Miten saatte kodin sisustettua nätiksi?
Musta tuntuu etten vaan osaa sisustaa, vaikka haluaisinkin. Ihottaa kun koti näyttää tylsältä, rumalta sekamelskalta. Myös se hankaloittaa ettei ole varaa ostella ihan mitä vaan. Muutenhan voisin vain pistää kaikki sileäksi ja lähteä rakentamaan siitä puhtaalta pöydältä, eikä olisi mitään rajoitteita. Suunnittelijaakaan ei viitsi palkata kun tulee niin kalliiksi ja ne mitä olen huvikseni katsellut on niin erityylisiä mistä itse tykkäisin.
Erityisesti harmittaa kun sopivien kalusteiden, verhojen ym. etsimiseen menee ihan tuhottomasti aikaa enkä meinaa siltikään löytää mitään. Iskee vaan ahdistus ja vit u tus lopulta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisustaminen on kuin mikä tahansa taito. Siinä kehittyy kun sitä harjoittelee.
Jos olet epävarma niin tee ekana esim a) mieti mitä toimintoja haluat minnekin, b) tarkista että sulla on oikeankokoiset huonekalut ja matot (pitää olla tarpeeksi suuri!) kuhunkin tilaan, c) käytä vain yhtä tai kahta puuta, älä sotke sekaisin jos et osaa, d) siivoa kaikki turha piperrys ja päperrys pois, e) käytä värejä jotka varmasti osaat, esimerkiksi valkoisen kanssa nyt vaan et voi tyriä, f) ripusta taulut ryhmään ja katseen korkeudelle, katso netistä perusryhmittelyohjeet, älä ripottele älä laita katon rajaan, g) viherkasvit tuo viihtyisyyttä ja niitä on helppo lisätä itse, h) siivoa.
Näillä pääset jo pitkälle.
Kiitos vinkeistä. Viherkasveja haluaisin, mutta aiheuttaa hankaluuksia kun meillä on kissa, joka tuhoaa kaikki kasvit ja kattokin on sellainen ettei saa mitään koukkuja porattua, että saisi edes muutaman ripustettua kissan ulottumattomiin. Luonnonvaloakaan ei ole tarpeeksi joka nurkkaan. Olen katsellut jopa tekokasveja, mutta en vielä ole löytänyt kuin sellaisia rumia liian epäaidon näköisiä.
ap
Kissattomana puutarhan omistajana mieleeni tuli, että voisiko kissaan tepsiä hajukarkoitteet sisällä, kuten villieläimiin puutarhassa? Tyyliin sipaiset tabascoa ruukun reunaan tai sirottelet pikkuisen pippuria kukkapöydälle/ ikkunalaudalle? Kissa käy muutaman kerran nyrpistelemässä nenäänsä ja antaa olla kasvit jatkossa rauhassa? Älkää nyt ihan kivittäkö, tuli vaan mieleen...
En ole ainakaan vielä onnistunut karkottamaan kissoja. Paras vaihtoehto on tarjota jotain kiinnostavampaa tilalle, kuten kissanruohoa. Kissat ovat toki erilaisia.
Mikä tehoaa puutarhassa? Meillä on jänikset riesana...
Entäs vitriinikaappi niille kasveille?
Suosi luonnonläheisiä sävyjä ja materiaaleja räikeiden värien ja muovin sijaan.
Täältä löytyy todella paljon vinkkejä sisustukseen
Järjestelystä kannattaa aloittaa. Meillä ainakin kertyy aina sellaisia epämääräisiä kasoja ja pusseja ympäriinsä, tuollaiset kun siivoaa ja järjestää muutenkin tavarat paikoilleen, kaappiin pois näkyvistä jos mahdollista vielä, niin on jo huomattavasti mukavamman näköistä. Jos tavaraa on paljon niin kannattaa miettiä mikä on oikeasti tarpeellista ja muut kiertoon. Katsele netistä sisustuskuvia ja mieti saisiko samantyylistä tunnelmaa luotua omaan kotiin. Monesti halpakaupoistakin löytää edullisesti kivoja tekstiileitä ym jotka näyttää ihan tyylikkäiltä.
Olen keksinyt sellaisen kuin katseenkiinnittäjät.
Huomio kiinnittyy kauniisiin kohtiin ja tekee hyvän olon, myös vieraita ajatellen.
Pikkusälät esim. koreihin ja niitäkin saa kannellisina.
" Peitä, piilota, paranna" eli ppp.
Vierailija kirjoitti:
Karu totuus mutta ilman rahaa et saa mielekästä sisustusta.
Tuskailin itse saman asian kanssa, mutta minkäs teet jos ei ole rahaa. Sohva ja sänky ainoat huonekalut jotka ostettu uutena, ja käytettynä ostin pienen vanhan pöydän. Muu on ilmaiseksi saatua. Rahaa ei ole ostaa mieleisiä ja sisustus on lähinnä (ei iloinen) sekamelska, eivät sovi tyyliltään tai väreiltään yhteen.
Ankeutta lisää vuokra-asunnon ulkonäkö, jota ei voi rempata oman näköiseksi. Asunto on myös liian pieni ja huono pohja, huonekalut eivät löydä paikkaansa.
Ei pidä paikkaansa.
Esim kun muutimme edellisestä talostamme annoimme paljon huonekaluja ja tekstiilejä jopa ilmaiseksi ja ihan pilkkahinnalla antiikkiakin.
Sanoisin että kukaan ei arvaa kuinka kamalan "kallis" meidän ruokailuhuoneemme sisustus on ollut: parintonnin hintainen 3,5m umpipuupöytä löytyi Ruotsista kakkoslaatuna - rahteineen 900€ kotiin kuljetettuna, umpitamminen sivusenkki Saksasta alle 300€ samoin. Sopivat ruokapöydän tuolit oli tarjouksessa Jyskissä 29€/kpl, ihan täyttä tavaraa vielä 2 vuoden jälkeenkin. Ja jos väri kyllästyttää ei vaihtaminen harmita. Tapettia meni 2 rullaa, tarjouskorista a' 15€ mutta vaikutus on mahtava!
Makuuhuoneen tehosteseinään meni 3 rullaa tapettia a' 20€, sävyyn sopiva fleecehuopa maksoi 10€ ja lakanat 30€ (emme käytä päiväpeittoa). Ihan "vimpan päälle"
Facebookin roskalava- ja kirppisryhmistäkin saa vaikka mitä edullisesti tai ilmaiseksi. Tyttäreni on sisustanut todella kauniin lastenhuoneen 0€:lla
Karsi kaikki turha. Esim tasoilta tavarat piiloon kaappiin. Kaikki kasat pois nurkista. Siivoa muutenkin, se tekee kodin yllättävän paljon viihtyisämmäksi.
Valitse kodin väripaletti eli muutama pääväri ja siihen muutama aksenttiväri, joita voi vaihdella sesongin mukaan. Jos vaikka tykkäät neutraalista väripaletista, niin valitse niitä, lisäksi muutamalla värikkäällä sohvatyynyllä saat ilmettä muutettua jouluksi ja kesäksi. Väreissä kannattaa lähteä siitä mistä itse tykkäät. Älä sekoita montaa erilaista puulajia ja varmista että valitsemasi puulaji sopii lattiaan.
Jos on paljon rahaa, niin se tietysti antaa enemmän valinnanvaraa, mutta kyllä kauniin kodin voi sisustaa pienemmälläkin budjetilla. Tee ensin suunnitelma ja lähde määrätietoisesti toteuttamaan sitä vähän kerrallaan. Käytettynä saa myös kivoja kalusteita. Osta vain oman valitsemasi tyylin mukaista ja valitsemaasi värimaailmaan sopivaa ja luovu niistä, mistä et tykkää tai mitkä eivät sovi valitsemaasi tyyliin. Omaa tyyliä voi hahmottaa keräämällä esim. pinterestiin kivoja sisustuskuvia.
Kasvit vitriiniin ja kasvilamppu niille sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisustaminen on kuin mikä tahansa taito. Siinä kehittyy kun sitä harjoittelee.
Jos olet epävarma niin tee ekana esim a) mieti mitä toimintoja haluat minnekin, b) tarkista että sulla on oikeankokoiset huonekalut ja matot (pitää olla tarpeeksi suuri!) kuhunkin tilaan, c) käytä vain yhtä tai kahta puuta, älä sotke sekaisin jos et osaa, d) siivoa kaikki turha piperrys ja päperrys pois, e) käytä värejä jotka varmasti osaat, esimerkiksi valkoisen kanssa nyt vaan et voi tyriä, f) ripusta taulut ryhmään ja katseen korkeudelle, katso netistä perusryhmittelyohjeet, älä ripottele älä laita katon rajaan, g) viherkasvit tuo viihtyisyyttä ja niitä on helppo lisätä itse, h) siivoa.
Näillä pääset jo pitkälle.
Kiitos vinkeistä. Viherkasveja haluaisin, mutta aiheuttaa hankaluuksia kun meillä on kissa, joka tuhoaa kaikki kasvit ja kattokin on sellainen ettei saa mitään koukkuja porattua, että saisi edes muutaman ripustettua kissan ulottumattomiin. Luonnonvaloakaan ei ole tarpeeksi joka nurkkaan. Olen katsellut jopa tekokasveja, mutta en vielä ole löytänyt kuin sellaisia rumia liian epäaidon näköisiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten katsele niitä huonekalujasi ja tekstiilejä: Onko värejä ja materiaaleja ihan mahdottomasti? Esim. mulla oli kapea suht pimeä eteinen, joka oli ihan kamalan näköinen ja mietin miksi? No sitten laskin, että siinä pienessä tilassa oli 4 eri puuta ja puunsävyä, (eri) vaaleanruskea lattia ja tumma matto.
Olen samaa ja eri mieltä. Puusävyjen kanssa kannattaa varmasti olla maltillinen, mutta usein kodikkuus muodostuu erilaisista materiaaleista ja vastakodista. Sisustussuunnittelijatkin laittavat aina lehtikuviin sohville erilaisia tyynyjä (pörröisiä, sileitä, kiiltäviä jne.), mutta niiden värimaailma on rajattu. Ihmissilmä kaipaa vaihtelua. Jos kaikki on samaa tasaista, niin mikään ei oikein erotu toisistaan.
Omaa sisustussilmää voi harjoittaa katsomalla kuvia, eikä kannata mennä yli siitä, missä aita on matalin. Sellaisistakin kodeista voi löytyä vinkkejä, jotka eivät edusta omaa ihannetta.
Kyllä saa. Olen sisustanut ilmaiseksi mm 150-neliöisen toimiston ja omassa kodissanikin on valtavasti ilmaislöytöjä.