Mikä mulla on? Yöllä happisaturaatio 89 %
Tehtiin uniapneatutkimus ja ei ole uniapneaa, mutta selällään nukkuessa happisaturaatio laski 89 %:iin. Olen viime kuukausina huomannut, että vaakatasossa ja yöllä monesti joudun hengittämään tiheämmin. Normaali hengitys olisi 13-14 krt/min. mutta mulla on monesti 19-20 krt/min. joka on jo hyperventilaatiota. Yön jäljiltä on monesti aika pökertynyt olo, kestää tunninkin ennen kuin olo on normaali.
Joudun nukkumaan todella paljon, yöunet on noin 9 tuntia ja sen päälle päiväunet noin 1,5 tuntia. Välillä jopa kahdet päiväunet. Olen sairaslomalla, koska työnteosta ei tulisi mitään. Olen niin väsynyt.
Matala-asteista tulehdusta on. Verenpaine on ennen ollut aina hyvä, mutta nyt yläpaineet koholla ainakin iltaisin. Painoindeksi 30. Sydän on tutkittu, kaikki ok. Lääkärini ei keksi mitä pitäisi enää tutkia.
Kommentit (47)
Missä sinulta tutkittiin unimittaus? Läheisellä kovaa päiväväsymystä.
Keuhkoklanydia sekä mykoplasma kannattaa tutkituttaa verikokeilla. Molemmat alidiagnostisoituja ja aiheuttavat tulehduksia hengityselimiin. Lääkärit vähättelevät. Yritä löytää asiallinen lääkäri.
Mikähän mulla on jos hengitän levossa alle 10 kertaa minuutissa?? Jos se 12+ on kerran normi.
Vierailija kirjoitti:
Missä sinulta tutkittiin unimittaus? Läheisellä kovaa päiväväsymystä.
Ihan terveyskeskuksen kautta. He lähettivät laitteet jollekin yksityiselle tutkittavaksi. /ap
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoklanydia sekä mykoplasma kannattaa tutkituttaa verikokeilla. Molemmat alidiagnostisoituja ja aiheuttavat tulehduksia hengityselimiin. Lääkärit vähättelevät. Yritä löytää asiallinen lääkäri.
Kiitos tästä vinkistä. Mykoplasmaa on tutkittu aikaisemmin, mutta ei tuota keuhkoklamydiaa. /ap
Ota selvää mihin se matala-asteinen tulehdus liittyy ja saako sen pois. Entä hampaat ja ikenet. Kokeile tulehduskipulääkettä muutamia päiviä, onko mitään vaikutusta, ellei ole esteitä. Oletko kokeillut magnesiumia ja vitamiineja. Entä kävely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini on hyvä, ennemminkin korkea.
Hyvin lievä keuhkokuume kuumeettomana, esim mykoplasma tai keuhkoklamydia? Tähän viittaisi se, että happivajaus tulee vain makuuasennossa.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…Onko lepopulssi aamuisin koholla?
Pitääpä mittailla lepopulssia aamulla.
Tsekkailin netistä, niin tuo keuhkoklamydia voi jäädä krooniseksi, joten se kai teoriassa voisi olla.
Nyt lääkärini laittoi lähetteen spirometriaan joten keuhkoja tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää mihin se matala-asteinen tulehdus liittyy ja saako sen pois. Entä hampaat ja ikenet. Kokeile tulehduskipulääkettä muutamia päiviä, onko mitään vaikutusta, ellei ole esteitä. Oletko kokeillut magnesiumia ja vitamiineja. Entä kävely.
Hampaat tutkittu ja ne on kunnossa.
D-vitamiinia syön (50 mg/pvä) ja kävelylenkkejä teen. Ehkä 3-4 viikossa. Yritän lisätä tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tippuu aina heti nukahdettua 85:teen, josta se sitten aamun hämärinä tunteina kipuaa syvän tajuttomuustilan vallitessa takaisin sataseen.
Oletko päivällä väsynyt? /ap
En erityisemmin.
Onko tämä nyt ap:n vastaus, kun sanoo aloituksessa ottavansa jopa kahdet päiväunet?
Rintaranka jos on ihan jumissa tai lihakset hengittäminen voi olla hankalaa nimenomaan makuulla. Mulla oli tuota kun puhkesi refluksi. Ei ollut aluksi selkeitä vatsaoireita niin en tajunnut mikä on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässä ap vielä jatkaa: Tulehdushan nostaa ferritiiniä, ja mulla on tuo matala-asteinen tulehdus. En tiedä voisiko se nostaa ferritiiniä niin, että ilman sitä "keinotekoista nostoa" se olisikin jo liian alhainen.
Kyllä voi nostaa ferritiiniarvoa valheellisesti. Matala ferritiini voi nostaa myös hemoglobiinia vähäksi aikaa ylös kun keho yrittää kompensoida ja kuljettaa happea mahd paljon. Kun rauta sitten alkaa olla ihan loppu, alkaa hemppakin laskea.
Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tippuu aina heti nukahdettua 85:teen, josta se sitten aamun hämärinä tunteina kipuaa syvän tajuttomuustilan vallitessa takaisin sataseen.
Oletko päivällä väsynyt? /ap
En erityisemmin.
Onko tämä nyt ap:n vastaus, kun sanoo aloituksessa ottavansa jopa kahdet päiväunet?
Ap täällä. Ei ollut tuo minun, vaan sen toisen, jolla happisaturaatio tippuu öisin.
Minä todellakin olen väsynyt päivisin.
Vierailija kirjoitti:
Rintaranka jos on ihan jumissa tai lihakset hengittäminen voi olla hankalaa nimenomaan makuulla. Mulla oli tuota kun puhkesi refluksi. Ei ollut aluksi selkeitä vatsaoireita niin en tajunnut mikä on vialla.
Mielenkiintoista. En kyllä koe että rintaranka tai lihakset olisivat jumissa. Mutta pidetään tuokin mahdollisuus mielessä. /ap
Mitäs jos kysyisit hoitavalta lääkäriltä -- ? Olet ollut jo tutkimuksissa, hoitava lääkäri on velvollinen käymään tutkimustulokset kanssasi läpi - JA vastaamaan kysymyksiin.
Täällä on jo huudeltu sullu monta vastausta ja vaihtoehtoa. Onko korona jo mainittu?
Onko nenä tukossa? Itselläni kuiva huoneilma saa nenän niin tukkoiseksi talvella, että ei meinaa happi kulkea ollenkaan. Kosteutussuihkeet ja ilmankosteuttaja ehdottomia talviaikaan kerrostalossa.
Mulla on normaalistikin 89%. En polta tupakkaa, ei ole astmaa tai muita keuhkosairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos kysyisit hoitavalta lääkäriltä -- ? Olet ollut jo tutkimuksissa, hoitava lääkäri on velvollinen käymään tutkimustulokset kanssasi läpi - JA vastaamaan kysymyksiin.
Täällä on jo huudeltu sullu monta vastausta ja vaihtoehtoa. Onko korona jo mainittu?
Koronaa ei ole mainittu. Pidän mahdollisena että sairastin sen viime talvena. Mutta jälkikäteen sitä ei kai voi tutkia, tai ainakin lääkärini sanoi että vasta-ainetesti ei ole luotettava, kun vasta-aineet ei näy veressä välttämättä monia kuukausia. Onkohan tämä tieto edelleen paikkansapitävä?
Joo toki lääkärini kanssa keskustelen, ja hän määräsikin spirometria-tutkimuksen.
Hyväkään lääkäri ei aina tule ajatelleeksi kaikkia mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Sarkoidoosi?
Tutkittu, ei ole.
Mulla sama juttu. Ferritiini 100 kieppeillä ja ei uniapneaa. Heti kun nukahdan saturaatio putoaa 90 tietämille. Syytä en tiedä. Mutta toki tiedän että saturaatio monilla useimmiten laskee nukkuessa, yleensä toki vain 94-93 saakka.