Miten saatte kodin sisustettua nätiksi?
Musta tuntuu etten vaan osaa sisustaa, vaikka haluaisinkin. Ihottaa kun koti näyttää tylsältä, rumalta sekamelskalta. Myös se hankaloittaa ettei ole varaa ostella ihan mitä vaan. Muutenhan voisin vain pistää kaikki sileäksi ja lähteä rakentamaan siitä puhtaalta pöydältä, eikä olisi mitään rajoitteita. Suunnittelijaakaan ei viitsi palkata kun tulee niin kalliiksi ja ne mitä olen huvikseni katsellut on niin erityylisiä mistä itse tykkäisin.
Erityisesti harmittaa kun sopivien kalusteiden, verhojen ym. etsimiseen menee ihan tuhottomasti aikaa enkä meinaa siltikään löytää mitään. Iskee vaan ahdistus ja vit u tus lopulta.
Kommentit (30)
Olisko sulla jotain kaveria, jolla on silmää ja joka olisi innostunut auttamaan sua? Hän voisi miettiä, miten kotonasi olevat huonekalut ja tavarat voisi järjestää niin, että ne ovat edukseen ja miettiä jotain mahdollisia pieniä juttuja, joilla parannella sisustusta.
Sisustaminen on kuin mikä tahansa taito. Siinä kehittyy kun sitä harjoittelee.
Jos olet epävarma niin tee ekana esim a) mieti mitä toimintoja haluat minnekin, b) tarkista että sulla on oikeankokoiset huonekalut ja matot (pitää olla tarpeeksi suuri!) kuhunkin tilaan, c) käytä vain yhtä tai kahta puuta, älä sotke sekaisin jos et osaa, d) siivoa kaikki turha piperrys ja päperrys pois, e) käytä värejä jotka varmasti osaat, esimerkiksi valkoisen kanssa nyt vaan et voi tyriä, f) ripusta taulut ryhmään ja katseen korkeudelle, katso netistä perusryhmittelyohjeet, älä ripottele älä laita katon rajaan, g) viherkasvit tuo viihtyisyyttä ja niitä on helppo lisätä itse, h) siivoa.
Näillä pääset jo pitkälle.
Vähemmän on enemmän ja siisteys on kyllä 100% viihtyvyyttä. Eli roinat pois, ja puhdasta. Ja sitten katsele niitä huonekalujasi ja tekstiilejä: Onko värejä ja materiaaleja ihan mahdottomasti? Esim. mulla oli kapea suht pimeä eteinen, joka oli ihan kamalan näköinen ja mietin miksi? No sitten laskin, että siinä pienessä tilassa oli 4 eri puuta ja puunsävyä, (eri) vaaleanruskea lattia ja tumma matto. Päällystin komeroiden ovet dc-fixillä ja maalasin puuhuonekalut samalla värillä, maalasin lattialistan seinän väriseksi (valkoinen), ja pesin maton. Nyt on oikein siistin näköinen ja viihtyisä. Maksoi ne teipit ja pikkupurkit valkoista ja tummanruskeaa maalia.
Itse ostan käytettynä hyvää kamaa torista.
Ainakin pk-seudulla paljon hyvää siistiä ja vähän spessumpaa kamaa todella edullisesti.
Just hain upean massiivipuu ruokapöydän, erittäin hyvässä kuosissa.
Makso 40 euroa, myyjä asui töölössä helvetin isossa kämpässä ( 600-750 tuhatta hinta ), sanoi että "kiva kun tulit pois hakemaan, ostin jo uuden pöydän ku vanha rupes kyllästyttää ".
Mikäs siinä, win win molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Olisko sulla jotain kaveria, jolla on silmää ja joka olisi innostunut auttamaan sua? Hän voisi miettiä, miten kotonasi olevat huonekalut ja tavarat voisi järjestää niin, että ne ovat edukseen ja miettiä jotain mahdollisia pieniä juttuja, joilla parannella sisustusta.
Ei :(
ap
Karsi tavaroita ja selkeytä värimaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet epävarma niin tee ekana esim a) mieti mitä toimintoja haluat minnekin, b) tarkista että sulla on oikeankokoiset huonekalut ja matot (pitää olla tarpeeksi suuri!) kuhunkin tilaan, c) käytä vain yhtä tai kahta puuta, älä sotke sekaisin jos et osaa, d) siivoa kaikki turha piperrys ja päperrys pois, e) käytä värejä jotka varmasti osaat, esimerkiksi valkoisen kanssa nyt vaan et voi tyriä, f) ripusta taulut ryhmään ja katseen korkeudelle, katso netistä perusryhmittelyohjeet, älä ripottele älä laita katon rajaan, g) viherkasvit tuo viihtyisyyttä ja niitä on helppo lisätä itse, h) siivoa.
Tässä on aika lailla hyvä lista mistä aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Viherkasveja haluaisin, mutta aiheuttaa hankaluuksia kun meillä on kissa, joka tuhoaa kaikki kasvit ja kattokin on sellainen ettei saa mitään koukkuja porattua, että saisi edes muutaman ripustettua kissan ulottumattomiin. Luonnonvaloakaan ei ole tarpeeksi joka nurkkaan. Olen katsellut jopa tekokasveja, mutta en vielä ole löytänyt kuin sellaisia rumia liian epäaidon näköisiä.
ap
Joo, se pitää vain hyväksyä että sopivien etsimiseen menee ihan tuhottomasti aikaa. Sitä ei voi välttää.
Tai sitten ostat marketista ja sotkasta mitä sieltä saa. Se on helpompaa. Ja siksi ihmisten kodit ovat samanlaisia. Kun ei ole aikaa tai kiinnostusta etsiä sopivaa sohvapöytää puolta vuotta. Itse käytin sen puoli vuotta, en löytänyt ja tein itse.
Tuossa tulikin jo hyviä neuvoja joita itsekin olen käyttänyt sisustuksissa. Omassa kodissa
- kalusteiden puumateriaali ei saa riidellä lattiamateriaalin kanssa - esim jos on vaalea pyökki tai tammilattia siihen ei käy oranssi mänty. Mieluummin vaikka maalattu mäntykaluste sen sijaan. Tummaan voi yhdistää vaaleaa ja vaaleaan tummaa mutta tosiaan vain paria sävyä.
- uutta ja vanhaa/modernia ja antiikkia voi ja kannattaa yhdistellä mutta se vaatii vähän silmää
- kalusteiden koot ja määrä on tärkeä
- krääsä pois, vain muutama koriste/käyttöesine (esim kulho, maljakko, vati tms) tasoilla.
- värejä voi ja kannattaa käyttää. Valkoinen tai harmaa tausta on varma ja helppo mutta myös tylsä.
Väriympyrästä voi hakea vastavärejä tai rinnakkaisvärejä jotka aina sopii yhteen. Katso vaikka vaatekaapista lempivaatteesi - mitä väriä yleensä käytät? Voisiko sitä tuoda myös sisustukseen? Tyynyinä, peittoina, servetteinä, astioina tai jopa tehosteseinän tai ruokapöydän tuolien värinä?
Omassa kodissa on huone jossa on voimakasta punaista ja lilaa seinissä ja kaikki matot ja tekstiilit punaisen, violetin, oranssin ja kullan sävyisiä (tyyli itämainen). Huonekalut tummaa puuta ja työpöytä taas moderni lasinen. Kontrasteista tulee näyttävää jälkeä. Toisessa huoneessa seinässä on kullan/nutrian sävyinen isokuvioinen tapetti ja kalusteet ja lattia on tammea, tehosteväreinä murrettu turkoosi ja petrolin sininen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Viherkasveja haluaisin, mutta aiheuttaa hankaluuksia kun meillä on kissa, joka tuhoaa kaikki kasvit ja kattokin on sellainen ettei saa mitään koukkuja porattua, että saisi edes muutaman ripustettua kissan ulottumattomiin. Luonnonvaloakaan ei ole tarpeeksi joka nurkkaan. Olen katsellut jopa tekokasveja, mutta en vielä ole löytänyt kuin sellaisia rumia liian epäaidon näköisiä.
ap
Laita pieniä kasveja lasikupujen alle. Kissoille kissanruohoa purtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minulla on kissan takia tekokasveja. Niille oikeat ruukut ja sijoittelu niin, ettei tarvitse ihan lähietäisyydeltä katsoa. Näyttää kivalta ja voi laittaa vaikka kuinka varjoisaan tai muuten hankalaan paikkaan!
Tyhjää tilaa pitää olla paljon. Tyhjiä tasoja, jotka pyyhit että ovat kirkkaan puhtaat. Ei liikaa tavaraa. Laita kaappeihin irtotavara. Jätä esille muutama kaunis esine tai viherkasvi. Mitä vähemmän sen parempi. Matto ei saa olla liian pieni. Kunnon iso matto, ei useita pieniä mattoja. Joskus jos on kaunis lattia niin ei mattoja välttämättä tarvitse. Pienet hilpahöörit tekevät sekavan sisustuksesta. Yhdistä eri materiaaleja, esim. rouheaa ja pehmeää tai kiiltävää. Jos on mattapintainen sohva nii siihen sopii kiiltävät tyynyt, muutama erimateriaalia oleva tyyny, yksi pehmeä, yksi kiiltävä, yksi rouhea. Jos keittiötasot ovat kiiltävät niin siihen sopii vaikkapa puukulhot tai rouheat kulhot jne. Jokin iso viherkasvi voi olla kiva.
Vaikea antaa vinkkejä kun ap ei kerro millainen koti nyt on tai millaisia huonekaluja ja miten iso asunto.
Mun nykyinen vuokrahuone on sekamelska ja asunnon omistaja on aika värikäs henkilö. Koitin joskus etsiä tästä asunnosta yhtä valkoista seinänpätkää valokuvaa varten ja ei löytynyt. En siis omista edes kalusteita tai tekstiilejä.
Makuuhuoneessani on keltaisen/beiget tapetoidut seinät. Vaalean keltaiset verhot, oranssiin taittava lankkulattia, beige matto ja joku tälläinen kirjavan värikäs matto. Valkoinen -80 -luvulta oleva lasten kirjoituspöytä, musta metallijalkainen lasikantinen pöytä (ilmeisesti ulkokaluste oikeasti), rottinki nojatuoli (ilmeisesti ulkokaluste) vaalealla kankaalla, valkometallinen sänky ja päiväpeittona kirkuvan puna/sini/virhreä täkki ja sen lisäksi sini-puna-kelta-musta ruudullinen viltti. Tämän lisäksi löytyy kolme peiliä (kaksi niistä näyttävillä kultakehyksillä), kaksi todella rumaa valokuvataulua (varmaan myös -80 -luvulta), yksi maalattu koira aiheinen taulu ja erilaisia muita seinäkoristeita ja ihme höyhentä.
Kun asuin Suomessa niin asuntoni olivat aina hyvin rauhallisesti sisustettuja ja hyvin vähillä huonekaluilla. Minulla on edelleen Suomessa esimerkiksi ruokapöytäni, koivusta valmistettu täyspuupöytä, siihen kuusi tummalla kankaalla päällystettyä tuolia, tummaksi maalattu piironki, kerman värinen piironki, tumman harmaa tempurin 180 leveä sänky, vaalean harmaa (beigeen taittava) höyhentäytteinen sohva ja siihen rahi.
Omien huonekalujeni ja tämän huoneen huonekalujen ja sisustuksen erolla on valtavasti. Olen kuitenkin tarkka siitä, että huone ei saa näyttää yhtään likaiselle tai olen aivan hukassa ja suoraan sanoen ahdistaa asua. Muuten tässä asuminen on ihan ok. Tietenkin kaipaan omia kalusteita kun omat ovat aina omat. Vielä ei ole kuitenkaan aika ostaa omaa asuntoa tästä maasta.
Mulla on sekamelska ja pakko siivota.
Saan ideoita kun laitan silmät kiinni.
Kuvia uudesta sisustuksesta tulee mieleen ihan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kissattomana puutarhan omistajana mieleeni tuli, että voisiko kissaan tepsiä hajukarkoitteet sisällä, kuten villieläimiin puutarhassa? Tyyliin sipaiset tabascoa ruukun reunaan tai sirottelet pikkuisen pippuria kukkapöydälle/ ikkunalaudalle? Kissa käy muutaman kerran nyrpistelemässä nenäänsä ja antaa olla kasvit jatkossa rauhassa? Älkää nyt ihan kivittäkö, tuli vaan mieleen...
Karu totuus mutta ilman rahaa et saa mielekästä sisustusta.
Tuskailin itse saman asian kanssa, mutta minkäs teet jos ei ole rahaa. Sohva ja sänky ainoat huonekalut jotka ostettu uutena, ja käytettynä ostin pienen vanhan pöydän. Muu on ilmaiseksi saatua. Rahaa ei ole ostaa mieleisiä ja sisustus on lähinnä (ei iloinen) sekamelska, eivät sovi tyyliltään tai väreiltään yhteen.
Ankeutta lisää vuokra-asunnon ulkonäkö, jota ei voi rempata oman näköiseksi. Asunto on myös liian pieni ja huono pohja, huonekalut eivät löydä paikkaansa.
Kontista löysin nätin pöytäliinan 40 sentillä.
Toisesta paikasta samaa sävyä olevan verhon 50 sentillä.
Sisustuskorin 1,50 eurolla.
Ostan vain nättiä. Ei saa sortua yhtäkkiä ostamaan vaikka punaista jos kodin värimaailma on vaaleansininen. Menee heti sekaisin. Onhan se vaikeaa mutta kiinnostavaa myös.