Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka kertaa suorat osakesijoitukseni yli 50 k

Vierailija
03.02.2021 |

Tyytyväinen olen. Vasta vuoden sijoittanut suoriin osakkeisiin ja alkuvuodesta tein omia tyhmiä pikapäätöksiä. Nyt saanut selville homman. Turhia riskejä en ota.

Tuon lisäksi on mulla on Alexandriassa sijoituksia yli 42 000. Tiedän, että tätä haukutaan, mutta itsellä tuo Alex on 6 k plussalla. Reilu 10 000 tyhmässä Mandatum Lifessä (tätä en suosittele). Tuo ML 1 000 plussalla.

No. Pikkuhiljaa voi alkaa hengittää. Sijoituksia jatkan seuraava tavoite olkoon kokonaissijoitukset 150 000. Tietenkin pidän myös käteisvaroja tilillä, mutta nuo sijoitukset ainoastaan tuottavat. Itse tosin sen verran jo vanha (49), että käteisvaroja pitää tilillä olla aina riittävästi. Riittävän voi tietenkin jokainen itse määritellä....

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein viidessä kuukaudessa jonijn 600k Gamestopilla. Nyt voikin sijoittaa jatkossa johonkin turvalliseen ja elellä tuotoilla.

Vierailija
22/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö Alexandriassa sitoutua sijoittamaan rahastoon sama summa joka kuukausi tietyn vuosimäärän ajan vai mitä tarkoitat sillä, että vuonna 2014 aloitettu rahasto on 15 vuotta?

On siellä varmasti muunkinlaisia rahastoja, mutta kun minä vuonna 2014 aloitin tuon omani, niin halusin riskittömän (ei ikinä riskitöntä tietenkään ole, mutta vähiten riskialttiin) ja tarkoitus oli laittaa varoja eläketurvaksi, niin tuo 15 vuotta ja 300/kk oli itselleni paras. Minulla ne rahat siellä nyt sen 15 vuotta vuodesta 2014 ja tuo 300/kk jatkuu. Saa rahat ulos aikaisemminkin, mutta jos ne ulosottaa, niin menee maksuja. 

Alexia haukutaan paljon ja varmaan syystäkin sillä kuluja on. Mutta suurin osa haukkujista on ollut noita, jotka halunneet ottaa varat pois ennen sitä määräaikaa.... Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei ole haukuttavaa.

ap

Laskin, että tuossa keskimääräinen vuosituotto on ollut 6-7 prosentin välillä (olettaen, että olet koko ajan sijoittanut 300 euroa kuukaudessa). On vaikea uskoa, että kovin riskittömällä sijoituksella on viime vuosina päässyt tuohon tuottoon.

En tarkoita, että riski olisi sen suurempi kuin hyvin hajautetussa osakesalkussa, mutta jos sitä väitetään selvästi pienemmäksi, niin ihmettelen, mihin rahaston varat sijoitetaan.

11

No näin itselläni se tilanne on ollut. Eli 2014 aloitin (laitoin 10 000 alkupääomaksi ja muistaakseni vuonna 2017-2018 toinen 10 000 ylimääräistä). Kuukausittain tililtä menee suoraveloituksena 300. Ja sen 15 vuotta on voimassa.

Ei noita 10 000 euron sijoituksia vaadittu, vaan laitoin, koska ne oli turhaan tilillä. Tarkoitus ei ole tehdä tuolle Alex -sijoitukselle mitään enää. Se 300 menee ja se on ok. Muita rahoja sijoittelen sitten itse.

En ole tuottoprosentteja laskenut, mutta ihan hyvin tuo Alex on plussalla. Paitsi kiinteistösijoituksesta odotin enemmän. Se surkea.

ap

Ai, no sitten tuottoprosentti on paljon huonompi, jos olet laittanut rahastoon kaksi kertaa ylimääräisen kymppitonnin. Minä tein laskut sen mukaan, että olisit vuoden 2014 alusta lähtien laittanut 300 kuukaudessa etkä muuta, ja sijoitus olisi nyt 6000 plussalla.

11

Tuo kymppitonnin alkupääoma ja myöhempi ylimääräinen kymppitonni tosiaan muuttivat laskelman täysin. Vertailun vuoksi: jos olisit vuonna 2014 laittanut kymppitonnin Seligsonin Suomi-osakeindeksirahastoon, olisi pelkästään tuo kymppitonni ilman mitään muita sijoituksia tuottanut sinulle tähän mennessä toisen kymppitonnin.

Mutta tuo Alexin rahaston huono tuottoprosentti voi olla ihan perusteltu, jos kysymys on oikeasti vähäriskisestä sijoituksesta. Onhan tuotto kuitenkin parempi kuin pankkitilillä.

11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö Alexandriassa sitoutua sijoittamaan rahastoon sama summa joka kuukausi tietyn vuosimäärän ajan vai mitä tarkoitat sillä, että vuonna 2014 aloitettu rahasto on 15 vuotta?

On siellä varmasti muunkinlaisia rahastoja, mutta kun minä vuonna 2014 aloitin tuon omani, niin halusin riskittömän (ei ikinä riskitöntä tietenkään ole, mutta vähiten riskialttiin) ja tarkoitus oli laittaa varoja eläketurvaksi, niin tuo 15 vuotta ja 300/kk oli itselleni paras. Minulla ne rahat siellä nyt sen 15 vuotta vuodesta 2014 ja tuo 300/kk jatkuu. Saa rahat ulos aikaisemminkin, mutta jos ne ulosottaa, niin menee maksuja. 

Alexia haukutaan paljon ja varmaan syystäkin sillä kuluja on. Mutta suurin osa haukkujista on ollut noita, jotka halunneet ottaa varat pois ennen sitä määräaikaa.... Näin olen ymmärtänyt. Itsellä ei ole haukuttavaa.

ap

Laskin, että tuossa keskimääräinen vuosituotto on ollut 6-7 prosentin välillä (olettaen, että olet koko ajan sijoittanut 300 euroa kuukaudessa). On vaikea uskoa, että kovin riskittömällä sijoituksella on viime vuosina päässyt tuohon tuottoon.

En tarkoita, että riski olisi sen suurempi kuin hyvin hajautetussa osakesalkussa, mutta jos sitä väitetään selvästi pienemmäksi, niin ihmettelen, mihin rahaston varat sijoitetaan.

11

No näin itselläni se tilanne on ollut. Eli 2014 aloitin (laitoin 10 000 alkupääomaksi ja muistaakseni vuonna 2017-2018 toinen 10 000 ylimääräistä). Kuukausittain tililtä menee suoraveloituksena 300. Ja sen 15 vuotta on voimassa.

Ei noita 10 000 euron sijoituksia vaadittu, vaan laitoin, koska ne oli turhaan tilillä. Tarkoitus ei ole tehdä tuolle Alex -sijoitukselle mitään enää. Se 300 menee ja se on ok. Muita rahoja sijoittelen sitten itse.

En ole tuottoprosentteja laskenut, mutta ihan hyvin tuo Alex on plussalla. Paitsi kiinteistösijoituksesta odotin enemmän. Se surkea.

ap

Ai, no sitten tuottoprosentti on paljon huonompi, jos olet laittanut rahastoon kaksi kertaa ylimääräisen kymppitonnin. Minä tein laskut sen mukaan, että olisit vuoden 2014 alusta lähtien laittanut 300 kuukaudessa etkä muuta, ja sijoitus olisi nyt 6000 plussalla.

11

Anteeksi joo. En noita ylimääräisiä sijoituksia edes osannut sanoa. Mun moka. Mutta siis 10000 alkupääoma vuonna 2014 ja 10000 muistaakseni vuoden 2017 loppuvuodesta (ei ole papereita tähän hätään) ja koko ajan 300/kk.

Silti olen tyytyväinen. Olen laittanut sisään rahaa mutta tulos on plussalla hyvin.

Pitääpä tarkistaa tuo Alex. Eilen viimeksi tarkistin, mutta vaikka uudestaan. Ensi viikolla käymässä sijoittajan luona. Se huono  (erittäin huono) Alexissa on, että haluavat tapaamisia useaan otteesen vuoden aikana. Jos rahaa tilillä (minulla 60K), niini haluavat ne rahat. 

Minulle ei onnistu. Sanon aina, että tuo 300 on riittävä enkä muuta sijoitussuunnitelmaa.... Ja turhiin tapaamsiin en mene. Nytkin ensi viikolla tapaaminen, mutta soitan miehelle, että miksi pitää tulla paikanpäälle, kun en mitään tee hommille.

ap

Vierailija
24/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla olis yli 100 000 jos ei makselisi 4% varainhoitokuluja Mandatumille ja Alexandrialle. Lue Sinkon kirja ja opi. Nuo varainhoitopslkkiot syövät sinun korkoa korolle ilmiön ja sinulle jää pelkkä arvonnousu jos sitäkään.

Vierailija
25/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Missä ammatissa oot jos noin paljon voit sijoittaa vuodessa?? Ymmärsinkö oikeen, että osakkeet nyt 50000?

Vierailija
26/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kuitenkin tutkimaan, mihin tuo Alexin rahasto sijoittaa. Jos se sijoittaa osakkeisiin, niin tuotto on ollut surkea. Jos se sijoittaa vähäriskisiin korkopapereihin, niin sitten tuotto on kohtuullinen.

11

Vierailija
27/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti on säästöt kasvaneet. Täälläkin näköjään kateelliset vinkuvat että "aika vähän", vaikka heillä itsellään todennäköisesti paljon vähemmän.  Minulla osakkeissa 160 000 ja rahastoissakin mukava potti. Mediaaniosakesalkku on noin 6000 € ja keskiarvo-osakesalkku on  noin 21 000, joten kyllä sinulla ihan kiva potti on osakkeissa.

https://www.stat.fi/til/vtutk/2016/vtutk_2016_2018-06-05_tau_003_fi.html

Tuossa on viimeisin tilastokeskuksen tieto rahoitusvarallisuudesta (rahat, rahastot, osakkeet).  Aika persaukista sakkia suomalaiset.

Kiitos positiivisesta kommentista :D

Tosiaan aloitin suoran sijoittamisen vuosi sitten ennen koronaa. Alex ja Mandatum oli niitä suoraveloituksia, joista ML surkea ja Alex ok. 

Mietin myös sitä, että miksi porukka täällä heti huutaa, että HUONO, jos kuitenkin saanut tuottoja. Luultavasti huutelijat ovat niitä, joilla ei yhtään mitään, mitä sijoittaa.... 

Näin luulen.

Viime vuonna osingot oli ainoastaan 700 (verot vähennetty). Tänä vuonna tarkoitus on tuplata. Ei paljon, mutta sitten taas yritetään päästä ylemmäksi. En ota osinkoja tileiltä ulos, vaan AOT verottaa ja OST voi jättää ja sijoittaa. 

En alussa edes ymmärtänyt näiden erotusta. Tyhmiä päätöksiä tein ja tulen tekemään, mutta onneksi sain NOKIAT myytyä.... :D

ap

Vierailija
28/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeiset 3kk pörssi pompsahtanu joku +20%... ilman että vaatinu mitään taitoja hengittömiset ohella,

Vierailija
29/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein viidessä kuukaudessa jonijn 600k Gamestopilla. Nyt voikin sijoittaa jatkossa johonkin turvalliseen ja elellä tuotoilla.

Onnittelut:D

Minä en koko yrityksestä ollut edes kuullut ennen kuin episodi alkoi.

Itse en osaisi jäädä elämään tuotoilla, sillä olen niin rakastanut ammattiini ja se ammatti on identiteettini. Säälittävää, mutta totta: minua ei olisi ilman ammattiani.  Minä elän ammattini kautta.

Sen vuoksi vaikka tililla olisi miljoona, en voi lopettaa työntekoa. Vähentää?? En varmaan. Haluan olla tarpeellinen. Säälittävää tämä purkaus, mutta se nyt tuli.

ap

Vierailija
30/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti on säästöt kasvaneet. Täälläkin näköjään kateelliset vinkuvat että "aika vähän", vaikka heillä itsellään todennäköisesti paljon vähemmän.  Minulla osakkeissa 160 000 ja rahastoissakin mukava potti. Mediaaniosakesalkku on noin 6000 € ja keskiarvo-osakesalkku on  noin 21 000, joten kyllä sinulla ihan kiva potti on osakkeissa.

Tuossa on viimeisin tilastokeskuksen tieto rahoitusvarallisuudesta (rahat, rahastot, osakkeet).  Aika persaukista sakkia suomalaiset.

Tosiaan aloitin suoran sijoittamisen vuosi sitten ennen koronaa. Alex ja Mandatum oli niitä suoraveloituksia, joista ML surkea ja Alex ok. 

Mietin myös sitä, että miksi porukka täällä heti huutaa, että HUONO, jos kuitenkin saanut tuottoja. Luultavasti huutelijat ovat niitä, joilla ei yhtään mitään, mitä sijoittaa.... 

Näin luulen.

Viime vuonna osingot oli ainoastaan 700 (verot vähennetty). Tänä vuonna tarkoitus on tuplata. Ei paljon, mutta sitten taas yritetään päästä ylemmäksi. En ota osinkoja tileiltä ulos, vaan AOT verottaa ja OST voi jättää ja sijoittaa. 

En alussa edes ymmärtänyt näiden erotusta. Tyhmiä päätöksiä tein ja tulen tekemään, mutta onneksi sain NOKIAT myytyä.... :D

ap

Vaikka onkin saanut tuottoja, niin tuotto voi silti olla huono, jos jostain muusta saman riskitason sijoituksesta olisi saanut selvästi paremman tuoton. Koska en tiedä, mihin tuo Alexin rahasto sijoittaa (pääasiassa korkoihin vai osakkeisiin vai tasaisesti molempiin), en osaa sanoa varmasti, onko tuotto ollut huono. Mutta tässä ihan vertailun vuoksi muutaman erityyppisen vaihtoehtoisen sijoituksen tuotto sille vuonna 2014 sijoittamallesi kymppitonnille.

Osakesijoitus: kymppitonni Seligsonin Suomi-indeksirahastoon vuonna 2014 olisi tähän mennessä tuottanut kymppitonnin.

Yhdistelmärahasto: kymppitonni Nordean Säästö 50 -rahastoon vuonna 2014 olisi tähän mennessä tuottanut vähän yli 5000 euria.

Korkorahasto: kymppitonni Nordean Euro Obligaatio A rahastoon vuonna 2014 olisi tuottanut tähän mennessä vähän yli 3000 euroa.

11

Vierailija
31/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis ollut mitenkään valikoinut noita rahastoja niin, että tuotto olisi ollut mahdollisimman hyvä, vaan otin vain joka luokasta yhden tunnetun rahaston, joka tuli ensiksi mieleeni.

11

Vierailija
32/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lla olis yli 100 000 jos ei makselisi 4% varainhoitokuluja Mandatumille ja Alexandrialle. Lue Sinkon kirja ja opi. Nuo varainhoitopslkkiot syövät sinun korkoa korolle ilmiön ja sinulle jää pelkkä arvonnousu jos sitäkään.

Mandatum ihan pyllystä. Sen joskus ajat sitten ottanut. Siitä 1000 euroa plussasta on kulut vähennetty.

Alexin kiinteistö (surkea) plussaa 240, rahasto plussaa 6000, osakesijoitus (oli 5000 ja otettiin ulos 6000, laitettiin takaisin 6000. Tämä syksyllä 2020). 

Kaikista näistä on kulut vähennetty. 

Nuo Nordnet on omia harrastuksia.

Varmasti täältä löytyy parempia sijoittajia kuin minä. Minähän vasta opettelen. Alex menee 200, ML menee 80, Nordnet mitä päätän. Hyvä osinkokevät tulossa. Ensi vuonna parempi (USA osingot 4 x vuosi, Elisa, Fortum, Citicon 4 x vuosi, Orion, jne). Kun nämä sijoittaa takaisin ´+ 400 /kk joka toinen kuukausi (jotta välttyy turhista välituspalkkiosta), niin ensi vuosi on parempi. 

Jos ei ensi vuosi , niin seuraava. Aikajänteeni on 10 vuotta. Kun käyttötilillä on 60 000 niin ei ole kiire nostella noita sijoituksia, vaikka menisi alas päin....

ap

Vierailija
33/72 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

11

ap

11

Tuo kymppitonnin alkupääoma ja myöhempi ylimääräinen kymppitonni tosiaan muuttivat laskelman täysin. Vertailun vuoksi: jos olisit vuonna 2014 laittanut kymppitonnin Seligsonin Suomi-osakeindeksirahastoon, olisi pelkästään tuo kymppitonni ilman mitään muita sijoituksia tuottanut sinulle tähän mennessä toisen kymppitonnin.

Mutta tuo Alexin rahaston huono tuottoprosentti voi olla ihan perusteltu, jos kysymys on oikeasti vähäriskisestä sijoituksesta. Onhan tuotto kuitenkin parempi kuin pankkitilillä.

11

Ei se ole vähäriskinen jos siinä on "nostorajoituksia" kuten noissa yleensäkin. Myös tuo pitää tuottoarviossa ottaa huomioon.

Vierailija
34/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla salkun arvo on 70t € ja säästötilillä 20t €. Säästäisin mielelläni paljon enemmän mutta olen pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja tulot on vähän päälle tonnin kuussa ja on alaikäisiä lapsia elätettävänä joten on se vaan paljon hankalampaa kuin jos pystyisi töissä käymään. Onneksi säästin pikkupalkastani ennen työkyvyttömyyttä ja onneksi mies jakaa kuluja.

Vierailija
35/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🚀🚀🚀

Vierailija
36/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin luulen.

ap

Vaikka onkin saanut tuottoja, niin tuotto voi silti olla huono, jos jostain muusta saman riskitason sijoituksesta olisi saanut selvästi paremman tuoton. Koska en tiedä, mihin tuo Alexin rahasto sijoittaa (pääasiassa korkoihin vai osakkeisiin vai tasaisesti molempiin), en osaa sanoa varmasti, onko tuotto ollut huono. Mutta tässä ihan vertailun vuoksi muutaman erityyppisen vaihtoehtoisen sijoituksen tuotto sille vuonna 2014 sijoittamallesi kymppitonnille.

Osakesijoitus: kymppitonni Seligsonin Suomi-indeksirahastoon vuonna 2014 olisi tähän mennessä tuottanut kymppitonnin.

Yhdistelmärahasto: kymppitonni Nordean Säästö 50 -rahastoon vuonna 2014 olisi tähän mennessä tuottanut vähän yli 5000 euria.

Korkorahasto: kymppitonni Nordean Euro Obligaatio A rahastoon vuonna 2014 olisi tuottanut tähän mennessä vähän yli 3000 euroa.

11

Tein vielä tarkemman vertailun Nordea Säästö 50 -rahastoon, koska minulla oli käytettävissä sen arvokehityksestä suora Execl, jonka avulla pystyin laskemaan viidessä minuutissa tuoton kuukausittaisille sijoituksille. Laskin tuoton seuraavilla oletuksilla:

1. Tammikuussa 2014 rahastoon 10 000 euron sijoitus

2. Joulukuussa 2017 rahastoon 10 000 euron sijoitus

3. Välillä helmikuu 2014 - joulukuu 2017 joka kuukausi 300 euron sijoitus.

Sijoitukset on tehty aina kunkin kuukauden 16.-18. päivä.

Lopputulos: sijoituksiin on laitettu rahaa yhteensä 44900 euroa, ja ne ovat tuottaneet tähän asti yhteensä 12833 euroa eli kokonaistuotto sijoitetulle pääomalle on ollut 28,6 %. (Tuo prosenttimäärä on nimenomaan se, mikä tässä on oleellinen, koska ap:n sijoittama tarkka rahasumma voi olla vähän eri kuin laskelmassani sen mukaan, missä kuussa ap aloitti sijoittamisen vuonna 2014.)

Alexin selvästi huonompi tuotto voi olla perusteltu, jos Alexin rahaston riskitaso on selvästi pienempi - käytännössä siinä tapauksessa, jos Alexin rahasto sijoittaa vain korkopapereihin tai se käyttää jotain instrumentteja, joilla käytännössä turvataan pääoman säilyminen tai ainakin suurin osa siitä. Mutta jos näin ei ole, niin on hyvin kyseenalaista, kannattaako siihen Alexiin sijoittaa enempää. Tuota Nordeankin rahastoa pidetään usein sijoittajalle tosi kalliina ja sellaisena, jossa pankki huijaa tietämättömiltä sijoittajilta rahat kuluihin. Minun mainitsemistani tuotoista on jo kulut vähennetty eli ne ovat puhtaita tuottoja ennen veroja.

11

Vierailija
37/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. Välillä helmikuu 2014 - joulukuu 2017 joka kuukausi 300 euron sijoitus.

Korjaus tähän: olin olettanut 300 euron sijoituksen joka kuukausi välille helmikuu 2014 - joulukuu 2020.

11

Vierailija
38/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

11

ap

11

Anteeksi joo. En noita ylimääräisiä sijoituksia edes osannut sanoa. Mun moka. Mutta siis 10000 alkupääoma vuonna 2014 ja 10000 muistaakseni vuoden 2017 loppuvuodesta (ei ole papereita tähän hätään) ja koko ajan 300/kk.

Silti olen tyytyväinen. Olen laittanut sisään rahaa mutta tulos on plussalla hyvin.

Pitääpä tarkistaa tuo Alex. Eilen viimeksi tarkistin, mutta vaikka uudestaan. Ensi viikolla käymässä sijoittajan luona. Se huono  (erittäin huono) Alexissa on, että haluavat tapaamisia useaan otteesen vuoden aikana. Jos rahaa tilillä (minulla 60K), niini haluavat ne rahat. 

Minulle ei onnistu. Sanon aina, että tuo 300 on riittävä enkä muuta sijoitussuunnitelmaa.... Ja turhiin tapaamsiin en mene. Nytkin ensi viikolla tapaaminen, mutta soitan miehelle, että miksi pitää tulla paikanpäälle, kun en mitään tee hommille.

ap

Se Alexin työntekijä on myyjä, joka saa sitä enemmän palkkaa mitä paremmin hän saa sinulle myytyä firman sijoituksia. Sen takia hän yrittää sopia tapaamisiakin jatkuvasti. Ainahan myyjä yrittää saada asiakkaan paikalle, jos vaikuttaa siltä, että asiakkaalla on rahaa ostaa.

Vierailija
39/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aina on "sohvasijoittajia", jotka huutelevat toisille, että väärin kerättyä rahaa tai väärin toimit. Vähän sama kuin tulipalo väärin sammutettu. 

Varmasti tekisin jotain toisin, jos olisin tiennyt 10 vuotta sitten sen, mitä tiedän nyt. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että plussalla railakkaasti ollaan. En kadu mitään sijoituspäätöksiäni. Ne huonotkin vain opetti. 

Isäni pisti aikoinaan 100 000 euroa Nokiaan ja menetti kaiken. En tosin tiennyt tuosta asiasta kuin vasta 2 vuotta sitten. 

Eli sijoituksissa kokonaisuudessaan yli 100 000 ja pankkitileillä 60 000. Ihan hyvin 49 v yksinelävälle naiselle. 

Tiedän, että "sohvasijoittajat" on tehneet 100 000 vuodessa ja kertovat näitä ihmejuttuja. Hyvä niille, jotka oikeasti ovat tehneet, mutta me muut kiivetään askel askeleelta ylös päin. 

Tavoite, että vuoden päästä sijoitukset noin 120 000. Pankkitili todennäköisesti tippuu 5- 10 000. Remontti. Ei tipu enempää, sillä säästötilille menee 16,50 päivässä, joten kun lähtee, tasaisesti tulee tilillekin. 

ap

Vierailija
40/72 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

11

ap

11

ap

Se Alexin työntekijä on myyjä, joka saa sitä enemmän palkkaa mitä paremmin hän saa sinulle myytyä firman sijoituksia. Sen takia hän yrittää sopia tapaamisiakin jatkuvasti. Ainahan myyjä yrittää saada asiakkaan paikalle, jos vaikuttaa siltä, että asiakkaalla on rahaa ostaa.

Tiedän hyvin. Mutta tuo 300 kuukaudessa saa jatkua. Ei muuta enää.

F

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä