Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 43v rapakuntoinen nainen. Mistä löytää liikunnan ilo ettei kroppa ihan rapistuisi?

Vierailija
03.02.2021 |

Olen aina inhonnut liikuntaa, muinainen koululiikunta onnistui viemään nautinnon kaikista tavallisimmista lajeista. En ole koskaan tuntenut minkäänlaista hyvänolontunnetta tunnetta liikunnan jälkeen, pikemminkin epämääräistä helpotusta että on tältä erää ohi ja saa loppupäivän olla rauhassa. Introverttinä en myöskään ole kiinnostunut mistään ryhmäliikunnasta eikä minulla ole ystäviä joiden kanssa lähtisi kävelemään tms, itse asiassa mieluummin menisinkin yksin.
Onko muita minunlaisiani jotka ovat saaneet itseään niskasta kiinni ja alkaneet liikkumaan? Miten pääsit alkuun? Mitä harrastat?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet rapakunnossa, niin suosittelen ensin pitkiä kävelylenkkejä.

Vaikka polkuja ja ulkoilureittejä. Tosin nyt vaikea lumitilanne.

Kun kävely kahden tunnin jälkeenkin tuntuu helpolta jyrkkään ylämäkeen, on paljon helpompi alkaa harrastamaan jotain lajia.

Yläkehoa pitäisi sitten varovaisesti alkaa erikseen reenaamaan. Joko ohjatusti tai ulkoilureittien kuntoilupisteitä hyväksikäyttäen (ei talvi).

Vierailija
2/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotain ihan tavallisia ja kohtuuhintaisia harrastuksia. Itse olen sinua nuorempi amatööriurheilija (pari kestävyyslajia) ja treenaan 10-20+h viikossa, joten voin koittaa suositella jotain. Olennaisimpia kuntoon vaikuttavia juttuja voisi nimetä vaikka nämä 3: Kestävyys, voima ja liikkuvuus jne. Suosittelen, että kokeilisit ensin kohtuuhintaisia ja yleisiä harrastuksia ja harjoitteita, koska niitä on helpointa harrastaa ja useat pitävät niistä. Tässä voisi olla jotain:

Voimaa kehittäviä:

-Punttisali, joka on olennainen, jos haluaa voimaa. Halvimmat salit n. 20e/kk ja esim. meillä Trellä kunnan sali maksaa 2,2e kerta bussikortilla. Myös esim. työpaikoilla ja kouluilla voi olla saleja

-Lisäksi esim. vedoista hiihtäen, juosten, uiden, portaista ja sauvarinteestä voi saada kestovoimaa

Hyvin kestävyyttä kehittäviä:

-Juoksu

-Hiihto (Perusvoitelu helppoa ja nopeaa. Koulut ja vanhemmat eivät vain jaksa opetella tai tehdä. Voin neuvoa. Kuntoilukäytössä hyvin toimivia välineitä saa edullisestikin käytettynä, pitää löytää sopivat, ei hankalaa)

-Pyöräily

-Kävely, sauvoilla tai ilman

-Suunnistus (Voi kokeilla ilman mitään kynnystä esim. kuntorasteilla)

-Uinti

-Triathlon (kuntotapahtumia löytyy)

-Vesijuoksu

-Melonta, soutu

-Retkiluistelu, rullaluistelu, rullahiihto

Muuta liikunnallista ja monipuolisia lajeja:

-Taistelulajit

-Tennis, sulkapallo jne.

-Tanssi

-Vaellus

-Kalastus, metsästys

-Yleisurheilu

-Frisbeegolf

-Kiipeily

Liikkuvuutta voi parantaa lähinnä venyttelemällä säännöllisesti. Pienentää myös vammariskiä, joka muuten on hyvin suuri, jos aloitat heti rapakuntoisena aktiiviliikunnan nollasta. Ei kannata välttämättä kovin montaa treenikertaa laittaa ensimmäisille viikoille, koska rasitusvammojen (jänteet, revähdykset, venähdykset jne.) riski on suuri ja pahimmissa tapauksissa voi tulla jopa hermokipuja ja rasitusmurtuma. Kannattaa myös laittaa tekniikka kuntoon, koska virheellinen tekniikka altistaa vammoille ja liikunta kunnon tekniikalla on nautinnollisempaa. Voit katsoa esim. Youtubesta videoita, miten punttisalilla liikkeitä tehdään tai miten joustaan tai sauvakävellään tyylikkäästi. Eli aloita rauhassa ja kokeillen:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 3 jatkaa. Muista kuunnella kehoasi! Jos johonkin särkee niin älä käytä sitä kohtaa. Paljon harjoittelevat saattavat osata tunnistaa säryn, joka ei välttämättä haittaa, mutta rapakuntoisen kannattaa pelata varman päälle. Tärkeintä liikunnan ilon löytämisessä on tehdä niitä juttuja mitkä tuntuu hyvältä. Suurin osa kestävyysurheilijoiden harjoittelusta on peruskestävyysharjoittelua, joka on melko rauhallista, joten kovaakaan treenaaminen ei ole välttämättä pelkkää veren maku suussa menemistä. Jos taas tykkää kovatehoisista harjoitteista, voi taas tehdä niitä enemmän, kunhan muistaa kuunnella kehoaan ja tehdä muutakin. Myös voimailijat tekevät kestävyysharjoitteita, koska ne kehittävät sydäntä ja verenkiertoa.

Vierailija
4/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta imukupillinen jellyjortikka,ja aloita ratastusharrastus.

Vierailija
5/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sinun on syyttää koululiikuntaa. Syy löytyy vain ja ainoastaan omasta laiskuudestasi. Voit sanoa ihan mitä vain tähän, mutta se nyt vain on totuus.

Vierailija
6/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 3 antoi hyvät ohjeet. Nappaan ne itsellenikin. Kiitos!

T. 45-v. rapakuntoon joutunut

Vierailija
7/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörän polkeminen samalla lempiohjelmaa katsellen 😁

Vierailija
8/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikeasti rapakunnossa, varovainen aloitus on tärkeää. Esim. 10-15 minuutin sauvakävely on hyvä, pari kertaa viikossa. Huomaat kyllä kun kunto kasvaa. Älä tee koskaan maksimia, korkeintaan 70% teholla. Se riittää ja on keholle hyväksi. Kivut, yletön uupuminen ja rasitusvammat tappavat nopeasti liikunnan ilon. Youtubesta löytyy paljon ilmaisia treenivideoita. Etsi aloittelijalle sopivia, helppoja ohjelmia esim. kehonpainotreenejä, pilatesta, venyttelyä. Jos omistat kahvakuulan tai käsipainoja, löytyy niille paljon ohjattuja jumppia. Mieti mikä kiinnostaisi sinua. Alkuun kuitenkin kaikki liike on eteenpäin nykytilanteesta. Minäkin vasta olen aikuisena löytänyt liikunnan ilon ja lakannut häpeämästä kankeaa kroppaani

Vierailija
9/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosella hyvät ohjeet, kun on päässyt alkua pitemmälle. Jos todella aloittaa nollasta, reipas vartin lenkki 3x viikossa on jo ihan riittävästi parille ekalle viikolle. Esim. hiihto on pahuksen raskasta jos tekniikka on huono.

Käytännössä pitää tehdä niin, että liikunta laitetaan kalenteriin. Itse tein vielä niin, että jos olin töiden jälkeen menossa ulkoilemaan, laitoin kaikki varusteet odottamaan eteiseen tuolille. Sovin itseni kanssa, että mun ei tarvi muuta, kuin pukea ne päälle. Sitten seuraava vaihe oli, että kävelen alaovesta ulos. Sitten, että kävelen kadun päähän. Siinä kohdassa kerran käännyin takaisin, mutta muuten riitti jo vaatteiden pukeminen siihen, että sain kammettua itseni pihalle kävelemään.

Kokeilin kaikenlaista. Ryhmätunneilla ketään ei kiinnosta jutella, saa olla rauhassa. Päätin joka kerta, että jos on ihan kamalaa, en tule enää koskaan takaisin. Sama päti muuhunkin.

En edelleenkään pidä liikunnasta, mutta liikkumaan motivoi, kun ei koko ajan puuskuta ja hikoile.

Vierailija
10/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsasta miehesi päällä 2-3 krt päivässä, kunto ja lihakset paranee, ja tulee muutenkin hyväolo.

Vierailija
11/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaasta kävelystä on helppo aloittaa, koska se ei vaadi rahaa, tekniikan harjoittelua tai erityisemmin varusteita (jos kävelyyn sopivia kenkiä jo löytyy). Mieti millä saisit itsesi siitä innostumaan muutaman kerran viikossa, jos ei ilman syytä hotsita lähteä. Keräätkö askelia kännykän askelmittarisovelluksella, käytkö kaupassa tai muussa hyötypaikassa, käveletkö kaverin luo, jonkun tietyn reitin kivojen paikkojen läpi tms. Tuolla lailla saat liikunnan alkuun nopeasti ja sitä rapakuntoa hieman kohenemaan samalla kun mietiskelet esim kolmosen esittämiä vinkkejä ja mitä muuta voisit kokeilla.

Vierailija
12/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne ja sama ikä. En löydä kertakaikkiaan mistään motivaatiota laihduttamiseen, tai edes peruskunnossa pysymiseen. Mulla oli aiemmin 2 koiraa, ne piti minut hyvässä kunnossa kun piti aina lähteä lenkille ja ne isoina koirina tarvitsivat liikuntaa PALJON, muuten ne alkoi seota.

Koirien kuoltua vanhuuteen muutama vuotta sitten en ole kävellyt muuta kuin syksyisin sienestämässä ja oon lihonnut muutamassa vuodessa 30 kiloa. En voi ottaa uutta koiraa koska asun kerrostalossa nykyään. Täällä valitetaan jo muidenkin koirista, että ne haukkuu päivisin, niin en halua osalliseksi siihen heippalappujen saajiin. Muutenkin se pentuaika on vaativaa ja siinä pitäisi olla paljon kotona, mutta minä oon aina töissä.

En vaan osaa lähteä säännöllisesti kävelylle pelkästään itseni takia. Jonkin verran jumppaan kotona, teen kyykkyjä yms, etten ihan kangistuisi. Eikä ole sellaisia kavereita, jotka lähtisi kävelyille. Kaikilla on omat kuvionsa, eikä kyllä kukaan asukaan lähellä.

Vierailija
13/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin: valitse mieluisaa musiikkia, volyymi up ja anna musan ottaa mukaan. Alat tanssia huomamatta. Ja vaikka 2 minuuttia kerralla kotihommien tahtiin.

Vierailija
14/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki parikymppinen sporttinen poikaystävä.

Alemmuuskompleksissasi löydän liikunnan riemun, kun yrität pitää häntä itselläsi.

Kippaa ne oman ikäisesi mätisäkit.

Vierailija
15/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mikä motivoisi just sua. Mä tarvin visuaalista palautetta, eli mulla on ranteessa askelmittari - 10 000 kun pärähtää ruutuun, fiilis on loistava. Lisäksi mittaan kuntopyörällä kilometrejä, painoilla toistoja ja painomäärän kehittymistä, ja seinällä olevaan kalenteriin ruksin liikuntapäivän värikkäällä kynällä.

Ilman tätä silmin nähtävää edistymistä ei tulisi varmaan tehtyä mitään :D. T. 38v entinen sohvaperuna

Vierailija
16/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reippaasta kävelystä on helppo aloittaa, koska se ei vaadi rahaa, tekniikan harjoittelua tai erityisemmin varusteita (jos kävelyyn sopivia kenkiä jo löytyy). Mieti millä saisit itsesi siitä innostumaan muutaman kerran viikossa, jos ei ilman syytä hotsita lähteä. Keräätkö askelia kännykän askelmittarisovelluksella, käytkö kaupassa tai muussa hyötypaikassa, käveletkö kaverin luo, jonkun tietyn reitin kivojen paikkojen läpi tms. Tuolla lailla saat liikunnan alkuun nopeasti ja sitä rapakuntoa hieman kohenemaan samalla kun mietiskelet esim kolmosen esittämiä vinkkejä ja mitä muuta voisit kokeilla.

Niin, tai äänikirjat/podcastit/musiikki/kiva ohjelma.

Vierailija
17/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde kävelylle, kävele vähän pitempi matka kuin mitä viitsisit. Päivät pitenevät, valo lisääntyy.

Vierailija
18/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga (etenkin hathajooga) on hyvä aloittelijalle. YouTubesta löytyy vaikka millä mitalla joogavideoita joita helppo tehdä kotosalla. Ihan varttikin päivässä auttaa pääsemään eroon kankeasta kropasta. 

Vierailija
19/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita musat täysille ja tanssi! Mä aloitan nykyään aamuni lyhyellä jorauksella.

Vierailija
20/46 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee liikunta mahdollisimman helpoksi!

Minulla jo lenkille lähtö tuntui liian vaikealta, koska piti kaivaa lenkkarit, miettiä pukeutuminen lämpötilan mukaan, en halunnut että naapurit/tutut näkee minut lyllertämässä jne. Plääh.

Vasta kun meille hankittiin crosstrainer ja käsipainoja, sain aloitettua säännöllisen liikkumisen. Ne on niin lähellä ja siinä näkösällä, ettei kynnys liikkumiseen voisi olla matalampi. Ja samalla voi kätevästi katsella telkkaa! :)

Kesällä tykkään pyöräillä.

Olen aivan kuin sinä - en yhtään kaipaa mitään ryhmäliikuntaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi