Perintövero
Miksi jo kertaalleen verotettua omaisuutta verotetaan etenkin kun suomalaiset suvut ovat niin köyhiä. Keskimääräinen perintö on onnettomat 20 000 koko eliniän kerätty omaisuus. Miksi ei anneta sukujen vähitellen vaurastua jo?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taas palkkatulosta ei tulisi periä veroa ollenkaan. Perintö on ilman omaa panosta saatua tuloa ja siitä pitäisi maksaa veroa 50% vähintään.
Jos saisin yllättäen miljoonan perinnön En panisi pahakseni vaikka siitä otettaisiin 500 000 perintöveroa.
jos jollakin ei ole rahaa maksaa perintöveroa,niin siitähän pääsee sillä tavalla eroon, kun ei ota perintöä vastaan.
Perintöverosta marisevat pitävät oikeudenmukaisena jos 3000 euron palkasta peritään 30% veroa.
Mutta kolmen sadan tuhannen euron perinnöstä ei voisi missään tapauksessa maksaa 30 prosenttia veroa.
Aika hassua logiikkaa näillä perintö miljonääreillä!Jos ihmiselle on tulossa iso perintö, hän on tottunut todennäköisesti saamaan paljon ilmaiseksi lapsesta lähtien. Ei sellainen ihminen ajattele reiluutta vaan omaa napaa.
Vit tu sinä olet tyhmä aasi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella sukupolvella on velvollisuus ansaita itse vaurautensa. Perintöveroksi 100 %.
Ok. Mikä pykälä, mikä momentti?
25% eläkemaksu palkasta on aika suuri, kun se menee nykyisten eläkeläisten elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella sukupolvella on velvollisuus ansaita itse vaurautensa. Perintöveroksi 100 %.
Ja sitten joku elämäntapatyötön muuttaa vanhemmiltasi jääneeseen asuntoon ja käyttää teidän kodin tavaroita, koska valtio sosialisoi omaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jo kertaalleen verotettua omaisuutta verotetaan
Koska se perittäessä siirtyy jonkun toisen haltuun, jonkun, joka ei vielä ole siitä veroa maksanut.
Kun muutama vuosi sitten perin isäni, sain rahaa, jonka eteen en ollut tehnyt mitään. En minä siitä ollut mitään vielä maksanut, se oli minun tililläni omaisuutta, josta en ollut vielä kertaakaan maksanut veroa, kunnes maksoin perintöveron.
Kaikki verotetaan moneen kertaan.
Aina verotetaan, kun joku hyötyy. Ajattele nyt, olet jo maksanut palkastasi veroa. Kun käytän palkkarahojasi kaupassa, miksi sinun pitää ostoksissasi maksaa vielä arvonlisävero, vaikka olet kertaalleen verot jo maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taas palkkatulosta ei tulisi periä veroa ollenkaan. Perintö on ilman omaa panosta saatua tuloa ja siitä pitäisi maksaa veroa 50% vähintään.
Jos saisin yllättäen miljoonan perinnön En panisi pahakseni vaikka siitä otettaisiin 500 000 perintöveroa.
jos jollakin ei ole rahaa maksaa perintöveroa,niin siitähän pääsee sillä tavalla eroon, kun ei ota perintöä vastaan.
Perintöverosta marisevat pitävät oikeudenmukaisena jos 3000 euron palkasta peritään 30% veroa.
Mutta kolmen sadan tuhannen euron perinnöstä ei voisi missään tapauksessa maksaa 30 prosenttia veroa.
Aika hassua logiikkaa näillä perintö miljonääreillä!
Perinnöstä on vaikea luopua jos on alaikäisiä lapsia. Perintö menee seuraavalle sukupolvelle harmiksi. Jos siis perii sellaista mistä vaikea päästä eroon.
Nykypäivänä on kyllä ongelmana se, että perii jonkun lahon talon tai kerrostalokämpän muuttotappioalueelta. Siinä on joku laskennallinen arvo, joka pitää maksaa ja sen päälle vuotuiset kiinteistöverot / yhtiövastikkeet. Kukaan ei huoli sitä edes ilmaiseksi. Voisikohan koko roskan lahjoittaa valtiolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun pitäisi saada ehkä mittavakin omaisuus ilmaiseksi?
Mutta, jos koskisi omaa perintöäsi, olisi ihan jees saada se ilmaiseksi - eikös? Sitähän minäkin...
Kyllä maksan riemusta kiljuen perintöverot, kaikki mitä jää on ilmaista rahaa tai omaisuutta
Ei kenenkään ole pakko ottaa perintöä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten joku elämäntapatyötön muuttaa vanhemmiltasi jääneeseen asuntoon ja käyttää teidän kodin tavaroita, koska valtio sosialisoi omaisuuden?
Mutta jospa valtion ei sitten tarvitse sosialisoida mitään esimerkiksi palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se perittäessä siirtyy jonkun toisen haltuun, jonkun, joka ei vielä ole siitä veroa maksanut.
Kun muutama vuosi sitten perin isäni, sain rahaa, jonka eteen en ollut tehnyt mitään. En minä siitä ollut mitään vielä maksanut, se oli minun tililläni omaisuutta, josta en ollut vielä kertaakaan maksanut veroa, kunnes maksoin perintöveron.
Aina verotetaan, kun joku hyötyy. Ajattele nyt, olet jo maksanut palkastasi veroa. Kun käytän palkkarahojasi kaupassa, miksi sinun pitää ostoksissasi maksaa vielä arvonlisävero, vaikka olet kertaalleen verot jo maksanut?
Onhan tämä järjestelmä aika naurettava. Esimerkkinä: Isoisäni kuoli ja lapsensa perivät omakotitalon. Siitä maksettiin perintöverot (yksi sisaruksista otti itselleen sovitusti). Meni vuosi ja tämä sisar kuoli lapsettomana. Sama talo palasi sisaruksille ja taas maksettiin perintövero samasta talosta.
Ei kovin oikeudenmukaista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä järjestelmä aika naurettava. Esimerkkinä: Isoisäni kuoli ja lapsensa perivät omakotitalon. Siitä maksettiin perintöverot (yksi sisaruksista otti itselleen sovitusti). Meni vuosi ja tämä sisar kuoli lapsettomana. Sama talo palasi sisaruksille ja taas maksettiin perintövero samasta talosta.
Ei kovin oikeudenmukaista kyllä.
Perintö- ja lahjaverolain mukaan, jos kahden vuoden kuluessa sattuu kaksi tai useampia kuolemantapauksia, joiden johdosta olisi suoritettava perintöveroa samasta omaisuudesta, veroa maksetaan vain kerran.
Joko sinä huijaat tai teitä huijattiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut maksamaan muutamat perintöverot saamatta mitään. Siis joskus saan ehkä sen perinnönkin, mutta mutta..
Ensimmäisen kerran kun äitini kuoli ja jouduin maksamaan omakotitalon puolikkaasta verot mihin isäni jäi asumaan. Olin opiskelija silloin. Perisin siis talon puolikkaan missä leskellä ikuinen asumisoikeus.
Toisen kerran jouduin maksamaan kun toinen isovanhempani menehtyi. Heillä oli keskinäinen testamentti joten perijät eivät saanet mitään, paitsi tietysti perintöverot.
Myös se on epäkohta, että tietää perintöä olevan tulossa vaikka vuoden päästä, mutta ne perintöverot napsahtavat maksettavaksi aikaisemmin. Tähän ei verottaja anna armahdusta vaan on maksettava. Koettu tämäkin.
ET JOUTUNUT maksamaan isovanhempasi menehtymisen jälkeen! Jos isovanhemmillasi oli keskinäinen testamentti, niin veron maksoi testamentin edun saaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut maksamaan muutamat perintöverot saamatta mitään. Siis joskus saan ehkä sen perinnönkin, mutta mutta..
Ensimmäisen kerran kun äitini kuoli ja jouduin maksamaan omakotitalon puolikkaasta verot mihin isäni jäi asumaan. Olin opiskelija silloin. Perisin siis talon puolikkaan missä leskellä ikuinen asumisoikeus.
Toisen kerran jouduin maksamaan kun toinen isovanhempani menehtyi. Heillä oli keskinäinen testamentti joten perijät eivät saanet mitään, paitsi tietysti perintöverot.
Myös se on epäkohta, että tietää perintöä olevan tulossa vaikka vuoden päästä, mutta ne perintöverot napsahtavat maksettavaksi aikaisemmin. Tähän ei verottaja anna armahdusta vaan on maksettava. Koettu tämäkin.ET JOUTUNUT maksamaan isovanhempasi menehtymisen jälkeen! Jos isovanhemmillasi oli keskinäinen testamentti, niin veron maksoi testamentin edun saaja.
Ilmeisesti se oli hallintaoikeustestamentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös se on epäkohta, että tietää perintöä olevan tulossa vaikka vuoden päästä, mutta ne perintöverot napsahtavat maksettavaksi aikaisemmin. Tähän ei verottaja anna armahdusta vaan on maksettava. Koettu tämäkin.ET JOUTUNUT maksamaan isovanhempasi menehtymisen jälkeen! Jos isovanhemmillasi oli keskinäinen testamentti, niin veron maksoi testamentin edun saaja.
Ilmeisesti se oli hallintaoikeustestamentti
Joo, kirjoittaja ilmeisesti tarkoittaa hallintaoikeustestamenttia. Se on vihoviimeinen perinnön saajien kannalta - pitää maksaa perintöverot, mutta ei saa ennen hallintaoikeuden saajan kuolemaa senttiäkään perintöä, jolla verot maksaa. Älkää ikinä tehkö hallintaoikeustestamenttia ilman, että kirjoitatte testamenttiin määräyksen siitä, että perintöverot maksetaan kuolinpesän omaisuudesta (tai että perilliset saavat hallintaoikeuden ulkopuolista omaisuutta sen verran, että sillä maksaa perintöverot). Testamenttia kirjoitettaessa voi kyllä olla hyvät suunnitelmat siitä, miten perintöverot hoidetaan, mutta niitä ei ole välttämättä mahdollisuus toteuttaa ilman kirjallisia määräyksiä, jos esim. hallintaoikeuden saaja onkin jo dementoitunut ja edunvalvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen aloitusten tehtailua kannattaisi tarkistaa faktat.
Jos omaisuus alle 20.000€/perinnön saaja, siitä ei edes makseta perintöveroa.
Ja suurin osa suomalaista perinnönsaajista eivät maksa perintöveroa.
Mutta jos perii esim. puolet asunnosta, niin se menee heti yli tuon rajan ja siitä sitten verot...
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla voidaan myös sosiaalietuudet lopettaa. Jokaisella on velvollisuus tienata oma vaurautensa.