10 sekuntia aikaa poistua asunnosta
Kuvittele että ovikello soi ja siellä on palomies joka sanoo "talosi on tulessa, 10 sekuntia aikaa poistua asunnosta". Mitä otat mukaan (ihmiset tottakai), mikä on korvaamaton?
Kommentit (57)
Lompakko ja perheen passinippu (5 henkeä). Henkilötodistusten menettäminen on yllättävän hankala riesa vielä tänäkin päivänä, tuttavapariskunnalle kävi niin nimenomaan tulipalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kissat
Kissat tahtovat kyllä piiloutua, jos tulee savun hajua saati tulipalo, niitä on tosi hankala pelastaa.
Yleensä ihminen ei kovin rationaalisesti toimi esim. tulipalon syttyessä, jos mitään koulutusa ei ole siihen saanut. Muistan, kun lapsuudessani naapurin mökki paloi, niin lapset tulivat ulos, mutta emäntä syöksyi palavaan taloon pelastaakseen pyykinpesupulverilaatikon.
Kävin ihan tämän keskustelun innostamana laittamassa käsilaukkuun (joka on eteisessä) avaimet ja lompakon, joita joskus pidän muualla. Se ehkä lähtisi takin kanssa mukaan, jos pitäisi rappukäytävään paeta.
Johan siitä 10 sekunnista puolet menee palomiehen selitykseen ja sen sisäistämiseen. 5 seuraavaa sekuntia kenkien laittoon. Jos hyvä tuuri käy, ehtii nappaamaan takkia kainaloon ja koiran mukaan jos sattunut eteiseen tulemaan pyörimään.
Lapset nyt ensinnä tietenkin. Heille olen painottanut, että kännyä tai mitään muutakaan tavara ei saa lähteä talosta noutamaan.
Tavaroista haluaisin kengät. Olen usein miettinyt, että jos talo olisi tulessa 30 asteen paukkupakkasilla ja joutuisin ulos ilman kenkiä, olisiko parempi mennä odottamaan pelastusviranomaisia pihakellariin, jossa kuitenkin lämpöä 1-4 astetta. Vaiko lähteä pyrkiä kylätielle, josta 2 km päästä löytyy asutusta. Puolessa tunnissa löytäisin varmasti jonkun ihmisen, jonka saisin hereille keskellä yötäkin. Mutta onko puoli tuntia liian pitkä aika kovalla pakkasella ilman kenkiä (tai muuta vaatetusta)?
Lapset ja koira. Ja jos auton saa ulos pihasta auton avaimet eteisen kaapista. Jos ei sitten vaan ulos ja naapurin ovesta sisään, matkaa on 10m.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää valokuvien pelastusinto. Muistot eivät katoa kuvien myötä mihinkään, en itse olisi valmis ottamaan riskejä kuvien takia. Kyllähän niiden menetys harmittaisi jälkeen päin, mutta ei varmasti suurin huolenaihe, kun koko muukin irtain omaisuus olisi hävinnyt taivaan tuuliin.
Minulle valokuvat ovat tärkeitä ja koska kuvista on kopiot ulkoisella kovalevyllä, niin sen mukaan nappaaminen ei vie kauaa. Kaikki muu on ostettavissa kaupasta, joten ne voi korvata uusilla tuotteilla.
Ottaisin mukaan koirat ja lompakon, sekä vanhan perhealbumin jos ehtisin, ja sitten juoksisin talosta ulos. Ja tietysti, jos perheeni olisi kotona, niin pelastaisin heidät.
Ehtisin 100% varmasti ottamaan kaiken muun paitsi tuon albumin, oon melko nopea juoksemaan vaikka itse sanonkin, eikä muu perhe ole huonossakaan kunnossa :D
Tuossa ajassa ei ehkä ehtisi saada edes kenkiä ja takkeja itselle ja lapsille, joten autonavaimet nappaisin avainkaapista ja lapset kainaloon. Autossa voisi lämmitellä, kun ne takit jäi sisälle.
Kissan, jota tuskin kyllä löydän 10 sekunnissa jos palomies on soittanut ovikelloa.
Jos kissa on itsestäänselvyys, niin nappaan ulkoisen kovalevyni jossa on vuosikausien edestä valokuvia.
Nappaisin eteisen pöydältä passin ja ottaisin oven vietestä matkaani kauppakorin, johon kävisin kahmaisemassa taide-esinekokoelmani makuuhuoneesta. Puhelin olisi yleensä taskussa, mutta se saisi jäädä, jos ei olisi enkä ehtisi hakea sitä.
Jään sisälle lämpimään.
T. Vilukissa
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää valokuvien pelastusinto. Muistot eivät katoa kuvien myötä mihinkään, en itse olisi valmis ottamaan riskejä kuvien takia. Kyllähän niiden menetys harmittaisi jälkeen päin, mutta ei varmasti suurin huolenaihe, kun koko muukin irtain omaisuus olisi hävinnyt taivaan tuuliin.
Irtaimiston voi aina hankkia kaupasta, muistoja/kuvia ei. Eli onko sun mielestä oikea vastaus kysymykseen: "En ottaisi mitään mukaan."?
Siinä vaiheessa kun palokunta on paikalla niin minä olen kyllä jo aikaa sitten siirtynyt vääräsääristen komppaniaan. En usko että ovat niin nopeita, asun pitkän vaikeakulkuisen yhteyden päässä yksin puurakenteisessa talossa joten kaikki riippuu ihan itsestä ja hyvästä palovaroittimesta.
Ei mulla ole mitäöän tärkeetä, harmittas ainoastaan telkka jonka ostin reilu kuukausi sitte.
Valokuvat ja muut paperit on ollu koneella tallessa jo ties kuinka kauan +pilvipalvelussa.
En ole ollut ikinä mitenkään kiintynyt johonkin tavaraan.
Ja kaiken lisäksi vuokrakämppä,eli oispahan hyvä syy muuttaa sitte :).
Talvitakin, talvikengät, lompakon, puhelimen, avaimet, sytkärin ja tupakat. Eli samat mitä muutenkin mukana aina kun lähtee johkin. Nuo ehtisi saada mukaan eikä olisi aikaa miettiä mitä muuta tärkeää pitäisi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Lapset nyt ensinnä tietenkin. Heille olen painottanut, että kännyä tai mitään muutakaan tavara ei saa lähteä talosta noutamaan.
Tavaroista haluaisin kengät. Olen usein miettinyt, että jos talo olisi tulessa 30 asteen paukkupakkasilla ja joutuisin ulos ilman kenkiä, olisiko parempi mennä odottamaan pelastusviranomaisia pihakellariin, jossa kuitenkin lämpöä 1-4 astetta. Vaiko lähteä pyrkiä kylätielle, josta 2 km päästä löytyy asutusta. Puolessa tunnissa löytäisin varmasti jonkun ihmisen, jonka saisin hereille keskellä yötäkin. Mutta onko puoli tuntia liian pitkä aika kovalla pakkasella ilman kenkiä (tai muuta vaatetusta)?
On liian pitkä aika. Tuostahan oli juuri uutisiss, että joku sai pahat paleltumat. Toisaalta kannattaako itseään polttaa saadakseen kengät? Palovammat vai paleltumavammat? Ehkä kannattaa ottaa kengät vain jos ovat helposti saatavilla. Voihan sitä kaasuihinkin kupsahtaa jos niitä lähtee etsimään.
Käsilaukku jossa on lompakko ja kännykkä, kengät jalkaan, takki päälle ja pihalle. Varmaan unohtaisin avaimen siinä juostessa, mutta en sitten tiedä että onko enää oveakaan kun palo on saatu kuriin, että tokko sillä on väliäkään.
Tietenkään oikeasti ei voi tietää mitä sitä tekisi, voi olla että on niin kova paniikki että vaan hyppää parvekkeelta alas.