Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virvellä menee suurin piirtein 4 euroa päivässä ja 120 euroa kuussa ruokaostoksiin

Vierailija
03.02.2021 |

Bloggaaja Virve Fredman perusteli MTV:lle, miksi kaikkien kannattaisi ostaa punalapputuotteita ja kertoi, miten niiden suosiminen vaikuttaa myös kauppalaskuun. Virven kahden henkilön taloudessa ruokaan kuluu kuukausitasolla noin 240 euroa, eli 120 euroa henkeä kohden.

– Olemme aika hintatietoisia ja ruokaan menee suurin pirtein neljä euroa päivässä per henki.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, taaas yksi lehtijuttu, jossa ostellaan ruuat pikkurahoilla ja on olevinaan niin terveellistä että. No, ihan miten vaan. En silti usko, että tuolla rahalla saa kaikki tarpeelliset kalorit ja vitamiinit, vaikka kuinka keittelisi linssikeittoa ja juureksia. Mutta jos joku haluaa tehdä ihan omatahtoisesta kituuttamisesta projektin itselleen, niin siitä vaan.

Vierailija
62/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän ADF-ruokavaliolla ja syön vain joka toinen päivä. Myös OMAD on näppärä tapa säästää. Ruokaa ei tarvitse puputtaa koko ajan. Toki lapsiperheissä pitää huolehtia terveydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytin 400 e tammikuussa ruokaan, asun yksin. Miksi pihistellä maailman parhaasta asiasta? :) Rakastan eksoottisia makuja ja hyviä viinejä. En aio jatkossakaan laskea budjettiani, elän vain kerran.

Kyllä mulla yksinasujalla menee 350 kk ruokaan enkä mitään viinejä osta. Kunhan ostan laadukasta lihaa ja kalaa ja muutakin tasokasta. Tympii nämä pärjään 200 eurolla kun vedän tarjousjauhelihaa ja itse kerättyjä puolukoita joka päivä. Sitten sillä kituutuksella ja harmaalla arjella vielä elvistellään.

Vierailija
64/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taaas yksi lehtijuttu, jossa ostellaan ruuat pikkurahoilla ja on olevinaan niin terveellistä että. No, ihan miten vaan. En silti usko, että tuolla rahalla saa kaikki tarpeelliset kalorit ja vitamiinit, vaikka kuinka keittelisi linssikeittoa ja juureksia. Mutta jos joku haluaa tehdä ihan omatahtoisesta kituuttamisesta projektin itselleen, niin siitä vaan.

En kanssa usko. Pohjana tuntuu niissä aina olevan se, että mätetään epäterveellistä, halpaa pastaa eri muodoissa viikosta toiseen. Siihen lisätään jotain bensanhajuista halvinta oliiviöljyä juhlapäivinä.

Vierailija
65/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoissa mennään, meitä kolme ja tammikuussa ruokaan meni 350 e, syömme hyvin ja monipuolisesti. Herkut ja päivittäistavarat sisältyvät tuohon myös.

Ja todellakin ostan punalappuisia ruokia silloin kun ne ovat meille sopivia.

Kerrotko mitä syötte ja minkä verran juureksia , vihanneksia ja hedelmiä.

Leivotteko itse?

Ihan tavallista kotiruokaa, paljon hedelmiä ja vihanneksia. Sämpylät leivon itse mutta tumman leivän ostan kaupasta.

Mitä se tavallinen kotiruoka sisältää? Se just kiinnostais tietää.

Onko joka päivä lihaa tai kalaa?

Vierailija
66/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin näin maanviljelijäperheestä tulleena meinaa aina kiehahtaa kun ruokakaupasta yritetään päästä mahdollisimman vähällä summalla pois, ihan kuin ruualla ei olisi minkäänlaista arvoa, pääasia vaan että ihmiset pääsee mahdollisimman halvalla ja millään muulla ei ole merkitystä... Ja en siis tarkoita että punalappuisten tuotteiden ostamisessa olisi jotain väärää, totta kai on parempi että ne ostetaan ja käytetään ettei mene hukkaan. Ja tiedän että on ihmisiä ja perheitä joiden on pakko miettiä tarkasti että mitä ostavat että rahat riittää, ymmärrän että silloin on pakko valita halvin. Mutta ihmetyttää nämä jotka pihistelevät hampaat irvessä ruuan suhteen ettei tarvitsisi maksaa paljon, mutta sitten monen sadan euron puhelimet ja merkkivaatteet kelpaa ja niissä ei säästetä.

Ja ei, eihän se minulle kuulu mitä kukakin ostaa. Tuntuu joskus vain että ruoan arvostus on kadonnut.

Meillä ainakin ostoksia tehdessä valitaan mahdollisuuksien mukaan kotimaista ja pientuottajia. Tunnustan kyllä välillä ostavani Pirkkaa vaikka tiedän, ettei se ole tuottajalle yhtä hyvä.

Innosta hypin, kun löydän hyviä kotimaisia omenoita alennuksesta. Ja kun löytyi pienen palvaamon palvikinkkua.

Kiitos, arvostan tätä hirveästi! Mukava kuulla että kotimaista arvostetaan. Jotenkin vaan välillä hirvittää että paljonko suomalaisia tuottajia on 20 vuoden päästä jäljellä jos tämä nykyinen meno jatkuu. Itsekin olen alalta poistumassa kun ei vaan jaksa tätä nykyistä menoa, maataloustyö on raskasta eikä se kuormittavuus ikinä näy tuottajahinnoissa. Ihmiset eivät ymmärrä että paljon parjatut ja kadehditut EU-tuet menevät laskuihin, lannoitteisiin, rehuihin ja muihin tuotantopanoksiin. Ja lainoihin. Nämä suuret juuri aloittaneet tilat lähtevät siitä liikkeelle et velkaa on helposti kaksikin miljoonaa ja se pitäisi näillä tuottajahinnoilla saada joskus maksetuksi takaisin. Ei kyllä käy kateeksi, onneksi oma tila on sen verran pieni että velka on pysynyt kohtuullisena.

Vierailija
67/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän punalapputuotteita paljon. Käyn S-marketissa ja Prismassa usein päivällä tekemässä tiedustelukierroksen ja katsomassa, paljonko punalappuista tavaraa on tarjolla. Joskus jos on jotain oikein hyvää ja arvokasta, niin otan hyllyn takaosasta tuoretta eteen, jotta kukaan muu ei äkkäisi niitä ja valokuvan puhelimella, jotta muistan missä tavarat on. Sitten illalla menen n. puolta tuntia tai kolmea varttia ennen ilta-alen alkamista keräilemään kaikki lapputuotteet + nuo piilotetut ja sitten kiertelen ympäri kauppaa sen aikaa, että ilta-ale alkaa. Säästö on tosi iso.

😂😂😂

Vierailija
68/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minullakin. Tarjouksia katson mutta harvemmin koriin päätyy punalappuista koska ne tuotteet joissa yleensä on laput ovat sellaisia että jäisivät syömättä ja niiden alennetullakin hinnalla saisin enemmän itselleni oikeasti maistuvaa ruokaa. Juuri vetelen tässä rahkajugurttia cashewpähkinöillä, leseillä, puolukoilla ja herukkasekoituksella iltapaksi.

Vierailija
69/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan ruokaa sillä periaatteella, että parasta mitä rahalla saa. Ruokakaupassa käydään kaksi kertaa viikossa, joskus vain kerran viikossa. Ruokaa ostetaan aina saman "kaavan" mukaan eli vain tuoretuotteita pääosin. Kierrämme kaupan tietyssä järjestyksessä, joten kaupassakäyminen on helppoa ja nopeaa, ja kauppalista on aina muistissa omassa päässä. Kotona laitetaan ruokaa tuoretuotteista vähintään kaksi kertaa päivässä, ja leivät ym. leivonnaiset tehdään itse. Jauhot ym. ostetaan isommissa erissä ja mielellään paikallisilta tuottajilta. Meidän ruokaostokset saattavat sivullisen silmin näyttää jopa vaatimattomilta, kun toisilla isot kärryt pursuavat ihan kukkuroillaan.

Vierailija
70/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oli nälänhätä Suomessa eli pienet palkat suuret vuokrat sähkö niin kaurapuuro paketti ja suola voi hapanleipä ja maito.Siinä viikon ruoka.Perunapussi makkarapaketti porkkana siinä toisen viikon ruoka.Kellog paketti maitolitra sokeria siinä viikon ruoka.Perunapussi kanamunapaketti vehnäjauho voi sipulia ,siinä viikon ruoka kanamunakastike.Valmiusvarastossa anjovista ja näkkileipää.Hapanleipä jäedam juusto sulakurkku maito kahvi.Nöin on ihmiset pärjännyt jotka ei itse harrasta metsästystä ja kalastusta.

Vierailija
71/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä rahaa taas meni enemmän, kun tuli aina ostettua sellaisia heräteostoksia ja kun ajatteli, että ai että nyt saa -60% alella tämän ja tämän! Ruokaa, jota en välttämättä muulloin söisi ja kaiken maailman ylikalliita eineksiä.

Lopetin ja näin rahaa menee vähemmän.

Vierailija
72/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tehtiin 16 Tunisia työpäiviä sitten 10 sitten vasta 8 mutta eniten tehtiin vuorotyötä joten ei ollut aikaa harrastaa.

Vierailija
73/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4eurolla saa jo monta purkkia tonnikalaa

Vierailija
74/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoissa mennään, meitä kolme ja tammikuussa ruokaan meni 350 e, syömme hyvin ja monipuolisesti. Herkut ja päivittäistavarat sisältyvät tuohon myös.

Ja todellakin ostan punalappuisia ruokia silloin kun ne ovat meille sopivia.

Kerrotko mitä syötte ja minkä verran juureksia , vihanneksia ja hedelmiä.

Leivotteko itse?

Ihan tavallista kotiruokaa, paljon hedelmiä ja vihanneksia. Sämpylät leivon itse mutta tumman leivän ostan kaupasta.

Mitä se tavallinen kotiruoka sisältää? Se just kiinnostais tietää.

Onko joka päivä lihaa tai kalaa?

Meillä 2pv naudanlihaa, 2 possua, 2 kanaa ja 1 kalaa tai vaikka pizza tms. Välillä lihan sijaan 2 päivänä kasvisruoka. Pataruokia, laatikoita, currya. kastikkeena tai broileria/possua leivitettynä kasvisten kanssa. 6 vkon "ruokalista"

Lounaat syödään vain arkisin nyt etäaikana ja niistä 2 munakasta, 2 kasviskeittoa ja 1 salaatti esim tonnikalalla ja fetalla. Joskus suolaista piirakkaa tai pelkkä voileipä

Vierailija
75/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä muistaa, että on eri asia syödä yksin 4 eurolla päivässä kuin perhekuntana 4 euroa per henkilö, kuten ilmeisesti tässä.

Jos perheessä on vaikkapa 4 henkeä, päiväbudjetiksi tulee jo 16 euroa. Jos käy kaupassa siten, että väliä on aina yksi päivä kauppakäyntien välissä, saa joka toisena päivänä siis ostaa ruokaa jo 32 eurolla. Virvenkin kahden hengen taloudessa voisi ostaa tänään ruokaa 16 eurolla ja ylihuomenna taas 16 eurolla.

Ero yksineläjään on se, että yhden hengen taloudessa käytettävissä on joka toinen päivä vain 8 euroa. Yksineläjän on siis näin tiukalla budjetilla vaikea saada perustarpeita hankittua. Jo juusto tai voi kaataa koko päivän budjetin ja sen lisäksi pitäisi ostaa maitoa, leipää jne.

Itse elän hyvin samansuuntaisella budjetilla, mutta korostan, että yksineläjälle tällainen on jo oikeasti pennin venyttämistä ja myös paljosta luopumista, koska vaikka kaupassa kävisi joka toinen päivä 8 eurolla, on aina joku kalliimpi ostos syömässä koko budjetin. Jos on shampoo ja wc-paperi on loppu, siinä menee koko kahdeksan euroa. Kalaa tai mitään kalliimpaa ei tällaisella budjetilla yksineläjä syö, koska koko ajanhan ne perusmaidot, leivät, pastat, perunat yms. vaativat myös sitä rahaa. Ja kaupassa siis pääsisi rahallisesti käymään aina vasta ylihuomenna.

Vierailija
76/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin näin maanviljelijäperheestä tulleena meinaa aina kiehahtaa kun ruokakaupasta yritetään päästä mahdollisimman vähällä summalla pois, ihan kuin ruualla ei olisi minkäänlaista arvoa, pääasia vaan että ihmiset pääsee mahdollisimman halvalla ja millään muulla ei ole merkitystä... Ja en siis tarkoita että punalappuisten tuotteiden ostamisessa olisi jotain väärää, totta kai on parempi että ne ostetaan ja käytetään ettei mene hukkaan. Ja tiedän että on ihmisiä ja perheitä joiden on pakko miettiä tarkasti että mitä ostavat että rahat riittää, ymmärrän että silloin on pakko valita halvin. Mutta ihmetyttää nämä jotka pihistelevät hampaat irvessä ruuan suhteen ettei tarvitsisi maksaa paljon, mutta sitten monen sadan euron puhelimet ja merkkivaatteet kelpaa ja niissä ei säästetä.

Ja ei, eihän se minulle kuulu mitä kukakin ostaa. Tuntuu joskus vain että ruoan arvostus on kadonnut.

Minä en halua säästellä ruoassa yhtään. Olen keskituloinen muuten minimalistisesti elävä sinkku, enkä keksi mitään syytä, miksi haluaisin pihistellä ruoassa. Aika harvalle asumisessakaan on tärkeintä niin matalat asumiskulut kuin vain ikinä on mahdollista. Nuo kaksi ovat sellaisia elämän perusasioita. Olen opiskelijana joutunut elämään 80 euron ruokabudjetilla, nyt menee viisinkertainen summa.

Vierailija
77/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on hyvä muistaa, että on eri asia syödä yksin 4 eurolla päivässä kuin perhekuntana 4 euroa per henkilö, kuten ilmeisesti tässä.

Jos perheessä on vaikkapa 4 henkeä, päiväbudjetiksi tulee jo 16 euroa. Jos käy kaupassa siten, että väliä on aina yksi päivä kauppakäyntien välissä, saa joka toisena päivänä siis ostaa ruokaa jo 32 eurolla. Virvenkin kahden hengen taloudessa voisi ostaa tänään ruokaa 16 eurolla ja ylihuomenna taas 16 eurolla.

Ero yksineläjään on se, että yhden hengen taloudessa käytettävissä on joka toinen päivä vain 8 euroa. Yksineläjän on siis näin tiukalla budjetilla vaikea saada perustarpeita hankittua. Jo juusto tai voi kaataa koko päivän budjetin ja sen lisäksi pitäisi ostaa maitoa, leipää jne.

Itse elän hyvin samansuuntaisella budjetilla, mutta korostan, että yksineläjälle tällainen on jo oikeasti pennin venyttämistä ja myös paljosta luopumista, koska vaikka kaupassa kävisi joka toinen päivä 8 eurolla, on aina joku kalliimpi ostos syömässä koko budjetin. Jos on shampoo ja wc-paperi on loppu, siinä menee koko kahdeksan euroa. Kalaa tai mitään kalliimpaa ei tällaisella budjetilla yksineläjä syö, koska koko ajanhan ne perusmaidot, leivät, pastat, perunat yms. vaativat myös sitä rahaa. Ja kaupassa siis pääsisi rahallisesti käymään aina vasta ylihuomenna.

Minulla ainakin on verkosto jossa joku ostaa isomman satsin ja jaetaan. Meillä on kaupassa esimerkiksi monesti halvalla isoja lohia joita en saisi ikinä yksin syötyä. Joku ostaa koko kalan ja sitten jaetaan se osiin ja maksetaan ostajalle oma osuus.

Vierailija
78/90 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä vapaaehtoisesti tuollaiseen kituutukseen lähtisi, sen verran paljon rakastan hyvää ruokaa. Meillä menee kuukaudessa 800 e (2 aikuista, 2 lasta) sisältäen hygieniatarvikkeet. En osta kalleinta, vaan kalat esim. aina tarjouksesta, mutta kyllä niille vaan hintaa tulee.

Vierailija
79/90 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sille omalle ajallekin määritellä hinta.

Mun talous voi paremmin jos en vietä iltojani metsästäen punalappuja, vaan keskityn sivubisnekseeni joka tuottaa toistaiseksi vain muutaman satasen kuussa mutta jossa on potentiaalia vaikka mihin.

Toisaalta ei meidän ruokalasku ole mikään järjetön koska syödään suurelta osin kasvisruokaa.

Vierailija
80/90 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

peckepayla kirjoitti:

sillä kellonlyömällä kun -30% tuotteet muuttuu -60% :kai, alkaa ARRRRRMOTONNN ryysis ja kilpailu verissä päin siitä kuka saa eniten ja halvimmalla. ei riitä kaikille, viidakon lait jylläävät. säästä siinä sitten

🦏

Tuossa vaiheessa ne päiväystuotteiden hamstraajat on jo kassajonossa. Kauppaan pitää mennä tuntia aiemmin, jos meinaa saada mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi