Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka kertaa suorat osakesijoitukseni yli 50 k

Vierailija
03.02.2021 |

Tyytyväinen olen. Vasta vuoden sijoittanut suoriin osakkeisiin ja alkuvuodesta tein omia tyhmiä pikapäätöksiä. Nyt saanut selville homman. Turhia riskejä en ota.

Tuon lisäksi on mulla on Alexandriassa sijoituksia yli 42 000. Tiedän, että tätä haukutaan, mutta itsellä tuo Alex on 6 k plussalla. Reilu 10 000 tyhmässä Mandatum Lifessä (tätä en suosittele). Tuo ML 1 000 plussalla.

No. Pikkuhiljaa voi alkaa hengittää. Sijoituksia jatkan seuraava tavoite olkoon kokonaissijoitukset 150 000. Tietenkin pidän myös käteisvaroja tilillä, mutta nuo sijoitukset ainoastaan tuottavat. Itse tosin sen verran jo vanha (49), että käteisvaroja pitää tilillä olla aina riittävästi. Riittävän voi tietenkin jokainen itse määritellä....

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä, kun itse sijoittamassa eka kertaa 2000. Kuinka moneen yhtiöön pitää tuo sijoittaa? olen lukenut hajoittamisesta

42/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuon lisäksi on mulla on Alexandriassa sijoituksia yli 42 000. Tiedän, että tätä haukutaan, mutta itsellä tuo Alex on 6 k plussalla. Reilu 10 000 tyhmässä Mandatum Lifessä (tätä en suosittele). Tuo ML 1 000 plussalla." 

Missä ajassa ja millaisella riskillä? Sanoisin, että nuo rahat kannattaa ottaa ulos ja aika äkkiä mutta olen lähes varma että sinulla on jo koukku kiduksissa etkä pääse tuosta irti ilman suuria penaltteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan tätä, kun itse sijoittamassa eka kertaa 2000. Kuinka moneen yhtiöön pitää tuo sijoittaa? olen lukenut hajoittamisesta

Säästät ison kasan oppirahoja kun sijoitat matakuluisiin ETF-rahastoihin. 80% MSCI WORLD + 20% MSCI EMERGING MARKETS kombo on aika hyvä. 

Vierailija
44/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

"Tuon lisäksi on mulla on Alexandriassa sijoituksia yli 42 000. Tiedän, että tätä haukutaan, mutta itsellä tuo Alex on 6 k plussalla. Reilu 10 000 tyhmässä Mandatum Lifessä (tätä en suosittele). Tuo ML 1 000 plussalla." 

Missä ajassa ja millaisella riskillä? Sanoisin, että nuo rahat kannattaa ottaa ulos ja aika äkkiä mutta olen lähes varma että sinulla on jo koukku kiduksissa etkä pääse tuosta irti ilman suuria penaltteja. 

Joo, kyllä koukko on. Eli tuo 2014 aloitettu Alex on 15 vuotta. Itse asiassa se ei harmita yhtään. Tuohon siis 300/kk. Olen ollut ihan tyytyväinen. Tietenkin voi aina ajatella toisin, että jos olisi itse sijoittanut, niin.... niin... niin.

Tuo kuitenkin jossittelua. Voisi olla tilanne, että huonommin menee. 

Ei tuo Alex harmita, vaan Mandatum. Tosin, ei se ole kuin 80/kk. Tuo raha menisi jo muutamaan bisseen.

ap

45/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni pisti aikoinaan 100 000 euroa Nokiaan ja menetti kaiken. En tosin tiennyt tuosta asiasta kuin vasta 2 vuotta sitten. 

Yritysriski toteutuessaan on aika kova juttu. Meidän suvussa on samanlaisia mopolla moottoritielle lähteneitä. Turha niille on järkeä yrittää puhua tai selittää hajautuksesta ja riskienhallinnasta. Läheltä näitä "high risk - low reward" sijoittajia seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että iso osa ihmisistä eivät vain kerta kaikkiaan opi, mistä osakkeen arvo muodostuu. 

46/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä koukko on. Eli tuo 2014 aloitettu Alex on 15 vuotta. Itse asiassa se ei harmita yhtään. Tuohon siis 300/kk. Olen ollut ihan tyytyväinen. Tietenkin voi aina ajatella toisin, että jos olisi itse sijoittanut, niin.... niin... niin.

Ei tuo Alex harmita, vaan Mandatum. Tosin, ei se ole kuin 80/kk. Tuo raha menisi jo muutamaan bisseen.

ap

Tuossa voisi toki laskea, paljonko menetät siinä kun pidät rahasi Alexandriassa. Se raha on poissa tehokkaamasta käytöstä. Voi nimittäin tulla halvemmaksi ottaa ulos ja laittaa se poikimaan johonkin tehokkaampaan rahastoon. 

Vierailija
47/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis olet laittanut pääomaa sinne 14 VUOTTA 36000 euroa ja olet tyytyväinen 6000 euron tuottoon? Tuossa ajassa pääoma olisi pitänyt tuplata kahdesti. Ja tuossa oli vielä niitä isoja kertasijoituksia eikä tasaisella tahdilla. HYVÄ sijoitus olisi tuossa ajassa tasaisella tahdilla sijoitettuna sellaisen 70 000, eikä 42 000

Vierailija
48/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoiten saat hyvän hajautuksen laittamalla rahat pienikuluiseen osakeindeksirahastoon, mutta jos haluat ostaa suoraan osakkeita, niin viisi eri toimialalla toimivaa firmaa on alkuun ihan hyvä hajautus. Kannattaa käyttää välittäjää, joka ei peri kohtuuttoman isoja kuluja pienistä osakekaupoista.

Vierailija
49/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Siis olet laittanut pääomaa sinne 14 VUOTTA 36000 euroa ja olet tyytyväinen 6000 euron tuottoon? Tuossa ajassa pääoma olisi pitänyt tuplata kahdesti. Ja tuossa oli vielä niitä isoja kertasijoituksia eikä tasaisella tahdilla. HYVÄ sijoitus olisi tuossa ajassa tasaisella tahdilla sijoitettuna sellaisen 70 000, eikä 42 000

Käsitykseni mukaan vuodesta 2014 (syksystä) helmikuuhun 2021 on reilu 6 vuotta. Mistä saat tuon 14 vuotta?

ap

Vierailija
50/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos ap on aloittanut rahojen laittamisen rahastoon vuonna 2014, hän ei ole ehtinyt laittaa sinne rahoja vielä 14 vuotta. Mutta on ihan totta, että samam riskitason Nordean perusrahastosta (esim. Säästö 25 tai Säästö 50) olisi saanut selvästi paremman tuoton.

Vierailija
51/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Käsitykseni mukaan vuodesta 2014 (syksystä) helmikuuhun 2021 on reilu 6 vuotta. Mistä saat tuon 14 vuotta?

ap

Sinun viestistäsi. :"Alex on 15 vuotta." viestistäsi saa kuvan että alexandrian huijaukseen olet laittanut 15 vuotta ja mandatumiin vuodesta 14 alkaen.

Vierailija
52/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitukseni nimenomaan Alexissa oli varma tuotto. Ei yhtään riskisijoituksia. Tarkoitus, että tuotto ylittää pankkitilillä makuutuksen. Tähän toimeksiantoon nähden on ok tuotto, 

ap

Vierailija
53/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Itse aloitin sijoittamisen keväällä ja nyt tuottoa tullut jo yli 900e. Tavoitteena on saada tänä vuonna kasaan 10 000e, tällä hetkellä sijoituksissa on noin 8000 eli hyvältä näyttää. Osa sijoitetusta rahasta on opintolainaa, osa itse tienattua. Sijoitan vain rahastoihin ja toistaiseksi ovat tuottaneet hyvin.

T. N24

Vierailija
54/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästin osakkeilla juuri tuon 50 k. Sen jälkeen oli jo sen verran menetettävää, että vaihdoin asuntosijoittamiseen.

Vierailija
55/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitukseni nimenomaan Alexissa oli varma tuotto. Ei yhtään riskisijoituksia. Tarkoitus, että tuotto ylittää pankkitilillä makuutuksen. Tähän toimeksiantoon nähden on ok tuotto, 

ap

Tuollaisia EI olekaan. RISKITÖNTÄ sijoitusta ei ole. EIKÄ ole varmaa tuottoa. Edes sijoittamatta jättäminen ei ole riskitöntä.

Vierailija
56/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Alexin kaikissa rahastoissa näyttää riskitaso olevan vähintään neljä eli kysymys ei ole ihan vähäriskisistä rahastoista kivijalkapankeilta löytyy rahastoja, joiden riskitaso on matalampi eikä rahoja tarvitse sitoa vuosikausiksi.

Millä perusteella valitsit juuri Alexin.

Vierailija
57/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitatko suoraan suomalaisiin osakkeisiin vai muihin? Olisiko sinulla mahdollisuus pienentää Mandatumin kuukausierää? Oletko laskenut, mikä on Alexandrian sijoituksen keskimääräinen vuosituotto? 6 k plussalla 42 k potissa (oletan, että se on nykyinen arvo) tarkoittaa noin 16 %:n kokonaistuottoa, joka on vuoden sijoitukselle hyvä, mutta esim. kolmen vuoden sijoitukselle ei enää mikään kummoinen tässä tilanteessa.

Minulla kokonaispotti on kohta 200 000 euroa, mutta yli viidesosa siitä makaa korottomalla pankkitilillä.

N55

Alexissa on kiinteistösijoitus (varma, mutta huono tuotto) 5k. Osakesidonnainen sijoitus 6000 (oli aluksi 5k, mutta otettiin rahat ulos ja laitettiin 6 sisään, kun tuotto oli niin nopea syksyllä. tämä 5 vuotta. aloitettu 2020). Lisäksi on rahasto, mihin menee 300/kk (tämä 15 vuotta. Otettu 2014. Voitolla 6 k). Itse ollut ihan tyytyväinen Alexiin. Ennen kaikkea sai lopulta kiinnostumaan sijoituksista.

ap

Pitäisikö sinun oppia lukemaan siten, että ymmärrät. Otettu 2014 ja voimassa 15 vuotta....

En tajua, mitä ymmärrät ja miksi.... Selkeästihän tuo on tuossa.

ap

Vierailija
58/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus meni täysin pieleen.

ap

Vierailija
59/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitatko suoraan suomalaisiin osakkeisiin vai muihin? Olisiko sinulla mahdollisuus pienentää Mandatumin kuukausierää? Oletko laskenut, mikä on Alexandrian sijoituksen keskimääräinen vuosituotto? 6 k plussalla 42 k potissa (oletan, että se on nykyinen arvo) tarkoittaa noin 16 %:n kokonaistuottoa, joka on vuoden sijoitukselle hyvä, mutta esim. kolmen vuoden sijoitukselle ei enää mikään kummoinen tässä tilanteessa.

Minulla kokonaispotti on kohta 200 000 euroa, mutta yli viidesosa siitä makaa korottomalla pankkitilillä.

N55

Alexissa on kiinteistösijoitus (varma, mutta huono tuotto) 5k. Osakesidonnainen sijoitus 6000 (oli aluksi 5k, mutta otettiin rahat ulos ja laitettiin 6 sisään, kun tuotto oli niin nopea syksyllä. tämä 5 vuotta. aloitettu 2020). Lisäksi on rahasto, mihin menee 300/kk (tämä 15 vuotta. Otettu 2014. Voitolla 6 k). Itse ollut ihan tyytyväinen Alexiin. Ennen kaikkea sai lopulta kiinnostumaan sijoituksista.

ap

Pitäisikö sinun oppia lukemaan siten, että ymmärrät. Otettu 2014 ja voimassa 15 vuotta....

En tajua, mitä ymmärrät ja miksi.... Selkeästihän tuo on tuossa.

ap

Ihanko oikeasti joku tekee noita 15 vuoden sitoumuksia ja väittää niitä riskittömiksi. Miten käy jos ET pystykään maksamaan sitä 300 euroa kuukaudessa? oletko tutustunut siihen?

Vierailija
60/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuollaisia EI olekaan. RISKITÖNTÄ sijoitusta ei ole. EIKÄ ole varmaa tuottoa. Edes sijoittamatta jättäminen ei ole riskitöntä.

Ei olekaan. Siksi olenkin tyytyväinen tuohon Alex 6000 tuottoon, kun tarkoitus oli saada parempaa kuin pankkitilillä ilman vaivannäköä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä