Kysymys sinulle, joka sait lapsen pitkän miehen kanssa ja itse olet lyhyt!
Minkä kokoinen lapsi oli syntyessään? Oliko lapsi lähellä sinun tai miehen syntymämittoja? Oliko lapsi pitkä, koska lapsen isä oli pitkä? Oliko lapsen syntymäpaino iso? Aihe kiinnostaa. Nimimerkillä neuvolassa mulle on hoettu, että lapsen isän pituudella ei ole mitään vaikutusta lapsen syntymäkokoon (lapsen isä on 190 cm, minä 160 cm).
Ap
Kommentit (48)
Minä 160/50, lapsen isä noin 190/90 hedelmöityshetkellä. Lapsi 54 cm/4150 g, mutta oli yliaikainen. Nyt komea nuori aikuinen, ehkä jotain 175-180 ja 80 kg.
Lähes kaksimetrisen miehen ja minun 165 cm tytär oli keskonen eli painoi vain vähän yli 2 kg. Usko mitä neuvolassa sanotaan, tuttavapiirissä on paljon pitkiä miehiä (yli 190 cm) eikä yhdelläkään ole ollut isokokoista vauvaa. Suurin oli 180 cm ja 155 cm yhdistelmästä, yli 4 kg.
Mies 200cm, itse 164cm.
Meidän pojat (yksi jo aikuinen, kaksi teinejä) 198, 188, 185, tyttö (aikuinen) 168.
Todennäköisesti oli siis jotain vaikutusta. Minun suku täynnä lyhyitä, esim minun isä alle 170 ja äiti juuri ja juuri 160.
Vierailija kirjoitti:
Mies 200cm, itse 164cm.
Meidän pojat (yksi jo aikuinen, kaksi teinejä) 198, 188, 185, tyttö (aikuinen) 168.
Todennäköisesti oli siis jotain vaikutusta. Minun suku täynnä lyhyitä, esim minun isä alle 170 ja äiti juuri ja juuri 160.
Haha, ja jäi se itse asia pois! Syntymäpituus ollut kaikilla 50-52 cm, yli 3500g jokainen. En muista olivatko niiden sen aikaisten mittojen mukaan pitkiä vauvoja, nykyään kai ihan normaalin mittaisia.
Ei kannata huolestua. Mulle terkkari sanoin aikoinaan, että vauvat kasvavat kyllä kohdussa äitinsä mukaan eli pienelle naiselle ei yleensä tule kovin suuria vauvoja - ja eihän siinä mitään järkeä olisikaan. Minä 162 cm, mies 190 cm ja vauvat 51 cm 3,2 kg ja 48 cm 2,8 kg. Myöhemmin sitten alkaneet ottaa enemmän pituutta.
Minä 160cm ja mies 191cm. Lapset 2,7kg/49cm ja 3,4kg/53cm, syntyivät molemmat lasketun ajan tienoilla. Nyt tuo rääpäle esikoinen on ikäisekseen tosi pitkä ja isompi kuopus ikäistään pienempi. Meille sanottiin myös neuvolassa, että isän pituus ei vaikuta syntyvän lapsen kokoon, eikä täysiaikaisen vauvan syntymäpaino juuri vaikuta aikuispituuteen. Me ollaan molemmat oltu noin 3kg syntyessämme, miehen äiti on vielä minuakin lyhyempi.
Minä 162 cm, tytön isä 192 cm. Tyttö oli syntyessään 2500 g ja 48 cm, istukan vajaatoiminta varmasti vaikutti hänen pienikokoisuuteensa. Nykyään ihan reipas eskarilainen 125 cm.
Ex mies 187cm, minä 158cm. Lapsi 4100g ja 52,5cm.
Nykyinen mieheni 175cm ja meidän lapset,
Poika 3560g 51cm ja tyttö 3590g ja 53cm.
Oma isäni 185cm ja äitini 163cm. Minä olin syntyessäni 4009g ja 52,5cm. Veljeni 4060g ja 50cm. En tiedä oltaisko me synnytty 4kiloisina jos oltais synnytty lähempänä laskettua aikaa. Ite oon ollu 14päivää yli aikainen. Veljeni syntyi kans yliaikaisena 13päivää.
Vierailija kirjoitti:
tuskin se pitkä isä on täysaikaisena syntyessään ollut mikään 47 cm/2700 g.
Tämä. Itselläni on kaksi poikaa, kumpikin pitkälti yli 190-senttisiä, ja kyllä he olivat jo syntyessään 4,5-kiloisia. Ei se tosin mikään ongelma ollut.
Meillä mies 190 cm ja itse 160 cm ja muutenkin siro. Kaksi lasta ja kumpikin olleet 50 cm ja hieman yli 3 kg eli aika pieniä. Ensimmäisen raskausaikana peloteltiin, että repeän varmasti kun olen niin pieni, mutta alateitse syntyivät molemmat, eikä yhtään tikkiä tarvittu, joten ei kannata murehtia!
Minusta vaikuttaa. Samaa sano vanha kätilö ja neuvolantätikin, eikä kukaan ollut koskaan huolissaan kun lapsi kasvoi ylimmällä käyrällä ja oli vähän viikkojaan isokokoisempi.
Isä 197, minä 169. Lapsi syntyessään 55/4550. Nyt vajaa 2,5v ikäisenä 1 käyttää ainakin 104-110cm vaatteita, oliskohan pituutta 100cm mutta on aika jäntevä, isokokoinen (en ole mitannut nyt pituutta). Minä olin iso ja isä iso syntyessään, en muista pituuksia. Itse olin ainakin yli 5kg vauva, 160cm:llä äidilläni. Isäni on melko pitkä (189).
Se äidin istukkahan lapsen käytännössä kasvattaa. Useimmiten pienillä naisilla lapsetkin on pieniä. Ystäväni on n. 165 cm, mies reilusti yli 190, lapsi oli täysiaikainen ja n. 2800g. Toinen ystäväni on n. 160 cm, mies n. 195 cm. Heillä kolme lasta, jotka kaikki painoivat n. 3 kg syntyessään. Yhden erittäin pienen äidin tiedän, hän on n. 150 cm ja mies n. 185. Ensimmäinen lapsi oli n. 4 kg, toinen alle 3 kg. Tuo ensimmäinen meni monta viikkoa yli lasketun ajan. synnytys tapahtui ulkomailla. Luulen, että Suomessa synnytys olisi käynnistetty jo paljon aikaisemmin.
Mahan koosta on vaikea päätellä mitään. Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, ja maha oli loppuun asti tosi pieni. Töissäkin vanhemmat naiset hokivat, että tulossa on pieni lapsi, varmasti alle 3 kg. Minäkin sen uskoin ja ostin jotain minivaippoja vauvaa varten. Neuvolassa arveltiin, että pienehkö lapsi olisi tulossa. Lapsi oli 54 cm ja 4250g. Pienellä naisella maha pullahtaa usein eteen ja näyttää isolta pienessä varressa.
Minä pieni ja kapealanteinen, mies iso. Meidän suvussa paljon +4kg lapsia, miehen suvussa 3.5 kg lapsia. Meidän lapset +4kg ja ulkonäöstä huolimatta minulla tilava sisälantion rakenne ja kuulemma minkä kokoinen vain mahtuisi:D hämmästys on ollut suuri kun minun 26 koon lantiota on kutsuttu synnyttäjän lantioksi mutta paikkansa on pitänyt.
Mutta siis nuo reilusti päälle 4 kg vauvat ovat usein ns. sokerivauvoja. Odottajilla on usein piilevä diabetes, jota ei välttämättä niissä muutamassa paastosokerimittauksessa löydetä. Menneiden vuosien 5 kg vauvat ovat käytännössä olleet raskausdiabetesvauvoja, silloin asiaa ei vain osattu tutkia.
Minä 1,7m, mies 2m. Lapsi syntyi neljä päivää yliajalla, 51cm, 3,6kg
Mies 186 ja minä 160.
Lapset syntyessään (ja vieläkin) pieniä -2 käyräläisiä.
Nyt ovat 13v ja 7v. Tiedä sitten tuleeko joku pyrähdys jossain vaiheessa vai ei. Eipä mitään väliä :)
Minä 154, mies 184. Kolmikiloinen lapsi. Olin päälle 40 ja ikä-äidit tekee kuulemma pienempiä lapsia. Eli ei se pituus ole ainoa mikä vaikuttaa.
Minä 163cm ja mies 195cm, vauvat 3500g ja 51cm sekä 3900g ja 49cm. Eli aivan normaali kokoisia vauvoja. Molemmissa alatiesynnytys. Pituutta ovat kasvaneet nopeaa tahtia, kasvukipuja on ollut paljon, pidempiä kuin muut ikäisensä. Neuvola aikoina lapsille laskettiin omat kasvukäyrät vanhempien pituus huomioiden, sillä kasvoivat kokoajan yleisesti käytössä olevan käyrän ylärajan yläpuolella.
En usko että siitä mitään suoraa johtopäätöstä voi tehdä. MInä olen 163cm ja mies 188cm.
Lapset:
2,9kg ja 48cm (poika)
3,5kg ja 49cm (tyttö)
3,0kg ja 49cm (poika)
Kaikilla on ollut pieni pää syntyessään, samoin kuin minulla ja minun isälläni. MInä olen ollut myös syntyessäni pieni, samoin isäni. Varmasti jotain perinnöllisyyttä on mutta paljon merkitystä on myös synnyttäjän lantion mitoilla ja vauvan tarjonnalla. Sanotaan myös, että tyttären synnytys menee samaa kaavaa kuin hänen äitinsä synnytykset. Meillä tämäkin on pitänyt paikkansa, nopeita synnytyksiä kaikki.