Miten polttopuut saa sytytettyä päältä ja onko se oikeasti paras tapa sytyttää
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella kuivat puut niin sitten voi onnistua. Tuohta iso kinos päällimmäiseksi ja päällimmäisien puiden rakoihin.
Just tätä en ymmärrä. Tuohesta tulee ihan hirveä musta savu. Menkää ulos katsomaan, jos päältä tuohella sytytytätte.
Kyllä hiukkasia tulee enemmän kuin pienellä paperinpalalla alta sytyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei onnistu luomukuivatuilla, juuri sisääntuoduilla puilla
Nuo toisaalta nokeaa piipun?
Koivu nokeaa piipun.
Meillä siirryttiin koivuun, ja nuohooja kehui puhdasta piippua. Ei ollut käytännössä mitään nuohottavaa.
Talvella poltetaan puuta väh. kerran päivässä.
Totta, varsinkin jos on kuivaa puuta.
Puunpoltto tuottaa pienhiukkasia sytyttipä ne mistä suunnasta tahansa! Suomen on näytettävä esimerrkkiä ja oltava johtotähti puuntuotannon pikaisessa alasajossa! How dare you!
Mitä?Olen aina sytyttänyt alhaalta.Hyvin on syttynyt ja palanut.
Työllä ja taidolla ensimmäisen pesällisen saa syttymään päältäkin, mutta toinen ja kolmas pesällinen on jo vähän vaikeampaa, kun alimmaiset puut tahtovat olla jo tulessa päälimmäisiä vielä ladottaessa. Aika puljaamista on hiilloksen poisotto välillä ja hiilien saaminen takaisin pesään puiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ensin puluja ja kuatoja pohjalle ja toiseen reunaan jotain sytykettä, mieluiten tuohta. Puluista vinottain katos sytykkeiden ylle. Kun katos syttynyt sen päälle polttopuita, ei liian suuria.
Miten se pulu pysyy siinä katoksessa, eikös sille tule kuuma?
Uusavuttomua eli minua auttavat ns. sytytyspalat
Vierailija kirjoitti:
Työllä ja taidolla ensimmäisen pesällisen saa syttymään päältäkin, mutta toinen ja kolmas pesällinen on jo vähän vaikeampaa, kun alimmaiset puut tahtovat olla jo tulessa päälimmäisiä vielä ladottaessa. Aika puljaamista on hiilloksen poisotto välillä ja hiilien saaminen takaisin pesään puiden päälle.
Sä et vaan osaa laittaa niitä puita sinne hiilloksen alle, en tosin minäkään
Olen tosissani yrittänyt tätä päältä sytytystä opetella, mutta olen tullut siihen tulokseen, että ei vaan toimi meidän takassa. Kun laitan sytykkeet ja tulen puiden väliin puut roihahtaa ihan hetkessä palamaan. Päältä sytyttäessä sytykettä kuluu, savua muodostuu, mutta palaminen ei vaan ala ja lopputulos on että savut on sisällä, kun luukkua joutuu aukomaan, koska palaminen loppuu siihen, kun sytyt ovat palaneet ja päällimmäiset pikkuisen hiiltyneet puut jäävät käryämään. Voitte sanoa että en vain osaa. Voi olla niinkin, mutta en näe mitään syytä vaihtaa vanhaa sytytystapaani, koska saan sillä palon aikaiseksi nopeasti ja helposti ja taatusti puhtaammin kuin päältä käryttäen.
Määrittele käsite "paras". Mihin verrattuna parempi kuin ne muut tavat , ja millä tavalla parempi?
Oletettavasti ekologisesti parempi, koska silloin kaikki puista irtoavat kaasut palavat tehokkaammin eivätkä haihdu taivaan tuuliin niin kuin alta sytytettäessä. Se vaatii kuitenkin kuivaa puuta ja kunnon sytykkeet. Bensa palaa niin nopeasti, että puut eivät ehdi syttyä. Teräketjuöljy on parempi. Tämä on opittu metsureilta siihen aikaan, pitivät ruokataukoa nuotiolla.
Itse olen pitkään sytyttänyt keskeltä. Ensi alle kerros puita, sitten sytykkeet ja tuli, päällimmäiseksi kuivaa puuta, joka taatusti syttyy.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosissani yrittänyt tätä päältä sytytystä opetella, mutta olen tullut siihen tulokseen, että ei vaan toimi meidän takassa. Kun laitan sytykkeet ja tulen puiden väliin puut roihahtaa ihan hetkessä palamaan. Päältä sytyttäessä sytykettä kuluu, savua muodostuu, mutta palaminen ei vaan ala ja lopputulos on että savut on sisällä, kun luukkua joutuu aukomaan, koska palaminen loppuu siihen, kun sytyt ovat palaneet ja päällimmäiset pikkuisen hiiltyneet puut jäävät käryämään. Voitte sanoa että en vain osaa. Voi olla niinkin, mutta en näe mitään syytä vaihtaa vanhaa sytytystapaani, koska saan sillä palon aikaiseksi nopeasti ja helposti ja taatusti puhtaammin kuin päältä käryttäen.
Takassa puut ovat yleensä pystyssä, ainakin monissa avotakoissa. Siksi takassa on aivan turha edes yrittää päältä sytyttämistä. Tuli nousee aina ylös päin. Siksi pystyssä olevat takkapuut alkavat palaa myös yläosasta, vaikka ne on sytytetty alhaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla todella kuivat puut niin sitten voi onnistua. Tuohta iso kinos päällimmäiseksi ja päällimmäisien puiden rakoihin.
Just tätä en ymmärrä. Tuohesta tulee ihan hirveä musta savu. Menkää ulos katsomaan, jos päältä tuohella sytytytätte.
Kyllä hiukkasia tulee enemmän kuin pienellä paperinpalalla alta sytyttäessä.
Koivussa on tuohta, ja tuohi nokeaa. Ehkä siksi fiineimpiin huviloihin hankitaan polttopuuksi koivua, jossa ei ole tuohta. Paikalliset ovat sitten innolla keränneet tuohet itselleen sytykkeeksi. Kuiva tuohi ei nokea yhtä paljon kuin tuore.
Myös savusaunoissa käytetään koivua, joka on lionnut sateissa niin pitkään, että polttamisessa ei tule "tikua" , mitä se sitten lieneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan mäntti senkin keksi, että puut pitää sytyttää pinon päältä. Luonnotonta kuin mies naisten pukuhuoneessa...
Eiks tämä ole jonkin Tulisija-ja Savupiippuyhdistyksen ohje? Kai ihmisillä shittiä niin paljon hormeissa.
Mikä on pulu, joku kasaa puluja nuotioonsa. Siis puukalikoitako, klapeja?
Ne nokeentuu siitä kun pihdataan sen ilman kanssa. Jos on kunnolla takan ilmaraot auki ja pelti auki niin ei nokeennu.
Viimeksi onnistui päältä sytyttäminen takkaan, oli kyllä kuivia puitakin ja tein hyvin kiehisiä.
Palamisessa en sen ihmeempää eroa huomannut, eikä minua kiinnosta PÄTKÄÄKÄÄN pienhiukkaspäästöt.
Täällä viheridiootit on jo kieltämässä tulisijoja ettei maailma kuole, muutaman suomalaisen lämmittäessä saunaa. Samaan aikaan muualla maailmassa poltetaan huvikseen kosteita sademetsiä ja pukataan piipun täydeltä moskaa ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nyt parast tapa, mutta periaatteessa tulee vähemmän pienhiukkasia jne., kun sytyttää päältä.
En ole ikinä kuullut tällaisesta. Aina sytytän alta. Osaisko joku tietävämpi selittää, mihin tämä perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Savua ei kyllä pitäisi tulla sisälle luukkua avatessa, eli teillä on hormissa vika tai pelti ei ole kunnolla auki.
Käytän sytytyspalaa ja pientä sellaista sälää mitä puunteosta usein syntyy. Jos sälää ei ole niin sommittelen ylimmät puut niin, että klapien väliin jää noin kolmen sentin rako ja siihen laitan sytytyspalan. Hyvin syttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko nyt parast tapa, mutta periaatteessa tulee vähemmän pienhiukkasia jne., kun sytyttää päältä.
En ole ikinä kuullut tällaisesta. Aina sytytän alta. Osaisko joku tietävämpi selittää, mihin tämä perustuu?
En minäkään ollut kuullut ennen tätä aamua. Alta on opetettu sytyttämään ensin partiossa ja myös isovanhemmat ohjeistaneet näin tekemään. Osaan tehdä tulen tulisijaan ja tarvittaessa metsässä, mutta koskaan en ole päältä sytyttämistä edes kokeillut. En tiedä, onko partiossakin jo opit muuttuneet? Tästä on siis vuosia.
Myöskään se ero pienhiukkasten määrässä ei voi olla suuri, koska vaikka sytytät päältä, niin sytyttämisen jälkeen jokainen puu, jonka lisäät takkaan, tai hiillokselle aina syttyy alhaalta päin. Vai lapioidaanko se hiillos aina sivuun, laitetaan puut ja lapioidaan takaisin päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa porinmattia syttymään. Tai saan, sitten tussauttaa savut sisään ja jengin ulos. Kahteen vuoteen en oo viitsinyt kokeilla vaikka hormikin on saneerattu. Huusholli haisee pitkään savulle.
Onko ilmanvaihto kunnossa?
No siis kylmässä mummonmökissä eli kesäoaikassa se porinmatti. Alaluukku auki ja sitten se hormissa oleva. Voi olla kylmä hormikin tai liian lyhyt. Hetken toimii nätisti sitten tussauttaa joka luukusta savut kammariin. Pitäis ehkä polttaa tuikkua ensin että hormi lämpiää. Sanoi naapuri.
Meillä siirryttiin koivuun, ja nuohooja kehui puhdasta piippua. Ei ollut käytännössä mitään nuohottavaa.
Talvella poltetaan puuta väh. kerran päivässä.