Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 43v rapakuntoinen nainen. Mistä löytää liikunnan ilo ettei kroppa ihan rapistuisi?

Vierailija
03.02.2021 |

Olen aina inhonnut liikuntaa, muinainen koululiikunta onnistui viemään nautinnon kaikista tavallisimmista lajeista. En ole koskaan tuntenut minkäänlaista hyvänolontunnetta tunnetta liikunnan jälkeen, pikemminkin epämääräistä helpotusta että on tältä erää ohi ja saa loppupäivän olla rauhassa. Introverttinä en myöskään ole kiinnostunut mistään ryhmäliikunnasta eikä minulla ole ystäviä joiden kanssa lähtisi kävelemään tms, itse asiassa mieluummin menisinkin yksin.
Onko muita minunlaisiani jotka ovat saaneet itseään niskasta kiinni ja alkaneet liikkumaan? Miten pääsit alkuun? Mitä harrastat?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 44 ja vuosi sitten olin rapakunnossa.

Koronan alkaessa aloin tehdä youtubesta kehonpainoharjoitteluja, alkuun 10 min treeni noin 3-4 kertaa viikossa. Pikkuhiljaa jaksoi enemmän, nyt teen 40 min 3-4 kertaa viikossa.

Aloin myös kävellä työmatkat, kun välttelin julkisia. Yhteensä tunti päivässä noin 3 kertaa viikossa.

Syksyllä ostin online-joogapaketin, joka maksaa noin 90 € / kk. Hinta motivoi käyttämään. Yleensä noin 3 tunnin tai puolentoista mittaista joogatuntia tulee tehtyä viikossa. 

Tämä liikuntamäärä ei varmastikaan suositusten eikä sportti-ihmisten mielestä riitä yhtään mihinkään, mutta itselleni sillä on ollut huima vaikutus. Tunnen kroppani aivan erilaiseksi kuin vuosi sitten. Olen notkeampi ja jaksan lihaskuntoharjoituksia aivan eri tavalla. Olen myös laihtunut jotain 5 kiloa vuoden aikana ja ruokavalio on muuttunut terveellisemmäksi.

Vierailija
42/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ollut rapakunnossa koronarajoitusten ja rannemurtuman jälkeen. Aiemmin kävin uimassa kerran viikossa, noin kilometrin kerralla.

Nyt oli tullut vain istuttua kotona. Aloitin joululomalla kävelylenkit naapurin kehoituksesta, yksin ei onnistu, mutta kaverin kanssa jutellessa tunnin lenkki sujuu hienosti. Käyn nyt lenkillä 2 -3 kertaa viikossa ja ai että olen tyytyväinen. Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne ja sama ikä. En löydä kertakaikkiaan mistään motivaatiota laihduttamiseen, tai edes peruskunnossa pysymiseen. Mulla oli aiemmin 2 koiraa, ne piti minut hyvässä kunnossa kun piti aina lähteä lenkille ja ne isoina koirina tarvitsivat liikuntaa PALJON, muuten ne alkoi seota.

Koirien kuoltua vanhuuteen muutama vuotta sitten en ole kävellyt muuta kuin syksyisin sienestämässä ja oon lihonnut muutamassa vuodessa 30 kiloa. En voi ottaa uutta koiraa koska asun kerrostalossa nykyään. Täällä valitetaan jo muidenkin koirista, että ne haukkuu päivisin, niin en halua osalliseksi siihen heippalappujen saajiin. Muutenkin se pentuaika on vaativaa ja siinä pitäisi olla paljon kotona, mutta minä oon aina töissä.

En vaan osaa lähteä säännöllisesti kävelylle pelkästään itseni takia. Jonkin verran jumppaan kotona, teen kyykkyjä yms, etten ihan kangistuisi. Eikä ole sellaisia kavereita, jotka lähtisi kävelyille. Kaikilla on omat kuvionsa, eikä kyllä kukaan asukaan lähellä.

Lainaa sieltä lenkkikaveriksi naapurin koira.

Liikkumisella on hyvin vähän merkitystä painonhallintaan. Opettele syömään oikein, ei tarvitse olla nälissään kun ymmärtää miten elimistö toimii.

Totta, laihdutin melkein 20kg lisäämättä lainkaan liikuntaa. Ja se liikkumisen määrä muutenkin oli ja on ihan olematon.

No minä taas laihdutin 15 kg liikunnalla. Lisäksi sain hyvännäköisen, muodokkaan kropan ja rutkasti voimaa ja energiaa. Lisäksi voin nyt syödä 2000-2500 kcal päivässä lihomatta koska kulutan enemmän energiaa kuin painavampana.

Mutta kukin tyylillään.

Mitaliako odotat vai mikä tässä oli idea, nähtävästi jotenkin mitätöidä jonkun toisen onnistumista? Hyvä että löysit sinulle sopivan keinon pudottaa painoasi, pisteet siitä👍

Vierailija
44/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile eri lajeja.

Vierailija
45/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama tilanne ja sama ikä. En löydä kertakaikkiaan mistään motivaatiota laihduttamiseen, tai edes peruskunnossa pysymiseen. Mulla oli aiemmin 2 koiraa, ne piti minut hyvässä kunnossa kun piti aina lähteä lenkille ja ne isoina koirina tarvitsivat liikuntaa PALJON, muuten ne alkoi seota.

Koirien kuoltua vanhuuteen muutama vuotta sitten en ole kävellyt muuta kuin syksyisin sienestämässä ja oon lihonnut muutamassa vuodessa 30 kiloa. En voi ottaa uutta koiraa koska asun kerrostalossa nykyään. Täällä valitetaan jo muidenkin koirista, että ne haukkuu päivisin, niin en halua osalliseksi siihen heippalappujen saajiin. Muutenkin se pentuaika on vaativaa ja siinä pitäisi olla paljon kotona, mutta minä oon aina töissä.

En vaan osaa lähteä säännöllisesti kävelylle pelkästään itseni takia. Jonkin verran jumppaan kotona, teen kyykkyjä yms, etten ihan kangistuisi. Eikä ole sellaisia kavereita, jotka lähtisi kävelyille. Kaikilla on omat kuvionsa, eikä kyllä kukaan asukaan lähellä.

Lainaa sieltä lenkkikaveriksi naapurin koira.

Liikkumisella on hyvin vähän merkitystä painonhallintaan. Opettele syömään oikein, ei tarvitse olla nälissään kun ymmärtää miten elimistö toimii.

Totta, laihdutin melkein 20kg lisäämättä lainkaan liikuntaa. Ja se liikkumisen määrä muutenkin oli ja on ihan olematon.

No minä taas laihdutin 15 kg liikunnalla. Lisäksi sain hyvännäköisen, muodokkaan kropan ja rutkasti voimaa ja energiaa. Lisäksi voin nyt syödä 2000-2500 kcal päivässä lihomatta koska kulutan enemmän energiaa kuin painavampana.

Mutta kukin tyylillään.

Kun treenaa ja liikkuu jo muutenkin 10+ tuntia viikossa, ei liikunnan lisääminen oikein enää onnistu. Mun piti muuttaa ruokavaliota.

Vierailija
46/46 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä lukee jo paljon hyviä ohjeita, mutta seuraavaa painottaisin. Tee alkuun liikunnasta tapa nimenomaan sillä, että se tuntuu helpolta ja mukavalta. Nälkä kasvaa syödessä, ja sitä runsasta hikoilua aiheuttavaa kuntoilua joutaa harrastaa myöhemminkin.

Lajisi voi olla mikä hyvänsä, mutta jos aloitat esimerkiksi kävelyllä, voisi ensimmäisen päivän kävelylenkki olla vaikkapa 10 minuuttia. Seuraavana päivänä 11. Sitten 12, 13, jne.

Idea on siinä, että parannus edelliseen suoritukseen on minimaalinen, mutta suunta on oikea. Kahden viikon kohdalla tuskin enää edes haluat jättää enää lenkkejä väliin, koska niistä tulee nopeasti päivittäinen kiintopiste ja reippailemaan on koko ajan helpompi ja helpompi lähteä.

Kun tätä jaksaa kuukauden tai kaksi, olet luonut itsellesi tavan josta on todella vaikea päästää irti.

Samaa menetelmää voi käyttää oikeastaan melkein mihin tahansa. Jos syö liikaa herkkuja, voi alkaa kutistaa niiden määrää pienin askelin. "Viime viikolla ostin 300 grammaa makeisia, tällä viikolla enää 290." Tai jos kuluttaa mielestään liikaa rahaa johonkin ylimääräiseen, sama juttu. "Viime kuussa käytin vaatteisiin 250€, tässä kuussa enää 240€.."

Metodi on nimeltään 'Kaizen'. Alunperin jenkkien keksimä, sittemmin Japaniin toisen maailmansodan jälkeen viety idea mahdollisimman pienistä, jokapäiväisistä parannuksista jonkin asian suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan