänään vai 7 tartunntaa kun pitäisi olla 10!!@
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajanvarauksellahan noi rokotukset toimii. Ehkä siinä aikaa varatessa he tarkistavat atk:sta?
Oisko niin että terveydenhuollon henkilöt näkevät helposti jonkin diagnoosilistan hetun avulla
Kela kortissa numero jos on joku diagnisoitu sairaus kuten astma.
Mun astma diagnosoitu vasta viime syksynä. Olisiko mun pitänyt jonnekin Kelalle tästä siis ilmoittaa?
Ei. Jos sulla on jatkuva lääkitys, niin kyllä ne hoitajat Kannasta näkee astmalääkereseptin.
-sivusta
Totta! Jotenkin muistelin että tuon Kela-jutun saa hakea vasta kun lääkitys on ollut 6kk, joten en ole vielä asiaa edes sen kummemmin selvittänyt
No älä muostele! Kelakorvattavuus on eri asia kuin sairaskertomus. Kelakorvattavuus tulee lääkkeisiin ihan heti, ei rarvitse ilmoittaa.
Ja kunnat tietää meidän taudit ja osaa kutsua rokotuksiin. Kanta!
Vierailija kirjoitti:
Kuulun 2. ryhmään, mutta en minä uskalla tuota rokotetta kyllä ottaa juuri tuon autoimmuunisairauteni vuoksi. Kiitos, jään odottelemaan.
Onko sulla jolu hyvin erikoinen autoimmuunisairau? Yleensähän autoimmuunisairauksia sairastaville juuri suositellaan kaikki ylimääräisetkin rokotukset.
Mistä sen nyt sitten tietää onko keuhkosairaus vaikea vai ei. Kun ei ole mikään yleinen, esim. astma tai copd.
Olisin luullut, että 1-diabetes on I-ryhmässsä ja 2-diabetes (lääkehoitoinen) II-ryhmässä, mutta onkin toisin päin eli kakkoset ensin.