Täällä oli aloitus 4€/päivä ruokaostokset eli 120€ kk.
Tämä alkoi kiinnostaa. Mitähän vinkkejä siellä olikaan?
Kommentit (44)
Sillä viitattiin erään bloggarin ruokaostoksiin. Hän tosin asuu Tukholmassa ja vieläpä puolison kanssa niin hinnat eivät ole suoraan verrannollisia suomalaissinkun ruokaostoksiin.
Kiinnostaa. Meidän perheessä syödään kaksi lämmintä ateriaa ja molemmilla aterioilla pitää olla lihaa.
Tässä vielä ketju, johon viitattiin: https://www.vauva.fi/keskustelu/4037429/virvella-menee-suurin-piirtein-…
Heittämällä.
Pakastin ja ostokset s-ketjun -60%
Ei tuohon pysty ellei huijaa itseään tai paina alle 50kg.
Helppo homma jossei käy liian monta kertaa ravintelissa.
Vierailija kirjoitti:
Virve ei ikinä päästäisi itseään paisumaan 50-kiloiseksi. Teinistä asti palvonut laihuutta ja kehunut jo vuosikymmen sitten laittavansa ruokaan kaksikymppiä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virve ei ikinä päästäisi itseään paisumaan 50-kiloiseksi. Teinistä asti palvonut laihuutta ja kehunut jo vuosikymmen sitten laittavansa ruokaan kaksikymppiä viikossa.
Ihanko totta? Kuvan perusteella näyttää melkoiselta pallo-otsalta.
No minulla tuo on pakollinen budjettini.
Yksi hyvä vinki tuolla selviytymiseen on säilytysmahdollisuus. Minulla on niin kellari kuin pakastin. Kun on paras sesonki niin säilön ( esim kasvimaalta , puutarhasta, metsästä, koska itselläni ei ole omaa pihaa olen hankkinut nuo mahdollisuudet muualta)
Sesonki ajat hyödynnän myös. Esim . joulun jälkeen usein myydään ylijäämäjuurekset. Ostan ja säilön,
Minulla taas liha ei ole mikään pakko, jos tutkii ravintosisältöjä, huomaa, että ei se ei takaa mitään ravintoarvoja. Kuitenkin itse myös pidän paljon lihasta ja syön sitä noin kerran tai kaksi viikossa.
Villiyrtit ja yrttien viljely ovat myös yksi vinkkejäni. Yrteistä ja turkkilaisesta jugurtista saa mitä mainioimmnan ja proteiiniipitoisen kastikkeen ruuille
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ylipainoinen, mutta kyllä minä 4 eurolla päivä pystyn syömään. Syön kerran päivässä, ja ateria voi olla esim, 1 nuudelipussi. Tai 8 nakkia ja 200g perunasalaattia, muutama peruna ja halpissilliä...
Täytät vatsan halvalla pastamössöllä ja syöt vitamiineja purkista. Plus auttaa jos painat 45 kiloa, et harrasta liikuntaa ja et tee fyysistä työtä.
Pärjäät kun jätät kaikki laadukkaat tuotteet ostamatta. Ostat jotain pikalihotettua antibioottikanaa ja makaronia juuresten kanssa. Halpoja ja huonolaatuisia öljyjä ja kastikkeita.
Jätät kaiken hintavamman, hyvän ja ihanan hyllyyn. Niin kuin avokadot, lohen, kunnon pihvit jne.
Vierailija kirjoitti:
Muaki kiinnostais. Tässä kuussa mulla on ruokaan 25euroa per viikko. Onneksi ei ole lapsia.
Perunaa 4 kg 3 e, porkkanaa 1 e kilo, lanttua 1, 50 kg , linssiä 440 g 2, 5 euroa , tomaattimurskaa 8 purkkia 2 , kananmunaa 2, 80 20 munaa , sipulia kilo 1, 50 . öljyä 4 , kauraryyni 90senttiä , ingmariini 2, jauho, 4 kiloa 2 auringonkukansiemenet 1, jugurtti. 3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ylipainoinen, mutta kyllä minä 4 eurolla päivä pystyn syömään. Syön kerran päivässä, ja ateria voi olla esim, 1 nuudelipussi. Tai 8 nakkia ja 200g perunasalaattia, muutama peruna ja halpissilliä...
Mutta et pysty 4 euron päiviin muutamaa vuotta ellet käy melko usein jonkun tutun luona syömässä ilmaiseksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muaki kiinnostais. Tässä kuussa mulla on ruokaan 25euroa per viikko. Onneksi ei ole lapsia.
Perunaa 4 kg 3 e, porkkanaa 1 e kilo, lanttua 1, 50 kg , linssiä 440 g 2, 5 euroa , tomaattimurskaa 8 purkkia 2 , kananmunaa 2, 80 20 munaa , sipulia kilo 1, 50 . öljyä 4 , kauraryyni 90senttiä , ingmariini 2, jauho, 4 kiloa 2 auringonkukansiemenet 1, jugurtti. 3
ja jos ei taloudesta löydy öljyä niin lanttu tai porkkana pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Kuvan perusteella näyttää melkoiselta pallo-otsalta.
Enpä ole seuraillut Virveä vuosiin, joten en tiedä miten nykyään. Mutta sitä omaa pienikokoisuuttaan on itse korostanut älyttömästi. Hänenhän juuri kannatti ostaa vaatteet Koreasta, kun hän ei ole suomalaisen kokoinen vaan pieni ja siro ja koreattarien kokoinen. Ja sitä ja tätä ei voi käyttää kun on niin kamalan massiivinen (vaate/laukku/jne) tuote pienikokoiselle ihmiselle. Ja eihän hän yltänyt sitä tekemään kun on niin pieni. Jne, jne.
(Nuoret korealaiset ovat muuten hurjan pitkiä, naisten keskipituus varmaan 175 cm. Elintason noustua ovat päätä pitempiä kuin vanhempansa. Mutta älä kerro sitä Virvelle, joka on pieni ja siro. Muistinko muuten sanoa, että Virve on pienikokoinen. 😈)
Omat vinkkini:
1. Suunnittele etukäteen, mitä aiot syödä ja yhdistele sellaisia ruokakombinaatioita yhteen, että samoista tuotteista on sitten moneen ruokalajiin. Esimerkiksi jos ostat juustoa, teet sinä viikkona esim. lasagnea ja vaikkapa pitsaa, koska juusto menee molempiin.
2. Hanki kerralla paljon perustarpeita, esim. pastaa, riisiä jne. ja sitten pitkään osteletkin lähinnä lisukkeita.
3. Osta täplätuotteita ja vältä ketjuja, joissa ruoka on kalliimpaa. Ero saattaa olla isokin. On hyvä myös muistaa, että isossa kaupassa ruoka on aina halvempaa kuin pienessä. Tämä on toki harmi, koska pikku kauppoja olisi kiva tukea.
4. Kyykistele. Esimerkiksi K-ketjun K-halpaversiotuotteet löytyvät alimmalta hyllyltä. Ai miksi? Koska katseesi osuu luontaisesti ylemmäs, joten kalliit tuotteet on aina sijoiteltu sinne, minne katseesi ensin osuu. Vältä siis juuri näitä! :) Ero saattaa olla valtava. Esimerkiksi Pirkka-tomaattimurska maksaa euron (ja moni olettaa, että Pirkka olisi halpatuote), mutta se halvin 0,30 maksava tomaattimurska on siellä alimmalla hyllyllä. :D
5. Edellä mainitusta syystä, älä mene kiireisenä tai nälkäisenä kauppaan ja pidä äly kirkkaana. Sinut houkutellaan ostamaan kallista esimerkiksi paketin asettelulla ja ulkoasulla, mutta ethän sinä sitä pakettia syö, joten tylsempi halpatuotekin kelvannee.
Budjetoin joskus vielä sinkkuna ollessani, vaikken kaupassa juossutkaan varsinaisesti tarjousten perässä. Ruoan kuukausikokonaisuus vaihteli 100 ja 150 euron välillä, 40 eurolla saan edelleen tarvittaessa viikoksi ruokaa. Esim näitä ostin aika usein:
- kaurahiutaleet
- vehnäjauhot
- kanamunat
- mehukeitto
- maustamaton jugurtti
- tavallinen jugurtti
- piimä ja maito
- tomaattimurska
- tumma soijarouhe
- joku hyvä ja riittoisa salaattikastike, esim. tomaatti-chili tai mangoraja
- tuoreet hedelmät ja vihannekset kauden ja hinnan mukaan
- pakastevihanneksista pinaattia, paprikaa, sipulia jne.
- hedelmä- tai marjapilttejä
- pähkinöitä, siemeniä (chia, pinja, auringonkukan, kurpitsa, mixit), manteleita
- leivänpäälliset, juusto ja ihan perus keittokinkku yleensä
Ei mitään ihmeellistä siis, tuohon päälle tietty lihat/muu proteiini ja ne perussetit eli voit, öljyt, mausteet sekä riisi/pasta/peruna. Näistä ei loppuviimein isoa hintaa kuukaudessa tule, vaikka niitä mättäisi kuinka. Suurin lovi lompakkoon tulee ruoanlaiton oheissälästä, eli kastikeainekset, vihannekset jne. Mitä enemmän saa tehtyä alusta asti itse, sitä parempi, ja mitä paremmin tietty saa säilöttyä, niin voi ostaa isompia pakkauksia. Pääsääntöisesti kaikesta kannattaa yksinäisenkin ostaa isoin paketti, jos sen vaan saa uppoamaan säilyvyyden puitteissa.
Söin makeaa normaalisti, mutta leivoin enemmän. Esim. satsi kahvikehriä on halpa ja helppo tehdä, riittää pitkään kun voi pakastaa ja käy vierasvaraksi, samoin peltipiirakat. Myös osan leivistä tein itse, esim. kaurapatongista pätkä on hyvä välipala tai lounas salaatin kanssa. Jonkunlainen päivän ruokalista voisi näyttää vaikka tältä, useampi vaihtoehto:
AAMUPALA
1. pinaatti-sipuli-paprika-munakas + tuore hedelmä
2. pari palaa leipää, levite, leikkele ja jotain kausikasvista pätkä/pala
3. perus kaurapuuro, kylkeen mehukeitto tai ihan vaan voisilmä
LOUNAS
1. pari desiä jugurttia + desi soijarouhetta, leipä ja hedelmä
2. reilu salaatti (paria eri salaattilaatua, jotain hedelmää, liha, mulla yleensä broisku, siemeniä ja kastike)
3. tuorepuuro (kaurahiutale, piimä tai jugu, chiansiemen, mehukeitto ja tarvittaessa vähän hunajaa kaveriksi)
VÄLIPALA
hedelmä, piltti, pähkinöitä, joskus se soijarouhejugurtti, harvemmin joku pikainen einesleipä
PÄIVÄLLINEN
1. nuudeliwokki pannulla, broiskua tai vaikka oumphia proteiiniksi
2. joku keitto, jauheliha, siskonmakkara tai nakki esim.
3. lasagne tai uunipastavuoka, siis spagettia jauhelihaa tomaattikastiketta ja kermaa + juustoraaste
ILTAPALA
ihan simppeli, pari hedelmää, joku leipä, puuro, pari näkkäriä...
Juomaksi maito tai vesi, koitin joskus hypätä smoothiekelkkaan mutta ei jäänyt tavaksi. Hyviä nekin kyllä on, ja huokeita kunhan ostaa ainekset mahdollisimman luonnollisina eikä niitä valmispusseja missä on koko setti nestettä vaille. Ylläolevalla setillä viikon lounaat esimerkiksi maksaa alle vitosen, kunhan järkevästi suunnittelee.