Sinä, jolle tuli paljon kiloja/turvotusta odotusaikana, kysymyksiä!
Paljonko sinulle tuli kiloja/turvotusta koko odotusaikana? Miten asiaa kommentoitiin neuvolassa/synnärillä/miten läheisesi kommentoivat? Minkä kokoisena vauvasi lopulta syntyi? Kauanko palautuminen kesti? Lähtivätkö turvotus/kilot nopeasti?
Ap
Kommentit (17)
-noin 20 kiloa, lähtöpaino normaali
-painonnousua kauhisteltiin niin neuvolassa kuin kavereiden kesken
-ei uskottu, kun sanoin että olen turvoksissa, epäiltiin mun syövän aivan liian paljon
-vauva oli täysin normaalikokoinen
-pahin turvotus lähti muutamassa viikossa, lähtöpainoon palautumisessa meni muutama kuukausi
22 kg, yksi lapsi, paha raskausmyrkytys joka nosti viikkotasolla raskauden puolivälistä lähtien painoa 1kg/vko kunnes käynnistettiin ja lapsi syntyi. Kommentteja tuli terkkarilta, ennen kuin tilanne tajuttiin ja pääsin raskauksiin erikoistuneelle lääkärille. Ihan kamalaa, jäi ainokaiseksi se lapsi.
Synnytyksen jälkeen turvotus suli ensimmäisen 2 kk:n aikana pois. Tosin ekat 2 vkoa olin vuodelevossa, että oma oloni saatiin tasoittumaan. Sitten vain normaaleja vaunulenkkejä, ruokaa ja riittävän vähän nesteitä. En imettänyt.
Mulla yhdistelmänä oli jäätävä turvotus ja painonnousu, mutta samalla matala hb ja verenpaine. Yritä siinä sitten miettiä, minkä verran suolaa uskaltaa syödä.
Poika oli isokokoinen, päädyttiin lopulta sektioon.
20 kg tuli painoa. Painonnousua ei kauhisteltu neuvolassa, eikä missään muuallakaan. Vauva syntyessään vähän alle nelikiloinen. Nyt toista kertaa raskaana, muutama viikko jäljellä, painoa kertynyt saman verran kuin esikoista odottaessa näillä viikoilla. Uudestaan raskaaksi tullessa painoin saman verran kuin ennen esikoista, normaalipainoinen ja hoikka olen.
-noin 20 kg painoa tuli lisää, ennen raskautta olin normaalipainoinen
- Ei kauhisteltu neuvolassa tai missään muualla
- vauva oli syntyessä 3300 g
- 4 kk synnytyksen jälkeen olin jälleen normimitoissa
Lohdullisia kommentteja. Minua pelotellaan todella suurella vauvalla, koska painoa/turvotusta on tullut jo nyt (rv33, +16 kiloa).
Ap
Vierailija kirjoitti:
kenellekään ei pitäis tulla mitään +20 kiloa raskausaikana. se on läskiä eikä mitään turvotusta.
Oot varmaan joku mamma, jolle kertyi 5 kiloa ja nekin jäi synnärille...
Olin lähtiessä 174/48-50. Molemmilla kerroilla.
Raskausaikana tuli n. 22 kg ja risat.. Neuvola sanoi että elimistö kerää vararavintoa jo heti alussa, ei mitään ongelmaa.
Paitsi että toisen raskauden loppuvaiheessa olin jo raskausmyrkytyksestä epäiltynä osastolla, ja verenpainepotilas.
Lapset syntyessään 2680 ja 2870.
Yliaikaisina molemmat.
Minulla kilot lähtivät heti itsekseen.
Jaa läheiset? Ei ne sanoneet mitään mutta vieraammat eivät uskoneet että olen ihan just synnyttämässä.
Synnärillä parikin lääkäriä kommentoi: Oletko sinä muka raskaana?
Proffa kierrollaan: " Katsokaa miten pieni vatsa".
Minulla oli turvotusta raajoissa, mutta maha oli melko litteä.
+23 kiloa kaksosraskaudessa. Vauvat painoi 2900 ja 2840, istukat yhteensä 1020 ja runsaasti lapsivettä. Synnytyssaliin jäi jo noin 7.5 kiloa, turvotusta suli parissa kuukaudessa kymmenisen kiloa ja loput taisteltiin sitten ajan kanssa. Olin niin turvoksissa että kun panoi sormella sääreen niin siihen jäi monttu mikä hitaasti palautui. Normaalisti mun jalka on kokoa 38 mutta lainasin kaverilta kengät 41.
23 kg tuli molemmilla kerroilla. Neuvolan mukaan 8-9 olisi saanut tulla. Olin aina syömättä ennen punnitusta. Esikoinen oli 3,7 kg ja kolmessa kuukaudessa olin alle lähtöpainon, 57 kg. Toinen lapsi painoi 4 kg ja kilot lähtivät imetyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
23 kg tuli molemmilla kerroilla. Neuvolan mukaan 8-9 olisi saanut tulla. Olin aina syömättä ennen punnitusta. Esikoinen oli 3,7 kg ja kolmessa kuukaudessa olin alle lähtöpainon, 57 kg. Toinen lapsi painoi 4 kg ja kilot lähtivät imetyksen aikana.
"Ihania" nää neuvoloiden painorajoitukset. Ei sille mitään voi, jos turpoaa. Itse keräsin kiloja 20, äitini 15. Kummatkin palauduttiin hyvässä tahdissa.
Molemmilla kerroilla +25kg, lähtöpaino alipainon rajoilla. Neuvolassa olivat enemmänkin tyytyväisiä, että paino nousi. Vauvat 2,9 ja 3,4 kiloa, eli ei mitenkään isoja. Ekalla kerralla paino tippui muutamassa kuukaudessa synnytyksestä useamman kilon alle lähtöpainon, toisen kohdalla samassa ajassa suunnilleen siihen, missä oli ennen lapsia. Iso osa raskauden aikana kertyneestä painosta oli minulla nestettä, eli olin ihan tasaisesti pöhöttynyt ja paino tippui synnytysten jälkeen itsestään ilman sen kummempaa laihduttamista.
Vierailija kirjoitti:
+23 kiloa kaksosraskaudessa. Vauvat painoi 2900 ja 2840, istukat yhteensä 1020 ja runsaasti lapsivettä. Synnytyssaliin jäi jo noin 7.5 kiloa, turvotusta suli parissa kuukaudessa kymmenisen kiloa ja loput taisteltiin sitten ajan kanssa. Olin niin turvoksissa että kun panoi sormella sääreen niin siihen jäi monttu mikä hitaasti palautui. Normaalisti mun jalka on kokoa 38 mutta lainasin kaverilta kengät 41.
Hassu juttu että meillä kilot suurinpiirtein samat, minulla 2 eri raskautta:D tai siis vauvat minulla vähän pienemmät eivätkä samalla kerralla. Ja siis en tarkoita mitenkään negatiivisesti,
9.
Vierailija kirjoitti:
Lohdullisia kommentteja. Minua pelotellaan todella suurella vauvalla, koska painoa/turvotusta on tullut jo nyt (rv33, +16 kiloa).
Ap
Toi +16kg ei ole mitään. 😁 Mulle tuli n 30kg ja oli kyllä paha raskausmyrkytys. Ikää tosin oli itselläni silloin vasta 20v, joten ne kilot lähtivät synnytyksen jälkeen ihan hetkessä. Lapsi oli 4kg. Olin 60kg/170cm kun raskaustesti näytti positiivista. Voin sanoa, että se 90kg kun meni rikki, meinasi itku tulla. Nykyään ikää jo 40v ja paino taas 60kg. Älä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toi +16kg ei ole mitään. 😁 Mulle tuli n 30kg ja oli kyllä paha raskausmyrkytys. Ikää tosin oli itselläni silloin vasta 20v, joten ne kilot lähtivät synnytyksen jälkeen ihan hetkessä. Lapsi oli 4kg. Olin 60kg/170cm kun raskaustesti näytti positiivista. Voin sanoa, että se 90kg kun meni rikki, meinasi itku tulla. Nykyään ikää jo 40v ja paino taas 60kg. Älä stressaa.
Kiitos kannustuksesta!
Tuota painoani jaksetaan kauhistella. Sokerirasituksen tulokset oli tosi hyvät, diabetesta ei ole eikä raskausmyrkytystä, testattu on jo kahdesti. Verenpaine on matala ja syön normaalisti, mutta silti tuota painonnousun tahtia kauhistellaan. Tekisi mieli sanoa, että kauhistellaan sitten synnytyksen jälkeen, jos ei ala turvotus helpottaa.😁
Ap
Tsemppiä!
Eiköhän tää oo yleisempi ilmiö kuin luuletkaan. Harva haluaa sanoa ääneen, jos raskauskiloja tuli kunnolla. Somessa korostuu nää "tuli 8 kiloa ja söpö pieni raskausmasu, 2 viikkoa myöhemmin olin jo lähtöpainossa ja mahduin entisiin farkkuihin". En oo kuullu kenenkään hehkuttavaa julkisesti, jos kertyi enemmän. Eli ei huolta, et oo ainoo!
kenellekään ei pitäis tulla mitään +20 kiloa raskausaikana. se on läskiä eikä mitään turvotusta.