Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko nykylapsien menoon puuttua ulkopuolinen?

Vierailija
01.02.2021 |

Taannoin kolme n. 8-vuotiasta tyttöä oli vallannut pyörätien tavaroineen. Yksi tyttö oli lumipenkassa ja häntä "uhitteli" yksi tytöistä ja näytti nyrkkiä tämän tytön naaman edessä. Sitten tytöt nousivat ja kohdallani tämä nyrkkiä näyttänyt tyttö potkaisi tätä penkassa ollutta napakasti polveen ja yritti toistekin potkaista. Olin juuri menossa ohitse ja sanoin vain rauhallisella äänellä että "Heiheihei...!". Tytöt huusivat perääni että leikkivät vain.

Jäi vaan vaivaamaan että puutuinko liikaa vai olisiko pitänyt puuttua enemmän? Tytöt olivat siistejä ja hyvinpuettuja. Minulla ei ole lapsia enkä ole lapsien kanssa tekemisissä. Olen nainen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä otan näistä aina kuvan, mielellään useamman. Kysyn potkitulta, mitä ovat näiden muiden nimet ja muistutan, että kiva kaveri ei koskaan lyö eikä potki. Lopuksi toivotan, että ehkä ensi yönä potkijalle ei tapahdu mitään, mutta hänenä olisin varuillani, koska kaltaisiaan viedään joka yö eikä vanhemmille ikinä kerrota, mitä tapahtui. Mutta minulla on nyt kuvat, jotka toimitan eteenpäin.

Vierailija
2/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en puutu. Ei kiinnosta enkä halua saada puukosta joltain räkänokalta. Vanhempien ongelmia nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi ja pitää puuttua!

Lapsen kasvatukseen tarvitaan koko kylä, vai miten se vanha sananlasku meni.. :)

Vierailija
4/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en puutu. Ei kiinnosta enkä halua saada puukosta joltain räkänokalta. Vanhempien ongelmia nämä.

Tällainen asenne on just se, mikä nykyaikana on pielessä. : (

Vierailija
5/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen asenne on just se, mikä nykyaikana on pielessä. : (

Vanhempien asenne se on, mikä on pielessä. Ei kenenkään ulkopuolisen pidä vaarantaa henkeään toisten lasten puolesta. Jos teet lapsen niin on sinun vastuullasi. Sinun.

Vierailija
6/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi ja pitää puuttua!

Lapsen kasvatukseen tarvitaan koko kylä, vai miten se vanha sananlasku meni.. :)

Emme elä englantilaisessa pikkukylässä. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan.

Vierailija
7/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puuttunut muutamia kertoja ja puutun tästä eteenpäinkin. Minulla on kolme lasta ja en katso ollenkaan mitään ikävää toimintaa, vaan menen aivan varmasti sanomaan asiasta.

Kerran pysäytin autonkin, kun huomasin, että kaksi poikaa kiusasi bussipysäkillä yhtä pienempää poikaa. Pojat repivät toisen vaatteita, viskoivat pipoa ja reppua, tönivät ja suu kävi ilmeisen ikävään sävyyn. Ensin tööttäsin heille, sitten nousin autosta ja menin sanomaan selkeästi oman mielipiteeni. Tämä tapahtui sellaisen koulun edessä, jonka reksin nimen tiesin ja katsoin kiusaavia poikia tarkasti sanoen, että laitan tästä viestiä reksille ja että se saa olla viimeinen kerta ikinä, kun he tällaista tekevät. Pojat olivat ehkä 12 vuotiaita ja kuuntelivat silmät selällään minua. He lupasivat ainakin jotain ja näyttivät olevan pahoillaan.

Kerran kaksi poikaa silppusivat bussipysäkille jotain paperia isot määrät ja näin sen, kun tien toisella puolella kävelin. Menin paikalle ja sanoin, että heidän pitää siivota joka ikinen paperisilppu, nyt. He pullikoivat vastaan, mutta sanoin, että minulla on aikaa odottaa, te sotkitte ja te siivoatte sotkunne. Pojat siivosivat. He siivosivat, eikä enää naurattanut ollenkaan, pyysivät vielä anteeksi sen jälkeen ja hyppäsivät bussiin, kun se kohta tulikin.

Myös muita juttuja on tullut. Kerrankin yksi tyttö oli kaatunut fillarilla ja satuttanut itsensä. Odottelin siinä hänen kanssaan, että tytön äiti pääsi paikalle autolla.

Vierailija
8/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä nykyajan lapsia ei saa millään kuriin, nuorten kasvava väkivalta on jo aika suurta, missä vanhempien vastuu?

Vierailija
9/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puuttuisi. Syynä se, että nykylapset voivat olla aggressiivisia, suorastaan pelottavia.

Vierailija
10/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puuttuisi. Syynä se, että nykylapset voivat olla aggressiivisia, suorastaan pelottavia.

No eikä ole. Voit soittaa myös hälytyskeskukseen, jos itseä pelottaa.

Vierailija
11/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhemmat voisivat pitää toistenkin lapsista huolta? Itsellä ei ole lapsia, joten en edes huomaa tällaisia juttuja. En varmaan myöskään puuttuisi muuta kuin soittamalla poliisille jos jotain potkitaan. Lastensuojeluhan on sitä varten olemassa ja varmasti onkin hyvä selvittää kotiolot viranomaisen toimesta jos lapsi hakkaa ja potkii tai tekee ilkivaltaa.

Vierailija
12/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto poliisille niin saadaan lapset suojelun piiriin. Siviilien sotkeutuminen voi oikeasti vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
13/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan ovat. Hätäkeskukseen soitto olisikin turvallisinta sen sijaan, että itse menisi puuttumaan ja saisi mahdollisesti nyrkistä.

Vierailija
14/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan takuulla menen väliin.

Vierailija
15/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhemmilla on vastuu, mutta eivät he voi olla joka paikassa vieressä ja mukana... 🙄 Ne aikuiset jotka ovat todistamassa törkeyksiä, tottakai heidän pitää puuttua.

Mitä se opettaa lapsille ja nuorille, jos aikuiset vaan menevät ohi eivätkä välitä???

Vierailija
16/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan ovat. Hätäkeskukseen soitto olisikin turvallisinta sen sijaan, että itse menisi puuttumaan ja saisi mahdollisesti nyrkistä.

Missä oikein liikut??

Vierailija
17/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla en puutu.

Vierailija
18/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vanhemmilla on vastuu, mutta eivät he voi olla joka paikassa vieressä ja mukana... 🙄 Ne aikuiset jotka ovat todistamassa törkeyksiä, tottakai heidän pitää puuttua.

Mitä se opettaa lapsille ja nuorille, jos aikuiset vaan menevät ohi eivätkä välitä???

Välittämistä on soitto viranomaisille.

Vierailija
19/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä otan näistä aina kuvan, mielellään useamman. Kysyn potkitulta, mitä ovat näiden muiden nimet ja muistutan, että kiva kaveri ei koskaan lyö eikä potki. Lopuksi toivotan, että ehkä ensi yönä potkijalle ei tapahdu mitään, mutta hänenä olisin varuillani, koska kaltaisiaan viedään joka yö eikä vanhemmille ikinä kerrota, mitä tapahtui. Mutta minulla on nyt kuvat, jotka toimitan eteenpäin.

Mä en nyt usko tätä hetkeäkään, mutta ihan tiedoksi, että alaikäisten kuvaaminen ilman vanhempien lupaa on rikos. Lasten kuvaaminen ja uhkailu, että heille tapahtuu jotain yöllä antaa täysin väärän kuvan ja on lisäksi todella typerää ja lapsellista. Menee pari vuotta ja nämä tajuavat, että se oli vain typerän aikuisen pelottelua ja sen jälkeen heitä ei pidättele aikuisten puheet. Rakentavampiakin tapoja puuttua on.

Itse olen keskeyttänyt yhden kiusaamistapauksen ja ilmoittanut siitä koululle, jotta asia saataisiin vanhempien tietoon.

Vierailija
20/25 |
01.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan takuulla menen väliin.

Oikeastiko olisit muka mennyt väliin esim. Vallilan puukotustilanteessa, jossa teinit surmasivat 19-vuotiaan? Miksi ihmeessä???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän