Puutarhan elinvoimaiset perennat? (tarha-alpi jne)
Mitä muita yli 20cm korkeita perennoja tiedätte, jolla on tarha-alpin tapaan paljon leviämisintoa? Peitto- ja tuoksukurjenpolven jo tiedän. Aukinkoinen paikka, melko hiekkapitoinen maa jota saan parannettua mullalla. Ehdotuksia?
Kommentit (33)
Myös lehtosinilatva on kaunis ja kestävä perenna.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä joista ei pääse millään eroon, esim. poimulehti. Kannattaa facessa puutarharyhmässä kysyä mistä kukasta et pääse eroon joka valtaa sun penkit, sieltä saat vastauksia vaikka kuinka. Tosin kaikilla ei kaikki leviä, mulla esim. tuo syysleimu on aina ollut aika huonoa leviämään, edellisessä pihassa jopa kitui ja kuoli, en tiedä syytä, nykyisessä pihassa olen niitä aika montaa väriä laittanut eri kohtiin, mutta eivät kyllä leviä. Kurjenpolvet, muutkin kuin tuoksu tai peitto, mulla on myös sellaisia jotka yleensä pysyy hengissä ja leviää, ja niitä on erikorkuisia ja eri värisiä.
Syysleimu tarvitsee kalkituksen ja varmaan kuohkeampaa maata, että leviää. Ja viihtyy auringossa. Eräällä aurinkoisella tontilla oli laitettu betonilaatat estämään syysleimun leviäminen. Kasvoivat ja kukkivat hoitamatta siinä 10v. ilman ongelmia.
Vaimon puutarha rehottaa joka suuntaa entiseen tyyliin...Kävin juuri katsomassa.
Jos on tilaa, laittaisin ap:na tyrnipensaita. Leviää ainakin niin prkleesti. Jos pitää matalina niin tyrni olisi tosiaan hyvä vaihtoehto. Todella kaunis ja hienostunut, marjat superfoodia.
Akileijat! Nehän kestävät samalla paikalla sukupolvesta toiseen ja leviävät siemenestä. Yritän itse saada niitä lisääntymään pihalla. Meillä on niitä vanhastaan, mutta haluan niitä lisää.
Mainiointa niissä on se, että ne kukkivat alkukesästä. Yleensähän perennat kukkivat vasta loppukesästä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Jos on tilaa, laittaisin ap:na tyrnipensaita. Leviää ainakin niin prkleesti. Jos pitää matalina niin tyrni olisi tosiaan hyvä vaihtoehto. Todella kaunis ja hienostunut, marjat superfoodia.
Tyrnin lisäksi makeasinikuusama on nätti hyötypehko, eikä kasva muistaakseni korkeaksi. Marjat syötäviä, todella vitamiinipitoisia, sinisiä ja jännän pitkulaisia. Ei tarvitse hapanta maata ja muutenkin helppohoitoinen, sekä pakkasenkestävä. Lajikkeita on useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyrnin lisäksi makeasinikuusama on nätti hyötypehko, eikä kasva muistaakseni korkeaksi. Marjat syötäviä, todella vitamiinipitoisia, sinisiä ja jännän pitkulaisia. Ei tarvitse hapanta maata ja muutenkin helppohoitoinen, sekä pakkasenkestävä. Lajikkeita on useampia.
Makeasinikuusamaa mainostetaan nyt myös harhaanjohtavasti hunajamarjan nimellä - kannattaa muistaa että kuusama- (lonicera-) suvussa on myrkyllisiä lajeja!!!
"Kuusaman marjoissa on sinihappoa tuottavia ksylosteeeniyhdisteitä ja saponiineja, jotka voivat olla pahimmillaan tappavan myrkyllisiä. "
Värimintut, päivänliljat, iirikset. Pensasruusut
Kurjenpolvia mulla on omassa pihassa varmaan 10 eri lajia
Lupiinit. Kauniita, mutta hirveitä leviämään ja hävittävät kaikki muut kukat.
Vierailija kirjoitti:
Lupiinit. Kauniita, mutta hirveitä leviämään ja hävittävät kaikki muut kukat.
Vieraslaji, ovat hävitettävien listalla.
Alkuperäiseen kysymykseen: kultatyräkki.
Liljat ovat kauniita ja kestäviä. Kuivasta ja hiekkaisesta voisi pitää siankärsämöt ( eri värisinä). Malva on myös kaunis!