Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Home ja mielenterveysongelmat

Vierailija
31.01.2021 |

Olen viime vuosien perusteella nähdyn ja koetun seurauksena saapunut hypoteesiin, että sisäilman home aiheuttaa mielenterveysongelmia. Eikä siis pelkästään stressin kautta sen jälkeen, kun home on paljastunut.
Jokaiselle hometalossa asuneelle ihmiselle, jonka olen kohdannut on tullut selittämätöntä uupumusta, ahdistusta, masennusta, unihäiriöitä, jopa neurologisia oireita jne. ja on jo tiedossa, että osa homeista voi vaikuttaa hermoston toimintaan. Osa hometoksiineista on ihan yksiselitteisesti myrkyllisiä. Tämä tutkittua tietoa.

Kun katsotaan, kuinka paljon Suomessa on hometaloja, riskirakenne-pommeja, sisäilmaongelmia, rakennusvirheitä, aikakautensa tuotoksia, jotka on myöhemmin todettu terveydelle vaarallisiksi, vesivahinkoja, puutteita ja ongelmia, joita kukaan ei ole korjannut ja joista omistaja ei välttämättä ole edes tietoinen, eipä ole mikään ihme että ihmiset sairastuvat.
Joku tulee varmasti nyt huutelemaan, että mm. Espanjassa, Maltalla ja muualla Euroopassa voi taloissa olla ihan näkyvää homekasvustoa eikä ihmiset sairastele. Ensinnäkin se riippuu homeen lajista ja toisekseen siellä rakentaminen ei ole yhtä tiivistä. Talot pääsevät tuulettumaan ja kuivumaan. Ihmiset ei myöskään vietä suurta osaa vuodesta sisätiloissa ikkunat tiiviisti kiinni. Suomessa valtaosa vuodesta on pimeää, märkää ja kylmää. Ihanteellinen ilmasto siis home- ja sienikasvustoille. Vielä kun sullotaan kostea, kenties lahoamaan ehtinyt puu, tai eristeaines muovin sisään muhimaan saadaan täydellinen kasvualusta.

Ihan pokkana väitän, että sisäilman home ja hometoksiinit aiheuttavat mielenterveysongelmia ja mielestäni näiden asioiden välillä on korrelaatio. Jos joku haluaa rahoittaa tutkimusta, niin laittakaa kommenttia.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty tutkimuksia. Jollain tasolla.

Hyvä kirjoitus💖

T. Altistunut

Vierailija
2/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty tutkimuksia. Jollain tasolla.

Hyvä kirjoitus💖

T. Altistunut

Kiitos. Näitä on tullut jo nyt niin paljon vastaan, että huolestuttaa kuinka paljon vahinkoa tämä homepommi aiheuttaa ihmisille inhimillisen kärsimyksen sekä taloudellisen menetyksen muodossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös toisinpäin- mielenterveysongelmat altistavat näkemään vaaroja sielläkin, missä niitä ei ole ts. home.

Olen asunut yli 20 vuotta ulkomailla, Italiassa,Japanissa ja nyt Amerikassa enkä ole missään muualla törmännyt tähän ongelmaan.

Jotain on vinksallaan suomalaisten mielissä, pahasti- ja kuten huomaat, kymmenen vuotta sitten homeongelmat olivat paljon enemnän framilla,nyt vain pienen osan kokemia. -70-luvulla ufot olivat muodissa- milloin mikäkin- harhat ovat aika-ja kulttuurisidonnaisia.

Vierailija
4/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home sweet home. 👌

Vierailija
5/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan pitää korjata tai purkaa kauppa.

Oma asia varmaan menee oikeuteen. Aso-kämppä kyseessä.

Kaikkeenhan se vaikuttaa. Hormoneihin, niveliin, vireyteen, tulehdustiloihin.

Onneksi päästiin kauheen väännön jälkeen hätämajoitukseen.

Vielä hiukan omaisuutta, henkkoht papereita ym toin tänne ja niistäkin oireita.

Pitäs pussittaa, heittää pois ja pestä kaikki.

Kaksi vuotta yskinyt.

Kouluissa samaa dilemmaa. Miksei nyt sitten oppilaattomana aikana rempata kunnolla tai rakenneta fiksusti uutta?

Home kun jää elimistöön myrkkynä, voi se kolmikymppisenä puhjeta astmana tms jos altistusta.

Meidänkin kämppä oli rakennusvaiheessa kattamaton uima-allas.

Ongelmat todettiin ja korjauksia "suositeltiin". Isännöitsijä lähetti säpossa mielipiteensä että "ei tarvetta teknisiin toimenpiteisiin".

Aineistoa on jo niin paljon että hymyilyttää.

Vierailija
6/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös toisinpäin- mielenterveysongelmat altistavat näkemään vaaroja sielläkin, missä niitä ei ole ts. home.

Olen asunut yli 20 vuotta ulkomailla, Italiassa,Japanissa ja nyt Amerikassa enkä ole missään muualla törmännyt tähän ongelmaan.

Jotain on vinksallaan suomalaisten mielissä, pahasti- ja kuten huomaat, kymmenen vuotta sitten homeongelmat olivat paljon enemnän framilla,nyt vain pienen osan kokemia. -70-luvulla ufot olivat muodissa- milloin mikäkin- harhat ovat aika-ja kulttuurisidonnaisia.

Lukutaito? Juuri tästä kirjoitan aloituksessa. Ilmeisesti et tiedä mitään suomalaisesta rakentamisesta, eri vuosikymmenten riskirakenteista, tai siitä miten tiivis rakentaminen, josta kosteus ei pääse haihtumaan minnekään vaan jää rakenteisiin muhimaan, on johtanut näihin ongelmiin.

Myöskään ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "home". On eri lajeja ja kasvustoja. Osa näistä täysin harmittomia valtaosalle, osa erittää myrkyllisiä toksiineja.

Miksi tulla pätemään asialla, josta ei ole tieteellistä tietoa eikä omakohtaista kokemusta?

Vierailija
7/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö kapasiteettisi lukemaan ap:n tekstin ajatuksella, vai homehtuiko hypoteettinen talamuksesi coronaa siemaillessasi?

Vierailija
8/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin tälle aloitukselle. Siis sen takia kun laitoin ton homeen tilalle homon mielessäni.

Vierailija
9/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko loppuunpalaminen ja ihme oireilu hometyöpaikassa. Joillekin ei tullut mitään propleemaa vaikka seinilläkin kasvoi.

Vierailija
10/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse montaa jaksoa katsoa amerikkalaisia, kanadalaisia tai australialaisia remppaohjelmia nähdäkseen, että kyllä sielläkin puututaan märkiin rakenteisiin, vesivahinkoihin, vuotoihin ja epämääräisiin hajuihin.

Vierailija
11/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alko loppuunpalaminen ja ihme oireilu hometyöpaikassa. Joillekin ei tullut mitään propleemaa vaikka seinilläkin kasvoi.

Sehän se on. Joillekin ei tule mitään ja osa on jatkuvassa hengitystieinfektio kierteessä. Jollekin puhkeaa astma.

Vierailija
12/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä olen samaa mieltä, että ne joilla on kotona seinillä kylttejä joissa lukee HOME ovat osaltaan usein mielenterveysongelmaisia.

Vierailija
13/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos home on pelkkä ufoihin rinnastettava harha, niin miksi niitä mikrobi- ja sienikasvustonäytteitä tutkitaan yliopistojen laboratorioita myöten? Miksi kunnan terveystarkastaja tutkii näitä kohteita ja määrää väistöön? Homekoiratkin vaan reagoi ihmisten mielikuvitukseen?

Itse spekuloin, että ihmiset haluavat kiistää näiden ongelmien olemassaolon, koska niiden korjaaminen maksaa rahaa.

Vierailija
14/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hysterikot sairastuvat homeallergiaan ilman homettakin.

Joka asiassa on puolensa ja puolensa. Täysin home vapaata rakennusta ei ole olemassakaan.

Home aiheuttaa eri ihmisille erilaisia oireita ja osalle ei mitään oireita.

Itse en tietoisesti menisi asumaan homehtuneeseen rakennukseen.

Entä jos syyllinen onkin niistä rakennusmateriaaleista erittyvät kemikaalit mitä se kostuminen saa aikaiseksi.

Vierailija
15/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysterikot sairastuvat homeallergiaan ilman homettakin.

Joka asiassa on puolensa ja puolensa. Täysin home vapaata rakennusta ei ole olemassakaan.

Home aiheuttaa eri ihmisille erilaisia oireita ja osalle ei mitään oireita.

Itse en tietoisesti menisi asumaan homehtuneeseen rakennukseen.

Entä jos syyllinen onkin niistä rakennusmateriaaleista erittyvät kemikaalit mitä se kostuminen saa aikaiseksi.

Homeessa on kuitenkin se "hyvä" puoli, että se on tutkittavissa. Jos hometta ei löydy ja kaikki paikat kunnossa, ei kosteusvaurioita, niin silloin sitä ei ole. Ei kaikki talot ole hometaloja.

Rakentaminen on aina aikakautensa tuotos. Varmasti tälläkin hetkellä tehdään asioita, jotka osoittautuivat myöhemmin virheiksi.

Vierailija
16/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Meillä kolmen asunnon rivarissa kummankaan päädyn asukkailla ei ole mitään ongelmia, mutta keskimmäisen kämpän asukkaat pitävät kotiaan täytenä homepommina. Koko ajan pitäis saada kalliita remontteja taloyhtiön piikkiin, isännöitsijälle soitellaan jatkuvasti ja valitetaan mitä ihmeellisemmistä asioista. Ja sitten toisaalta kuvittelevat, että heitä itseään eivät säännöt koske, esim. autonsa makaa jatkuvasti pelastustien tukkeena, vaikka asiasta on huomautettu sen sata kertaa.

Ennen tunsin myötätuntoa homesairaita kohtaan, mutta tuohon sakkiin tutustuttuani olen alkanut epäillä muidenkin juttuja. Ystäväpiirissäni kenelläkään ole kokemusta hometalosta, mutta ovatkin muutenkin täyspäistä porukkaa.

Vierailija
18/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Meillä kolmen asunnon rivarissa kummankaan päädyn asukkailla ei ole mitään ongelmia, mutta keskimmäisen kämpän asukkaat pitävät kotiaan täytenä homepommina. Koko ajan pitäis saada kalliita remontteja taloyhtiön piikkiin, isännöitsijälle soitellaan jatkuvasti ja valitetaan mitä ihmeellisemmistä asioista. Ja sitten toisaalta kuvittelevat, että heitä itseään eivät säännöt koske, esim. autonsa makaa jatkuvasti pelastustien tukkeena, vaikka asiasta on huomautettu sen sata kertaa.

Ennen tunsin myötätuntoa homesairaita kohtaan, mutta tuohon sakkiin tutustuttuani olen alkanut epäillä muidenkin juttuja. Ystäväpiirissäni kenelläkään ole kokemusta hometalosta, mutta ovatkin muutenkin täyspäistä porukkaa.

Mieleen ei sitten ole tullut sellaista vaihtoehtoa, että siinä keskimmäisessä kämpässä on voinut sattua jokin virhe rakentamisen aikana, tai on myöhemmin vesieristeet pettäneet, katossa vuoto tms?

Kyllähän tuo pitää tutkia ja selvittää. Sitten vasta pohditaan remontteja, kun ongelma paikannettu.

Vierailija
19/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauroin tälle aloitukselle. Siis sen takia kun laitoin ton homeen tilalle homon mielessäni.

Hehheh.

Vierailija
20/67 |
31.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeongelma on mielenterveysongelma. Toksiinit kukkii korvien välissä. Aivot on homeessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä