Voinko komentaa vierasta lasta?
Mitä mieltä olette?
Lapseni leikkikaverilla on tapana alkaa ärhäkäksi hiekkalaatikolla ja omia muiden leluja. Ei anna muiden lasten osallistua leikin kulkuun, vaan päättää itse kaikesta. Lapseni on toistamiseen kertonut minulle, kuinka hänelle tulee paha mieli tuon kyseisen kiusaajan kanssa leikkiessä.
Voinko komentaa?
Kommentit (45)
Eikö olisi parempi lapselle, että hän etsisi parempaa leikkikaveria?
Onko pakko leikkiä juuri tuon pikku tyrannin kanssa? Varsinkin jos tulee paha mieli. Etsikää parempaa leikkiseuraa lapselle. Muutenkin yksin jättäminen ja sosiaalinen eristäminen toimii paremmin kun vastassa on huonosti käyttäytyvä lapsi.
Voit ohjata toista lasta toimimaan oikein.
Kyseessä naapurin lapsi. Ovat monesti samaan aikaan naapuruston hiekkalaatikolla leikkimässä, eikä toisen kaverin löytäminen olisikaan niin helppoa...
-ap
En komentaisi. Ei ne kasvatusvirheet komentamalla korjaannu. Puhu sen äidin kanssa. Vanhempien vastuulla on sosiaalistaa lapsensa käyttäytymään hyvin.
Tärkeintä on, että suojelet omaa lastasi. Kun leikit tuovat vain pahaa mieltä niin on aika keksiä uusia tapoja viettää aikaa paremmassa seurassa.
Voit komentaa jos siltä tuntuu. Se on ihan itsestäsi kiinni.
Tietysti voit komentaa. Olet lapselle kenties ihailtu auktoriteetti ja hän tottelee sinua.
Muistan kun tyttäreni oli lukiossa, ja kuskasin häntä yhdessä hänen parhaan kaverin kanssa autolla. Istuivat autoni takapenkillä ja keskustelu siirtyi heidän uravalintaan. Selitin, että kuinka hammaslääkärin työura olisi kätevä ja työ mielenkiintoista (en ole hammaslääkäri:)
Tyttären kaverista tuli hammaslääkäri. En väitäkään että täysin minun takiani, mutta kuitenkin osittain. Olin tälle tytölle auktoriteetti siksi, koska hänen vanhempansa olivat eronneet. Huomasin että hän usein kokeili minun käytöstäni eri tilanteissa ja auktoriteettius tuli sitä kautta. Ilmeisesti toimin oikein:)
Aikanaan mun isosisko komensi mun kaveria, joka oli ilkee mulle. Kaveri sitten sanomaan mulle, että "tuo sun sisko on sitten tyhmä, eikö olekin" ja minä tietysti myöntelin... että luultavasti lapsi itse kärsii kuitenkin seuraukset, oli kuinka päin vain.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voit komentaa. Olet lapselle kenties ihailtu auktoriteetti ja hän tottelee sinua.
Muistan kun tyttäreni oli lukiossa, ja kuskasin häntä yhdessä hänen parhaan kaverin kanssa autolla. Istuivat autoni takapenkillä ja keskustelu siirtyi heidän uravalintaan. Selitin, että kuinka hammaslääkärin työura olisi kätevä ja työ mielenkiintoista (en ole hammaslääkäri:)
Tyttären kaverista tuli hammaslääkäri. En väitäkään että täysin minun takiani, mutta kuitenkin osittain. Olin tälle tytölle auktoriteetti siksi, koska hänen vanhempansa olivat eronneet. Huomasin että hän usein kokeili minun käytöstäni eri tilanteissa ja auktoriteettius tuli sitä kautta. Ilmeisesti toimin oikein:)
No pikkasen eri asia joku kunnianhimoinen lukiolainen kuin santaa heittelevä pikkuhirviö!
Ja tajuatko miten paljon työtä vaatii, että pääsee hampaalle opiskelemaan. Siinä on kuule paljon suurempi merkitys sisäisellä motivaatiolla kuin sinun suurilla luuloilla itsestäsi. Huh huh.
Kyllä voit kieltää lasta silloin kun tekee väärin. Eikös meitä aikuisiakin kehoteta puuttumaan kun jotakuta kohdellaan huonosti. Vai pitääkö kutsua poliisi hiekkalaatikolle? Puuttua saa, asiallisesti ja huutamatta. Väärin on aina väärin.
Parikymmentä vuotta sitten, kun itse olin hiekkalaatikkoiässä, oli ihan yleinen tapa komentaa muiden lapsia. Oppikin menee ehkä paremmin perille kun joku muu kuin oma vanhempi käskee. Ja leikin tarkoitus on oppia elämään yhdessä muiden kanssa. Ja itse komennan kyllä ihan ketä tahansa, jos näen huonoa käytöstä tai vaaratilanteen. Kerran huusin kurkku suorana kylätiellä, kun mukulat leikki kivaa leikkiä makaamalla autotiellä ja väistämällä autoja viimehetkenä. Oli aika nöyrää porukkaa kun annoin kuulua. Eikä kukaan kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä vuotta sitten, kun itse olin hiekkalaatikkoiässä, oli ihan yleinen tapa komentaa muiden lapsia. Oppikin menee ehkä paremmin perille kun joku muu kuin oma vanhempi käskee. Ja leikin tarkoitus on oppia elämään yhdessä muiden kanssa. Ja itse komennan kyllä ihan ketä tahansa, jos näen huonoa käytöstä tai vaaratilanteen. Kerran huusin kurkku suorana kylätiellä, kun mukulat leikki kivaa leikkiä makaamalla autotiellä ja väistämällä autoja viimehetkenä. Oli aika nöyrää porukkaa kun annoin kuulua. Eikä kukaan kuollut.
Kurkku suorana huutaminen on kyllä lähinnä hullun akan tunnusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ensireaktio olisi kys. tilanteessa? Pelästyin ihan jumalattomasti kun mutkan takana oli lauma kymmenvuotiaita talviliukkaalla tiellä. Aikuisen rektiosta lapsikin ymmärtää tilanteen vakavuuden, olisiko tyyliin "älkäähän nyt viitsikö tuommoista" tai "menkää leikkimään tätä mieluummin vaikka tuohon kirjaston pihaan" saanut naperot tajuamaan tekojensa tyhmyyden määrää?
Mä ainakin uskaltaisin komentaa myös naapurin lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa, kun lapset leikkivät hengellään niin saa vähän näyttääkin ja kuulostaa hullulta akalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ensireaktio olisi kys. tilanteessa? Pelästyin ihan jumalattomasti kun mutkan takana oli lauma kymmenvuotiaita talviliukkaalla tiellä. Aikuisen rektiosta lapsikin ymmärtää tilanteen vakavuuden, olisiko tyyliin "älkäähän nyt viitsikö tuommoista" tai "menkää leikkimään tätä mieluummin vaikka tuohon kirjaston pihaan" saanut naperot tajuamaan tekojensa tyhmyyden määrää?
Olisin soittanut poliisit paikalle.
Tottakai voi. Ensisijaisesti on tietysti lapsen vanhemman tehtävä, mutta jos lapsen vanhempi ei reagoi epätoivottuun käytökseen niin silloin muilla aikuisilla on velvollisuus puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin soittanut poliisit paikalle.
Siitähän vasta saakin hullunmaineen.
Voit komentaa.