Voiko nykylapsien menoon puuttua ulkopuolinen?
Taannoin kolme n. 8-vuotiasta tyttöä oli vallannut pyörätien tavaroineen. Yksi tyttö oli lumipenkassa ja häntä "uhitteli" yksi tytöistä ja näytti nyrkkiä tämän tytön naaman edessä. Sitten tytöt nousivat ja kohdallani tämä nyrkkiä näyttänyt tyttö potkaisi tätä penkassa ollutta napakasti polveen ja yritti toistekin potkaista. Olin juuri menossa ohitse ja sanoin vain rauhallisella äänellä että "Heiheihei...!". Tytöt huusivat perääni että leikkivät vain.
Jäi vaan vaivaamaan että puutuinko liikaa vai olisiko pitänyt puuttua enemmän? Tytöt olivat siistejä ja hyvinpuettuja. Minulla ei ole lapsia enkä ole lapsien kanssa tekemisissä. Olen nainen.
Kommentit (25)
Joo, niin varmaan moni täällä menisi mukamas väliin, ja paskat:D moni kulkis vaan ohi!
Vierailija kirjoitti:
Mä en puutu. Ei kiinnosta enkä halua saada puukosta joltain räkänokalta. Vanhempien ongelmia nämä.
Just. Niin että lisää Koskelan kaltaisia tapauksia Suomeen koska eihän täällä ketään kiinnosta. Voi kun on maailman onnellisin yhteiskunta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en puutu. Ei kiinnosta enkä halua saada puukosta joltain räkänokalta. Vanhempien ongelmia nämä.
Just. Niin että lisää Koskelan kaltaisia tapauksia Suomeen koska eihän täällä ketään kiinnosta. Voi kun on maailman onnellisin yhteiskunta!
Koskelan tapauksessa puuttua olisi pitänyt vanhempien, opettajien ja lastensuojelun toimesta jo aikaa sitten! Väkivaltatilannettahan oli edeltänyt jo vuosien kiusaaminen.
Puutun lasten väärään toimintaan, jos sellaista näen. En voi vain kävellä ohi. Kertaakaan ei ole tullut suunsoittoa tai muuta. Mutta toki puuttumisen tavalla on merkitystä, en karju tai huuda, vaan puhun rauhallisen jämäkästi. Lapset kyllä tietävät itsekin toimivansa väärin. Niin ja asun pääkaupunkiseudulla. Osa ongelmaa käytöshäiriöissä on se, että häiriökäyttäytymiseen eivät aikuiset puutu ikäänkuin pelkäsivät lapsia ja heidän reaktioita.
Hyi. Kai tajuat että tuo on rikos?